Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، امیرحسن جعفری با بیان اینکه شهرداری تهران متولی و مسئول بازیافت نیست، اظهار کرد: بازیافت را کسانی انجام می‌دهند که به دنبال تولید محصول از پسماند هستند؛ بنابراین شهرداری پسماند را آماده بازیافت می‌کند هرچند در بخش پسماند تر نیز اقدام به بازیافت از طریق تبدیل به کمپوست انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در فرآیند مدیریت پسماند در ابتدا تلاش بر اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش است که مردم پسماند کمی تولید کنند یا حتی تولید به صفر برسد، درحالی‌که در نظر داشته باشید که براساس تفکیک‌های صورت گرفته درباره تفکیک پسماند از مبدا، پسماند خشک میزان بیشتری دارد.

او  با بیان اینکه پسماند در آرادکوه وارد خطوط پردازش می‌شود، گفت: در این خطوط، پسماند تفکیک نشده خشک، ارزشمند و قابل بازیافت توسط پیمانکار تفکیک و آنچه باقی می‌ماند بازیافت و تبدیل به کمپوست می‌شود و در ادامه نیز باقی مانده پسماند به مرحله دفن یا زباله‌سوزی می‌رود.

دریافت پسماند شهروندان تهرانی در ۴۵۰ غرفه

جعفری درباره فعالیت ۴۵۰ غرفه در شهر تهران، یادآور شد: در قبال دریافت پسماند، گل یا اقلام دیگر ارائه می‌شود و در مواردی نیز به ازای هر هزار تومان پسماند خشک ۲.۵ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی به افراد تعلق می‌گیرد تا زمینه برای تشویق مردم برای تفکیک پسماند فراهم شود.

او اضافه کرد: در بخش پروژه‌های زیربنایی بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند، تلاش می‌شود از مبدا فرآیند پردازش انجام شود تا هم هزینه‌ها کاهش پیدا کند و هم میزان کمتری از پسماند به آراد کوه منتقل شود. برنامه ما این است که میزان پسماند منتقل شده به آرادکوه به کمتر از ۳۰ درصد پسماند تولیدی برسد. طرح جامع مدیریت پسماند پیش‌بینی کرده که با توجه به فرآیند طولانی تفکیک و توجیه شهروندان در زمینه بهای تولید پسماند و موارد تشویقی و سلبی در این زمینه، در افق ۲۰ ساله با تمام ظرفیت‌ها می‌توان تا ۴۰ درصد مشارکت شهروندی را داشته باشیم.

مشارکت ۵۰ درصدی شهروندان در کشورهای اروپایی برای تکفیک زباله در مبدأ

او افزود: در کشورهایی که تفکیک در مبدأ را به خوبی انجام می‌دهند، میزان مشارکت مردم به ۵۰ درصد می‌رسد، به این معنی است که ۵۰ درصد پسمانددر مبدأ تفکیک می‌شود و انتقال مابقی آن با دیگر پسماندها صورت می‌گیرد. تهران به هشت پهنه تقسیم بندی شده که هر دو یا سه منطقه در یک پهنه جانمایی شده‌اند و در این پهنه‌ها کارخانه‌های MRF در حال احداث با سرمایه گذاری بخش خصوصی است. پسماند تولیدی مناطق در این پهنه‌ها تفکیک، بسته‌بندی، آبگیری، شیرابه‌گیری، تصفیه و... انجام می‌شود.

او با بیان اینکه میانگین جمع آوری روزانه پسماند در شهر تهران نزدیک به پنج هزار و ۲۰۰ تن است، یادآور شد: تمام این پسماند جمع‌آوری شده، پردازش می‌شود که ۸۰ درصد از این پسماند در خطوط پردازش قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد و تنها ۲۰ درصد آن شامل خرده شیشه، پلاستیک و مواردی از این قبیل برای دفن بازگشت داده می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: شهرداری وظیفه‌ای در تفکیک پسماند کشاورزی ندارد، این نوع تفکیک بیشتر در روستاها صدق می‌کند و در اراضی کشاورزی اطراف تهران نیز باقی مانده محصولات کشاورزی که با پسماند عادی متفاوت نیست، جمع آوری می‌شود اما مدیریت آن بر عهده تولیدکننده است. پسماندهایی از جمله کودهای شیمیایی نیز توسط تولیدکنندگان مدیریت می‌شود.

جمع‌آوری و دفن روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن پسماند پزشکی در تهران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه پسماند صنعتی نیز توسط تولیدکنندگان تفکیک می‌شود، گفت: در حوزه پسماند پزشکی، تولیدکنندگان باید پسماند را بی‌خطر کرده و می‌توانند در این زمینه پیمانکار تعیین کنند. بر اساس قانون شهرداری‌ها موظف شدند که در این زمینه کمک کرده و پسماند بی‌خطر شده را جمع آوری و دفن کنند که این فرآیند در حال انجام است و روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله عفونی جمع‌آوری و دفن می‌شود.

جعفری در خصوص نیروگاه‌های زباله‌سوز هم یادآور شد: اگر استانداردها در نیروگاه‌ها و یا کارخانه‌ها رعایت نشوند باعث آلودگی خواهد شد. نیروگاه‌های زباله‌سوز در شرایطی که تکنولوژی پیشرفته و درست نداشته باشند، به دلیل ترکیبات مختلفی که در پسماندها قابلیت ایجاد گازهای سمی و آلاینده ناشی از سوختن دارد، می‌توانند محیط زیست را آلوده کنند.  

او ادامه داد: در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، زباله‌سوزهای متعددی در شهرها وجود دارد که هیچگونه دود تولید نمی‌کنند چون از استانداردها و و فیلتراسیون مناسبی استفاده کرده‌اند. علاوه بر این هزینه انتقال زباله‌ها نیز حذف می‌شود و از طرفی دیگر با سوزاندن زباله‌ها، برق تولید شده و برق تولیدی به آن منطقه اختصاص می‌یابد.  تکنولوژی استفاده شده در نیروگاه زباله‌سوز تهران استانداردهای محیط زیست و سازمان APA را دریافت کرده و میزان آلاینده تولیدی در نیروگاه زباله‌ سوز تهران بسیار پایین تر از میانگین استاندارد تولید آلاینده در کشور است.

کد خبر 697502 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها پسماند زباله آلودگی - صنایع آلاینده تفکیک زباله مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند زباله آلودگی صنایع آلاینده تفکیک زباله مدیریت شهری مدیریت پسماند جمع آوری و دفن زباله سوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

محمد رضا علیپور آزاد در بررسی مشکلات پسماند شهری با بیان اینکه ۷۰ درصد از زباله‌های تولیدی "تر" و ۳۰ درصد آن "خشک" است گفت: با توجه به اثرات مخرب پسماند بر سلامت انسان و محیط زیست و پرهیز از اسراف ضروری است شهروندان علاوه بر کاهش استفاده از تولیدات و فراورده‌های پلاستیکی از جمله نایلون و ظروف زباله های‌تر و خشک را در مبدا جداسازی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا