Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@23:09:28 GMT

بیت کوین یا اتریوم؛ کدام ارز دیجیتال بهتر است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۷۸۲۴

بیت کوین یا اتریوم؛ کدام ارز دیجیتال بهتر است؟

 

 

ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند. بخش زیادی از این سرو صدا ناشی از رفتار قیمت این کلاس جدید دارایی‌ها بوده است؛ به طوری که چندین بار شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور رمزارزها بودیم و مدتی بعد از آن، یک ریزش سنگین همه را شوکه کرده است. هر چه که هست، امروز افراد زیادی ارزهای دیجیتال را می‌شناسند و طرفدار آن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال و اولین آن‌ها است که به نوعی حکم جهت‌دهنده این بازار را دارد. قیمت بیت کوین در سایت کوین مارکت کپ و سایت میهن بلاکچین (mihanblockchain.com/cryptocurrency-prices/bitcoin/) چرخه‌های قیمت ذکر شده را به خوبی نشان می‌دهد.

در رتبه دوم رمزارز اتریوم قرار دارد که چند سالی بعد از بیت کوین ایجاد شد، اما تحولات زیادی ایجاد کرده است. بررسی قیمت اتریوم (Ethereum Price) در میهن بلاکچین (MihanBlockhchain) و سایت‌های مهم مانندcoingecko  و coinmarketcap و نشان می‌دهد که این رمزارز نیز نسبتا عملکرد مشابهی با بیت کوین داشته است. همواره برای فعالان و علاقه‌مندان به ارز دیجیتال این سوال مطرح بوده است که بیت کوین بهتر است یا اتریوم. هر دو رمزارز طرفداران سفت و سختی دارند که خود را برتر می‌دانند و ارزشی برای دیگری قائل نیستند. در این بین کارشناسان نیز هر دو را خوب می‌دانند و توصیه می‌کنند که از هر دو رمزارز در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشیم.

در این مطلب قصد داریم تا مرور کوتاهی بر تاریخچه ارزهای دیجیتال داشته باشیم. سپس اطلاعات بیشتری در مورد بیت کوین و اتریوم خواهیم داد و این دو رمزارز و کاربردهایشان را عمیق‌تر بررسی می‌کنیم. در نهایت و پس از بررسی نظرات افراد مشهور و شناخته شده در مورد این دو رمزارز، سعی می‌کتیم تا به این سوال پاسخ دهیم که بیت کوین بهتر است یا اتریوم.

 

مروری بر تاریخچه پول و شکل گیری ارز دیجیتال

در این بخش با اشاره‌ای مختصر به تاریخچه پول، می‌خواهیم به شکل‌گیری ارزهای دیجیتال بپردازیم. ابتدا تعریف ساده‌ای از پول ارائه دهیم. پول هر چیز فیزیکی یا غیرفیزیکی است که ارزشمند باشد و از آن بتوان در داد و ستدها استفاده کرد. اولین معاملات بشر به مبادلات کالا به کالا برمی‌گردد. زمانی که هر کسی محصولی داشت و آن را در ازای سایر محصولاتی که به آن‌ها نیاز داشت، با دیگران معامله می‌کرد.

در این بین محصولات بعضی از افراد طرفداران بیشتری داشت و در طرف مقابل بعضی از محصولات خواهان چندانی نداشتند. این موضوع کار را برای مبادلات کالا به کالا سخت‌ می‌کرد. رفته رفته با گذر زمان محصولاتی که طرفدار بیشتری داشتند مثل نمک، به عنوان وسیله مبادلات یا پول انتخاب شدند. پس اگر محصول شما طرفدار زیادی نداشت،‌ ابتدا آن را به نمک تبدیل می‌کردید و سپس با آن نمک برای خرید مایحتاج خود اقدام می‌کردید. به این ترتیب پول‌های کالایی شکل گرفتند که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، از کالاهای گوناگونی به عنوان پول استفاده شده است.

پول‌های کالایی خود دارای مشکلات فراوانی بودند، مثلا ارزش آن‌ها مشخص نبود و بسته به شرایط مختلف این ارزش دچار تغییر می‌شد، جابجایی آن‌ها مشکل بود، بعضا دوام مناسبی نداشتند و غیره. بنابراین نسل جدید پول‌ها برای حل این مشکلات وارد چرخه اقتصادی انسان‌ها شد و پول‌های فلزی ایجاد شدند.

سکه‌های فلزی مختلف در نقاط مختلف جهان ضرب می‌شدند و موجب رونق معاملات شدند. اما همچنان این سکه‌ها نیز دارای مشکلاتی بودند. به عنوان مثال برای تاجران حمل میزان زیادی سکه به سایر کشورها بسیار مشکل بود،‌ ضمن اینکه خطر سرقت نیز کاروان‌ها را تهدید می‌کرد. در ادامه پول‌های کاغذی ایجاد شدند. چینی‌ها در این زمینه پیشرو بودند و از سال ۷۰۰ میلادی از پول‌های کاغذی استفاده می‌کردند.

 

پول کاغذی و پشتوانه طلایی که دیگر نیست

کشورهای مختلف پول‌های کاغذی خودشان را ایجاد کردند و در معاملات با دیگر کشورها از پول کاغذی خودشان استفاده می‌کردند. این موضوع معاملات جهانی را سخت می‌کرد و هر کشوری در خزانه‌اش پول‌های کشورهی مختلف را باید نگه می‌داشت. نیاز به یک پول واحد بین‌المللی احساس می‌شد و در سال ۱۹۴۴ در کنفرانس برتون وودز، دلار آمریکا با حمایت بریتانیا به عنوان ارز واحد جهانی انتخاب شد.

امریکا که بیشترین میزان طلا در دنیا را در اختیار داشت برای پذیرش دلارش در دنیا،‌ متعهد شد تا دلار را با پشتوانه طلا چاپ کند، بدین صورت که هر ۳۵ دلار در ازای ۱ اونس طلا چاپ شود. در مقابل کشورها می‌توانستند هر زمان که بخواهند دلارهایشان را آورده و به جای آن طلا دریافت کنند.

در سال ۱۹۷۱ نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در پی فشارهای وارده به اقتصاد این کشور ناشی از عوامل مختلف مثل جنگ ویتنام، قانون تبدیل دلار به طلا را یک‌طرفه فسخ کرد. بدین تریتب می‌توان گفت که دیگر طلا پشتوانه دلار نیست و شاهد شکل‌گیری ارز فیات بودیم.

پول‌های الکترونیکی و ارز دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، شاهد شکل‌گیری کارت‌‌های اعتباری و پول الکترونیکی بودیم. شیوه خرید افراد نیز رفته رفته دچار تغییر شد و خرید‌های آنلاین رفته رفته به فرهنگ افراد بسیاری به ویژه شاغلان که زمان کمتری داشتند، تبدیل شد. با همه این پیشرفت‌ها یک مشکل اصلی همچنان پابرجا بود، کنترل عرضه پول در اختیار دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بود. آن‌ها در مقابله با بحران‌ها اقدام به چاپ پول می‌کردند و اثر آن تورمی بود که زندگی مردم را سخت‌تر می‌کرد.

بحران‌هایی همچون بحران مالی سال ۲۰۰۸ مردم را به این باور رساند که این بحران‌ها در نتیجه اقداماتی است که به نفع ۱ درصد ثروتمند جامعه است و نتیجه آن زندگی ۹۹ درصد دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین پولی که غیرمتمرکز باشد و کنترل آن در اختیار هیچ شخص، نهاد یا دولتی نباشد برای بسیاری از مردم ارزشمند شد.

