Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@08:23:32 GMT

چرا فرش ابریشم دستباف قم پرطرفدار است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۳۵۳۵

چرا فرش ابریشم دستباف قم پرطرفدار است؟

 

اوج زیبایی و هنر قالی‌بافان ایرانی و یکی از پرطرفدارترین دست بافته‌های ابریشمی، فرش ابریشم دست باف است. فرش دستباف ابریشم مرغوب‌ترین و گران‌قیمت ترین فرش سنتی و اصیل ایرانی است که از ظرافت بافت و طرح‌هایی جذاب و بی نظیر برخوردار است.

هنرمندان شهرهای قم، مراغه و زنجان در بافت این فرش‌ها استاد هستند، اما در این بین فرش دستباف تمام ابریشم قم جایگاه اول را به خود اختصاص داده و پرطرفدارترین و زیباترین طرح‌های فرش ابریشم را باید در دست بافته‌های هنرمندان قمی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شما هم به فرش‌های ابریشم علاقمند هستید و تصمیم دارید یکی از این آثار فاخر را مهمان خانه خود کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم به سراغ بررسی فرش‌های ابریشم قم برویم.

 

 

فرش دستباف تمام ابریشم قم؛ دست بافته‌ای با محبوبیت جهانی

هنرمندان استان قم نزدیک به یک قرن است که در زمینه تولید فرش‌های دستباف ابریشم فعالیت می‌کنند. آثاری که پیش‌تر و تا 50 سال قبل تولید می‌شد به ظرافت و زیبایی قالی‌های امروزی نبودند. ولی با گذشت زمان و پیشرفت تجهیزات قالی‌بافی، طراحان قمی به طرح‌های ریزبافت با رنگ‌بندی متنوع روی آوردند و امروز با فرش هایی روبه‌رو هستیم که مانند یک تابلوی نقاشی زیبا و هنرمندانه بافته شده‌اند.

فرش ابریشم قم یک کالای مرغوب، لوکس و ارزشمند است که شهرت جهانی دارد و امروز در دنیا به عنوان یک فرش نفیس از آن نام برده می‌شود. یکی از دلایلی که قیمت فرش دستباف تمام ابریشم قم در مقایسه با سایر دست بافته‌های ایرانی بالاتر است، نقش و نگار خاص، ظرافت بافت و مرغوبیت ابریشم به کار رفته در بافت این فرش‌ها است. فرش ابریشم قم در بازار جهانی از جایگاهی ممتاز برخوردار است و تجار داخلی تلاش می‌کنند این دست بافته ارزشمند و گران بها را به خوبی به کشورهای اروپایی و آسیایی معرفی کنند.

 

5 دلیل محبوبیت فرش دستباف ابریشم قم

همان طور که پیش‌تر گفتیم، فرش دستباف ابریشم قم یک اثر هنری نفیس است که جنبه تزئینی دارد، ولی نام آن همچنان در صدر لیست محبوب‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی در بازارهای جهانی و داخلی می‌درخشد. محبوبیت بالای این دست بافته ابریشمی را می‌توان مدیون موارد زیر دانست:

1.طرح و نقشه خاص فرش‌های ابریشم قم

اولین و مهم‌ترین دلیل محبوبیت فرش‌های ابریشم قم، زیبایی و خاص بودن طرح، نقش و رنگ این فرش‌ها است. سبک طراحی این فرش‌ها منحصر به فرد است و مشابه آن را در دست بافته‌های هیچ شهر دیگری نمی‌توانید پیدا کنید؛ حتی در قالی‌های ابریشم مراغه و زنجان. نقش و نگار فرش ابریشم دست باف قم شامل طیف وسیعی از طرح‌های لچک ترنج، بته‌جقه، خشتی، شکارگاه، درخت زندگی، کومه، سروی، قابی، گنبد، طاووس، ترنج خورشیدی، ترنج ساده، گل فرنگ، گلدانی، افشان و محرابی است و تقریباً تمامی سلیقه‌ها را شامل می‌شود.

2.الیاف ابریشم به کار رفته در فرش

دلیل بعدی، استفاده از الیاف کاملاً طبیعی ابریشم در بافت این فرش‌ها است. ابریشم خالص و طبیعی جنس لطیف و ظریف و الیافی نازک دارد. با توجه به خاصیت الیاف ابریشم طبیعی، این فرش‌ها در لمس لطیف‌تر از ابریشم مصنوعی هستند و اگر کمی دست خود را روی فرش بکشید، کاملاً متوجه این موضوع خواهید شد. ظرافت و زیبایی بیش از حد این فرش‌ها علاوه بر نقش و نگار، مدیون الیاف ابریشم طبیعی و درخشنده آنها است.

3.رنگ بندی فرش‌های ابریشم

هرچند رنگ بندی متنوع و جذاب، ویژگی شاخص همه فرش‌های دستباف ایرانی است، ولی در مورد فرش‌های ابریشم قم این موضوع به شکل برجسته‌تری به چشم می‌آید. الیاف فرش‌های ابریشم قم با رنگ‌های طبیعی (حنا، سنجد، سدر و...) رنگرزی می‌شوند و دوام بالایی دارند.

تعداد رنگ‌های به کار رفته در فرش‌های ابریشم قم حداقل 5 الی 6 و به طور متوسط 16 رنگ مختلف است. ولی در بعضی از فرش‌های خاص تا 40 رنگ هم استفاده شده است. نمی‌توان گفت در این فرش‌ها دقیقاً از کدام رنگ‌ها بیشتر استفاده می‌شود، ولی آنچه که به طور واضح می‌بینیم، استفاده از رنگ‌های شاد، زنده و الهام گرفته از طبیعت است.

4.ظرافت و ریز بافت بودن فرش‌ها

بافت ظریف یا به اصطلاح ریز بافت بودن، ویژگی بعدی فرش‌های ابریشم قم است. با توجه به ظرافت و نازکی الیاف ابریشم، طبیعتاً تراکم گره‌های این فرش‌ها بالاست و همین موضوع باعث شده بافت فرش ریز، مرتب و دقیق باشد و فرش دستباف تمام ابریشم قم به یک اثر بی نظیر تبدیل شود.

5.کیفیت و مرغوبیت فرش‌های ابریشم

علاوه بر موارد گفته شده، در نهایت باید بگوییم که کیفیت و مرغوبیت فرش‌های تمام ابریشم قم که هنر دست هنرمندان و اساتید برجسته و حرفه‌ای این استان است، باعث کیفیت بالا و مرغوبیت این فرش‌ها شده است. در بافت یک فرش ابریشم نفیس، گاهی چندین استاد هنرمند حضور دارند. به علاوه، در بافت فرش‌های قم روی یک طرح خاص تمرکز نشده و طراحان به دنبال پیروی از طرح‌های جدید و خاص هستند.

 

محبوب‌ترین طرح و نقش‌های فرش دستباف ابریشم قم

یکی از سؤالاتی که احتمالاً پیش از خرید فرش دستباف تمام ابریشم قم برای خریداران ایجاد می‌شود، طرح و نقشه فرش است. مثلا ممکن است بپرسید محبوب‌ترین طرح و نقشه این فرش‌ها چه نام دارد؟

به طور کلی بافندگان قمی به یک طرح و نقشه خاص تأکید ندارند و تنوع نقش و نگار این فرش‌ها به قدری بالاست که حتی دل مشتریان سخت پسند را هم می‌برند. ولی چند طرح خاص وجود دارد که بیشتر در این فرش‌ها تکرار شده است؛ طرح‌هایی مانند لچک ترنج شاه عباسی، خشتی یا موزاییکی، طرح بته‌جقه و شکارگاه. اینکه کدام طرح را انتخاب کنید کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد، چون همه فرش‌های ابریشم قم زیبا و منحصر به فرد هستند.

 

خرید اینترنتی فرش دستباف تمام ابریشم قم

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خرید فرش ابریشم با آن مواجه هستیم، اطمینان از خرید کالای اصل و مرغوب است. با توجه به اینکه تشخیص ابریشم طبیعی از ابریشم مصنوعی در تخصص و توان اغلب خریداران و طرفداران این فرش‌ها نیست، توصیه ما خرید از فروشگاه‌های معتبری است که به صورت تخصصی در زمینه فروش فرش‌های دستباف ابریشم فعالیت می‌کنند. فروشگاه آنلاین فرش آریاس با داشتن سابقه‌ای درخشان در زمینه فروش انواع فرش‌های دستباف تمام ابریشم قم با قیمتی بسیار مناسب، یکی از همین فروشگاه‌ها است.

اگر می‌خواهید بیش از 300 طرح متنوع فرش ابریشم قم را در خانه و بدون دردسر رفت و آمد ببینید و خریدی مطمئن و به‌صرفه را تجربه کنید، پیشنهاد ما فرش آریاس است. آریاس یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی انواع فرش دستباف تمام ابریشم قم، فرش دستباف تبریز، انواع فرش دستباف عشایری، فرش‌های آنتیک و تابلو فرش‌های نفیس و صادراتی است. با خرید از این فروشگاه دیگر نگران اصالت فرش یا قیمت آن نخواهید بود.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: فرش ابریشم دستباف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،  طرح ملی مسکن یکی از طرح هایی است که دولت با راه اندازی آن سعی در کمک به افراد کم درآمد جامعه برای خانه دار شدن دارد.

متن پیام شهروندخبرنگار ما:

سلام از تسهیلات مسکن ملی و تسهیلات مسکن بافت فرسوده و ودیعه مسکن بافت فرسوده خبری نیست. سامانه شرکت بازآفرینی شهری هیچ اقدامی نمی‌کند اصلا پاسخگو نیستن .ممنون میشم پیگیری بفرمایید.

دیگر خبرها

  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی