Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – علطفه حسینی؛ بر اساس آمار گمرک، دولت در بازه زمانی سه ماهه، ۳۸۸ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین صادر کرده که در این گزارش، رقم ارزی آن ۱۰۵ میلیون دلار ذکر شده است.  ۶۷ درصد این بنزین به امارات با قیمت ۲۶ سنت، ۲۰ درصد آن به افغانستان با قیمت ۲۸ سنت، ۱۱درصد آن به عراق با قیمت ۲۹ سنت و دو درصد دیگر به ارمنستان با قیمت ۳۵ سنت به ازای هر لیتر صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انتشار این خبر، برخی در فضای مجازی با هشتگ یارانه جعلی انرژی و با استناد به صادرات بنزین ۲۷ سنتی از کشور نتیجه‌گیری کردند میزان یارانه بنزین در کشور بسیار کم است و یارانه پنهانی در کار نیست!

فارغ از اینکه دولت چرا تصمیم گرفته بنزین را پایین‌تر از قیمت جهانی صادر کند، باید گفت حتی اگر قیمت بنزین را همان لیتری ۲۷ سنت نیز در نظر بگیریم، بنزین در داخل کشور باید لیتری بین ۷ تا ۸ هزار تومان به دست مردم برسد. این درحالی است که بنزین سهمیه‌ای در کشور ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان است؛ یعنی ۵۰۰۰ تومان اختلاف قیمت با بنزین صادراتی ۲۷ سنتی، به عبارتی دیگر تخصیص ۵۰۰۰ تومان یارانه به هر لیتر بنزین در داخل کشور.

بنابراین همانطور که مشاهده می‌شود مشکل بنیادی در حوزه بنزین و سایر حامل‌های انرژی، نقشی است که دولت برای خود تعریف کرده است، یعنی قیمت‌گذاری حامل انرژی. انگیزه دولت از قیمت‌گذاری بنزین که سال‌هاست بلای جان کشور است و محدود به دولت اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیست، مشخص است و آن چیزی نیست جز افزایش محبوبیت میان مردم. اما سوال اساسی اینجاست که دولت‌ها تا چه زمانی می‌توانند به سرکوب قیمتی حامل‌های انرژی ادامه دهند؟

اگر از سال گذشته فقط افزایش تورم را در نظر بگیریم بنزین باید ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه می‌کرد و در بازار به قیمت ۴۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید، مانند هر کالای دیگری که به واسطه تورم افزایش قیمت داشته است. اما دولت با سرکوب قیمتی، بدون توجه به این نکته اساسی که نمی‌تواند این کار را برای همیشه ادامه دهد تا مدتی مانع از افزایش تدریجی قیمت بنزین می‌شود و در نهایت روزی این افزایش تدریجی خود را بصورت شوک قیمتی به جامعه تحمیل خواهد کرد.

از سوی دیگر، نتیجه این سیاست‌گذاری، مواجهه دولت با کسری بودجه شدیدتر است، کسری که دولت را مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌کند. بنابراین با ادامه سرکوب قیمتی توسط دولت، از یک سو با دولتی مقروض‌تر روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر با رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش بیشتر تورم. بنابراین دولت با تخصیص یارانه به حامل‌های انرژی و ارزان فروختن آن به مردم، تورمی سنگین که بر قیمت تمام کالاها تاثیر دارد را به آنها تحمیل می‌کند.

در واقع اگرچه از یارانه‌ای بودن بنزین افرادی بیشتر سود می‌برند که معمولا به دهک‌های متوسط و بالای جامعه تعلق دارند و آنها هستند که می‌توانند باک بنزین خودروهای خود را با بنزین یارانه‌ای پر کنند، اما این سیاست سبب افزایش تورمی می‌شود که بیشترین آسیب را به دهک‌های پایین جامعه می‌زند. این درحالی است که در اساس یارانه به معنای کمک کردن و هدیه دادن به طبقات مستضعف‌تر و محروم‌تر جامعه است، اما توزیع غلط و ناعادلانه یارانه در ایران بیشترین آسیب را به همان قشر می‌زند، همانطور که در گزارش مرداد ماه مرکز آمار شاهد بودیم که فشار تورم بر فقرا ۱۷.۷درصد بیشتر از ثروتمندانی است که بیشترین سود را از یارانه‌ای بودن حامل‌های انرژی در کشور می‌برند.