سال ۲۰۰۹ بود که محصولی ناب و هوشمندانه توسط ساتوشی ناکاماتو ایجاد و به دنیا معرفی شد؛ هنوز که هنوز است هویت ساتوشی ناکاماتو مشخص نشده است و شاید یکی از دلایل ماندگاری بیت کوین همین باشد. بیت کوین نخستین ارز دیجیتال رمزنگاری ‌شده است که در بخش بعدی بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

بیت کوین (BTC) چیست؟

بیت کوین اولین رمزارز دنیا است که ایجاد شد تا یک پول نقد الکترونیکی همتا به همتا باشد، همتا به همتا یا Peer to Peer یعنی این که دو طرف یک تبادل، بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای همچون بانک می‌توانند با یکدیگر معامله کنند. شاید بتوان گفت بیت کوین جایگاهی را نشانه رفته است که در حال حاضر در اختیار بانک‌های مرکزی است.

دلیل ایجاد بیت کوین

در سیستم بانکی سنتی، نحوه کار به این صورت است که هر بانکی در یک دفتر کل که متعلق به خودش است، تمام تاریخچه تراکنش‌های مشتریانش را ثبت می‌کند. بانک کنترل همه امور را در اختیار دارد و ما به عنوان مشتریان بانک که سرمایه خود را به آن‌ها داده‌ایم، از هیچ‌چیز اطلاع نداریم؛ هیچ شفافیتی در مورد رفتارهای بانک‌ها برای عموم وجود ندارد.

ما به نوعی مجبور هستیم که به بانک‌ها اعتماد کنیم، امیدوار باشیم که آن‌ها درست کار کنند، بدون پشتوانه به افراد خاص وام ندهند، سرمایه‌گذاری‌های بی‌پایه و اساس انجام ندهند و به عبارت بهتر سرمایه ما را به باد ندهند. تاریخ، وام‌های عجیب و غریب و اختلاس‌های صورت‌گرفته عده زیادی را به این نتیجه رسانده که سیستم بانکی فعلی دیگر قابل اعتماد نیست.

بنابراین بیت کوین غیرمتمرکز و توزیع‌شده همچون مرهمی بر زخم عمل کرد. در سیستم بیت کوین هر شخصی در هر جای دنیا اگر بخواهد می‌تواند منابع پردازشی لازم را فراهم کرده و اطلاعات تراکنش‌های کاربران را در دفتر کل شبکه این رمزارز ثبت کند. در هر لحظه نیز هر کسی می‌تواند اطلاعات ثبت‌شده توسط داوطلب‌ها را مشاهده کند. در شبکه بیت کوین به این افراد که داوطلب می‌شوند ماینر گفته می‌شود که احتمال می‌دهم نام ماینر و استخراج به گوشتان خورده باشد. ماینرها سخت‌افزارهایی با توان پردازشی بالا را در اختیار شبکه می‌گذارند که این دستگاه‌‌ها برق زیادی هم مصرف می‌کند.

نحوه کار بیت کوین به چه صورت است؟

در سیستم‌ مالی سنتی بانک‌ها هستند که اطلاعات حساب‌ها، تراکنش‌ها، سوابق، موجودی‌ها و غیره را کنترل می‌کنند و به نوعی اعتماد بین کاربران از اقدامات و اعتماد به بانک حاصل می‌شود. در بیت کوین برای حذف بانک و به طور کلی واسطه متمرکز از این فرآیند، الگوریتم‌هایی مبتنی بر توابع ریاضی تعریف شده است تا صحت تراکنش‌ها سنجیده شود. اجازه دهید نمونه‌‌هایی را مثال بزنیم تا بهتر درک کنید که الگوریتم‌ها چه مواردی را بررسی می‌کنند.

این الگوریتم‌ها تایید می‌کنند که شخص درخواست دهنده تراکنش، واقعا مالک حساب است (در ساختار بیت کوین و ارزهای دیجیتال، کیف پول به جای حساب بانکی داریم)؛ مشابه با کاری که بانک‌ها با بررسی کارت شناسایی ما قبل از برداشت وجه از حسابمان انجام می‌دهند. مورد دیگر که کنترل می‌شود این است که درخواست تراکنشی که شخص فرستاده، دچار هیچ تغییری نشده است؛ به عبارت دیگر جعل یا هکی رخ نداده است. موضوع دیگری که می‌توان اشاره کرد، کنترل کردن موجودی کیف پول برای انجام تراکنش است. بررسی می‌شود که آیا شخص به اندازه‌ای که درخواست کرده موجودی دارد یا خیر؟ این کار به منظور جلوگیری از دو بار خرج شدن یک پول توسط کاربران رخ می‌دهد.

بنابراین ماینرها سخت‌افزارهایی با توان پردازشی بالا در اختیار شبکه بیت کوین می‌گذارند و این سخت‌افزارها، الگوریتم‌های این شبکه را اجرا می‌کنند. ماینرها به کمک ساختار طراحی شده با یکدیگر به توافق می‌رسند که کدام تراکنش‌ها معتبر هستند و آن‌ها را به دفتر کل اضافه می‌کنند. این الگوریتم‌ها که منجر به ایجاد توافق در شبکه می‌شوند، مکانیزم اجماع نام دارند و مکانیزم مورد استفاده در شبکه بیت کوین، گواه اثبات کار است.

بلاکچین بیت کوین چیست؟

در بیت کوین نیز همانند سیستم بانکی، باید تاریخچه تراکنش‌ها در یک پایگاه داده ثبت و حفظ شود. روش بیت کوین برای ثبت سوابق تراکنش کاملا با سیستم بانکی متفاوت است. تراکنش‌هایی که تایید می‌شوند، توسط ماینرها در دسته‌هایی قرار می‌گیرند که نامشان بلاک است. این بلاک‌ها بر اساس زمان به ترتیب پشت سر هم قرار می‌گیرند و زنجیره‌ای از بلاک‌ها را تشکیل می‌دهند که به آن بلاکچین می‌گوییم.

همانطور که متوجه شدید،‌ بلاکچینی که از آن به عنوان بستر ارزهای دیجیتال نام برده می‌شود خیلی چیز پیچیده‌ای نیست. بلاکچین یک ساختار و سیستم برای ذخیره‌ کردن داده‌ها است. جالب است بدانید که بلاک چین سال‌ها قبل از ایجاد بیت کوین خلق شده بود، اما استفاده و کاربرد خاصی برای آن وجود نداشت.

ساتوشی ناکاماتو برای طراحی رمزارز بیت کوین به نحو احسن از بلاکچین استفاده کرد و پس از آن بلاکچین، عنصر جدایی‌ناپذیر دنیای ارزهای دیجیتال شد. طبق طراحی صورت گرفته برای بیت کوین، تقریبا هر ده دقیقه یکبار، یک بلاک جدید از تراکنش‌های تایید شده که کاربران درخواست انجامش را دارند ایجاد شده و به بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که طراحی بلاکچین به نحوی است که بین این بلاک‌ها به صورت زنجیروار، ارتباطی برقرار است؛ بنابراین هرگونه دستکاری و ایجاد تغییر در داده‌هایی که قبلا ثبت شده‌اند، به طرز آشکاری این ارتباط را از بین می‌برد. به همین دلیل گفته می‌شود که اطلاعات ثبت‌شده در بلاکچین، قابل تغییر دادن نیستند.

 

اتریوم (ETH) چیست؟

پس از ایجاد و موفقیت نسبی بیت کوین، پروژه‌ها و افراد دیگری با اهداف مختلف ارزهای دیجیتال زیادی ایجاد کردند. یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین آن‌ها اتریوم بود که سال ۲۰۱۵ کارش را شروع کرد. اتریوم خیلی سریع خودش را به جایگاه دوم در بین تمام ارزهای دیجیتال رساند و از آن زمان، همواره در تعقیب بیت کوین است.

هدف بیت کوین ایجاد یک پول نقد الکترونیکی همتا به همتا،‌ غیرمتمرکز و بی‌نیاز از واسطه‌ها بود. مشخصا بیت کوین دنیای مالی و ارسال پول را غیرمتمرکز می‌کند، اما اتریوم با این هدف ایجاد شد تا همه فرآیندها را تمرکززدایی کند. اگر به محیط اطراف خود دقت کنید، سیستم‌ها و سازمان‌های زیادی را می‌بینید که ساختار متمرکز، باعث ایجاد فساد شده در آن‌ها شده و اتریوم می‌تواند درمان این درد باشد.

نحوه کار اتریوم به چه صورت است؟

ساختار و نحوه ثبت اطلاعات و تایید تراکنش‌ها در اتریوم، مشابه با Bitcoin است، از بلاکچین با مکانیزم اجماع گواه اثبات کار استفاده می‌کند. شاید بتوان بزرگترین دستاورد اتریوم را مفهوم قراردادهای هوشمند دانست. به کمک این قراردادها می‌توان فرآیندها را تمرکززدایی کرد و کار را به کدهای ریاضی از پیش تعریف‌شده سپرد.

در قراردادهای هوشمند، شروط مورد نیاز در قالب کدهایی برنامه‌نویسی می‌شود و پس از نهایی شدن، روی بلاکچین اتریوم ثبت می‌شود. با توجه به غیرقابل‌تغییر بودن بلاکچین، قرارداد مطابق مفاد آن اجرا می‌شود و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

 

بیت کوین چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به مطالبی که تا این‌جا مطرح کردیم، اکنون می‌دانید که بیت کوین ابزاری برای پرداخت است. افراد در سراسر دنیا به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند هر تعداد BTC را به شخص دیگری ارسال کنند. محدودیت‌های رایج ارسال پول در شبکه بانکی در بیت کوین وجود ندارد، بحث تحریم و این موارد نیست و از تراکنش هیچ شخصی بی‌دلیل جلوگیری نمی‌شود.

البته پرداخت با بیت کوین مسائل خاص خود را هم دارد. ساختار غیرمتمرکز و امنیت این رمزارز، موجب کاهش مقیاس‌پذیری بیت کوین شده است. این شبکه ۳ تا ۷ تراکنش در هر ثانیه را می‌تواند پردازش کند که در مقابل شبکه ویزا با هزاران تراکنش در ثانیه بسیار کم است. در زمان‌های شلوغی شبکه نیز کارمزد تراکنش‌ها افزایش چشم‌گیری می‌یابد و انجام تراکنش‌های کوچک صرفه ندارد (این را بدانید که راه‌حل‌هایی برای افزایش مقیاس‌‌پذیری وجود دارد که جهت پیچیده نشدن این مطلب به آن‌ها اشاره نمی‌کنیم).

موضوع دیگری که باید اشاره کرد این است که ظرفیت بلاک‌های بلاکچین بیتکوین فقط برای ثبت داده‌های تراکنش‌ها قابل استفاده است. این یعنی این شبکه اجازه استفاده از بلاک‌هایش برای کارهای دیگر از جمله ثبت قراردادهای هوشمند را نمی‌دهد.

 

اتریوم چه کاربردهایی دارد؟

اتریوم را می‌توان یک کامپیوتر غیرمتمرکز قدرتمند برای اجرای برنامه‌ها دانست. قابلیت تعریف قراردادهای هوشمند این شبکه، امکانات زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. پروژه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف مانند امور مالی،‌ بازی، بیمه و غیره بر بستر اتریوم ایجاد شده است.

امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi، یکی از دستاوردهای بزرگ کریپتوکارنسی بود که بر بستر اتریوم محقق شد و به سرعت در حال رشد و توسعه است. بسیاری از خدمات مالی همچون وام‌دهی به صورت غیرمتمرکز و با مزایای زیاد نسبت به سیستم‌های سنتی، در پروژه‌های مختلف روی بستر اتریوم ارائه می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت قراردادهای هوشمند اتریوم در صنایع و حوزه‌های مختلفی کاربرد خواهد داشت. لازم به ذکر است اتریوم هم به دلیل ساختار مشابه با بیت کوین،‌ از مشکل مقیاس‌پذیری رنج می‌برد، البته اتریوم چندسالی که قصد تغییر ساختار و استفاده از مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام را دارد. قرار است طی فرآیندی پیچیده و زمان‌بر این تغییر انجام شود و اصطلاحا طی ماه‌‌های آینده شاهد ایجاد اتریوم ۲ خواهیم بود.

 

بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین

برای مشاهده سابقه قیمت بیت کوین می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) یا سایت خبری تحلیلی ارز دیجیتال میهن بلاکچین (MihanBlockchain) مراجعه کنید. در رابطه با بیت کوین با توجه به تعداد کم فعالان و عدم حضور صرافی‌ها در سال‌‌های اولیه، اطلاعات دقیقی از سال‌های نخستین در دسترس نیست.

قیمت BTC از چند سنت شروع شده است و سال ۲۰۱۳ برای اولین بار به مرز ۱۰۰ دلار رسید. سال ۲۰۱۷ از ۱۰۰۰ دلار عبور کرد و طی یک رشد انفجاری تا آخر این سال به مرز ۲۰ هزار دلار رسید. پس از این صعود فوق‌العاده، یک ریزش سنگین و قیمت ۳۰۰۰ دلار در انتظار بیت کوین بود.

سال ۲۰۲۱ باز هم روند صعودی شارپ قیمت بیت کوین را حدود ۶۸ هزار دلار رساند و بعد از آن باز هم یک روند نزولی، قیمت فعلی بیت کوین در ۲۰۲۲ را به حدود ۲۰ هزار دلار رسانده است. تاریخ نشان‌دهنده چرخه‌هایی قیمتی در بیت کوین است که پس از هر صعود، نزولی سنگین را تجربه می‌کند و در روزهایی که عده زیادی مرگ آن را فریاد می‌زنند، مجدد احیا شده و یک سقف قیمتی جدید را ثبت می‌کند.

 

بررسی تاریخچه قیمت اتریوم

اطلاعات اتریوم از ابتدا ثبت‌شده و در دسترس است. این رمز ارز که سال ۲۰۱۵ با قیمت چند سنتی ارائه شد، خیلی زود در اوایل سال ۲۰۱۷ به ۱۰۰ دلار و در اواخر این سال به ۱۰۰۰ دلار رسید. اتریوم پس از ثبت قیمتی نزدیک به ۱۴۰۰ دلار در اوایل ۲۰۱۸، دچار ریزش شد و به قیمت‌هایی کمتر از ۱۰۰ دلار هم رسید.

سال ۲۰۲۱ برای اتریوم هم درخشان بود و اواخر این سال، به گزارش کوین گکو (Coingecko) و میهن بلاکچین (MihanBlockchain) بالاترین قیمت تاریخ اتریوم در محدود‌ه‌ای نزدیک به ۴۹۰۰ دلار ثبت شد. داستان تکراری ریزش بعد از قله قیمت، دامن اتریوم را گرفت و در سال ۲۰۲۲ اتریوم به ۱۰۰۰ دلار هم رسید.

رفتار و نمودارهای قیمت بیت کوین و اتریوم نسبتا نزدیک بهم است. البته معمولا رشد بیت کوین زودتر از اتریوم صورت گرفته است و کمی بعد شاهد رشد اتریوم هم بوده‌ایم. اتریوم هم بعد از نزول‌ها به خوبی خودش را بازیابی کرده و رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

نظر افراد مشهور در مورد بیت کوین و اتریوم

در این بخش می‌خواهیم نظرات تعدادی از افراد بزرگ و تاثیرگذار در مورد ارزهای دیجیتال را بدانیم. مایکل نووگراتز گفته که اعتقاد دارد بیت کوین به طلای دیجیتال تبدیل خواهد شد.

اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل بیت کوین را دستاورد رمزنگاری شگرفی می‌داند. جک دورسی مدیرعامل سابق توییتر بیان کرده که مسئله‌ای مهم‌تر از بیت کوین در طول زندگی‌اش وجود نداشته است که روی آن کار کرده باشد. ویتالیک بوترین در مورد تفاوت بیت کوین و اتریوم گفته که به تفاوت چیزی مثل ماشین حساب جیبی و گوشی هوشمند فکر کنید. نیگل کرین و استیون نرایوف نیز از مردم خواسته‌اند تا به تعداد زیاد پروژه‌هایی که روی اتریوم اجرا می‌شوند توجه کنند.

البته نظرات منفی درباره ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد. به عنوان مثال

وارن بافت اسطوره سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال را یک سراب می‌داند که باید از آن دوری کرد.

 

بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

در بخش پایانی به کمک تمام موارد مطرح شده می‌خواهیم به سوال اصلی پاسخ دهیم. این که بیت کوین رمزارز بهتری است یا اتریوم. حقیقت این است که هر دو کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند و تا به اینجا تاثیر زیادی رو صنایع و خدمات مالی گذاشته‌اند.

در مورد بیت کوین مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت غیرمتمرکز بودن آن است. عدم تمرکز یک اصل مهم در دنیای ارزهای دیجیتال است و بیت کوین یکی از غیرمتمرکزترین رمزارزهاست. عده‌ای چیزی را بالاتر از عدم تمرکز نمی‌دانند و به همین دلیل یک بیت کوین ماکسیمالیست هستند.

بزرگ‌ترین مزیت اتریوم نیز قراردادهای هوشمند آن است که امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. اتریوم صنایع زیادی را می‌تواند متحول کند. آن‌هایی که کاربرد داشتن برایشان اولویت اول است، اتریوم را برتر می‌دانند و معتقدند بیت کوین سال‌های آینده جایی در زندگی ما نخواهد داشت.

اگر بخواهیم بی‌طرف باشیم، هم بیت کوین و هم اتریوم بسیار خوب هستند و عملکرد قیمتی آن‌ها در گذشته نشان داده که هر دو ارزش سرمایه‌گذای را دارند. این که در آینده چه می‌شود‌، مشخص نیست و باید به انتظار نشست.

آیا مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین مانع گسترش و پذیرش آن خواهد شد؟ آیا اشتباهی در مسیر تبدیل اتریوم به اتریوم ۲ صورت می‌گیرد؟ آیا قانون‌گذارن موفق به متوقف کردن ارزهای دیجیتال خواهند شد؟ باید چند سالی منتظر باشیم تا پاسخ این سوال‌ها را مشاهده کنیم.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: ارز دیجیتال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۷۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متعصب ترین استقلالی لیگ اینجا است (عکس)

 کوین یامگا با یک چشم بسته همچنان در تمرینات استقلال حضور دارد.

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال استقلال تهران تمرینات خود برای دیدار حساس مقابل تراکتور در هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران را در حالی از سر گرفته که حضور پررنگ ستاره فرانسوی در تمرینات این تیم محسوس است.

کوین یامگا، بازیکن محبوب هواداران استقلال، که پس از مصدومیت شدید از ناحیه چشم ارکان مختلف فوتبال ایران و به خصوص دوستداران این تیم را نگران کرده بود، حالا با چشم بسته در تمرینات تیمش حضور دارد.

یامگا در تمرینات آمادگی جسمانی تیمی پا به پای سایر بازیکنان تمرین می‌کند تا از آمادگی لازم برای دنبال کردن فوتبال جا نماند و به محض فراهم شدن شرایط بازی در فصل آینده بتواند بدون از دست دادن زمان اضافه‌تر، برای استقلال به میدان برود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کوین یامگا: کینه ای از امید حامدی ندارم یامگا: زمان بازگشتم به فوتبال مشخص نیست

دیگر خبرها

  • متعصب ترین استقلالی لیگ اینجا است (عکس)
  • کدام مونتاژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است؟ (چین، ویتنام یا هند)
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • جیمی ردنپ: کوین دی بروین از استیون جرارد و فرانک لمپارد هم بهتر است
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • اولین گل کوین دی بروین در لیگ برتر انگلیس با ضربه سر
  • گل کوین دی بروین به برایتون (برایتون 0-1 منچسترسیتی)
  • جان اوبی میکل: دی بروین با فاصله از مودریچ بهتر است