Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس، چهارشنبه هفته گذشته خبرنگار فارس از قطع درختان کهنسال در محوطه دانشگاه الزهرا (س) گزارشی منتشر کرد.

طبق این گزارش دانشگاه الزهرا (س) بدون کسب مجوز از کمیسیون ماده ۷، چند درخت کهنسال را سربُریده است، این درحالی است که به مسئولان شهرداری اعلام کردند در سال‌های اخیر نیز ۱۱ درخت دیگر در این دانشگاه بدون کسب مجوز قطع شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری منطقه 3 نمی‌توانسته هیچ مجوزی درباره قطع درختان به مالک ارائه کند

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در نخستین واکنش ابراز داشت: شهرداری منطقه نمی‌توانسته هیچ مجوزی در این خصوص به مالک ارائه کند، بنابراین این جریمه باید توسط مالک پرداخت شود. بی تردید پرونده‌هایی که تخلف در آنها انجام شده از طریق قانون برخورد با آنها انجام می‌کنیم.

دو برابر محیط بُن درخت قطع یا خشکانده شده باید در همان محل یا محیط اطراف غرس درخت انجام شود 

وی با تاکید بر اینکه در جابجایی‌ها نیز پس از دریافت مجوز این کار باید در فصل مناسب و زیرنظر کارشناس فضای سبز انجام شود. گفت: قطعا جریمه‌های این حوزه اعلام وصول می‌شود و اگر فردی جریمه را پرداخت نکند از طریق مراجع قضایی با او برخورد خواهیم کرد. در حال حاضر هم پرونده‌های مفتوح داریم که از طریق مراجع قضایی دنبال می‌شود. علاوه بر این دو برابر محیط بُن درخت قطع یا خشکانده شده باید در همان محل یا محیط اطراف غرس درخت انجام شود که سرانه فضای سبز تامین شود.

 جرائم قطع درختان بازدارنده است؟

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره میزان بازدارندگی جرائم قطع و خشکاندن درختان سطح شهر تهران برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی گفت: این جرائم بازدارنده است. در حقیقت اگر قانون به درستی رعایت شود اینگونه تخلفات هم انجام نخواهد شد. قوه قضاییه به جد موضوع را دنبال می‌کند؛ بازرسی کل کشور هم درخواست اشد مجازات برای این متخلفین را دارد و برخورد با متخلفین انجام می شود. وقتی مالکی دست به چنین کاری می‌زند باید عواقب آن را نیز بپذیرد.

مساله قطع درختان دانشگاه الزهرا را رها نمی‌کنیم

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه به قطع درختان در دانشگاه الزهرا(س) منتقد هستیم، ابراز داشت: ما به این موضوع معترضیم و آن را دنبال کرده و مسئله را رها نخواهیم کرد. ریاست دانشگاه باید در این خصوص توضیح دهد. حفظ درختان برای بهبود هوای شهر باید مورد توجه قرار بگیرد. تلاش ما باید به این گونه باشد که تعداد درختان در شهر افزایش پیدا کند.

وی افزود: هیچ زیبایی برای ساختمان‌ها به اندازه غرس درختان وجود ندارد. درختان قطور و توانمند ارزشمند هستند بنابراین ما این دستگاه‌ها که نسبت به قطع درختان اقدام می‌کنند بدهکار خواهیم کرد و شهرداری نسبت به حل و فصل فی ما بین در این خصوص اقدام خواهد کرد چرا که کسی حق ندارد به حقوق مردم در شهر تجاوز کند.

مانع اپیدمی قطع درختان در تهران شویم

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز به اپیدمی قطع درختان در پایتخت اشاره کرده و با ابراز تاسف از اینکه دانشگاه الزهرا نسبت به قطع درختانی با قطر زیاد اقدام کرده بود. ابراز داشت مسئولان دانشگاه با این  که درختان خشک بودند اقدام به قطه درختان کرده اند اما اثری از خشک شدن در آنها دیده نمی شد.

وی قطع درختان توسط یک نهاد عمومی و دانشگاهی را غیر قابل قبول دانست و با اشاره به عدم پرداخت جریمه تخلفات قبلی دانشگاه الزهرا (س) گفت: وقتی در مرکز لرزه نگاری درختان قطع شدند و نتیجه آن مشخص نشد، برخی جری می شوند و به قطع درخت اقدام می کنند و ما در روزهای آینده حتما شاهد قطع درختان توسط نهادهای عمومی و دستگاه های دولتی خواهیم بود.

 می‌توانیم اجازه ندهیم که درختان قطع نشوند

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شهرداری باید ساز و کار جدیدی را برای این موضوع اتخاذ کند، گفت: ما برای آلودگی هوا که نمی توانیم کاری کنیم اما می‌توانیم اجازه ندهیم که درختان قطع نشوند و فضای فعلی باید حفظ شود.

دریافت جریمه یا عوارض از کسانی که درختان را بدون مجوز قانونی قطع کنند، قدمتی نزدیک به چهار دهه دارد و اهرمی برای جلوگیری از قطع درختان است و میزان جریمه هم هر سال و متناسب با تورم و با مصوبه شورای شهر افزایش پیدا می‌کند.

شناسنامه دار کردن درختان راهی برای حفظ محیط زیست شهری

در سال ۱۳۹۳ هم با رای اعضای وقت شورای شهر جریمه قطع بدون مجوز درختان ۲ تا پنج برابر نسبت به سال‌های قبلتر، شد. اما به نظر می رسد ورود مدیریت شهری به بحث نگهداری از درختان کهنسال به عنوان میراث طبیعی شهر و شناسنامه‌دار کردن شاید بتواند تا حدودی از نابودی آنها جلوگیری کرده و به حفظ محیط زیست شهری مطلوب‌تر کمک کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: قطع درختان دانشگاه الزهرا س مجوز قطع درخت شواری شهر تهران دانشگاه الزهرا قطع درختان قطع درخت شهر تهران شورای شهر فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۵۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود

به گزارش همشهری آنلاین، طبق اعلام روابط عمومی منطقه ۷، اخیرا فیلمی در فضای مجازی به نمایش در آمده است که نشان می دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است و این طور وانمود می کند که گویی شهرداری به دنبال قتل عام درختان و دشمنی با آنهاست!

این روابط عمومی طی اطلاعیه اظهار کرده است:

ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد.

از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد، شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می زند.

در پایان اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.

کد خبر 847230 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها منطقه ۷ فضای سبز گیاهان و درختان شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • دلیل قطع درختان در محدوده باغ‌موزه قصر مشخص شد
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • واکنش شهرداری نسبت به قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دانشگاه الزهرا
  • آیا خشکاندن و آب ندادن به درختان جرم است؟