مخالفان این واقعیت که بنزین در کشور یارانه‌ای است باید در نظر بگیرند که پذیرش این واقعیت، حتما به معنای افزایش قیمت بنزین در داخل کشور و یا حتی برابری قیمت آن با قیمت جهانی فوب نیست. بسیاری از اقتصاددانان مخالف این استدلال هستند که در نظر بگیریم که قیمت فوب چند دلار است و آن را تبدیل به ریال کنیم و با این روش قیمت بنزین را در کشور مشخص کنیم. درست است که گاهی قیمت‌های محلی را بر اساس شاخص قیمت در بازارهای بزرگ تعیین می‌کنند، اما با توجه به حجم بالای تولید و تقاضا در کشور به راحتی می‌توانیم یک بازار داخلی ریالی در بورس انرژی داشته باشیم و قیمت حامل‌های انرژی را در آن تعیین کنیم. چه بسا به دلیل ملاحظات مختلفی قیمت در بازار داخلی متفاوت از قیمت در بازارهای منطقه‌ای بشود.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر صادرات بنزین اخبار اقتصاد کلان اخبار مرتبط در کنار تبلیغ رشد تجاری ناشی از افزایش قیمتها، دلیل کاهش وزنی صادرات را هم توضیح دهید! ۱۴۰۱/۵/۲۲ وقتی همه شواهد خبر از رکود می‌دهند؛ این بار بازدهی اوراق ۱۴۰۱/۵/۲۲ این افراد ماه بعد یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرند ۱۴۰۱/۵/۲۲ حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران چه شد؟ ۱۴۰۱/۵/۲۲ ما هنوز در مهار تورم پیروز نشدیم ۱۴۰۱/۵/۲۲ ثروتمندان سال ۹۹ کمتر از فقرای سال ۸۴ لبنیات مصرف کرده‌اند! ۱۴۰۱/۵/۲۱ آخرین ویدیو ها مقصران حادثه متروپل مشخص شدند ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ۰۹:۵۳ تصاویر ناب از قبر مطهر حضرت ابوالفضل (ع) + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ۰۹:۴۱ خوشحالی جالب یک سگ برای خوردن بستنی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ۰۹:۰۶ وقتی شهردار تورنتو زنبور خورد! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ۰۸:۳۰ شوخی بازیگر معروف زن با پسر امین حیایی غوغا کرد + عکس ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۲۳:۳۰ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال صرافی ارز دیجیتال خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۰:۳۳ چگونه از صادرات بنزین ۲۷ سنتی به هشتگ یارانه جعلی انرژی رسیدید؟! ۱۰:۳۱ آخرین وضعیت سلمان رشدی ۱۰:۳۰ قهرمانی قاطعانه تیم فوتبال ۶ نفره فولاد هرمزگان در مسابقات بین المللی شرکت های کارگری/ پری زاده بهترین بازیکن جهان شد ۱۰:۲۹ ضارب سلمان رشدی اعلام بی گناهی کرد ۱۰:۲۵ ارتقای مرج اتریوم چه زمانی انجام می شود؟ ۱۰:۲۱ خط تولید تندر ۹۰ احیا می شود ۱۰:۰۶ هشدار امداد خودرو سایپا به متقاضیان خدمات امدادی ۱۰:۰۳ پیشنهاد ۱۰۰۰ میلیاردی میلان برای طارمی ۰۹:۵۹ رویکرد تعاملی قوه قضاییه و صنعت بیمه تقویت می شود ۰۹:۴۱ تصاویر ناب از قبر مطهر حضرت ابوالفضل (ع) + فیلم ۰۹:۳۵ قیمت بیت کوین همچنان در نیمه کانال ۲۴ هزار دلاری ۰۹:۳۲ تبلیغ خلاقانه مرسدس برای معرفی خودروهای برقی + عکس ۰۹:۲۵ قیمت شیرخشک اعلام نشود، خطر کمبود در آینده جدی است ۰۹:۰۹ هوا گرم تر می شود ۰۹:۰۶ خوشحالی جالب یک سگ برای خوردن بستنی + فیلم ۰۹:۰۰ لپ تاپ قیمت مناسب برای دانشجویان (جدول مشخصات) ۰۸:۵۷ زمان اجرای رتبه بندی معلمان مشخص شد ۰۸:۴۶ افسردگی خندان چه علایمی دارد؟ ۰۸:۳۰ وقتی شهردار تورنتو زنبور خورد! + فیلم ۰۸:۰۵ ضرورت تمرکز بر تولید گریدهای جدید و محصولات ویژه ۰۷:۳۵ اگر در بانک دی حساب دارید بخوانید / آشنایی با طرح شکوه ارزش آفرین بانک دی ۰۷:۳۰ ۷ شب سفر با تورهای ارزان باکو چقدر پول می خواهد؟ + جدول قیمت ۰۲:۵۰ تاثیر جالب ورزش بر خواب شبانه! ۰۲:۱۹ راهکارهای فوری برای بازیابی گوشی که خیس شده ۰۲:۱۹ ۴ نشانه که رابطه با این دخترها اشتباه است! ۰۱:۴۹ شاسی بلند جدید و ارزان قیمت هندی +عکس ۰۱:۳۹ ۲۳ راه برای تسخیر بی چون و چرای قلب مردها ۰۱:۱۵ روغن هیدرولیک را چه زمانی تعویض کنیم؟ ۰۰:۵۹ فال ابجد روزانه یک شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۰:۵۵ شما افسردگی خندان گرفته اید! ۰۰:۴۹ خطرات تزریق بوتاکس در طولانی مدت ۰۰:۴۶ زندگی لاکچری در گورستان باستانی تهران ۰۰:۳۳ راهکارهایی برای مقابله با درد رماتیسم مفصلی ۰۰:۳۱ فال حافظ امروز یکشنبه ۲۳ مرداد + تفسیر دقیق ۰۰:۲۸ خرید گوشی ارزان قیمت بهتر است یا گران؟ ۰۰:۲۶ چطوری برنامه ریزی کنیم تا به همه کارامون برسیم؟ ۰۰:۲۰ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۸ کاربردهای عجیبی که پوست هندوانه دارد! + طرز تهیه ترشی هندوانه ۰۰:۱۴ فال امروز؛ فال روزانه شخصی ۲۳ مرداد / تغییر اساسی پیش روی شماست ۲۳:۵۵ لاغری با قهوه در ۱۵ روز + عوارض و خطرات ۲۳:۴۳ با این کارها صورتت جذاب تر به نظر می رسه ۲۳:۱۸ به روز رسانی جدید تلگرام با تمرکز بر کاربران پریمیوم منتشر شد ۲۳:۱۷ با این راه حل ها تنفر از شوهرتان را از بین ببرید ۲۳:۰۱ دردی که «خواب» را بر انسان حرام می کند + معرفی و راه های درمان ۲۲:۵۷ پیش از خواب این ۳ پرسش را از فرزندان بپرسید ۲۲:۲۵ عوارض ترسناک کاشت ناخن! ۲۲:۲۲ امیرعبداللهیان خطاب به کاخ سفید: از کاربرد زبان تهدید در مقابل ایران و ایرانی، نتیجه ‌ای نمی‌ گیرید ۲۲:۰۹ گزینه پیشنهادی نمایندگان برای وزارت کار کیست؟ ۲۲:۰۹ فواید مدیتیشن در شرایط مختلف؛ بیشتر از سفر و تعطیلات ۲۲:۰۲ جزییات برگزاری دادگاه «مصطفی تاجزاده» اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات بنزین حامل های انرژی صادرات بنزین افزایش قیمت ارز دیجیتال قیمت بنزین یارانه ای ۱۴۰۱ ۵ ۲۲ ۲۳ مرداد ۲۷ سنتی ۲۷ سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار؛ مراقب پیامک‌های جعلی یارانه باشید

در روز‌های اخیر همزمان با برنامه‌های تازه دولت در خصوص طرح کالابرگ الکترونیک و یارانه نقدی شاهد ارسال گسترده پیامک‌های جعلی در خصوص یارانه از سرشماره‌های ناشناس هستیم.

به گزارش تسنیم، به‌عنوان مثال یکی از این پیامک‌ها در ادامه قابل مشاهده است.

در پیامک زیر از مخاطب خواسته شده است برای مشاهده یارانه معیشتی از طریق لینکی که در داخل پیامک قرار داده شده است، پیگیری انجام شود، این درحالی است که به‌وضوح یک لینک مشکوک با آدرسی نامعتبر در این پیامک‌ها قرار داده شده است که احتمالاً هدف ارسال‌کنندگان آن سودجویی از مردم است.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز باید توجه داشت که بعد از اردیبهشت ۱۴۰۱ و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه معیشتی که از سال ۱۳۹۸ برقرار شده بود حذف گردید و به‌صورت یکجا یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه‌بگیران واریز می‌شود.

پیش‌تر از سوی مسئولان نیروی انتظامی درخصوص لینک‌های آلوده و مشکوک که در قالب پیامک ارسال می‌شود هشدار داده شده بود.

دیگر خبرها

  • هشدار؛ این پیامک‌ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است | تصویر پیامک را ببینید
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • هشدار؛ مراقب پیامک‌های جعلی یارانه باشید
  • این پیامک ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است/ تصویر پیامک را ببینید
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود