روزنامه دولت: حمله به سلمان رشدی نشان داد غیرت اسلامی هنوز وجود دارد
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۲۲۹۴
روزنامه ایران نوشت: پس از گذشت 33 سال از صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، یک غیرایرانی در قلب امریکا، حکم دفاع از مقدسات اسلامی و بزرگترین امر مقدس آن، یعنی «حدود» خدا را اجرا میکند.
اقدام «هادی مطر» جوان 24 ساله لبنانیالاصل، یک پیام بزرگ را در خود جای داده و آن وجود محبت پیامبر(ص) در دل مسلمانان و عمق ایمان آنان به عقاید خود است؛ عقایدی که با مرور زمان، تمسخر و هتاکیهایی که در طول سالهای اخیر در اروپا شاهد آن بودهایم، تضعیف نشده و رنگ نباخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همراه با این اتفاق، همدلی مردمی و خوشحالی جمعی نیز رخ داده است. آن گونه نیست که با گذر زمان مسلمانان دچار آسیمیلیزه -ذوب فرهنگی- و فراموشی عقاید شده و بگویند که کارهای اینچنینی خلاف دیسیپلین بینالمللی است. آنان اتفاقاً معتقد هستند که حکم الهی در مورد کسی که سبّ پیامبر(ص) میکند باید اجرا شود و بر چهارچوبها و خط قرمزهای خود در دوره به اصطلاح مدرن هم ایستادهاند.
آنان بر این باور هستند که نباید اجازه دهیم هر کسی به دلیل مطامع سیاسی خود، بازیچه دست دیگران شده و عقاید ما را به سخره بگیرد و نسلهای آینده را سست عقیده کند.
این اتفاق بازهم نشان داد که هنوز هم حمیت و غیرت و تعصب اسلامی به باورها و احکام دینی وجود دارد و تبعات مثبتی هم در پی خواهد داشت. هرچند که غربیها سیاس بوده و پولهای بیشماری خرج میکنند تا عدهای به توهین به دین ما برخیزند، ولی بدون شک این اقدام، تعداد زیادی از توهین کنندگان و کسانی که دست به قرآنسوزی بردهاند را سر جای خود خواهد نشاند و سبب بازدارندگی خواهد شد.
اگرچه این پدیده، همچون همیشه سر و صدایی بهپا کرده و اسلام هراسی را دوباره بر سر زبانها خواهد انداخت اما برای انسان مدرن جالب توجه خواهد بود. آن گونه که پس از حکم حضرت امام(ره) بسیاری از مسیحیان تلاشهای زیادی را به اعتبار آن آغاز کردند. مسیحیت به فجیعترین وضع در سینماها و تئاترهای غربی به استهزا گرفته میشد و کثیف ترین نوع حرفها درباره حضرت عیسی(ع) بر زبانها رانده میشد. غیرت در کشورهای مختلف جوشید و آنان هم شروع به دفاع از ناموس مسیحیت، حضرت عیسی(ع) کردند.
حال اجرایی شدن این حکم از سوی یک جوان 24 ساله، پدیده جدیدی است که باید مورد مطالعات نظری قرار بگیرد تا بتوان دریافت که چگونه در قلب دنیای مدرن، ایمان به غیب و احکام الهی در دلهای مردم همچنان زنده است.
حضرت امام(ره) پس از پذیرش قطعنامه 598 و در شرایطی که ایران تحت فشار شدید اقتصادی و مالی پس از پایان جنگ تحمیلی قرار داشت این حکم را صادر کرده و حاضر نشدند به خاطر تبعات آن از عقاید خود دست بکشند. ما هم نباید براحتی هویت خود را که عقیده هم، جزء مهمی از آن است، معامله کنیم و اجازه بدهیم هر کسی هر تحرکی از خود نشان دهد.
شعار غربیها همواره این است که «از دگماتیسم و بنیادگرایی دست بردارید، هیچ امر مقدسی وجود ندارد و همه چیز قابل خدشه و قابل تمسخر است.» این شعار، احمقانه است؛ چرا که در غرب امثال روژه گارودیها تنها به جرم اینکه پدیده تاریخی مقدس مجعولی را که درباره جزئیات آن خیلی حرفها هست، زیر سؤال بردهاند سالها به زندان افتادند.
حال به نظر میرسد ضربهای که این جوان رشید بر سلمان رشدی وارد کرده با توجه به حفاظت امنیتی سالیان دراز از او که همه میدانیم چه میزان هزینه در پی دارد؛ این اتفاق قطعاً بر خود غربیها هم اثر خواهد گذاشت و آنها را هم نسبت به عقایدی که داشته و دارند و به تمسخر و بازی گرفته شدهاند، مستحکمتر خواهد کرد.
تماشاخانه جزییات بیشتر از انگیزه قتل محیطبان «برومند نجفی»/ قاتل محیطبان نجفی قبلا تهدید کرده بود (فیلم) درخت ارغوان هوشنگ ابتهاج و خانهاش در تهران چه وضعیتی دارد؟ خانهاش را در رشت تخریب کردهاند (فیلم) فیلم های دیگرمنبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است. تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد. تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست. جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است: «اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.» این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است. تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است. کانال عصر ایران در تلگرام