Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- اردبیل| علی لطفی: با شنیدن واژه جهاد، نخستین تصویری که در ذهن پدید می‌آید، جنگ و تلاش و ممارست در راه رسیدن به هدفی است که آرمان‌های بلندی با خود حمل می‌کند، اما جهاد نه تنها به‌صورت یک رفتار مشهود در جامعه بلکه می‌تواند یک تاثیر مثبت فرهنگی یا یک حرکت بزرگ اجتماعی در راستای شکوفایی یک نسل باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه‌های جهادی به‌رغم گستردگی فعالیت‌هایشان می‌توانند قدم‌ها را بسیار فراتر از تصورات بگذراند. گروه‌های جهادی که نیروهای خودجوش مردمی هستند، علاوه بر رفع مشکلات در بهبود وضعیت زندگی اجتماعی نیز تاثیرگذار هستند.گروه قرآنی «شهید محسن کارگر» یکی از گروه‌هایی است که با فعالیت‌های قرآنی، سعی در ترویج فرهنگ قرآنی بین نوجوانان را دارد.

روایت امروز جهادگران،‌ نه مربوط به کارهای عمرانی و آبادانی است نه سعی در محرومیت‌زدایی دارد. جهادگران گروه «شهید محسن کارگر» با قرار گرفتن در مسیری مثبت، سعی دارند تا با الهامات قرآن و بسط دادن نوجوانان مناطق محروم شهر به آیات قرآن، تغییر در نوجوانان را از درون ایجاد کنند.

همین تفاوت بین این گروه و سایر گرو‌ه‌های جهادی باعث شد تا روایتی ماندگار و گفت‌و‌گویی صمیمی با دو جوان دهه هشتادی که از اهداف خود در ادامه این مسیر لذت‌بخش می‌گویند، داشته باشم.

 علی سیفی، مسؤول کارگروه قرآنی گروه جهادی شهید محسن کارگر، متولد ۱۳۸۱ بوده و دو سال است که فعالیت‌های فرهنگی متعددی بر مبنای اصول قرآنی را در مناطق محروم به انجام می‌رساند.

محمدرضا صفری، از دیگر اعضای فعال این گروه جهادی است. وی نیز از نوجوانان دهه هشتادی بوده که کار گروهی و فعالیت‌های مذهبی را در قالب گروه جهادی به یکی از اصلی‌ترین مشغلات زندگی خود تبدیل کرده است‌. سن پایین این دو نوجوان و احساس راحتی خاصی که با من داشتند سبب شد تا گفت‌وگویی متفاوت با آن‌ها داشته باشم.

فارس: به نظر شما هدف از تاسیس گروه جهادی چیست؟

سیفی: هدف اصلی از تاسیس گروه جهادی رفع معضلات و رسیدگی به نقص‌های اجتماعی است. وقتی افراد عادی مانند من معضلی را در جامعه مشاهده می‌کنند، این معضل در ذهن آن‌ها تبدیل به دغدغه می‌شود و نهایت تلاش خود را می‌کنند تا به هر نحوی مشکل را حل کرده و کاری را از سایر همنوعان خود آسان کنند.

این طرز فکر باعث شد تا من نیز به عنوان یک شهروند عادی که سابقه فعالیت‌های قرآنی را داشته، برای پیشبرد این امر مهم در جامعه داوطلب شوم. مهم‌ترین مسئله در خصوص فعالیت‌های جهادی این است که نیاز نیست لزوما عضو گروه یا هیئت خاصی باشید و خودتان هم می‌توانید بدون حضور در چهارچوب گروه، به کارهای جهادی بپردازید.

شهید محسن کارگر، در مناطق محروم به آموزش قرآن می‌پرداخت
 
فارس: درباره گروه جهادی «شهید محسن کارگر» به ما بگویید؛ چند عضو دارد و چرا نام این شهید را انتخاب کرده‌اید؟
 
سیفی:
شهید محسن کارگر یکی از شهدای حادثه منا بود. این شهید قرآنی، در مناطق محروم شهر به آموزش قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی می‌پرداخت. همین خصلت او باعث شد تا تصمیم بگیریم برای زنده نگه‌داشتن یاد ایشان نام گروه را به نام این شهید بزرگوار ثبت کنیم.

