Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@05:52:34 GMT

بلوط ایران در زاگرس ایستاده می‌میرد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۱۲۲۹

بلوط ایران در زاگرس ایستاده می‌میرد

در این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوشی سپری نمی کنند و عدم توجه به رفع این معضل ملی تیشه به ریشه بلوط های زاگرس می زند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قصه تلخ خشکیدگی و قطع درختان بلوط در زاگرس به تازگی آغاز نشده و در برهه های زمانی مختلف شاهد از بین رفتن ریه های زاگرس بوده ایم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگل‌های زاگرس با داشتن 6 میلیون هکتار مساحت، 40 درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند و در 11 استان کشور قد علم کرده اند. حدود 70 درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها  تشکیل داده‌اند.

این جنگل ها نقش انکارناپذیری در جلوگیری از خطرات و بحران‌های زیست‌محیطی همچون سیل، زلزله و طوفان ایفا می‌کنند علاوه براین به حیات مردمان این منطقه روح بخشیده اند و  معیشت حدود یک‌ونیم میلیون نفر از مردم ساکن در این مناطق وابسته به جنگل‌های زاگرس است.

 دو سوم کشور ما را کویر تشکیل داده است و تنها یک ‌سوم آن مراتع جنگلی و کوهستانی زاگرس و البرز است اما عوامل متعددی چون آتشسوزی ها، خشکسالی، آفت جوانه خوار و پروانه سفید برگ خوار بلوط، قاچاق چوب، ویلاسازی و تخریب های انسانی باعث از بین رفتن هکتارها از این منابع مهم طبیعی در کشور شده اند.

در این روزها جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوشی سپری نمی کنند و عدم توجه به رفع این معضل ملی تیشه به ریشه بلوط های زاگرس می زند.

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گویی درباره آفت های درختان بلوط اظهار کرد: ما از هیچ کوششی دریغ نکردیم و دریغ نمی کنیم اما متاسفانه این مشکل مربوط به کل زاگرس هست، همه استانهای زاگرس درگیر این دو آفت هستند و از بین بردن آن نیازمند یک عزم ملی است. در این مدت فعالیت های مختلفی ازجمله پیگیری و اعزام تیم‌های مختلف عملیاتی به مناطق بحرانی را انجام دادیم.

وی افزود: اولا برگ درختان از بین رفته و درخت خشک نشده و آسیب نمی بیند، با این یک مرحله آفت، درختان از بین نمی رود اما آسیب می بیند و حدود ۶۰هزار هکتار جنگل بلوط دچار آفت شده اند. اقداماتی در زمینه مبارزه با این آفت‌ها انجام شده، اما شیوع این آفت در جنگل های استان گسترده شده و در صورتی که در دو سه سال آینده ادامه پیدا کند منجر به خشک شدن جنگل‌های بلوط استان می‌شوند.

 

در این میان سودجویان از این فرصت سو استفاده کرده و در این زمین ها مشغول ویلاسازی می شوند این درحالیست که حفظ جنگل‌ها یکی از شاخص‌های مهم توسعه پایدار است.بیش از ده میلیون نفر از هموطنان زاگرس‌نشین دقیقا  در ۱۱ استانی زندگی می‌کنند که این بلوط‌ها قلب تپنده آن هستند.

جنگل‌های بلوط زاگرس به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیت‌های اکوتوریستی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند و حفاظت از آن‌ها در برابر بیماری‌ها و آفات به ویژه آفت جوانه خوار بلوط امری ضروری است. در چند سال اخیر به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش‌ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس شده است و همین امر موجب شده که درختان بلوط زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند.

بنابراین نجات جان جنگل‌های بلوط نیازمند رسیدگی فوری سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و جنگل هاست و در غیراین صورت در آینده‌ای نه چندان دور شاهد زوال کامل این گنجینه طبیعی خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جنگل حفاظت از محیط زیست سیل منابع طبیعی درخت زاگرس بلوط کهکیلویه و بویر احمد جنگل های زاگرس بلوط ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۱۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مالک حسنی بعد از ظهر امروز در تجمع دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد در اعلام حمایت و همبستگی با آزادی خواهان حامی مردم غزه در جهان، اظهار کرد: دنیای غرب شعار توخالی بود که به خورد عالم می‌داد؛ دنیایی که با شعار پیشرفت و تکنولوژی برای تمدنی که می‌خواست بسازد از مقدس‌ترین کلمات سو استفاده کرد.

وی بیان داشت: کشوری که حرف از دموکراسی، آزادی بیان و نظم نوین جهانی می‌زند؛ این کشور بالغ بر ۷۰۰ پایگاه نظامی در کل عالم دارد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد افزود: ما مقابل ظلم و سو استفاده از مقدس‌ترین کلمات عالم، مقابل ابرقدرت‌هایی که به دنبال چپاول نظام و دولت‌های کل دنیا هستند، ایستاده‌ایم.

وی درباره هدف از تجمع در دانشگاه شهرکرد خاطر نشان کرد: ما کنار مظلومین عالم و مظلومین غزه هستیم؛ تا شعار سر بدهیم که ابر قدرت‌های عالم تاریخ مصرف آنان تموم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی با اشاره به ظلم توأمان در عالم اذعان داشت: کشورهای غربی استانداردهای دوگانه علیه بشریت خرج و ظلم علیه بشریت اعمال می‌کنند.

وی به بیداری دانشجویان اشاره و افزود: ما در کنار کودکان مظلوم غزه هستیم؛ امروز در قلب آمریکا و اروپا علارغم امپراطوری بزرگ رسانه‌ای که راه انداخته و حرف‌هایشان را به عالم دیکته می‌کردند؛ وجدان دانشجویان عالم بیدار شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه سازمان ملل دستاویزی برای قدرت‌ها می‌باشد، اظهار کرد: ابر قدرت‌های دنیا به دنبال منفعت، قدرت و ثروت‌های خودشان هستند؛ ما امروز کنار هم ایستاده‌ایم تا این دوگانگی را به آنان گوشزد کنیم.

وی با بیان اینکه امروز روز تلاقی خون و وجدان است، گفت: خون جوانان و کودکان مظلوم غزه در دل جوانان عالم جوانه خواهد زد؛ تمام این بی نظمی عالم زیر سر صهیونیسم جهانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی با اشاره به جنبش دانشجویان، دانشگاه آمریکا بیان داشت: دانشجویان مقابل ظلم در عالم ایستاده‌اند و وجدان‌های بیدار به رهبری مظلومین عالم به سر منزل مقصود می‌رسد.

کد خبر 6091267

دیگر خبرها

  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • تشویق ایستاده فعالان فلسطینی جهانی به احترام مقاومت دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا، ییل و... (فیلم)
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است/به‌زور کسی را بهشت نخواهیم برد اما مقابل ناهنجاری ایستاده‌ایم