Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه رویکرد خصمانه مقامات آمریکایی درقبال کشورمان برخی سناتورهای آمریکا با طرح ادعاهایی علیه ایران در رابطه با حمله اخیر به سلمان رشدی تلاش کردند مذاکرات دولت بایدن برای احیای برجام را زیر سوال ببرند.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ منوط به اراده سیاسی واشنگتن برای حصول توافق در مذاکرات وین است سناتورهای آمریکایی تلاش دارند با بهانه‌هایی جدید به مخالفت با این مذاکرات بپردازند و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را از امضای توافق جدید با ایران منصرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا در یک پیام توئیتری حمله اخیر به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک را به ایران مرتبط دانست و در ادامه لفاظی‌های خود نوشت: چرا بایدن هنوز در حال مذاکره با این تروریست‌ها در تهران است؟

به گزارش فاکس نیوز، چند تن دیگر از سناتورها و نمایندگان کنگره که همواره مخالف برجام بوده و برای از بین بردن این توافق از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند به مارکو روبیو پیوستند  و به بهانه‌های واهی از دولت بایدن درخواست کردند تا از توافق با ایران صرف نظر کند.

تام کاتن دیگر سناتور جمهوری‌خواهی است که در یک توئیت با ادعای دست داشتن ایران در طرح ترور مقامات پیشین آمریکایی و به این بهانه که ایرانی‌ها سال‌هاست خواستار از میان برداشته شدن سلمان رشدی هستند از رئیس جمهور بایدن خواست تا هرچه فوری مذاکرات با تهران را متوقف کند.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود سکوت رئیس جمهور آمریکا در برابر حمله به سلمان رشدی را ناشی از تلاش دولت بایدن برای حصول توافق با ایران دانست.

به گزارش ایسنا،‌ این ادعاها در حالی در بحبوحه مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به برجام مطرح شده است که وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که یک فرد ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب قصد داشته است برای تلافی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را ترور کند.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: شهرام پورصفی، شهروند ایرانی ۴۵ ساله قصد داشته است در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان ۱۴۰۰) با اعطای سیصد هزار دلار به برخی اشخاص در ایالات متحده، آن‌ها را به پیاده کردن نقشه ترور جان بولتون در واشنگتن و یا در مریلند مجاب کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران ادعای دست داشتن ایران در طرح ترور جان بولتون را رد کرده‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: مقامات قضایی آمریکا در تداوم اتهام‌زنی‌های بی پایان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و تداوم سیاست شکست خورده ایران‌ هراسی، در یک داستان سرایی جدید، اتهاماتی را بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح کرده‌اند.

کنعانی افزود: این‌گونه ادعاهای بی پایه و اساس با اهداف و انگیزه های سیاسی صورت گرفته و در حقیقت فرار رو به جلو، جوسازی تبلیغاتی و خصوصا فرار از مسئولیت پاسخگویی به جنایات متعدد تروریستی است که دولت آمریکا یا مانند ترور بزدلانه سردار شهید سلیمانی مستقیما در آن دست داشته و یا مانند جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی مانند داعش با حمایت و پشتیبانی آمریکا ارتکاب یافته اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بافتن این افسانه های نخ‌نما و بی اساس در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی آمریکا است و این بار، از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی ارزش مانند بولتون برای پیش بردن این روند استفاده شده است.

وی همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می دهد و تاکید می کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاکرات احیای برجام مذاكرات وين حمله به سلمان رشدی سناتور جمهوریخواه جمهوری اسلامی ایران سلمان رشدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد