استفاده از ظرفیت نخبگان سبب رشد امنیت اجتماعی میشود
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۰۵۰۲
آیتالله رمضانی، یکی از وظایف مهم نخبگان را مطالبه عالمانه، واقعبینانه و دلسوزانه دانست و گفت: نخبگان باید در مراحل اصلاح جامعه کوشا باشند و لحظهای در این زمینه درنگ نکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ آیتالله رضا رمضانی در وبینار «عاشورا و درسهای زندگی برای نخبگان» با اشاره به لزوم تحلیل ابعاد مختلف اخلاقی، عرفانی، فلسفی، فقهی، سیاسی و اجتماعی واقعه عاشورا اظهار کرد: عاشورا به عنوان یک معجزه حسی و عقلی، تلقی میشود و نخبگان دینی و علمی، علاوه بر نقش تأثیرگذار هدایتی در جوامع بشری، در نهضت و تحولات علمی دنیای معاصر و رشد به سمت تمدن اسلامی نقش دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه ایران اسلامی در برخی بخشهای علمی، جز ۵ تا ۱۰ کشور برتر دنیا است افزود: نقش نخبگان جامعه در طول تاریخ خصوصاً حیات مسلمانان، در همه بخشها برجسته بوده و نخبگان جامعه باید علاوه بر نخبگی و تأثیرگذاری به اصول نهضت عاشورایی پایبند باشند.
آیتالله رمضانی حق محوری، حق طلبی و حق گویی را از جمله اصول نهضت عاشورا برشمرد و گفت: محور حرکت و مطالبهگری ها در جامعه باید برپایه حق و حقطلبی بوده و خواص و نخبگان دینی و علمی نباید اجازه دهند امکانات، برای ضرر بشریت استفاده شود.
وی با بیان اینکه دین، بشریت را به یک انسان عالم، خردورز، متدین و مؤمن با حیات مومنانه میرساند ادامه داد: جامعه یا حاکمیت نباید از نخبگان برای تثبیت و ثروتاندوزی استفاده کرده و همگان باید با تاسی از درسهای نهضت عاشورا در برابر خودکامگان ایستادگی کنند.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت جلوگیری از سو استفاده از نخبگان گفت: نخبگان باید در سطوح مختلف، نقش تربیتی و تعلیمی داشته و نخبگان دینی و علمی در حوزه کاری خود باید در راستای رشد جامعه انسانی و اسلامی گام بردارند.
آیتالله رمضانی اصل کرامتمندی، کرامتپذیری و عزتمندی را از دیگر درسهای نخبگان از عاشورا عنوان و اضافه کرد: جهاد و سخت کوشی از دیگر دروس امام حسین (ع) به نخبگان است و جامعهای رنگ سعادت و خوشبختی را به خود می بیند که مدیریت جهادی داشته باشد.
وی با بیان اصل عدالتخواهی و ظلمستیزی از دیگر دروس مدرسه حسینی برای نخبگان و یکی از راهبردها در بیانیه گام دوم است گفت: نسل جوان ما امروز دلبسته به همین نخبگان علمی است و همین علوم نقش اتصال به حق را برای بشر میتواند ایفا کند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با بیان اینکه نخبگان باید نسبت به هر ظلمی موضع بگیرند، افزود: نخبگان همچنین باید نسبت به زمینههای تحقق عدالت و مطالبهگری مداخله کرده و سند چشم انداز عدالت در بخشهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تدوین کنند.
آیتالله رمضانی، یکی از وظایف مهم نخبگان را مطالبه عالمانه، واقع بینانه و دلسوزانه دانست و گفت: نخبگان همچنین باید در مراحل اصلاح جامعه کوشا باشند و لحظهای در این زمینه درنگ نکنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از درسهای عاشورا و امام حسین (ع) به نخبگان را، اصل حریت و آزادگی برشمرد و تصریح کرد: نخبگان باید به دور از وابستگی به جایی علم را برای اندیشه، تفکر و رشد جامعه دنبال کرده و تلاش کنند تا نسل جوان وارد عرصه علمی شوند.
وی تواضع را از دیگر خصوصیات لازم برای نخبگان جامعه دانست و اظهار کرد: نخبگان جامعه باید نسبت به دین تواضع داشته و خود را جز حافظان و مرزبانان دین بدانند و این خصوصیت را به عنوان یک امر شخصی و شخصیتی در خود تجربه کنند.
وی با مهم ارزیابی کردن نقش نخبگان در مدیریت و رفع مشکلات استان گیلان، گفت: امروزه نخبگان علمی جامعه باید برای حل مشکلات بخشهای مختلف، تأثیرگذار بوده و نقد عالمانه داشته باشند.
وی با بیان اینکه برای مشروعیت و تثبیت انقلاب اسلامی، نیازمند به نیروهای کارآمد در عرصههای مختلف هستیم گفت: هر استاد دانشگاه و نخبه علمی و دینی میتواند برای رسیدن به تمدن اسلامی و تحقق راهبردهای بیانیه گام دوم، تأثیرگذار باشد.
آیتالله رمضانی ابراز کرد: برای تحقق تمدن اسلامی، نیازمند مؤلفههایی از جمله توحید، عدالت، گفتگو، مدارا، در کنار هم بودن، جهاد، تلاش و همت همگانی، خرد جمعی و زیست جمعی مومنانه و حکیمانه هستیم.
وی با بیان اینکه امروزه دشمن درصدد طراحی رسانهای برای نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: نخبگان جامعه باید دستاوردهای علمی و نظامی را برای دانشجویان تشریح کنند چرا که نشستن ایران در یک طرف میز مذاکره مقابل قدرتمندان جهان نشانه اقتدار نظام اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال فاصله انداختن بین مردم، مسئولان و نخبگان است، اظهار کرد: در پیچ تاریخی، هر چه به وظایف خود عمل کرده و جامعه از تأثیر نخبگان بهرهمند شود، اقتدار و ضریب امنیتی در بخشهای مختلف افزایش مییابد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: اخلاق تعلیم و تربیت عاشورا فلسفه دانشجویان گیلان امنیت فقه تمدن اسلامی امام حسین ع دستاوردهای انقلاب اسلامی وبینار نخبگان علمی نخبــگان واقعه روز عاشورا آیت الله رضا رمضانی نخبگان دینی آیت الله رمضانی نخبگان جامعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۰۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051