Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شاهد افت چشمگیر کمی و کیفی تجهیزات سازمان طی ۱۰ سال اخیر هستیم، اظهار داشت: تجهیزات این سازمان در دهه ۹۰ نسبت به دهه ۸۰ از نظر کمیت و کیفیت افت چشمگیری پیدا کرده و در مقابل تجهیزات شکارچیان و متجاوزان به حریم طبیعت افزایش کمی و کیفی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: باید دولت، مجلس و به ویژه سازمان برنامه و بودجه برای تجهیزات سازمان حفاظت محیط زیست فکر و چاره ای اساسی بیندیشند و هم اینکه برای تهیه امکانات نوین چون پهپاد، سیستم مداربسته، دوربین مادون قرمز و دیگر تجهیزات نوین حفاظتی اعتبار تخصیص دهند.

آسیب جدی به طبیعت با برداشت بی رویه و چرای دام ها

معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: برداشت بی رویه از طبیعت نظیر چرای دام موجب تخریب و آسیب جدی به حیات وحش و زیستگاه ها شده است.

اکبری گفت: خلع های قانونی و عدم پیوست های زیست محیطی در طرح های مختلف زیربنایی، صنعتی و اقتصادی مانند احداث جاده بدون ایجاد گذرگاه برای عبور وحوش در تسریع تخریب محیط زیست نقش دارد.

وی تاکید کرد: برای حفاظت از محیط زیست باید هزینه پرداخت که این پرداخت هزینه ها نیز با لحاظ کردن پیوست های زیست محیطی و پیشگیرانه قبل از اجرای طرح یا جبران و احیای خسارت های وارده امکان پذیر است.

اکبری یادآور شد: اقدامات پیشگیرانه در ۱۱ درصد خاک کشور انجام می شود در حالی که باتوجه به گستردگی زیستگاه ها و تنوع زیستی وحوش باید اقدامات پیشگیرانه در کل کشور انجام گیرد.

ارائه پیش نویس قانون حفاظت و بهره برداری از طبیعت به مجلس

وی گفت: پیش نویس قانون حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش به مجلس ارائه شده که در مرحله بررسی است و در قالب این قانون بازدارندگی و پیشگیری از تخریب زیستگاه ها افزایش یافته و هرگونه تخریب طبیعت مستلزم پرداخت هزینه یا احیا است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اجرای هرگونه پروژه توسعه ای در طبیعت از جمله احداث جاده یا معدن کاوی و استخراج معادن به موجب این قانون باید با پیوست های زیست محیطی انجام گیرد تا از صدمات وارده به حیات وحش جلوگیری خواهد شد.

وفور اسلحه در دست مردم بلای جان طبیعت و محیط بانان

اکبری بخش عمده و مهمی از صدمات وارده به محیط زیست کشور را حاصل شکار غیرمجاز ذکر کرد و افزود: تولید و توزیع سلاح به مردم تحت عناوین مختلف و پرداخت سهمیه مهمات به دارندگان اسلحه ها در افزایش شکار غیر مجاز تاثیر دارد که بخش عمده ای از این اسلحه و مهمات در  راستای شکار وحوش استفاده می شود.

وی اظهار داشت: همین شکار بی رویه غیرمجاز باعث کوچکتر شدن جمعیت جانوری و زیستگاه ها و کاهش ذخایر ژنتیکی وحوش شده است و در نتیجه زیستگاه ها تهی از وحوش و بقای حیوانات با مشکل مواجه می شود.

معاون سازمان محیط زیست ادامه داد: باید فرهنگ و نوع نگاه مردم به شکار و اسلحه تغییر کند چرا که با کاهش شکار میزان نابودی حیات وحش و نیز درگیری بین محیطبانان و شکارچیان کاهش می یابد و همچنین برنامه های آموزشی برای محیطبانان در خصوص استفاده درست از اسلحه و برخورد با شکارچیان برگزار می شود.

اکبری تاکید کرد: فرهنگ سازی های عمومی در مقابل تعداد سلاح های در دست مردم بسیار اندک است و حفظ گونه های کنونی و زیستگاه های وحوش با ایثار و از خودگذشتگی محیطبانان در عرصه های تحت حفاظت محیط زیست امکان پذیر و میسر شده و آموزش و فرهنگ سازی عمومی در خصوص اهمیت محیط زیست و حفظ بقای جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است.

خلاء های قانونی در حمایت از محیط بانان و حیات وحش نیازمند بازنگری است

وی با انتقاد از ایرادات و خلاء های قانونی در مورد حیات وحش و محیطبانان، گفت: محیطبانان باید در استفاده از سلاح به منظور صیانت از انفال و جلوگیری از حوادث ناخوشایندی چون درگیری بین محیطبان و شکارچی مجوزها و حمایت های قانونی داشته باشند و برخوردهای قضایی با شکارچیان غیر مجاز در صورت تصویب این پیش نویس بازدارنده تر می شود که کاهش چشمگیر شکار وحوش را در پی خواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: یکی دیگر از برنامه های سازمان، استفاده از نیروهای مردمی برای حفاظت از طبیعت در قالب شرکت های تعاونی بومی محلی است که کار حفاظت و صیانت از طبیعت را انجام می دهند ، این تعاونی ها هم در قالب اکوتوریسم و گردشکری طبیعت یا طرح های دیگر که با حفاظت از زیستگاه ها منافات نداشته باشد از طبیعت بهره برداری پایدار داشته باشند.

لزوم ایجاد طرح های درآمدزا از طبیعت و حیات وحش 

وی ادامه داد: ایران دارای تنوع زیستی متنوع و گسترده اما فاقد کسب درآمد پایدار است و محیط زیست کشور درآمدزا نیست ، سازمان در صدد ایجاد بسترهای لازم به منطور کسب درآمدهای پایدار زیست محیطی مانند توریست و گردشگری طبیعی است که طرح های درآمدزا از طبیعت در پیش نویس قانون حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش و نیز برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است که با همکاری های موثر و لازم بین مجلس و دولت، آینده صیانت از محیط زیست پایدارتر خواهد بود.

وی یادآور شد: مدیریت دولتی محیط زیست با توجه به تزریق نامناسب اعتبارات و نوع نگاه و میزان حساسیت سیاستگذاران و دولتمردان به مقوله محیط زیست در نوسان بوده و حیات وحش آسیب های جدی و جبران ناپذیر متحمل خواهد شد.

برچسب‌ها ایلام سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی ایلام سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بهره برداری زیست محیطی تنوع زیستی زیستگاه ها حیات وحش پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۱۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی

با دستور استاندار خراسان رضوی تیمارگاه حیات وحش استان و معین شرق کشور راه‌اندازی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری امروز و در جریان بازدید خود از اداره کل محیط زیست خراسان رضوی که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور احداث تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محورها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد. نظری بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوزها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار شده و پس از بهبودی به محیط زیست برخواهد گشت.

 استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است