Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:22:07 GMT

کشاورزی دانش بنیان راه رسیدن به امنیت غذایی پایدار

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۶۴۲۷

کشاورزی دانش بنیان راه رسیدن به امنیت غذایی پایدار

به گزارش ایرنا، تامین  امنیت غذایی  متشکل از یک زنجیره متصل به هم است که حلقه هایی همچون تامین نهاده های تولید در بخش کشاورزی و دامپروری، زراعت و باغبانی، دام و طیور، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، ماشین آلات کشاورزی و بازار را از تولید تا مصرف شامل می شود.

2 مقوله کمیت و کیفیت مواد غذایی در جهان  برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است ، در این میان  مردم کشورهایی که امنیت غذایی در آنها به خوبی تامین شده بیشتر تمایل به استفاده از غذای سالم دارند که همین موضوع دلیلی است تا متخصصان امر  افزون بر پایداری غذایی به سلامت آن نیز توجه ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت کشاورزی  یکی از صنایع بزرگ و حیاتی کشور محسوب می شود و ارتباط تنگاتنگی با امنیت غذایی دارد ، این در حالی است که علیرغم تاثیرگذاری مستقیم این بخش بر امنیت غذایی هنوز شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی به خوبی فعال نشده اند و کشاورزی در کشور ما بیشتر به صورت سنتی اداره می شود.

حرکت  کشاورزی کشور  بر مدار روش های سنتی عاملی شده تا با مسایل و مشکلات زیادی در حوزه تولید محصول سالم و یا بازارپسند روبرو باشیم که موجب شده تا دست دلالان و واردکنندگان در این حوزه مقداری از دیگر حوزه ها بازتر باشد.

واردات محصولات کشاورزی و وابسته به آن در کشور  سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده  است که عددی قابل توجه است اما تنها راه کاهش آن بنا به گفته کارشناسان مسوولان استفاده از فناوری های مدرن و دانش و تخصص شرکت های دانش بنیانی است که می توانند با راهکارهای نوآورانه خود به این چالش پاسخی درخور دهند.

قرارگاه کشاورزی و امنیت غذایی دانش بنیان در البرز تشکیل شود

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج نیز چند روز پیش به استاندار البرز پیشنهاد داد که در این دانشکدگان قرارگاه کشاورزی و امنیت غذایی دانش بنیان راه اندازی و تشکیل شود.

سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی با اشاره به نقش برجسته و روشن این دانشکدگان در توسعه دانش بنیان کشاورزی در کشور و البرز، افزود: دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نخستین موسسه آموزش عالی کشور در تمام حوزه ها با ۱۲۳ سال قدمت است.

وی اظهار داشت: همچنین این دانشکدگان در حوزه کشاورزی در خاورمیانه و آسیای دور نیز نخستین مرکز آموزش عالی می باشد و توانسته رتبه اول دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی غرب آسیا و رتبه ۵۶ در دنیا را به خود اختصاص دهد.

وی گفت: این دانشکدگان دارای یکی از قدیمی ترین بانک های ژن گیاهی دنیا با ۹ هزار رقم گندم بوده و یکی از قدیمی ترین موزه های جانور شناسی جهان را دارد و دارای ایستگاه های مختلف پژوهشی در کویرهای شرق، مرکز و همچنین جنگل های شمالی کشور می باشد.

ابراهیم زاده موسوی با بیان اینکه وسعت این دانشکدگان تا سال ۱۳۷۹ بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اکوسیستم یکپارچه از میدان شاه عباسی کرج تا محمدشهر این شهرستان بوده، افزود: اکنون وسعت این دانشکدگان به ۲۴۰ هکتار رسیده است که علیرغم اینکه سطح زیادی از این دانشکدگان را از دست داده ایم ولی جهش علمی بسیاری خوبی را در این مجموعه شاهد هستیم.

وی بیان داشت: در زمان حاضر در این دانشکدگان پنج  هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که ۵۰ درصد آن ها را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند و حدود ۳۰۰ عضو هیات علمی و ۲۲ گروه آموزشی دارد که ۱۶ گروه آن در این دانشکدگان و ۶ گروه در سایت ابوریحان این دانشکدگان در پاکدشت ورامین واقع شده است.

کشاورزی دانش بنیان کلید واژه اقتصاددانش بنیان است

ابراهیم زاده موسوی افزود: کشاورزی دانش بنیان کلید واژه ای بود که رهبر معظم انقلاب در اولویت اقتصاد دانش بنیان مطرح کردند و مخاطب فرمایشات معظم له صاحبان سرمایه و فناوران و کشاورزان نیستند بلکه تولیدکنندگان علم هستند که این مجموعه که ادعای پیشتازی در این عرصه را دارد مخاطب اصلی رهبر معظم انقلاب  است.

وی با بیان اینکه البرز به عنوان استان کشاورزی و قطب فناوری کشاورزی می باشد، اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری یک تکلیف شرعی است و ایشان فرموده اند که باید اینکار در کشور شود و تاکنون هنوز اقدامی نشده و اگر ما بتوانیم ولی تعلل کنیم باید پاسخگو باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بایستی در تولید علم کارهای فناورانه در حوزه هایی همچون سم، بذر، کود، نرم افزارها، پهپاد و کیت های کشاورزی داشته باشیم تا به دست کشاورز برسد ، گفت: حلقه واسطه مجموعه های پارک های علم و فناوری و دهکده نوآوری هستند.

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: بایستی با یک نقشه و ماموریت واحد کارهای خود را در قالب کشاورزی دانش بنیان انجام دهیم که به همین منظور پیشنهاد تشکیل قرارگاه کشاورزی و امنیت غذایی دانش بنیان را داریم تا این مجموعه بتواند این ماموریت را از لحاظ علمی هدایت کند.

وی تصریح کرد: این قرارگاه متشکل از پارک های علم و فناوری، رپیس دهکده نوآوری و رییس جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، معاون پژوهشی سازمان تات باشد و فرماندهی آن را این دانشکدگان بر عهده بگیرد.

ابراهیم زاده موسوی گفت: امیدواریم با راه اندازی این قرارگاه تا ۲ یا سه سال آینده منویات رهبر معظم  انقلاب محقق شود تا کاری برای ارایه به کشور از آن استخراج شود.

دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی خط مقدم تحقق امنیت غذایی کشور هستند

استاندار البرز نیز در خصوص امنیت غذایی و نقش دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی در تحقق این امر،گفت: پاسداری و لبیک به فرمان رهبر معظم  انقلاب که همانا توجه به امنیت غذایی کشور است فقط از عهده دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برمی آید.

مجتبی عبداللهی افزود: در ابتدای سال جدید رهبر معظم انقلاب  بر موضوع امنیت غذایی به صورت ویژه تاکید کردند که باید این دانشکدگان عهده دار اجرای این ماموریت باشد.

وی اظهار داشت: باید در بحث کشاورزی بتوانیم آنچه که در شان نظام است و با توجه به قدمتی که ایران در موضوع کشاورزی در دنیا داشته این جایگاه را از البرز به ظهور برسانیم تا دغدغه های کشور و مقام معظم رهبری برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از نعمات هشت سال جنگ تحمیلی پیشرفت ایران در حوزه دفاعی و امنیتی و همچنین پزشکی و بهداشتی بوده است، گفت: بایستی در حوزه امنیت غذایی با استفاده از توانایی و ویژگی های دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران همچون بخش دفاعی و پزشکی پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته باشیم.

تحقیقات علمی و دستاوردهای کشاورزی در یک مسیر و ریل قرار گیرد

عبداللهی با بیان اینکه این قابلیت در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران وجود دارد که در یک زمان کوتاه شاهد این اتفاق باشیم، افزود: متاسفانه در کشور تحقیقات علمی و پیشرفت های خوبی در کشاورزی داشته ایم ولی این تحقیقات و دستاوردهای ما پراکنده است و نتوانسته ایم آن ها را یکجا تجمیع کرده و از ظرفیت آن در یک مسیر و ریل قرار دهیم و از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: این تجمیع دستاوردها می تواند توسط این دانشکدگان انجام شود تا کاستی ها، کمبودها و نواقص گذشته را در یک زمان کوتاه جبران کند.

با قرارگاه کشاورزی دانش بنیان با سرعت به دستاوردهای خوبی می رسیم

استاندار البرز با اشاره به پیشنهاد تشکیل قرارگاه کشاورزی و امنیت غذایی دانش بنیان از سوی رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، گفت: این پیشنهاد بسیار خوب و کاربردی است و تجربه نشان داده می توان با این روش در کوتاهترین زمان به دستاوردهای خوبی برسیم.

وی با بیان اینکه هر چه زودتر این قرارگاه تشکیل و به دستگاه های مربوطه ابلاغ و جلسات آن تشکیل شود، افزود: اکنون سه قرارگاه در استان ایجاد کرده ایم که خروجی های خوبی داشته که یکی از آن ها قرارگاه اجتماعی است که موضوع آن بررسی مشکلات مناطق محروم و حاشیه نشین است.

وی یکی دیگر از این قرارگاه ها را در حوزه مسکن و اشتغال دانست و اظهار داشت: همچنین یکی دیگر از قرارگاه ها در صیانت از فرمایشات مقام معظم رهبری با عنوان توسعه، کارآفرینی، تولید و اشتغال راه اندازی شده است.

عبداللهی گفت: کشاورزی و امنیت غذایی دانش بنیان نیز هر چه سریعتر راه اندازی شود و ذیل آن کمیته ها و کارگروه های مختلف آن نیز ایجاد شود و مسوول کمیته با کارگروه افراد مشخص باشند و مشخص شود ذیل هر کارگروه چه افراد و دستگاه هایی قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه تمام مجموعه های استان در حوزه های فناوری و نوآوری و پارک های علم و فناوری در این قرارگاه قرار گیرند، افزود: تمام حوزه های جهاد کشاورزی نیز در این قرارگاه حضور داشته باشند و یک کار همه جانبه در موضوعات مورد بحث از جمله تکنولوژی کشاورزی و فناوری های جدید در حوزه بذر بررسی شود.

وی تصریح کرد: با برگزاری این نشست و دلسوزی شما اساتید دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در حوزه ماموریتی خودتان و تعهدی که در شما ایجاد شده، انتظار می رود که در حوزه کشاورزی به شدت رشد کنیم.

استاندار البرز گفت: تحریم ها سال ها ما را از این موضوع دور کرده و امیدواریم با این همدلی در استان و در این دانشکدگان این فاصله و عقب ماندگی در کوتاهترین زمان را جبران کنیم.

فقط ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی کشور فعال هستند 

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی نیز چندی پیش در استان البرز گفت: شعار امسال  و تاکید رهبر معظم انقلاب  بر دانش بنیان شدن بخش کشاورزی سازمان تحقیقات ، ترویج  و آموزش وزارت جهاد کشاورزی  بار سنگینی بر روی دوش خود احساس می کند و  رسالت خود دید تا از عمق جان به این فرمایش رهبر انقلاب بگوید.

مجتبی خیام نکویی با بیان اینکه بایستی بر اساس مصوبه ۲۷ فروردین سال جاری  وزارت جهاد کشاورزی ما تعداد شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی را به ۲۰ درصد از کل شرکت های دانش بنیان کشور برسانیم، افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان  کشور اکنون حدود  ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت است که از این تعداد بیش از ۳۰۰ شرکت به بخش کشاورزی مربوط می شود و بایستی به یک هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان بخش کشاورزی برسد.

وی اظهار داشت: ظرفیت بخش کشاورزی کم نظیر است که علیرغم زحمات بسیار زیاد معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم هیچ موقع نتوانستیم از ظرفیت دانشی و فناوری بخش کشاورزی به نحو مطلوب برای ارتقای بخش استفاده کنیم.

خیام نکویی گفت: امروز بیش از پنج هزار عضو هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در بخش کشاورزی و بیش از ۲ هزار هیات علمی در تات داریم ضمن اینکه تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل در حوزه های مختلف بخش کشاورزی داریم که متاسفانه از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: امروز نقطه عطفی در طول تاریخ بخش کشاورزی است زیرا کانونی تشکیل شده که این زیر ساخت می تواند این ظرفیت عظیم دانشی بخش را پذیرا باشد تا پاسخگویی به مشکلات و اولویت های بخش کشاورزی که امروز با آن مواجه هستیم، باشد.

رییس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه ها می توانند از این ظرفیت پارک علم و فناوری به بهترین نحو ممکن برای تبدیل ایده ها به نمونه و الگو برای طی مراحل تجاری سازی استفاده کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مقام معظم رهبری شرکت دانش بنیان امنیت غذایی استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مقام معظم رهبری شرکت دانش بنیان وزارت جهاد کشاورزی مقام معظم رهبری شرکت دانش بنیان امنیت غذایی استان البرز دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران شرکت های دانش بنیان ابراهیم زاده موسوی کشاورزی دانش بنیان رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری استاندار البرز بخش کشاورزی جهاد کشاورزی علم و فناوری راه اندازی هیات علمی حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۶۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر

به گزارش خبرنگار مهر ‌مقررات دست و پاگیر از بزرگترین مشکلات کارآفرین‌ها است. کارآفرین‌ها با وجود قوانین حمایت‌گر و بهبود نسبی شرایط، هنوز هم با موانعی از قبیل اجرای ضعیف و ناقص قوانین، مشکلات مربوط به زیرساخت مانند قطعی برق تولیدی‌ها و بوروکراسی اداری مواجه هستند.

در شرایطی که تولید حرف و هدف اول کشور است؛ بازیگران تولید یعنی تولیدکننده و کارآفرین باید بتوانند کسب و کار خود را راحت راه بیندازند و بعد به سرعت به سمت توسعه آن بروند. برنامه پایش‌، شب گذشته فرصتی را فراهم کرد تا کارآفرین‌ها به صورت زنده و مستقیم از مشکلات‌شان بگویند. از مقررات زائد یا سخت‌گیرانه‌ای که راه رسیدن به تولید را برایشان دورتر کرده است.

مهدی شفیعی قاسمی، اولین مهمان پایش بود. او صاحب شرکتی دانش‌بنیان است و در زمینه انرژی و تجهیزات تکنولوژی برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و آب فعالیت می‌کند. شرکت او ۱۴ سال پیش به همراه ۲۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تأسیس شد. این کارآفرین درباره قوانین و مقرراتی که سد راه کسب و کارش شده است، گفت: «در زمینه‌هایی قانون داریم اما دراجرا ضعیف است. مثلاً یک پروژه‌ای را با هزار زحمت برای کارفرما ارائه می‌دهیم. به بخش ضمانت‌نامه که می‌رسد؛ قانون اجازه می‌دهد که از صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنیم اما کارفرما که گاهی خصولتی و شبه دولتی است؛ می‌گوید در آئین‌نامه آمده اما چون ریسک دارد نمی‌پذیریم. این باعث می‌شود مثلاً ۵ درصد به هزینه‌های شرکت اضافه شود. قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت‌های بسیاری را برای تولید دارد. درواقع بالادستی تسهیلات را تصویب می‌کند اما وقتی به بانک‌ها می‌رسد، می‌گویند فقط باید تضمین ملکی بدهید.»

تولید دانش‌بنیان، ضرورت کشور

شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط امروز کشور به دانش‌فنی بسیاری دست‌یافته‌اند که نیاز کشور را به واردات برخی از محصولات، تأمین کرده‌اند. شفیعی، کارآفرین حوزه دانش‌بنیان دراین‌خصوص گفت: «یکی از محصولاتی که تولید می‌کنیم و سطح دانش فنی بالایی دارد؛ زنجیره لوله‌های پی‌وی‌سی است. این لوله‌ها در خانه‌ها و زیرزمین و این موارد استفاده می‌شود. قبلاً این محصول را از اروپا وارد می‌کردیم اما یک روز گفتند که دیگر نمی‌توانیم به ایران این محصول را بدهیم. اگر ما تولید نمی‌کردیم، کل زنجیره کشور دچار مشکل می‌شد. یکی از مسئولان این حوزه می‌گوید تولید دانش‌بنیان در کشور به ضرورت تبدیل شده است.»

شفیعی اذعان داشت که اگر مسئولان بتوانند به شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه بیشتری داشته باشند و به طور مثال اگر مجوزی خواستند راحت‌تر و با تشریفات کمتری به او بدهند؛ در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار رشد خواهیم کرد.

کارآفرین‌ها پای‌کار تولید هستند

مهمان بعدی برنامه پایش چهارم اردیبهشت هم کارآفرین بود. ناصرسادات، کارآفرین حوزه کشاورزی و دام‌پروری است. او کارش را از سال ۸۹ آغاز کرده و حالا به مرحله صادرات محصولات کشاورزی نیز رسیده است.

این کارآفرین از مشکلاتی مانند استعلام‌های موردنیاز برای تأسیس دام‌پروری و گلخانه گله داشت. او درباره یکی از مشکلات زیرساختی مربوط به کسب و کارش گفت: «یکی از مشکلات، قطعی آب چاه‌های کشاورزی است. سال گذشته خیلی از کشاورزان ضرر دیدند؛ زیرا وقتی گلخانه تأسیس می‌شود اگر تنها یک ربع برق نداشته باشد، تمام محصولاتش در گرمای تابستان از بین می‌رود. ما حاضریم برق خانه‌هایمان را قطع کنند اما برق گلخانه قطع نشود.» یکی دیگر از گله‌های این کارآفرین حوزه کشاورزی، وجود رقبای بزرگ و قدرتمندی مانند نهادهای عمومی غیردولتی است.

سادات در انتهای برنامه گفت: «تمام جوانان در همین آب و خاک می‌توانند بهترین تولید را داشته باشند. اگر گله‌ای داریم برای بهتر شدن شرایط است.»

کد خبر 6089241 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است