Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشعار بی‌نظیر و تصویرسازی مثال زدنی واقعه عاشورا از زنده یاد یحیوی ، هر شنونده ای را به خود جذب کرده و دل ها را راهی کربلا می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سروده‌های مرحوم یحیوی بعد از گذشت قریب به 43 سال، هنوز هم شور و حال خاصی به مجالس عزاداری ماه محرم و امام حسین (ع) می‌بخشد و زینت بخش مراسم سوگواری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحوم عباسقلی یحیوی در  بیست و هفتم  تیر ماه سال 1280 هجری شمسی در یک خانواده  مذهبی ، در محله تازه شهر اردبیل دیده به جهان گشود و در سن 13 سالگی چشمه شعر در جانش جوشید و با تخلص احقر سرودن اشعار عاشورایی را آغاز کرد.

حاصل 78 سال عمر و 65 سال سابقه شاعری وی، 6 جلد کتب شعر فارسی و ترکی از جمله بساط کربلا، اسرار عاشورا، پرچم عزا، آخرین آثار ، یادگار یحیوی و بهارستان یحیوی است .

بساط کربلا، اسرار عاشورا، پرچم عزا، آخرین آثار یحیوی، یادگار یحیوی، بهارستان یحیوی و نگارستان یحیوی از آثار تامل برانگیز استاد حاج عباسقلی یحیوی است.

«میرزامحمدعلی‌ناطق» و «میرزا افضلعلی صدرالممالکی» اولین شنودگان تازه‌ترین اشعار یحیوی بودند. سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی تقریباً اولین مداحی بود که اشعار یحیوی را اجراء می‌کرد.

پدر شعر آیینی ایران: "حجت‌الاسلام نصیری" شاعری نجیب و با حیا بودخرمشاهی: «حافظ به سعی سایه» هم‌چنان حُسن‌ختام تصحیح است/ ابتهاج شاعری پاکیزه‌ سرا بودسایه ابتهاج بر سر شعر فارسی؛ نگاهی به میراث پیر پرنیان‌اندیش برای ایران فرهنگی

تسلط یحیوی بر ادبیات مرثیه و حماسه، روح خیال پردازی، زمینه صحنه پردازی و استخوان‌بندی کلام وی باعث شد تا وی پایه گذار سبکی نو در ادبیات مراثی کشور باشد.

اغلب مرثیه‌سرایان بعد از تاج‌الشعرا از مکتب فکری و سبک خاص وی پیروی کرده‌اند. البته یحیوی هم به شاعران اهل بیت(ع) به دیده احترام می‌نگریست و به همه شاعران سفارش می‌کرد که در انسجام کلام و کشف مفاهیم تازه و معانی بکر و قوت طبع و بیان سلیس و روان کوشا باشد.

وی سرانجام در سن 78سالگی در 26 آبان 1358 هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و در آرامستان «بهشت فاطمه» اردبیل به خاک سپرده شد‌.

 

 

انتهای پیام/142/ی

 

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس

دریافت 49 MB

به گزارش خبرنگار مهر، دهم اردیبهشت ماه یادآور بازگشت جزایر خلیج‌فارس به ویژه جزیره سرخ‌گون هرمز به دامان میهن است؛ روزی که سربازان ایرانی به فرماندهی امامقلی‌خان حاکم ایالت فارس موفق شدند با شکست پرتغالی‌ها آن‌ها را از خلیج‌فارس اخراج کنند.

کد خبر 6090421

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • تازه داماد ۲۰ ساله‌ای که بعد از تیرخلاص جیش‌الظلم زنده ماند
  • سیستم‌های صوتی XTRIM VX | تجربه حضور در یک کنسرت اختصاصی
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • عکس/ حماسه حضور یمنی‌ها در حمایت از غزه
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند