Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل حسن‌زاده روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی را گرامی داشت و بیان کرد: روز ۲۲ مرداد از سوی شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی و مردمی تعیین شده است که خدمت تمامی فعالان این عرصه، نهادها و تشکل‌های مردمی تبریک عرض می‌کنم.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه در ادامه به اهمیت تشکل‌های مردمی در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: یکی از تکالیف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در اداره کل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه تبلور پیدا می‌کند و آن تکلیف این است که اگر اراده‌ای در بین نهادهای مردمی و یا اشخاص حقیقی وجود دارد که قرار است آن اراده به کمک دستگاه عدلیه بیاید تا در رفع آسیب‌ها و کاهش جرم کمک حال قوه قضائیه باشد، شیوه و تدوین چگونگی به کارگیری این کمک‌ها در این اداره شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: صرف نظر از اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بر مبنای یکی از تکالیف ۵ گانه قوه قضائیه در قانون اساسی تشکیل شده و این اداره مردمی‌ترین بخش دستگاه قضائی در این معاونت است، می‌دانیم که در همه جای دنیا یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه میزان مشارکت و تأثیرگذاری تشکل‌های مردمی است.

حسن‌زاده افزود: وقتی تشکل‌ها مشکلات را شناسایی، مطالبه‌گری و راهکار نشان می‌دهند و حتی از توان مالی و ظرفیت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری خودشان استفاده می‌کنند تا آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم کاهش یابد، قطعاً بخش وسیعی از تکالیف حاکمیتی انجام می‌شود.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی قوه قضائیه نحوه مشارکت سازمان‌های مردمی با این نهاد را تشریح و عنوان کرد: سامانه‌ای ویژه نهادهای مردمی به نام «سامانه جامع مشارکت» به آدرس mosharekat.eadl.ir ایجاد شده که سمن‌ها پس از ثبت نام و تأیید صلاحیت می‌توانند برای همکاری با دستگاه قضائی در زمینه‌هایی از قبیل اعلام جرم، پیشگیری از وقوع جرم، سیاست‌گذاری، بازاجتماعی کردن محکومان، آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، صلح و سازش، حمایت از خانواده‌های زندانیان، مجازات‌های جایگزین حبس و… خودشان را در کنار قوه قضائیه قرار دهند.

وی در ادامه گفت: سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir نیز که ویژه عموم مردم است و هزاران دیدبان از ۳۱ استان کشور دارد موضوعات مربوطه را به اطلاع مسئولان قضائی، دولتی و انتظامی در همان منطقه می‌رساند و به سرعت تصمیمات درستی اتخاذ و مقابل آسیب‌ها و جرم‌ها گرفته و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است برطرف می‌شود.

حسن‌زاده به ارتباط مستمر با سمن‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در طول مدتی که این سامانه‌ها ایجاد شده مخصوصاً در بخش سامانه سجام، گزارشات مؤثری از سراسر کشور به دست ما رسیده و همچنین جلسات مهمی با تشکل‌ها و سمن‌ها مخصوصاً در حوزه‌های محیط زیست، اخلاق و خانواده، کودکان کار، مواد مخدر و معتادان، افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان و زنان و دختران آسیب‌دیده برگزار و وارد تعامل و همکاری شده‌ایم.

وی در پاسخ به طرح‌های تشویقی برای جلب مشارکت‌های سمن‌ها گفت: سازمان‌های مردم نهاد خود دارای دغدغه و البته آرمان‌هایی هستند که برای تحقق آن آرمان‌ها وارد تعامل با قوه قضائیه می‌شوند؛ چرا که از این طریق می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌هایشان دست یابند و با حمایت‌های دستگاه عدلیه به نتیجه مطلوب برسند.

حسن‌زاده با بیان اینکه قوه قضائیه نیز در حد توان خود قادر است با این نهادها همکاری و اگر موانعی بر سر راه این نهادها وجود دارد را برطرف کند، گفت: در حال برنامه‌ریزی یک همایش سالانه با حضور رئیس قوه قضائیه هستیم که در آن سمن‌ها و نهادهای مردمی که بیشترین و مؤثرترین مشارکت را با قوه قضائیه داشته‌اند معرفی و از آن‌ها تقدیر به عمل آید. همچنین برگزاری یک نمایشگاه با حضور سمن‌ها و نهادهای مردمی برای معرفی آخرین دستاوردهایشان در دست برنامه‌ریزی است.

کد خبر 5562342

منبع: مهر

کلیدواژه: پیشگیری از وقوع جرم آسیبهای اجتماعی قوه قضاییه شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران علی القاصی مهر روز خبرنگار آلودگی هوا بهزیستی آتش نشانی سازمان محیط زیست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سازمان امداد و نجات هلال احمر گردشگری دادگستری تهران عضو شورای شهر تهران نهادهای مردمی قوه قضائیه وقوع جرم حسن زاده تشکل ها سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در نشست فعالان محلات استان افزود: روش و رویه پرداخت به مسائل توسط مردم یکی از رویه‌های اصلی دولت است و رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها و بار‌ها حوزه مردم و ایجاد حلقه‌های میانی را مورد توجه و تاکید قرار داده و این مهم را حتی در اقتصاد که مقوله پیچیده‌تر و تکنیکی تری است مطرح می‌کند.   استاندار اضافه کرد: تصدی گری توسط دولت در برخی از موضوعات از جمله موضوعات اجتماعی باعث گرفتاری‌هایی می‌شود و گرفتاری‌هایی را ایجاد می‌کند، در وهله نخست مردم فکر می‌کنند با ورود دولت نقشی ندارند و دوما دولت متصدی خوبی در این زمینه نیست و برخی اوقات مشکلات را بیشتر می‌کند.   نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: دولت سیزدهم تمام تلاش خود را می‌کند تا در حد مقدورات و امکانات برای پرداخت مسائل اقدامات لازم را انجام دهد و این موضوعات در کانون توجه دولت سیزدهم است ولی حوزه‌های اجتماعی و حوزه‌های زیرساختی نیازمند بودجه‌های زیادی است که تمامی آنها در توان دولت نیست و باید با هم افزایی دولتی و مردمی مشکلات را برطرف کرد.   وی افزود: استان قزوین به صورت مصداقی اقدامات متعددی را برای کاهش مشکلات اجتماعی انجام داده است که از جمله مهم‌ترین آنها راه اندازی کمپ ماده ۱۶ است، موضوعی که برخی از معضلات اجتماعی را کاهش داده و باید در سطح استان توسعه پیدا کند.   اعلایی گفت: حل مسائل کانون‌های مشکل آفرین اجتماعی در دستور کار مجموعه مدیریتی استان قرار دارد و خدمت گذران با همدلی و همراهی تمام تلاش خود را می‌کنند تا این مشکلات کاهش یابد.

 

دیگر خبرها

  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی
  • دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • ضرورت مشارکت جمعی برای رسیدن به تحول قضایی
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان