Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ابتدای ماه جاری تاکنون در موارد مختلف، سبزیجات و میوه جات زراعی اظهار نشده در انتهای کانتینرهای یخچالی تحت کالای دیگری در رویه های صادرات و ترانزیت از گمرک شهید باهنر به مقاصد مختلف جاسازی و اختفا شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سعیدی ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی در خصوص کشف های متوالی قاچاق گوجه فرنگی زراعی در گمرک شهید باهنر گفت : از ابتدای مرداد ماه امسال تاکنون،  حدود 90  تن گوجه فرنگی زراعی اظهار نشده  و 5 تن گوجه فرنگی اظهار شده تحت عنوان گوجه فرنگی گلخانه ای، توسط  همکاران زحمتکش امور بندری گمرک شهید باهنر کشف شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هدف از فعل قاچاق اینگونه کالاها را  عدم پرداخت عوارض 60000 ریال ، عدم پرداخت مالیات از اظهار کالا (  پیاز 135 دلار که بجای گوجه فرنگی زراعی هر تن 450 دلار ) و عوارض کمتر عوارض آب مجازی ردیف بودجه 1401 دانست.

مدیر کل گمرک شهید رجایی گفت: از آنجائیکه گوجه فرنگی زراعی مشمول عوارض هر کیلوگرم 60000 ریال بوده و مرجع تشخیص نوع گلخانه ای و زراعی بودن گوجه فرنگی های اظهارشده در سامانه جامع گمرکی جهاد کشاورزی است ، عده ای سودجو بعلت داشتن امکانات سردخانه ای و انبار سورتینگ کالا ، اظهارنامه های خود را با کارت های اغلب اجاره ای و معروف به یکبار مصرف در سامانه جامع گمرکی ثبت مینمایند و از جهتی برای اختفا و جاسازی کالا تمام اقدامات را در کانتینر های یخچالی انجام داده و در گمرکات مرزی و اجرائی گوجه فرنگی زراعی را تحت کد کالای  ( تعرفه کالا ) گوجه فرنگی گلخانه ای که هیچگونه عوارضی ندارد و لزوما مشمول  مجوز قرنطینه نباتی می باشد  اظهار مینمایند و یا به گونه ای دیگر  بجای اظهار گوجه فرنگی که مشمول بررسی نماینده جهاد کشاورزی است و مشمول کنترل های گمرکی در اماکن گمرکی ( مطابق ماده 38 قانون امور گمرکی ) می‌باشد  تحت کالای دیگر که حساسیت کمتری دارد همانند ( پیاز ، خربزه ، کلم و کاهو و .... ) اقدام مینمایند.

به تجربه دیده می‌شود چون در این کانتینرهای یخچالی از حد متعارف و استاندارد بارگیری بیشتر کالا حمل می‌شود احراز این تخلف بدون امکانات روز و دیجیتال امری است دشوار که همکاران زحمتکش امور بندری گمرک شهید باهنر  با پذیرش این سختی و با صداقت و ایفای منشور گمرکی مواردی همانند این کشفیات اخیر که فقط از اول مردادماه 4 مورد  ( یعنی کمتر از 20 روز ) ؛ در چندین اظهارنامه و چندین کانتینر های یخچالی در حالی که کالاهای مثل پیاز و خربزه و خیار سبز را در کنار گوجه فرنگی بارگیری نموده اند که بوی گوجه فرنگی را در کانتینر خنثی کند و پرسنل گمرک را با نیت متقلبانه فریب بدهد ولی توانسته اند این خدمت ملی را به مردم و عرصه اقتصاد هدیه نمایند.

سعیدی در خصوص کشفیات اخیر گفت:  آخرین کشفیات مربوط به 20 و 22 مرداد  ماه 1401 بود که  شامل حدودا 32  پالت گوجه فرنگی به وزن حدود 30 تن به ارزش تقریبا 15 هزار دلار  اعلام شده است .

 همچنین کشف سیب سبز خارجی حدود 20 تن در رویه ترانزیت با سیب قرمز از نوع آلوده ایرانی و فاقد مصرف به ارزش تقریبی 24 هزار دلار از مقصد ترکیه به امارات در طول مسیر به صورت‌ ماهرانه جابه جا و اختفا شده است،  که همکاران گرامی گمرک شهید باهنر  این مورد را در شرایط بسیار سخت و حرفه ای  کشف کردند.

عباسی مسئول امور بندری گمرک شهیدباهنر اذعان داشت: موارد مختلفی از این کشفیات در گمرک شهید باهنر اتفاق می افتد که متاسفانه در حق اظهارکنندگان که قانونا اقدام به کالاهای صادراتی می کنند مناسب نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گوجه فرنگی زراعی گمرک شهید باهنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور

هودیانی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت:  مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است. هودیانی گفت بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت. وی پیش بینی کرد امسال بیش از ۱۱ هزار تن از این محصول برداشت شود.

هودیانی افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم کشت شده در بمپور بصورت قراردادی کشت شده است و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.

بمپور از شمال به بخش‌های حومه و بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور