Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محدثه شجاعی: یکی از این هیئت‌های فعال در استان سمنان، عماریون واقع در شهرستان شاهرود است که از معرفی کتاب و سیره شهدا، تا اقدامات زیربنایی، فرهنگی، محرومیت زدایی و عزاداری حسینی (ع) توانسته جوانان بسیاری را به سمت خود بکشاند. هیئتی که سجاد بیاری، آن را با دوستانش در خانه پدری آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن هم در روستای جعفرآباد در توابع بخش مرکزی شاهرود. با این جوان به گفتگو نشستیم.

*از آغاز بگویید

فعالیت هیئت از یک شورای پنج نفری در یک مکان ۲۴ متری در خانه پدری در روستای جعفرآباد زیر استاق شاهرود آغاز شد و کم کم به تعداد حاضرین جلسات هفتگی اضافه شد، به مرور درهای میان خانه را برداشتیم تا فضا بزرگ‌تر شود و عماریون کم کم شکل گرفت و جلسات هفتگی روز به روز رونق می‌گرفت.

هیئت در یک سال اول فقط مراسم و روضه‌خوانی نبود بلکه اردوهای جهادی و تشکیل کاروان‌های زیارتی را نیز داشتیم، نخستین اردوی جهادی را دو ماه بعد از شکل‌گیری هیئت برگزار کردیم که جالب است.

*اولین طرحی که اجرا کردید چه بود؟

کاروان زیارتی را از همان ابتدای تشکیل هیئت در قالب طرحی به نام زیارت آسان شروع کردیم و افراد استقبال کننده از این طرح را با هزینه بسیار اندک در سفری که یک شبانه روز بیشتر زمان نمی‌برد به زیارت اماکن مقدسه می‌بردیم، حتی آخرین سفر زیارتی هیئت که قبل از آمدن ویروس منحوس کرونا بود سه اتوبوس راهی کردیم.

اکران فیلم در حسینیه جعفر آباد قدم بعدی بود، اولین فیلم یتیم خانه ایران بود با بلیط دو هزار تومان؛ عماریون نمی‌خواست فقط یک هیئت باشد و جدا از سینه زنی و روضه خوانی دغدغه‌های دیگری از جمله سیره شهدا هم داشت. شعار هیئت در ابتدای کار «زندگی به سبک شهدا» بود که سعی کرده بودیم در همه بنرها، بیلبوردهای تبلیغاتی هیئت، فضا سازی و حتی روی سن از این شعار استفاده کنیم.

بعد از آن به حجاب و عفاف ورود کردیم با توجه به مؤسسه سیره شهدا تصمیم گرفتیم کار را با تربیت راوی شروع کنیم ماحصل آن مؤسسه سیره شهدای هیئت عماریون است. برای راویانی، با توجه به نیاز مجموعه‌ها و یا ارگان‌ها، محصول فرهنگی مورد نیاز را برایشان تأمین می‌کنیم با توجه به اهمیت مسئله ذکر شده، کتابخانه‌ای در ابتدای ورودی هیئت دست و پا کردیم و هر هفته یک کتاب را برای مطالعه به خادم‌های هیئت معرفی می‌کردیم.

*بافت جمعیتی شما چگونه است؟

عماریون را نوجوانان تشکیل داده اند و اکثریت دبیرستانی هستند البته هیئت روحانی محور است.

*و درباره حضور خانم‌ها؟

در کنار فعالیت آقایان، خانم‌ها هم علاقه مند بودند در کارهای هیئت شریک باشند، فضا برای حضور خانم‌ها کافی نبود و با وجود همه این کمبودها مادرم پیشنهاد داد که زن‌ها هم در منزل برای جلسات هفتگی حضور داشته باشند، این شد که در ادامه راه بانوان هم با عماریون همراه شدند، هفته‌ای سه الی چهار خانم می‌آمدند و نزد مادر می‌نشستند تا اینکه به ذهنمان رسید زیرزمین خانه را مختص خانم‌ها باز سازی کنیم، اما هزینه‌های بازسازی آن بالا بود.

از طرفی بچه‌ها هر هفته که در جلسات هیئت شرکت می‌کردند طرح همراهی مادر و یا خواهرشان را برای شرکت در مراسم هیئت مطرح می‌کردند و هیئت هم در مقابل این خواسته بچه‌ها قول داد که کار را برای آماده کردن هر چه سریع‌تر فضا، پیگیری کند، همین اتفاق هم افتاد دقیقاً شب ولادت حضرت معصومه (ص) در سال ۹۹ قسمت خواهران هیئت با استقبال بی نظیر خانم‌ها افتتاح شد.

*درباره تأثیر کرونا بر هیئت توضیح دهید

با آمدن کرونا کارهای هیئت متوقف نشد و فقط نوع فعالیت‌ها تغییر کرد، با توجه به محدودیت‌های کرونایی دیگر فضای خانه پدری برای برگزاری جلسات هفتگی کوچک و جوابگو جمعیت نبود. تصمیم گرفتیم مکان هیئت را از خانه پدری به حسینیه جعفرآباد انتقال دهیم، با هیئت امنای حسینیه صحبت کردیم و با استقبال خوبی رو به رو شد و مکان را کاملاً در اختیار ما قرار دادند تا اینکه جلسه هفتگی در ایام کرونا در همین حسینیه آغاز شد.

خواهران هیئت هم مانند برادران به یک فضای بزرگ‌تر و حتی تمیز تر در قسمت پشتی حسینیه جعفر آباد منتقل شدند، عماریون در عرض سه سال از ۲۴ متر تبدیل شد به ۴۸۰ متر یعنی از سال ۱۳۹۶ که ما فعالیت هیئت را در منزل پدری آغاز کردیم تا سال ۹۹ بیش از ۲۰ برابر به لحاظ وسعت، فضا و نیروی انسانی رشد کرده‌ایم.

*درباره برنامه‌های شاخص نیز بگویید

ما سیره شهدا را ترویج می‌کردیم همچنین یک نمایشگاه دفاع مقدس به صورت یادمان در همان منزل پدری که مکان اولیه هیئت بود برپا کردیم و آثار جبهه و جنگ را که دستاورد سفر خادمین نوجوان هیئت به راهیان نور بود را در آن به نمایش گذاشتیم این بین همه ما جا افتاده که شام چهارشنبه‌ها که جلسه هیئت برگزار می‌شود باید ساده باشد مثل عدسی، املت و...

از نوجوان هفده ساله گرفته تا جوان ۳۵ ساله به برکت هیئت متأهل شدند، و در عرض ۹ ماه پانزده نفر از بچه‌های هیئت وارد زندگی مشترک شدند البته که مابقی هم در شرف هستند و امید داریم تا در روزهای پایانی سال جشنی برای سی خادم متأهل هیئت بگیریم.

اولین برنامه محوری هیئت عماریون در سالن شهدای ورزشی رویان در مساحت دو هزار متر بود با توجه به اینکه هیئت اولین تجربه برگزاری مراسم در دهه اول محرم را داشت، اما با استقبال بی نظیری رو به رو شد و هر شب یک هزار و ۵۰۰ نفر برای شرکت در عزاداری به ورزشگاه می‌آمدند، لازم به ذکر است که بگویم مکان برگزاری مراسم با توجه به محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتخاب شده بود تا بتوانیم در بالاترین سطح ممکن پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا اتفاقی برای مردم رخ ندهد.

*آیا از جایی کمک مالی شدید؟

معتقد بودم برای هیئت نباید کمک نقدی جمع کرد چرا که هیئت باید خودگردان باشد، مثلاً در آن اوایل که تازه عماریون پا گرفته بود بچه‌ها می‌آمدند و می‌گفتند کسی برای کمک اعلام آمادگی کرده است ما نمی‌پذیرفتیم چرا که اعتقاد داشتیم اگر توانایی نداریم اجباری نیست که هیئت برپا کنیم.

اگر ما برای کار به باغی برویم و ۱۰۰ هزار تومان بگیریم خیلی راحت می‌توانیم برنامه‌های هیئت را برگزار کنیم، بچه‌ها نیز به خود آمدند و برای برگزاری مراسم به صورت خود گردان زحمت کشیدند و به این طریق پول جمع شد. مواردی داشتیم که در حجم کلان می‌خواستند کمک کنند اما اعلام کردیم هیئت امام حسین (ع) احتیاجی به کمک ندارد

راه افتادن اعضا برای جمع آوری کمک به هیئت کاری در شأن امام حسین (ع) نیست و این مسئله برای عزاداران جالب بود. چند ماه به اصرار بچه‌ها یک صندوق مقابل در ورودی گذاشتیم، تا هر کسی تمایل دارد کمک کند، حتی صندوق هم به سبک شهدا در قالب یک جعبه مهمات بود.

*شما اولین هیئتی بودید که در زمینه پوشاک اسلامی کار کردید

درست است؛ هیئت خواه یا ناخواه هیئت نیاز مالی دارد و کار کردن هر یک از اعضا به تنهایی نیاز عماریون را بر طرف نمی‌کند چند طرح اقتصادی مد نظر داشتیم که از قبل روی آن کار کرده بودیم و زمان آن رسیده بود تا نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کنیم، استارت کار با یک فروشگاه پوشاک تأسیس شد نه با این عنوان که نیازهای مالی هیئت را تأمین کند بلکه به خاطر دغدغه فرهنگی هم داشتیم به همین دلیل اکثریت اعضا برای خرید پوشاک مایحتاج خود به ما مراجعه می‌کردند.

سرمایه گذاران اولیه، بچه‌های هیئت هستند در ابتدا جنس‌ها را به صورت چکی خریداری می‌کردیم و بعد که به سودآوری رسیدیم تعداد بچه‌ها در سرمایه گذاری فروشگاه و تعداد سهام داران افزایش یافت، چند ماه ابتدای کار، چند درصدی از سود را برای هیئت در نظر گرفتیم تا اینکه آمدیم جلوتر، کار وسعت پیدا کرد و باز سازی شد و یک شعبه در خیابان خرمشهر و شعبه دیگر آن در شهر رویان تأسیس کردیم.

یکی از کارهای اقتصادی دیگری که هیئت را از همه لحاظ تأمین می‌کند، فروشگاه مواد غذایی واقع در روستای جعفر آباد است این فروشگاه با توجه به تجربه‌ای که از فروشگاه قبلی به همراه داشتیم تأمین اعتبارش با سهام انجام شد ابتدای فعالیت، کار را با سه کیسه عدس شروع کردیم و بعد از گذشت ۱۰ ماه هم اکنون دارای یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی هستیم.

*یعنی نوعی سهامی عام درست کردید؟

بله؛ هر سهم هیئت یک میلیون تومان تعریف شده و سهام داران هیئت در تمام فروشگاه‌های آن سهیم هستند هیئت ۵۰ سهام دار دارد که شاید یکی یک سهم و دیگری ده سهم داشته باشد فروش و سود حاصل از فروشگاه‌ها توسط حسابدار هیئت محاسبه می‌شود پنج درصد از سود حاصل از فروش برای اردوهای جهادی، دو درصد به نیازمندان، دو درصد برای توسعه مجموعه و یازده درصد به هیئت اختصاص داده می‌شود و ۸۰ درصد باقی مانده را بین سهام داران تقسیم می‌کنیم.

میانگین حقوق اعضا از یک میلیون هست تا دو میلیون تومان و همین ایجاد بسترهای اقتصادی باعث شده تا مشارکت در برنامه‌های هیئت با روند افزایشی رو به رو شود سرمایه در فروشگاه مواد غذایی را حدود ۵۰۰ میلیون تومان است همه سودهای فروشگاه‌ها در یک حساب تجمیع و بعد تقسیم می‌شود، یعنی اگر فروشگاه پوشاک به دلایلی تعطیل شود، تنها بخشی که سود دهی دارد مواد غذایی است و برای عدالت در سود دهی سهام داران را در همه جا سهیم کردیم همچنین چند ماهی از افتتاح صندوق قرض‌الحسنه هیئت می‌گذرد و هر سهام را برای صندوق یک میلیون تومان تعریف کردیم، هدف از اجرای این طرح اقتصادی در ابتدا خودکفا شدن اعضا است.

*اردوهای جهادی نیز دارید؟

عماریون تا به امروز سفر به آبادان، کرمانشاه، آق قلا، روستاهای محروم میامی، خانوارهای محروم منطقه جعفرآباد و یکی از مراکز شیعه نشین شمال عراق را در کارنامه اردوهای جهادی خود به ثبت رسانده است.

کد خبر 5559340

منبع: مهر

کلیدواژه: هیات مذهبی مراسم عزاداری گروههای جهادی تبلیغات اسلامی سمنان انقلاب اسلامی ایران کتابخانه محرم 1401 بوشهر ویروس کرونا محرم 1401 سفر استانی خطبه های نماز جمعه روز خبرنگار کرمانشاه اربعین حسینی آمار کرونا شیوع کرونا لیگ برتر فوتبال ایران ماه محرم گرگان اردوهای جهادی میلیون تومان جلسات هفتگی سهام داران مواد غذایی سیره شهدا خانه پدری خانم ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱+۵ موضوع مهمی که باید هدف «جهاد تبیین» قرار گیرد

حجت الاسلام راجی گفت: ۳ سخنرانی مهم رهبر انقلاب در موضوع جهاد تبیین، در جمع هیئتی ها بوده؛ ایشان روی ظرفیت هیئت برای جهاد تبیین حساب ویژه ای باز کرده اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین روز از همایش سالیانه مدیران هیئت های رزمندگان سراسر کشور با سخنرانی حجت الاسلام راجی در مشهد مقدس برگزار شد. او با موضوع جهاد تبیین و بایسته های آن صحبت کرد.

حجت الاسلام راجی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدارهای زیادی به موضوع جهاد تبیین اشاره کرده اند و در این موضوع از ما مطالبه داشتند. اینکه چه قدر این موضوع جدی گرفته شده، بماند اما فراموش نکنیم که اغتشاشات سال 1401 یکی از نتایج کم توجهی به جهاد تبیین بود.

وی با اشاره به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین گفت: در یک دسته بندی کلی می توان گفت رهبر انقلاب 3 سخنرانی بسیار مهم درباره جهاد تبیین داشته اند اما حلقه مشترک همه این سخنرانی ها این است که در جمع هیئتی ها بوده است. برای مثال، صحبت درباره این مقوله مهم برای نخستین بار در دیدار هیئات دانشجویی آغاز میشود. از سویی دیگر، مفصل ترین صحبت های ایشان درباره جهاد تبیین در دیدارشان با مداحان بوده که فرمودند هیئت، کانون جهاد تبیین است. علاوه بر اینها، آغاز صحبت های ایشان درباره جهاد تبیین بعد از 2 سال نیز در جمع هیئتی ها بوده است. در آن دیدار بود که فرمودند مسئولیت جهاد تبیین بر دوش شما هیئتی هاست. بنابراین با درنظرگیری همه این نکات می توان فهمید که حضرت آقا روی ظرفیت هیئت برای جهاد تبیین حساب ویژه ای باز کرده اند.

2 شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست

وی ادامه داد: توجه به جهاد تبیین در هیئت بسیار مهم است. این موضوع به قدری اهمیت دارد که معتقدم اگر جهاد تبیین جدی گرفته نشود، تا چند سال آینده هیچ کس از ما حتی جرأت پیدا نمی کند هیئت برگزار کند. در فتنه سال 1401 زنگ خطر به صدا درآمد و دیدید که در آنجا صحبت از نظام جمهوری اسلامی فراتر رفته بود و اصل اسلام را هدف قرار گرفته بودند. فراموش نکنید که ذهن دانش آموزان و دانشجویان ما پر از سوال است و تنها راه نجات، جهاد تبیین است. در این شرایط، یک سوال مهم مطرح میشود و آنهم این است که جهاد تبیین چیست؟

حجت الاسلام راجی در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مفصل ترین پاسخ را به این سوال می دهند و میفرمایند: جهاد تبیین دو شاخه اساسی دارد؛ اول، تبیین اصول و مبانی و دوم، تبیین باقی امور. تعریف اصول و مبانی مشخص است و طبیعی است که باید محکم شوند، اما در شاخه دوم مواردی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه، بنده معتقدم که 1+5 موضوع وجود دارد که در کنار هم شاخه دوم جهاد تبیین را شکل می دهند. دشمنان ما بیشترین امید را به همین موضوعات بستند و تلاش می کنند با تحریف آنها، به پیروزی برسند.

وی درباره موضوع مهمی که باید هدف جهاد تبیین قرار گیرد، گفت: در این موضوعات، یکی از بقیه مهم تر است و آنهم تبیین شخصیت رهبر معظم انقلاب است. اگر می گوییم که هدف اصلی دشمن تخریب ولایت است، پس مهم ترین کار ما در جهاد تبیین نیز تبیین شخصیت این ولی فقیه زمانه است. او کسی است که ایران را به قدرت مهم منطقه تبدیل کرده است. با مروری بر تاریخ می توان گفت که جبهه حق همیشه در نقطه ضعف بوده اما امروز ایران اسلامی در اوج قرار دارد. کافی است به همین عملیات «وعده صادق» نگاه کنید و مروری بر موفقیت های آن داشته باشید تا متوجه شوید ایران از چه قدرتی برخوردار است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: آمریکا تلاش های زیادی کرد تا خاورمیانه جدیدی را به وجود بیاورد. در این مسیر کارهای زیادی انجام داد؛ از حمله به کشورهای منطقه گرفته تا تشکیل داعش. به گفته خودشان، آمریکا برای تشکیل خاورمیانه جدید بیش از 7 هزار میلیارد دلار هزینه کرد؛ این عدد بسیار زیاد است. مقدار آن را زمانی بهتر متوجه می شویم که بدانیم جنگ جهانی دوم با همه خسارت هایی که داشت 4 هزار میلیارد دلار تمام شد! در نقطه مقابل، ترامپ اعلام کرد که ایران 16 میلیارد دلار برای شکل گیری جبهه مقاومت هزینه کرد. این دو عدد را با یکدیگر مقایسه کنید؛ چه کسی پیروز شد؟

مومنی: «ولایت»، از مصادیق نعمت‌های باطنی است

حجت الاسلام راجی ضمن بیان 5 موضوع مهم دیگر که در جهاد تبیین باید مورد نظر قرار گیرد، گفت: دومین موضوع مهمی که نیاز به تبیین دارد، مقابله با تطهیر پهلوی است. دشمنان ما تلاش می کنند تا پهلوی را تطهیر کنند و بگویند همه چیز در آن دوره خوب بوده است. سومین موضوع مهم در جهاد تبیین، تبیین دستاوردهای نظامی کشور است، چهارمی، تبیین ریشه مشکلات کشور است. باید مشخص شود که مشکلات کشور به واسطه انقلاب اسلامی به وجود آمده یا روی گردانی از آرمان های انقلاب؟ موضوع پنجم، ارائه تصویر واقعی از دنیا به جوانان است و موضوع پایانی تبیین دشمن شناسی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • ۱+۵ موضوع مهمی که باید هدف «جهاد تبیین» قرار گیرد
  • ایثارگران اسوه عزت و پایداری انقلاب هستند
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد