Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در این آیین با یادآوری فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که محرم و صفر اسلام را زنده نگهداشته است، گفت: باید دانست که چه مولفه‌هایی باعث زنده نگهداشتن این ۲ ماه به عنوان بستر حیات اسلام شده‌ است.

حجت‌الاسلام مهدی بصیرتی افزود: نگهداری آداب و رسوم سنتی عزاداری‌های موجب شده تا محرم و صفر زنده بمانند و در پی آن اسلام نیز بقا و دوام داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: مردم ولایتمدار ایران با روش و سبک‌های عزاداری سنتی تاکنون توانسته‌اند باعث پایداری، قوام و زنده ماندن آیین‌های سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) باشند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان اظهار داشت: امروز دست‌هایی تلاش می‌کند آداب و رسوم سنتی محرم و صفر را از مردم بگیرند و دشمنان به جد از سال ۱۳۷۶ تاکنون می‌کوشند تا مردم را از آداب و رسوم کهن و عزاداری‌های سنتی دور نگه‌ دارند که هدف از این اقدام، جدا کردن مردم از امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: هدف دشمن افراط و تفریط در عزاداری‌ها و هیات‌های مذهبی است تا عده‌ای از مردم را از سیدالشهدا (ع) دور نگهدارد.

حجت‌الاسلام بصیرتی حفظ آداب و رسوم سنتی در سوگواری‌ها و ترویج فرهنگ عزاداری‌های سنتی را تنها راه نجات اسلام دانست و تاکید کرد: ابداع و نوع‌آوری بد نیست، اما انحراف‌ در عزاداری‌ها می‌تواند آنها را دچار لغزش کند و از بین ببرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان با تاکید بر لزوم انتقال آداب و رسوم عزاداری‌های سنتی به نسل جوان، گفت: انجام هرگونه تلاش در هیات‌های مذهبی برای حسینی شدن شهر، کشور و جهان، حرکت به سمت ظهور و تمدن اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه هر چه جهان حسینی‌تر شود، آمادگی آن برای ظهور بیشتر خواهد شد، افزود: اگر در تمدن اسلامی قرار است نام امام زمان (عج) جهان‌گیر شود راهی جز فراگیر شدن نام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) که امام زمان (عج) هنگام ظهور، خودشان را با این نام معرفی می‌کنند، نداریم.

در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس، قانوان الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنواسیون یاد شده مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده سه قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، موضوع میراث فرهنگی ناملموس «آیین توغ شیخ رضا» با گستره موضوع فرهنگی ناملموس استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر کاشان، هفدهم اسفند ۱۴۰۰ به شماره ۲۶۷۳ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملومس ثبت شد.

توغ شیخ رضا از مشهورترین توغ‌های کاشان به شمار می‌رود که هدیه امام رضا (ع) به مردم این شهرستان است. این توغ از یک تیغه و بدنه برنزی و تیر چوبی تشکیل شده است.

این توغ ابتدا در بارگاه ملکوتی ثامن‌الحج علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) نگهداری می‌شد که شیخ رضا از خادمان امام رضا (ع) نزدیک ۴۰۰ سال پیش آن را به عنوان هدیه به کاشان آورده است.

توغ شیخ رضا را در روزهای هشتم و دهم (عاشورا) به دوره می‌برند و در پای آن عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند.

در آیین رونمایی از لوح ثبت «توغ شیخ رضا» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس، شهردار، رییس شورای اسلامی شهر و رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان حضور داشتند.

منطقه عالم‌پرور کاشان که به دارالمومنین مشهور است، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، به عنوان نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک با پیشینه‌ بیش از هفت هزار سال به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود.

شهرستان کاشان با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

برچسب‌ها میراث ناملموس ماه محرم کاشان سازمان تبلیغات اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث ناملموس ماه محرم کاشان میراث ناملموس ماه محرم کاشان سازمان تبلیغات اسلامی فرهنگی ناملموس تبلیغات اسلامی میراث فرهنگی آداب و رسوم رییس اداره عزاداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است

یک کارشناس میراث فرهنگی گفت:‌ سنگلج حریم دارد و ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج مطابق قانون تخلف است.

به دنبال تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج و ابراز نگرانی‌هایی درباره تهدید سازه تماشاخانه سنگلج که در فهرست میراث ملی ثبت شده است، محمد سپنجی ـ کارشناس مطلعِ حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تخلف رخ‌داده با تخریب ساختمان کناری این تماشاخانه و احتمال ساخت سازه‌ای جدید، اظهار کرد: محله سنگلج به خاطر وسعتی که داشته، در دو فاز تعیین حریم شده است؛ یک بار به تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۳۹۵ که حریم یکپارچه ۱۳ اثر تعیین شد و بار دیگر در تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۷ که حریم ۶ اثر را تعیین کردند. در اصل ۱۹ اثر این محله از جمله تماشاخانه سنگلج دارای حریم یکپارچه است که در دو نقشه، حدود آن مشحض شده است، و بر همین اساس تخریب و قصد برای ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج، تخلف به شمار می‌آید.

او ادامه داد: قطعا نقشه تعیین حریم ۱۹ اثر تاریخی سنگلج مطابق روال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اطلاع ۱۷ دستگاه ذی‌مدخل از جمله شهرداری رسیده است، بنابراین حتی اگر از میراث فرهنگی استعلامی گرفته نشده باشد، شهرداری باید نقشه‌های تعیین حریم را در اختیار داشته باشد و نباید با صدور مجوز موافقت می‌کرد.

این کارشناس ثبت میراث تاریخی گفت: اگر برای ساخت سازه‌ای جدید و حتی تخریب ساختمان قبلی مجوزی داده شده است، باید از این پس طبق نقشه حریم رفتار شود و اگر از این بابت متحمل خسارت شده و یا می‌شوند باید امضاکنندۀ آن مجوز، این خسارت را پرداخت کند.

سپنجی با اشاره به اظهاراتی درباره اینکه «تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج بدون اطلاع میراث فرهنگی صورت گرفته است»، گفت: وقتی حریم سنگلج از سال ۱۳۹۷ تعیین و ابلاغ شده، چگونه ممکن است بی‌اطلاعی رخ داده باشد!؟ روی آن نقشه که احتمالا شهرداری هم در اختیار دارد، محدوده‌ها و حریم آثار مشخص شده است. هرچند ساختمانی که تخریب شده دیوار به دیوار تماشاخانه سنگلج بوده و مسأله فراتر از این حرف‌هاست.

او همچنین یادآور شد: سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی تعیین حریم آثار ملی از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی ابلاغ شده است، که براساس آن، زمانی که پرونده حریم یک اثر به اداره کل ثبت و حریم در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرستاده می‌شود، هیچ ارگان و نهادی اجازه پاسخگویی به استعلام‌ها و یا صدور مجوز را ندارد تا زمانی که حریم آن اثر، مصوب و از سوی وزیر میراث فرهنگی ابلاغ شود. پس از آن می‌توانند طبق ضوابط مندرج درباره حریم اثر، اقدام کنند. از طرفی، طبق همین دستورالعمل اگر حریم اثر یا آثار مشخص نشده باشد، باید با توجه به ارتفاع اثر تاریخی، محدوده حریم را دو برابر ارتفاع درنظر گرفت و بر آن اساس اقدام کرد. چطور می‌شود از دستورالعملی که از سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده است، اطلاعی نداشته باشند و آن را بهانه تخریب کنند؟

سپنجی تاکید کرد:‌ اکنون برای هر نوع ساخت‌وسازی در حریم محله و تماشاخانه سنگلج باید براساس نقشه حریم اقدام شود.

پریسا مقتدی ـ مدیر تماشاخانه سنگلج ـ چندی پیش درباره اتفاقی که در مجاور این تماشاخانه درحال وقوع بود، توضیح داد: اواخر سال گذشته مطلع شدیم این ساختمان تخلیه شده و قرار است نوسازی شود، نه اینکه تخریب شود. از همان موقع تماس‌هایی با آقای نادعلی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ـ داشتیم و از طریق آقای نظری ـ مدیر کل هنرهای نمایشی ـ به وزیر ارشاد و وزارتخانه اطلاع داده و موضوع توسعه تماشاخانه سنگلج  پیگیری شد.

او ابراز تاسف کرده است که از حدود یک هفته قبل متوجه شده‌اند در ساختمان مجاور تماشاخانه به جای بازسازی، تخریب صورت می‌گیرد و در ادامه اظهاراتش که برای رسانه‌ها فرستاده شده، گفته است: حدود ۷ تا ۱۰ روز پیش متوجه شدیم که موضوع، نوسازی نیست و دارد تخریب صورت می‌گیرد. خیلی نگران شدیم. بحث الحاقی در این مرحله اولویت نبود تا اینکه از طریق مدیر کمیته هنر کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مطلع شدیم که تلاش‌هایی شده و ارتباطاتی با شهردار محترم گرفته شده است.

پس از این توضیحات، کاظم نظری ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ به برخی رسانه‌ها گفت که وزیر ارشاد در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته است و متوجه شدیم شهرداری تهران بدون هیچ‌گونه هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دست به این اقدام غیراصولی و غیرقانونی زده است.

وزارت میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی تهران هنوز درباره اتفاق رخ‌داده برای تماشاخانه سنگلج که قدیمی‌ترین سالن فعال در تئاتر تهران است و در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده، واکنشی نداشته است. ایسنا پیگیر است تا در این‌باره با مسئولان مربوطه گفت‌وگو داشته باشد.

تماشاخانه سنگلج در سال ۱۳۴۴ همزمان با برگزاری جشنواره نمایش‌های ایرانی در ضلع جنوبی پارک شهر  در حالی افتتاح شد که آن سال‌ها با تصمیم شورای تئاتر ـ به عنوان مجموعه تصمیم‌گیر ـ مقرر شد این مکان تنها به آثار ایرانی اختصاص یابد، اما از ابتدای دهه ۵۰ و رونق نداشتن تولیدات حرفه‌ای با محوریت نمایش‌های ایرانی، با نمایش «بازرس» به کارگردانی مرحوم عزت‌الله انتظامی میزبان آثار غیرایرانی هم شد.  

طرح گسترش تماشاخانه سنگلج نیز از دهه ۹۰ مطرح و نامه درخواستی با امضای حدود ۴۰۰ هنرمند تئاتر به شهرداری تهران ارجاع داده شد تا ساختمان کناری «سنگلج» که یکی از ساختمان‌های اداره حقوقی شهرداری است، تغییر کاربری بدهد و به اهل تئاتر واگذار شود. اجرای این طرح در طول یک دهه مدام به تاخیر افتاد تا اینکه پریسا مقتدی، مدیر این تماشاخانه در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که به دلیل تغییرات اعضای شورای شهر، این طرح اجرایی نشده است. اکنون بنای تاریخی سنگلج نه تنها گسترش نیافته که ادامه حیات آن با احتمال ساخت و ساز جدید و با توجه به لرزش‌هایی که تن کهنه این تماشاخانه روزانه تجربه می‌کند، به مخاطره افتاده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است