Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@23:36:48 GMT

آیا بروز هر تبی در کودکان می‌تواند منجر به تشنج شود؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۲۳۰۶

آیا بروز هر تبی در کودکان می‌تواند منجر به تشنج شود؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری گفت: به صورت معمول تب و تشنج در کودکانی مشاهده می‌شود که سابقه خانوادگی آن را دارند همچنین تب و تشنج در موارد بسیار کم و نهایت تا دو مرتبه یا حداکثر سه مرتبه تکرار می‌شود.

رویا چوپانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بروز تب و تشنج در کودکان و راهکار مقابله با آن، اظهار کرد:ج یکی از مشکلاتی که کودکان به ویژه در سنین یک تا دو سال و نیم با آن مواجه هستند تب و تشنج است، معمولا تب و تشنج در سنین زیر شش ماه برای کودکان بروز پیدا نمی‌کند بلکه سنین شش تا ۶۰ ماهگی یعنی تا پنج سالگی کامل احتمال بروز آن وجود دارد و اگر خارج از این بازه سنی در کودک تشنج رخ دهد دلایلی به جز تب و تشنج خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری افزود: شایع‌ترین علت بروز تب و تشنج در کودکان عفونت‌های ویروسی مانند عفونت گوش، ادراری، سرماخوردگی‌های معمول، گلودرد و... است که در این میان نیز بیماری روزئولا از موارد شایع است، کودک در این بیماری به مدت سه روز دچار تب می‌شود که ممکن است این تب منجر به تشنج شود و پس از سه روز با ظهور دانه‌هایی بر پوست تب کودک قطع می‌شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که هر تبی منجر به بروز تشنج نمی‌شود و کودک از نظر ژنتیکی نیز باید استعدادی برای بروز تب و تشنج داشته باشد درحقیقت به صورت معمول تب و تشنج در کودکانی مشاهده می‌شود که سابقه خانوادگی آن را دارند.

چوپانی با اشاره به اینکه تب و تشنج خوشبینانه‌ترین نوع تشنج محسوب می‌شود، عنوان کرد: پس از بروز تب و تشنج در کودک اگر سابقه فامیلی وجود داشته باشد تا حدی نگرانی‌ها کاهش پیدا می‌کند و علت بروز تب و تشنج در مسائل پیچیده جست‌وجو نمی‌شود.

این فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: درجه حرارت طبیعی بدن کودک ۳۶.۵ درجه سانتی‌گراد است زمانی که این درجه حرارت افزایش پیدا کند و در مدت زمان کمی درجه تب کودک به ۳۹ درجه سانتی‌گراد برسد این سرعت بالا رفتن تب می‌تواند در ایجاد تشنج موثر باشد که البته احتمال رخ دادن این اتفاق در ۲۴ ساعت اول بروز تب وجود دارد.

وی تصریح کرد: در کودکانی که چندروز مداوم تب دارند تنها طی ۲۴ ساعت اولیه احتمال بروز تشنج وجود دارد و پس از آن این احتمال به صفر نمی‌رسد اما تا حد بالایی کاهش پیدا می‌کند همچنین اولین بار که تب و تشنج در کودکان رخ می‌دهد نیاز به درمان، تهیه نوار مغز و... ندارد چراکه آثاری بر مغز کودکان و تکامل آن‌ها ندارد اما در یک سوم از موارد نیز ممکن است تب و تشنج در کودک تکرار شود که معمولا این کودکان از نظر هوشی عقب هستند، در بدو تولد دچار کمبود اکسیژن شدند، عقب‌ماندگی ذهنی و یا مشکلات مغزی زمینه‌ای دارند.

چوپانی یادآور شد: والدین با بروز تب و تشنج در فرزند خود با ترس زیادی روبرو می‌شوند اما لازم است به پدر و مادر آموزش‌های لازم ارائه شود که درصورت تکرار تشنج در کودک آگاهی برای کنترل آن را داشته باشند، در این شرایط به والدین توصیه می‌شود در صورت بروز تب و تشنج و یا بروز تشنج به دلایلی به جز تب کودک را روی دست خود بخوابانند همچنین از باز کردن فک کودک به شدت خودداری کنند و تنها یک حوله بین دندان‌های کودک قرار دهند چراکه در این شرایط قدرت کودک به میزانی افزایش پیدا می‌کند که ممکن است صدمات شدیدی به دست والدین خود وارد کنند.

این فوق تخصص نوزادان در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پایین آوردن تب کودکان در بیماری‌های تب‌دار با استفاده از دارو و یا بدن‌شویه به والدین توصیه می‌شود اما باید گفت اگر قرار است تب و تشنج در کودک رخ دهد کنترل تب تاثیری در جلوگیری از بروز و یا تکرار تشنج ندارد.

وی توضیح داد: بنابراین تب و تشنج درصورتی که برای نخستین بار رخ دهد هیچ آثار منفی بر مغز کودک ندارد و نگرانی درخصوص تشنج‌هایی است که تکرار می‌شوند و به دلایلی به جز تب مانند بیماری‌های مغزی، وجود سابقه فامیلی صرع در خانواده و احتمال ابتلا کودک به آن و... رخ می‌دهند درصورتی که تب و تشنج در موارد بسیار کم و نهایت تا دو مرتبه یا حداکثر سه مرتبه تکرار می‌شود.

چوپانی خاطرنشان کرد: تکرار تشنج در اثر بیماری صرع آسیب‌هایی به مغز وارد می‌کند که در طولانی مدت این آسیب‌ها خود را به صورت تاخیر تکاملی، حرکتی، تاخیر در صحبت کردن و... بروز می‌دهند همچنین با توجه به اینکه تشنج در این بیماری به صورت ناگهانی رخ می‌دهد ممکن است کودک در کنار آتش، جسم سخت مانند سنگ، جسم برنده و... باشد و خطراتی سلامت او را تهدید کند اما تب و تشنج هیچ آثار سویی بر مغز و تکامل کودک نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری تشنج در کودکان تب و تشنج در کودکان تب و تشنج در کودک تب کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۲۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر
  • درمان بیماری‌های صرع و تشنج کودکان در ایران
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