Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان گفت: اکنون با حداقل حقوق و با ۲۰ درصد اضافه‌تر آن، شاید بیش از ۱۰۰ سال طول می‌کشد که یک خانوار با پس‌انداز خود بتواند خانه‌دار شود که این میانگین در هر جای دنیا کمتر از ۱۰ سال است.

مهدی شیخ سجادیه در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح‌های دولت برای جهش بازار مسکن، اظهار کرد: به‌طورقطع شروع یک فعالیت ساخت‌وساز همچون طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 البته اگر به فرض دو میلیون واحد را در مسکن مهر در نظر بگیریم و تقسیم بر ۱۳ یا ۱۴ سال کنیم ما به میانگین کمتر از ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در سال ساخته‌ایم که با نیاز سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی بسیار فاصله داریم.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با اشاره به موضوع ساخت چهار میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: اگر میانگین ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال را به نسبت نیاز جامعه که حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی تقسیم کنیم، قطعاً عدد ساخت‌وساز جوابگو نیست و فاصله بین بازار عرضه و تقاضا قطعاً بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌های مسکن دولت‌ها بیشتر برای دهک‌های یک، دو و سه جامعه است، تصریح کرد: دولت باید برای تأمین مسکن دهک‌های میانی جامعه شامل دهک چهار، پنج، شش و هفت ساخت مسکن داشته باشد و در این مسیر با موانعی مواجه هستیم که اگر مسیر ساخت‌وساز جامعه اصلاح شود، این موارد تعداد قابل‌توجهی خواهد بود و بازار آن وجود دارد.

شیخ سجادیه تاکید کرد: اگر به نیاز مسکن دهک‌های میانی جامعه توجه شود، نه تنها تولید مسکن افزایش می‌یابد، بلکه تولید مصالح بیشتر می‌شود و می‌توان به ۷۰ درصد نیاز مسکن جامعه پاسخ داد.

وی افزود: اگر دولت تمهیداتی چون وام مسکن بدون اوراق و سپرده که برای مسکن مهر و یا نهضت ملی مسکن در نظر گرفته را به هر سازنده و انبوه‌سازی تخصیص دهد در این شرایط ساختار تولید مسکن در کشور تقویت می‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با اشاره به توان خرید مسکن مردم، گفت: اکنون با حداقل حقوق و با ۲۰ درصد اضافه‌تر آن، شاید بیش از ۱۰۰ سال طول می‌کشد که یک خانوار با پس‌انداز خود بتواند خانه‌دار شود که این میانگین در هر جای دنیا کمتر از ۱۰ سال است.

وی تصریح کرد: مشکل بازار مسکن تنها مشکل عرضه و تولید نیست و ما با مشکل تقاضا در بازار مسکن مواجه هستیم و خانواده‌ها قادر نیستند با پس‌انداز خود خانه بخرند.

شیخ سجادیه درباره زمان زیاد خرید مسکن، توضیح داد: این به دلیل تورم است و باید توجه داشت که آپارتمان خودبه‌خود گران نمی‌شود و برخی عوامل همچون قیمت زمین، پروانه ساخت، دستمزد، مصالح ساختمانی و ... در کنار هم موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود که متاسفانه هرسال شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی مصالح و دستمزدها هستیم.

وی با بیان اینکه در اصفهان دیگر خانه زیر یک میلیارد تومان نداریم، گفت: البته شاید یک نفر بتواند یک خانه سی یا چهل سال ساخت ۷۰ متری را زیر یک میلیارد تومان خریداری کند که این خانه نیاز به بازسازی اساسی دارد که قیمت آن از یک میلیارد تومان بالاتر می‌رود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان اظهار کرد: حداقل قیمت ساخت هر مترمربع یک آپارتمان، ۸ میلیون تومان است که اگر سهم زمین، نظام‌مهندسی و پروانه را به آن اضافه کنیم، این عدد بسیار بالاتر می‌رود.

وی به چالش مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: انبوه‌سازی ساختمان یک پروسه زمان‌بر است و در کشور ما به دلیل تورم غیرقابل‌پیش‌بینی، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست پول خود را جایی ببرد که سرمایه‌اش چهار سال معطل بماند و از سوی دیگر نمی‌تواند پیش‌فروش کند، چراکه با گذشت هر سال حدود ۴۰ درصد این سرمایه از بین می‌رود. بنابراین عمده مشکل بازار مسکن به بی‌ثباتی اقتصاد برمی‌گردد.

شیخ سجادیه درباره اینکه برای طرح نهضت ملی قیمت مشخصی تعیین نشده و خانه به قیمت روز تحویل داده می‌شود، گفت: به‌طورقطع دولت برای چند میلیون واحد مسکونی نمی‌تواند سوبسید تخصیص دهد، بنابراین حداقل قیمتی برای این پروژه تعریف شده است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته قیمت یک واحد آپارتمان نهضت ملی مسکن کمتر از یک میلیارد تومان است و بخشی از این هزینه‌ها مشمول هزینه‌های روز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پس انداز مسكن نهضت ملی مسکن هزار واحد مسکونی یک میلیارد تومان نهضت ملی مسکن بازار مسکن شیخ سجادیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت و ساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد