Web Analytics Made Easy - Statcounter

لایحه جامع نظام روزنامه نگاری در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسید و در نوبت طرح در هیأت وزیران قرار گرفت.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با روزنامه اطلاعات ضمن اعلام این مطلب گفت: توسعه فرهنگ رسانه ای در سال های اخیر جامعه رسانه ای ایران را نیازمند ساماندهی کرده است و به همین منظور لایحه ای از چند سال قبل تدوین شده بود که بررسی آن بسیار به طول انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود رسیدگی به این لایحه را مد نظر قرار داد تا اینکه بالاخره پس از سه ماه جلسات متوالی در کمیسیون فرهنگی به تصویب کامل رسید و در نوبت طرح درهیأت وزیران قرار گرفت.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لایحه مذکور 67 ماده دارد و اجرای آن استقلال کاملی به حوزه خبر و رسانه می دهد. این لایحه در واقع یک نظام صنفی مستقل برای فعالان عرصه رسانه به ویژه روزنامه نگاران ایجاد می کند و به فعالیت آنها چارچوب قانونی می دهد.

وی با اظهار تأسف از اینکه حقوق شغلی گروهی از روزنامه نگاران و خبرنگاران در برخی رسانه ها مورد اجحاف قرار می گیرد، گفت: خبرهایی دریافت کرده ایم که میزان دریافتی ماهانه برخی از روزنامه نگاران بسیار پائین تر از حداقل دستمزد کارگران است و متأسفانه مدیران برخی رسانه ها در پرداخت همین دستمزد ناچیز به خبرنگاران، معوقات سنگین دارند.

از این رو لایحه جامع نظام روزنامه نگاری به دنبال تعیین، الزام و احیای تمامی حقوق شغلی روزنامه نگاران است تا در خلال فعالیت مورد اجحاف قرار نگیرند.

اسماعیلی گفت: یکی از رویکردهای لایحه جامع نظام روزنامه نگاری، هویت بخشی به این صنف و بالابردن ارزش فعالیت آنها در رسانه هاست؛ بنابر این دولت در اجرای این لایحه صرفاً نقش تسهیل گر و پشتیبان را دارد و تمامی امور اجرایی به تشکل های صنفی این حوزه واگذار شده است.

وی ادامه داد: در این لایحه تمام ارکان تشکیلاتی مرتبط با حرفه روزنامه نگاری دیده شده و دولت فقط یک حامی است که اجرای مفاد این لایحه را تضمین می کند. بنابر این ارائه این لایحه از سوی دولت و تصویب نهایی آن در مجلس شورای اسلامی هیچ تعارضی با نقش تشکل های صنفی روزنامه نگاری و استقلال حرفه ای روزنامه نگاران ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این لایحه تمام چارچوب های فعالیت در رسانه را ترسیم می کند و برای فعالان این حوزه حمایت های حقوقی و قضائی ترسیم کرده است، گفت: خوشبختانه در تدوین پیش نویس این لایحه نظرات کارشناسی و پیشنهادها و انتقادهای اهالی رسانه اخذ شد و به همین دلیل لایحه مذکور از جامعیت لازم برخوردار است.

وی در تشریح تفاوت میان این لایحه با قانون فعلی مطبوعات گفت: قانون به رابطه میان حاکمیت، مردم و رسانه‌ها می‌پردازد ولی لایحه جامع نظام روزنامه نگاری تعیین کننده حقوق و تکالیف متقابل روزنامه نگاران با حاکمیت ملی، با مدیران رسانه‌های متبوع و با خودشان است.

اسماعیلی ادامه داد: دولت سیزدهم اهمیت ویژه ای برای روزنامه نگاران قائل است و از این رو برای همه خبرنگاران کشور تسهیلات ویژه ای‌ در نظر گرفته تا بتوانند با اطمینان بیشتری در این حرفه فعالیت کنند.

وی افزود: رئیس جمهوری اخیراً ۱۳ دستور ویژه برای رفع مشکلات حرفه ای و معیشتی خبرنگاران داده اند که امیدواریم بتوانیم با وزارتخانه‌های مختلف تفاهمنامه‌های آن را منعقد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به گرانی جدید کاغذ در بازار گفت: بخشی از افزایش قیمت ناشی از تأخیر در ترخیص محمولات وارداتی بود که با هماهنگی گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت، محمولات جدید ترخیص شده و در حال ورود به بازار هستند.

وی گفت: انتظار داریم با رفع این مشکل شاهد کاهش قیمت کاغذ در بازار و رضایت ناشران داخلی باشیم. همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست شده تا به فوریت نسبت به قیمت گذاری کاغذ در ستاد تنظیم بازار اقدام شود.

این اقدام به ثبات و کنترل قیمت کاغذ در بازار می انجامد.اسماعیلی گفت: با وجود مشکلات موجود درتامین ارز در نظر داریم نیازهای ناشران را تامین کنیم و در این زمینه همکاری بخش‌های مختلف از جمله نظام بانکی جلب شده و امید می‌رود با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به خودکفایی کامل در تولید کاغذ برسیم .

وی با بیان این که امسال تا ۴۰ هزار تن از نیاز کاغذ کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد، گفت: واردات چوپ و کاهش تعرفه واردات به عنوان دیگر نیاز کارخانه های تولید کاغذ را هم به صورت جدی پیگیری می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که آموزش و پرورش یکی از بزرگ ترین مشتریان کاغذ کشور است که با اهتمام دولت تامین نیاز این مجموعه بزرگ از محل تولید داخل صورت می گیرد.

وی افزود: طبق هماهنگی های لازم از شهریور امسال هر ماهه یکهزار تن کاغذ از شرکت چوپ و کاغذ مازندران برای تنظیم بازار با قیمت پایین تر وارد بازار خواهد شد.

تماشاخانه جزییات بیشتر از انگیزه قتل محیط‌بان «برومند نجفی»/ قاتل، نجفی را قبلا تهدید کرده بود (فیلم) درخت ارغوان هوشنگ ابتهاج و خانه‌اش در تهران چه وضعیتی دارد؟ خانه‌اش را در رشت تخریب کرده‌اند (فیلم) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه نگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۸۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد

سیدمحمد حسینی گفت: با تصویب و تایید نهایی لایحه عفاف و حجاب در مجلس و شورای نگهبان، تا حدود زیادی به اختلاف برداشتها پایان داده می‌شود و عملکرد هر دستگاه در این خصوص قابل ارزیابی توسط نهادهای نظارتی خواهد بود.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به اهمیت رعایت عفاف و حجاب گفت: رهبر معظم انقلاب، علما و بزرگان نظام همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران عزیز دارند، همواره بر اهمیت پای بندی به اعتقادات و ارزشهای اسلامی از جمله حجاب و عفاف به عنوان یک واجب شرعی و قانونی تأکید کرده اند و در شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ وظایف ایجابی دستگاههای مختلف به ویژه فرهنگی و آموزشی مشخص شده است و مجلس نیز قوانینی را به تصویب رسانده که اهتمام به اجرای آنها نشان قانون‌گرایی دست اندرکاران است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با فارس، تصریح کرد: جدا از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که لازم الاجرا است، در لایحه‌ی اخیر عفاف و حجاب هم بر این تکالیف دستگاهها به عنوان وظایف قانونی تصریح شده است، البته در این لایحه که مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد وظایف سلبی فراجا و قوه قضائیه که هم جنبه پیشگیری و بازدارندگی و هم جنبه برخورد قانونی با حرمت شکنان را دارد، مشخص شده است و البته به هر میزان فعالیت‌های موثر ایجابی گسترش کمی و بویژه کیفی داشته باشد، کمتر نیاز به اقدامات سلبی می شود.

وی اضافه کرد: با تصویب و تایید نهایی این لایحه در مجلس و شورای نگهبان، تا حدود زیادی به اختلاف برداشتها پایان داده می‌شود و عملکرد هر دستگاه در این خصوص قابل ارزیابی توسط نهادهای نظارتی خواهد بود.

حسینی در ادامه گفت: در عین حال تا ابلاغ این لایحه که به هر دلیل بیش از حد انتظار به درازا کشیده شده است، دستگاهها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود عمل کنند از جمله فراجا در چارچوب وظایف و موازین پس از مدتی وقفه اقداماتی را شروع کرده که با وظیفه شناسی همگان و همکاری دیگر نهادها امیدواریم سرمایه‌گذاری کلان و سازماندهی بدخواهان ملت ایران برای تضعیف فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بی نتیجه بماند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: همان‌گونه که در نبرد سخت و مواجهه با قدرتهای شیطانی به ویژه رژیم صهیونیستی و حامیانش ایران اسلامی دست برتر را دارد، در حوزه رویارویی نرم نیز با تکیه بر اعتقادات و باورهای عمیق و آداب و سلوک انسانی، این جلوه از تهاجم فرهنگی که بیش از سه دهه یعنی پس از دوران دفاع مقدس شروع شده و مع الأسف برخی از داخلی‌های به ظاهر دلسوز هم با لطایف الحیل به آن دامن می زنند و عملا مروج اباحی‌گری هستند، ره به جایی نبرد و ملت سربلند ایران در عرصه های مختلف با اقتدار نظامی، فرهنگی و اقتصادی بتواند الگویی الهام بخش برای موحدان و حق‌طلبان عالم گردد.

دیگر خبرها

  • تصویب اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان
  • اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تصویب شد
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • جنگ تن‌هاخ با روزنامه‌نگاران: حق سوال پرسیدن ندارید!
  • یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند
  • حامیان گشت ارشاد
  • تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند