Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@11:47:31 GMT

صحبت‌های یک اسیر صلیب ندیده

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۱۸۷۲

صحبت‌های یک اسیر صلیب ندیده

پنهان بودن اسرا و قرار نگرفتن آن‌ها در لیست دیدار صلیب سرخ جهانی باعث شد تا دست بعثی‌ها برای آزار اسرا باز باشد. نیروهای بعثی از هر بهانه‌ای برای شکنجه اسرا استفاده می‌کردند.

به گزارش ایران اکونومیست، مهران دیباجی توسط «لشکر ۷۷ خراسان» ارتش به جبهه اعزام شد و همزمان با سال‌های پایانی جنگ در منطقه‌ی «ابوغریب» در ۱۸ سالگی به اسارت نیروهای بعثی درآمد و در «زندان ۱۶ تکریت» اسیر بود و سرانجام در شهریور سال ۶۹ به وطن بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه در زمانی که اسیر شد مجروح نبوده ولی بیش از ۱۵۰ عمل جراحی انجام داده و درد شکنجه‌هایی که در زمان اسارت متحمل شده، گاه و بیگاه خواب را از او و خانواده‌اش می‌گیرد.

او روایت می کند: بعد از اسارت به مدت ۸۸ روز در استخبارات بغداد اسیر بودم. روزهایی که هر کدام یکسال می‌گذشت و طی روز چندین بار شکنجه می‌شدیم و چندین اسیر در زیر همین شکنجه‌ها شهید شدند.

بعد از استخبارات به اردوگاه «۱۶ تکریت» منتقل شدم. اردوگاهی که عراق آن را از دید صلیب سرخ مخفی کرده بودند همین پنهان بودن اسرا و قرار نگرفتن آن‌ها در لیست دیدار صلیب سرخ جهانی باعث شد تا دست بعثی‌ها برای آزار اسرا باز باشد. نیروهای بعثی از هر بهانه‌ای برای شکنجه اسرا استفاده می‌کردند.

 رژیم بعث با قطع کردن جیره غذایی اسرا که به زور به ۵پنج تا ۶ قاشق غذاخوری می‌رسید سعی در شکنجه کردن اسرا داشت که منجر به بیماری‌های کلیوی و اسهال‌های خونی در بین بچه‌ها می‌شد و با نرسیدن دارو، به مرور به مرگی تدریجی دچار می‌شدند.

یک روز بچه‌ها در حمام بودند. به حمام رفتم تا آن‌ها را برای آمار  صدا کنم که افسر عراقی با مشت و لگد به جان من افتاد که چرا آن‌ها را صدا کردی. من را به فاضلابی بردند که در زیر پایم لجن و کثافت بود و ارتفاع آن به گونه‌ی بود که نمی‌توانستم سر پا بمانم. مجبور می‌کردند بر سر خود خاک و لجن بریزیم و به ما می‌خندیدند. وقتی از آنجا بیرون آمدم مدت یک ساعت بر روی زمین دراز کشیده بودم و همه استخوان‌هایم درد می‌کرد.

بعد از سالیان سال هنوز هم با عوارض آن وحشیگری‌ها درگیر هستم و گاه در فاصله‌ی کمتر از سه روز راهی اتاق عمل می‌شوم و برای ساکت شدن دردهایم مشت مشت دارو مصرف می‌کنم. عوارض کلیوی باعث شده است تا کنون ۱۵۰ مرتبه عمل بروی من انجام بدهند. همسرم شیر زنی است که از هیچ تلاشی برای سر و پا نگهداشتن من دریغ نمی‌کند و معتقدم  تا خداوند به او نفس بدهد از تلاش و صبوری دست نمی‌کشد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: صلیب سرخ ، آزادگان دفاع مقدس ، شهید ، زندان ابوغریب

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صلیب سرخ آزادگان دفاع مقدس شهید زندان ابوغریب صلیب سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلیب سرخ: در شیوه کمک رسانی به افغانستان تغییر ایجاد شود

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر ضمن ابراز نگرانی از شرایط افغانستان تاکید کرد باید شیوه کمک رسانی به افغانستان تغییر کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «الکساندر متیو» مسئول بخش آسیا و اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر اعلام کرد بدون تغییر اساسی در شیوه کمک بشردوستانه به افغانستان، نمی‌توان به طور پایدار با دلایل ریشه‌ای بحران موجود مبارزه کرد.

وی افزود: سال‌هاست که به افغانستان کمک‌های اضطراری می‌رسانیم اما وقت تغییر و تجدید نظر فرا رسیده است.

متیو اظهار داشت باید بر نهادهای افغانستان مانند هلال احمر که نقش دائمی در این کشور دارند، تمرکز کنیم و برنامه‌های خود را با انعطاف پذیری و استقلال اقتصادی سازگار کنیم.

این مقام ارشد صلیب سرخ تصریح کرد باید بر کارهایی مانند آموزش، تمرکز بر جوانان، آموزش حرفه و سایر فرصت‌هایی که به تقویت اعتماد و ایجاد امید طراحی شده‌اند، تمرکز کرد در غیر اینصورت آینده تاریک قابل پیش‌بینی است.

صلیب سرخ: چالش‌ها و کاهش رنج مردم افغانستان به راه حل‌های درازمدت نیاز داردصلیب سرخ: وضعیت اقتصادی افغانستان شکننده استچالش صلیب سرخ برای نظام درمان افغانستان

قرار است نشستی در دوحه به میزبانی جمعیت هلال احمر افغانستان و به همکاری جمعیت هلال احمر قطر برگزار شود.

نمایندگان جمعیت هلال احمر انگلیس، کانادا، دانمارک، فنلاند، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کویت، نروژ، سوئد، سنگاپور، ترکیه و هنگ کنگ در این نشست حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/.

  

دیگر خبرها

  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر آغاز شد
  • زندانی شدن یک معلم به‌خاطر تشابه اسمی با یک فرمانده
  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا بین حماس و اسرائیل منتشر شد
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • پیش‌نویس توافق مبادله اسرا: آزادی 800 اسیر فلسطینی در قبال 33 اسیر اسرائیلی
  • رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کرد
  • صلیب سرخ: در شیوه کمک رسانی به افغانستان تغییر ایجاد شود
  • سرمربی مسینیو: استعدادی مانند این پسر ندیده‌ام