Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:47:06 GMT

مهم‌ترین شاخصۀ قدرت نرم، سرمایه اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۷۸۲۶

مهم‌ترین شاخصۀ قدرت نرم، سرمایه اجتماعی است

ایسنا/قم پژوهشگر حوزه مدیریت گفت: جامعه برای موفقیت به دو قدرت نیاز دارد، یکی قدرت سخت که همان قدرت نظامی است، یکی هم قدرت نرم که مهم‌ترین شاخصۀ قدرت نرم، سرمایه اجتماعی است.

دکتر حسن زارعی‌متین، پژوهشگر حوزه مدیریت، در نشست کانون هم اندیشی تعالی و توسعه استان قم (اتاق فکر) که با موضوع «بررسی سرمایه اجتماعی و نقش آن در موفقیت طرح های کلان» و با همکاری مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، در تعریف سرمایه اجتماعی عنوان کرد: سرمایه آن چیزی است که برای ما ارزش افزوده ایجاد می‌کند، در اوایل قرن بیستم بیشتر تاکید به سرمایه مالی بود یعنی ملک، زمین، خانه یا معدن سرمایه مالی محسوب می شد؛ اما بعدها سرمایه انسانی یعنی "چه می‌دانیم"؟ مطرح شد؛ یعنی نیاز و تقاضای بازار و جامعه را برآورده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه با توجه به این تعریف نیمی از دانشگاه‌ها بایستی برچیده شود چون رشته‌هایی را دارند که نیاز جامعه نیستند، افزود: متأسفانه در طول چند دهه گذشته سرمایه اجتماعی طبق آمار افت کرده است در بین ۱۶۰ کشور رتبه ما ۱۱۲ است. ترکیه بسیار از ما موفق‌تر است، یک شاخص مقایسه‌ای در سرمایه اجتماعی، تعداد سازمان‌های مردم نهاد است. در ترکیه دو هزار NGO هست.

وی با اشاره به اینکه سرمایه چهارم سرمایه روان‌شناختی است، اظهار کرد: پنجمین سرمایه، سرمایه معنوی است، سرمایه معنوی یعنی احساس تکلیفی که فرد می‌کند، مثلاً می‌گوییم کار برای خدا به همان سرمایه معنوی بر می‌گردد. فرد اگر کارش مهم باشد احساس می‌کند خودش هم مهم است و این سرمایه معنوی می‌شود.

فایده سرمایه اجتماعی چیست؟

استاد دانشگاه تهران گفت: جاهایی که سرمایه اجتماعی بالاتر است جرم و جنایت، طلاق و بزهکاری کمتر است، در سال‌های قدیم بزرگ‌ترهای محله و روحانی محل سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کردند و کانون حل اختلاف بودند و قلب‌ها را به هم نزدیک می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه کارکنان، دارایی نیستند بلکه هزینه هستند، عنوان کرد: بیشتر تعدیل‌ها و بیکاری‌ها بخاطرهمین است؛ زیرا آن‌ها تبدیل به منابع انسانی نشده‌اند. منابع انسانی یعنی بتوانند در مشکلات راه حل ارائه بدهند و راهگشا باشند، تخصص داشته باشند و کارهایی انجام بدهند که هر کسی نتواند این کار را انجام دهد.

وی بابیان اینکه آن کشوری سرمایه اجتماعی دارد که وقتی با بحرانی روبرو شد مردم داوطلبانه به صحنه می‌آیند و همه سرمایه شان را اهدا می‌کنند، گفت: سرمایه در دل انجمن‌ها و هیئت‌ها است افراد در کنار هم سرمایه اجتماعی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی دو بُعد ذهنی و عینی دارد، بیان کرد: بُعد ذهنی یعنی در جامعه چقدر اعتماد وجود دارد؟ در تمام مهدکودک‌ها مسابقه ۹ صندلی و ده نفر اجرا می‌شود؛ در ژاپن هم اجرا می‌شود ولی تفاوت در اینجاست که در ایران وقتی سوت زده می‌شود نه نفر باید نشسته باشند و برنده هستند و کسی که بیرون افتاده بازنده است. ولی در ژاپن این‌جور به بچه‌ها یاد می‌دهند که وقتی معلم سوت می‌زند همه ده نفر توی ۹ تا صندلی جا شده باشند و به هم کمک کنند کسی بیرون نماند یعنی روحیه تیم مداری را آموزش می‌دهند ولی ما رقابت را آموزش می‌دهیم.

زارعی متین بابیان اینکه اعتماد، مشارکت داوطلبانه، تعاون، فرهنگ قوی، هنجارهای مشترک از ابعاد ذهنی سرمایه اجتماعی است، افزود: بُعد عینی به تعداد انجمن‌ها و باشگاه‌ها، هیات‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین رکن سرمایه اجتماعی است، ادامه داد: شادی و نشاط هم تحت تأثیر سرمایه اجتماعی هستند همچنین یکی از دلایلی که ایرانی‌ها آلزایمر می‌گیرند نبود سرمایه اجتماعی است، صله رحم عمر را طولانی می‌کند، چون سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر برتر رشته مدیریت با طرح این پرسش که سرمایه اجتماعی در سازمان چه کارکردی دارد؟ گفت: یادگیری نتیجه فعالیت جمعی است، هدف مشترک می سازد و سازمان را به یادگیرنده تبدیل می‌کند. تیم مداری و مبارزه با سکوت یا بی‌تفاوتی، خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی تحت تأثیر سرمایه اجتماعی است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت جمعیتی کشور و پیری جمعیت افزود: بر اساس تحقیقات روابط خوب باعث شادمانی و سلامتی در سن ۷ تا ۸۰ سالگی می‌شود، روابط خوب در درجه اول با مادر، بعد با پدر، سپس با خانواده و بعد از آن با همکاران در سن پیری موجب شادمانی و نشاط می‌شود همچنین افراد با روابط خوب در مواجهه با بیماری‌ها تاب آوری خوبی نشان دادند و مانع پیری زودرس می‌شود.

برای سالمندان مدرسه ایجاد شود

وی ادامه داد: روابط خوب نه تنها از جسم ما بلکه از مغز ما نیز محافظت می‌کند؛ یعنی موجب جلوگیری از آلزایمر می‌شود. جامعه ما پیر است و هنوز کار جدٌی برای مقابله با آن نکرده‌ایم. ما برای کودکان مهدکودک داریم، لازم است برای سالمندان نیز مدرسه سالمندان تشکیل بدهیم.

وی بیان کرد: بدترین کار، خانه سالمندان است که عمر فرد را کاهش می‌دهد. من همان‌طور که برای بچه‌ها مدرسه کسب و کار پیشنهاد داده‌ام، همیشه من به دوستان خودم پیشنهاد می‌کنم برای بازنشستگی خودتان برنامه‌های مختلف اجتماعی داشته باشید زیرا خانه‌نشینی عمرتان را کم می‌کند.

 زارعی متین با اشاره به انواع مدارس موجود در نظام آموزش عمومی کشور به نتایج کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: فاصله موجود در رتبه‌ی دانش آموزان مدارس دولتی، غیردولتی، عادی و تیزهوشان قابل انتقاد است.

وی افزود: دو مؤلفه اصلی سرمایه اجتماعی، اعتماد و مشارکت داوطلبانه‌ی فعال است که خود این‌ها تحت تأثیر چهار عامل شفافیت، صداقت، عدالت و ثبات اقتصادی است.

پژوهشگر حوزه مدیریت یادآور شد: جامعه برای موفقیت به دو قدرت نیاز دارد، یکی قدرت سخت که همان قدرت نظامی است، یکی هم قدرت نرم که مهم‌ترین شاخصۀ قدرت نرم، سرمایه اجتماعی است.

وی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور را در ارتقای سرمایه اجتماعی بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب به ایفای نقش پدرانه از سوی ائمه جمعه برای همه افراد جامعه که ممکن است در ظاهر هم تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند موجب ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور می‌شود.

وی افزود: سرمایه اجتماعی بایستی موفقیت اش با موفقیت جامعه نیز همسو باشد و سازگاری داشته باشد. ما گروه‌هایی را داریم که اصطلاحا گروه‌های زیر زمینی به حساب می‌آیند که اعتماد و مشارکت داوطلبانه و اعتماد بالایی هم دارند اما سرمایه اجتماعی آن‌ها همسو با جامعه نیست و حتی در تضاد منافع ملی و اجتماعی است. در یک تحقیق آینده‌پژوهی آمدند گفتند ۵ سال آینده ایران با چه چالش‌هایی روبرو خواهد بود؟ یکی از آن‌ها بحث قومیت‌هاست که سرمایه اجتماعی بین خودشان قوی است و خودشان را از جامعه جدا می‌بینند.

زارعی متین بابیان اینکه یکی از دلایل افت سرمایه اجتماعی پایین بودن نرخ پذیرش تفاوت‌هاست، عنوان کرد: برخی فقط خودشان را می‌بینند، این عامل موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود. بایستی فضای باز سیاسی و اجتماعی تشکیل دهیم تا همه نظرها گفته شود و همه صداها شنیده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرمایه اجتماعی منطقه قم سرمایه اجتماعی سرمایه اجتماعی سرمایه معنوی زارعی متین روابط خوب قدرت نرم مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جلیل شریفی نیا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته آرادان به میزبانی مسجد صاحب الزمان (عج) ضمن اشاره به ضرورت حجاب و عفاف بیان کرد: طرح نور پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نایب امام زمان (عج) توسط فراجا آغاز شده و لذا لازم است از نیروی انتظامی از بابت این طرح تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه روز گذشته سردار رادان در جمع مردم قم حاضر و درباره طرح نور توضیح دادند و جمعیت باشکوهی از همه اقشار قم در این مراسم حضور داشته و فریاد نیروی انتظامی تشکر را سر دادند، افزود: مردم ما قدردان نیروی انتظامی هستند.

امام جمعه آرادان با بیان اینکه اکثریت بانوان جامعه ما حجاب را رعایت می‌کنند، تاکید کرد: دشمن حساب شده وارد مقوله حجاب شده و با برنامه‌ریزی عمل می‌کند وقتی شاهد هستیم که برخی زنان با بدنی نیمه عریان در جامعه حاضر می‌شوند مشخص است که این امر باید حساب شده و برنامه‌ریزی شده قلمداد شود.

شریفی نیا با بیان اینکه اگر چه افراد بی توجه اندک هستند اما بازهم ما از نیروی انتظامی می‌خواهیم که حتی یک مورد هم از برخورد دریغ نکنند و بدون مماشات وارد عمل شوند، ابراز کرد: نیروی انتظامی ابتدا با رأفت اسلامی و محبت و تذکر و یاد آوری وارد شود اما اگر کسی بخواهد مقاومت و ایستادگی کند و جامعه را به لجن بکشد باید طبق قانون مورد برخورد قرار گیرد و به دادگاه معرفی شود.

وی خواستار برخورد با خودروهایی شد که سرنشینان آن کشف حجاب می‌کنند و افزود: متأسفانه بعضاً در این زمینه سهل انگاری شده و باید جبران شود.

امام جمعه آرادان ادامه داد: امروز حتی در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا جنبش‌های اعتراضی و تظاهرات گسترده برای حمایت از فلسطین انجام می‌شود اما همان کسانی که در زن زندگی آزادی به ما می‌گفتند که چرا آزادی نیست باید امروز ببینند که با چه گرگ منشی به دانشجویان آمریکایی با غیرت که علیه ظلم اسرائیل فریاد می‌زنند حمله مسلحانه می‌شود.

شریفی نیا با بیان اینکه آزادی بیان غربی این روزها به تمام دنیا مشخص شده است، گفت: از همه زمان‌ها امروز بیشتر چهره مزورانه آمریکا و غرب را در زمینه حقوق بشر شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که اگر چه باید امروز همه چیز از موشک و زیردریایی و پهپاد و … داشته باشیم اما قدرت، قدرت رسانه است، افزود: این قدرت امروز در جهان اسلام و مقاومت بر قدرت رسانه‌های غربی و صهیونیستی نیز غالب می‌شود و امروز شاهد این موضوع هستیم که دانشجویان آمریکایی در راهپیمایی هایشان در حمایت از فلسطین پرچم ایران را در دست دارند.

کد خبر 6089089

دیگر خبرها

  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • امام جمعه اردبیل: وعده صادق، قدرت ایران را قبولاند
  • امام جمعه مهاباد: کارگران از عوامل اصل قدرت ایران اسلامی هستند
  • کارگران از عوامل اصل قدرت ایران اسلامی هستند
  • مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه