Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان ۱۸۰۰ سمن فعالیت می‌کند که از این تعداد ۷۵۰ سمن در قالب خیریه و مابقی تشکل محور و در سایر بخش‌ها فعالیت‌ها می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مهدویان‌فر امروز شنبه _بیست‌ودوم مردادماه_ در نشست خبری «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی»، اظهار کرد: یکی از افتخارات استان اصفهان فعالیت مجموعه‌های مردم نهاد و خیریه‌ای است که در کشور جایگاه بی‌نظیری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در استان اصفهان ۱۸۰۰ سمن فعالیت می‌کند که از این تعداد ۷۵۰ سمن در قالب خیریه و مابقی تشکل محور و در سایر بخش‌ها فعالیت‌ها می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تصریح کرد: علاوه بر ظرفیت سمن‌ها و خیریه‌ها در استان سه هزار کانون فرهنگی هنری و بالغ بر پنج هزار تشکل دینی مذهبی در استان فعال هستند که عدد قابل توجهی است.

مهدویان‌فر با اشاره به فعالیت سه هزار پایگاه بسیج، دو هزار و پانصد گروه جهادی و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در استان خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری عموم برای فعالیت سمن‌ها در شورای حمایت و توسعه از تشکل‌های مردم نهاد انجام می‌شود تا با وجود تنوع و تکثر فعالیت‌ها، سیاست گذاری واحدی دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه در دوره جدید در استانداری به دنبال توسعه کمی و کیفی متوازن هستیم، اظهار کرد: به لحاظ کمی و کیفی و ارتقا و توانمندسازی تشکل‌ها توانستیم گام‌های خوبی برداریم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان اضافه کرد: موضوعاتی که در صدور مجوز به تشکل‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، سبک زندگی ایرانی اسلامی، آسیب‌های اجتماعی، خانواده، سواد رسانه‌ای، فضای مجازی، اشتغال، دانش بنیان، کارآفرینی و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است.

مهدویان‌فر خاطرنشان کرد: در دوران گذشته فعالیت ۳۰ درصد تشکل‌های مردم نهاد در استان که دارای مجوز هستند راکد و نیمه فعال شده بود که فراخوانی برای فعالیت مجدد آنها داده شد.

وی با بیان اینکه فعالیت ۲۷۰ سمن در حوزه جوانان در استان قابل توجه است، گفت: بیش از ۱۰۰۰ سمن از ۱۸۰۰ مجموعه مردمی فعال در استان اصفهان دارای مجوز از فرمانداری هستند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری افزود: شهرستان اصفهان با ۲۰۰ سازمان مردم نهاد در رأس فراوانی فعالیت تشکل‌ها قرار دارد و کاشان و نجف‌آباد به ترتیب با داشتن ۱۳۲ و ۱۰۸ تشکل مردم نهاد رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

کاهش زمان صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردمی

مهدویان‌فر تصریح کرد: زمان صدور مجوز فعالیت تشکل‌ها در دولت ۵۰ درصد کاهش یافته است در گذشته فرآیند صدور مجوز پنج ماه و نیم طول می‌کشید که در دولت جدید این زمان به دو ماه و نیم کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: فراخوانی برای دستگاه‌های مختلف ارائه شده است تا ظرفیت راکد مکانی و برنامه‌ای خود را اعلام کنند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه در حمایت از طرح‌ها اولویت با موضوعات جوانان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی است، گفت: بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال بودجه مشارکتی توسط دستگاه‌ها از جمله شهرداری اصفهان برای حمایت و مشارکت از طرح‌های تشکل‌های مردم نهاد اختصاص داده شده است.

مهدویان‌فر با بیان اینکه قانون جامع تشکل‌های اجتماعی طی ۱۲ سال گذشته میان وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی در رفت و برگشت است، ادامه داد: در حال حاضر پیش‌نویس این قانون نهایی شده است و به زودی اولین قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای ساماندهی تشکل‌های مردم نهاد خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در پیش‌نویس قانون صدور مجوز برای تشکل‌ها که اکنون توسط مراجع متعدد انجام می‌شود به وزارت کشور واگذار شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تصریح کرد: در بعضی موضوعات مانند درمان در فعالیت تشکل‌ها به مرز اشباع رسیده‌ایم، اما در حوزه کودکان کار و آسیب‌های نوپدید تعداد تشکل‌های فعال دارای مجوز با نیاز تطابق ندارد.

مهدویان‌فر خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که در آئین‌نامه تشکل‌ها نیز به آن توجه شده، کار شبکه‌ای است، در واقع اگر سازمان‌های مردم نهاد به صورت شبکه‌ای فعالیت خود را ثبت کنند شاهد انسجام بیشتری خواهیم بود.

وی اظهار کرد: قرار است سامانه تشکل‌های جامع مردم نهاد در کشور تشکیل شود، اما تا زمان راه‌اندازی این سامانه، با توجه به خلائی که وجود دارد این کار را در استان آغاز کردیم به طوری که بانک اطلاعاتی در دست تهیه است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه طبق آمار موجود ۴۵۰ هزار نفر در استان در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند، گفت: براساس قرارداد و تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و بازآفرینی شهری، هماهنگی لازم برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در مناطق حاشیه‌ای بین کنش‌گران، فعالان و گروه‌های جهادی شکل گرفته است.

کد خبر 596018

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی حمایت و توسعه تشکل های مردم نهاد آسیب های نوپدید شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تشکل های مردم نهاد استان اصفهان فعالیت تشکل ها مردم نهاد مهدویان فر صدور مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قم، فاطمه سجادی مسئول جامعه اسلامی واحد خواهران دانشگاه آزاد اسلامی قم در رابطه با فعالیت جامعه اسلامی در دانشگاه آزاد اینگونه بیان کردند:

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد که به اختصار به آن «جاد» هم می‌گوییم تا حد بسیار زیادی در مسئولین دانشگاه و حتی دانشجویان و حتی حوزه سیاست‌گذاری‌های دانشگاه اثرگذار بوده است. این بخشی که خدمتتان عرض کردم در حوزه دانشگاه است و این در صورتی است که تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد در حوزه استان قم و مسائل کشوری نظر، ایده و حتی انتقادات خود را به گوش مسئولین رسانده و باعث تغییر و تحولاتی در این دو بخش شده است.

علاوه بر فعالیت‌های اجرایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حلقه‌های مطالعاتی و کتاب‌خوانی، اردوهای تشکیلاتی و فعالیت‌هایی که در جهت گرد هم آوردن خواهران و ارتقا آن جمع در جهت مبناهای اعتقادی مانند اردوهای «طرح ولایت» و مباحثه در رابطه با سخنان رهبری و برطرف کردن شبهات و خروج ایده‌ها و راهکارها چه برای شخص افراد حاضر در جمع و چه برای دانشگاه و دانشجویان و چه برای استان و حتی ایده‌های کشوری و انتقال آن به افراد مسئول باشد صورت گرفته است. وی ادامه داد: بسیار تلاش شد که جامعه اسلامی برای دانشجویانی که دغدغه‌مند و دلسوزانه در جهت رفع معضلات بودند معرفی شود و دانشجویانی که برای فعالیت‌های این چنینی رغبت نشان می‌دادند آشنایی انجام شود.

فاطمه سجادی تصریح کرد: برای آشنایی دانشجویان در چند بخش فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ بخشی از فعالیت، معرفی چهره به چهره مجموعه و فعالیت‌های آن بود. معرفی‌ها از طریق کارگاه، حلقه‌های مطالعاتی و اردوهای تشکیلاتی صورت می‌گرفت. معمولا در معرفی، از اساتید کمک گرفته می‌شود که این اساتید از ادوار جاد بودند. امروزه اکثریت همچنان فعال فرهنگی محسوب می‌شوند.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228906 برچسب‌ها تشکل‌های اسلامی

دیگر خبرها

  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است