گروه جهادی شهید محسن کارگر در حال حاضر ۶ عضو دارد. اعضای گروه که همان دبیران قرآنی در حوزه‌های قرائت، روخوانی و روان‌خوانی هستند در قالب یک تیم بسیجی در مناطق محروم شهر به آموزش نوجوانان می‌پردازند.

 احیای فرهنگ قرآنی در مناطق محروم شهر
 
فارس: چه شد که تصمیم به تاسیس گروه گرفتید و فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کردید؟
 
سیفی:
هدف و نیت اصلی من از تاسیس این گروه، احیای فرهنگ قرآنی در مناطق محروم شهر بوده است. با توجه به سابقه‌ای که از حضور در پایگاه‌های بسیج داشته‌ام، شاهد اجرای این برنامه در پایگاه‌ها بودم، اما احساس کردم که این هدف به طور مدیریت شده و هدفمند صورت نمی‌گیرد.

دیدن وضع موجود من را ترغیب کرد تا با تاسیس گروه جهادی و برنامه‌ریزی‌های مستمر، فعالیت در زمینه قرآنی برای نوجوانان و جوانان را به طور جدی‌تر انجام دهم. این جرقه باعث شد تا با کمک گرفتن از اعضای مشتاق در به کمال رساندن این هدف، به فعالیت در گروه جهادی بپردازیم.

فعالیت گروه به‌طور غیررسمی از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. غیررسمی از آن جهت که هنوز موفق به ثبت گروه در سامان بسیج سازندگی نشده‌‌ایم. در ماه‌های اخیر بارها تلاش کردیم تا گروه را به طور رسمی به ثبت برسانیم اما مشکلاتی جانبی از سوی سایت بسیج سازندگی به‌دلیل پرشمار بودن گروه‌های ثبت‌شده و محدودیت‌های به‌وجود آمده، این اجازه را به ما ندادند.

علی‌رغم این مسائل از آن‌جایی که فعالیت‌های گروه ما زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است، این اجازه به ما داده شد تا بدون ثبت گروه نیز فعالیت داشته باشیم و این مشکل؛ ما را از انجام امور دلخواه باز نداشته و در ۲ سال گذشته فعالیت‌های قرآنی متعددی در مساجد سطح شهر داشته‌ایم.

اولین فعالیت ما مربوط به برنامه‌ای در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ است که به‌مناسبت دهه فجر، مراسم ۱۰ شب در ۱۰ مسجد را اجرا کردیم. در این برنامه با همکاری دارالقرآن تبلیغات اسلامی و دعوت از حافظان نوجوان قرآنی و قاریان مساجد محلات، برنامه متفاوتی برای ترویج حفظ و قرائت قرآن داشتیم.

با تجلیل از حافظان نونهال، سایر همسالان آن‌ها نیز ترغیب می‌شدند تا در این مسیر فعالیت کنند و این یکی از مزایای این مراسم بود.

برگزاری جلسات قرآنی با رویدادهای تقویمی
 
فارس: نحوه برگزاری و فراخوان جلسات قرآنی شما چگونه است؟
 
سیفی:
در مناسبت‌هایی مانند ایام ماه مبارک رمضان با دعوت از قاریان مطرح و گردهمایی نوجوانان، قبل و بعد از افطار، جلسات جزءخوانی و روان‌خوانی قرآن برگزار می‌کنیم. پس از پایان جلسات نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی مراسم افطار برگزار می‌کنیم.

در همین ایام ماه مبارک ۲۵ نفر از خادمان برای تدارک افطار و ۲۱ نفر از قاریان مطرح با حضور در مساجد زمینه‌ساز آمدن نوجوانان بسیاری شدند. همین فراخوان برای ضیافت الهی باعث شد تا عده بسیاری از نوجوانان، به واسطه دیگر دوستان‌شان که به جلسات می‌آمدند به‌سوی مساجد کشیده شوند.
 
در خصوص عضوگیری نیز باید گفت که به‌دلیل همکاری با قرارگاه رایت‌المهدی(عج)، سعی بر این شده که نوجوانان را در کارگروه‌های مختلف به قرارگاه معرفی کنیم تا بتوانند علاوه بر فعالیت در زمینه دلخواه، به‌طور درازمدت نیز عضو ثابت گروه باشند اما در خصوص گروه قرآنی فعلا ۶ عضو ثابت داریم که ۴ نفر شامل قاریان می‌شوند.

فارس: فعالیت‌های قرآنی و قرار دادن نوجوانان در این مسیر تا چه حد روی روحیات شما  در زندگی روزمره تاثیرگذار بوده است؟
 
سیفی:
 وقتی می‌بینم نوجوانی در جلسه حضور یافته و برنامه‌های ما به ثمر نشسته و به نوعی این نوجوان جذب محیط شده، احساس رضایتی درونی در من به وجود می‌آید.

فعالیت در این مسیر از آن جهت که با عشق و علاقه صورت می‌گیرد، لذت‌بخش بوده و سختی آن محسوس نیست. نکته مهم این است که وقتی شما نتیجه مثبت فعالیت‌ها و اقدامات خود را می‌بیند، آن موقع است که یک شادی خاص روحی شما را احاطه می‌کند. همیشه نتیجه مثبت حس رضایت را دارد.
 
فارس: نقش مساجد در فعالیت‌های خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
سیفی:
مساجد به‌عنوان اصلی‌ترین کانون فعالیت‌های قرآنی محسوب می‌شوند. فعالیت‌های ثابت ما در ۲ مسجد رسولیه و امامیه توسط قاریان باسابقه انجام می‌شود.

علاوه بر آن متعدد بودن مساجد در محلات این امکان را میسر می‌سازد تا کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی را در سطوح مختلف به اجرا بگذاریم. خوبی کار این است که وقتی نوجوانی به‌سمت مسجد می‌آید و جذب برنامه‌های فرهنگی می‌شود، فردا به همراه دوستان خود می‌آید و همین رویه، به خودی خود منجر به افزایش تعداد افراد می‌شود.

بهره بردن از بازی وتفریح برای آموزش قرآن
 
فارس: به غیر از فعالیت‌های قرانی در زمینه فرهنگی چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
 
سیفی:
روند انجام فعالیت‌های گروه ما کمی متفاوت است. از آن‌جایی که مخاطبان اصلی ما اکثرا نونهال و نوجوان هستند، طی دو سال گذشته سعی بر این شده که از مسیری غیرمستقیم به سمت فعالیت‌های قرآنی پیش برویم.

همه ما دوران حضور در مدارس ابتدایی را به خاطر داریم و طعم حضور در کلاس‌های مدارس را چشیده‌ایم. فضای خشکِ آموزش و سیستم اشتباه آموزشی باعث شده علاوه بر این‌که بین معلم و دانش‌آموز ارتباط موثری برقرار نشود،‌ بلکه ممکن است دانش‌آموز پس از مدتی از محیط مدرسه و درس خواندن خسته شده و به ترک تحصیل فکر کند.

با در نظر گرفتن این جوانب سعی بر این شد تا با شیوه سرگرم‌کننده‌ای به‌سمت آموزش فرهنگ قرآنی پیش برویم. 

از دیگر برنامه‌های هدفمند گروه شهید کارگر، هماهنگی با سالن‌های ورزشی برای برگزاری مسابقات فوتسال برای نوجوانان است. سعی داریم با ایجاد برنامه‌های مفرح، حس شادی‌آور را در سنین پایه به جریان درآوریم تا در مباحث آموزشی نیز با راحتی بیشتری با نوجوانان برخورد داشته باشیم.

در هفته جاری نیز قرار بر این شد تا با هماهنگی کانون تبلیغات و پرداخت هزینه‌ها، ۱۵ نفر از نوجوانان اعضای گروه را با سرویس و خدمات رایگان، برای اردویی چند ساعته به بقعه شیخ صفی ببریم تا هم این بچه‌ها که از مناطق محروم شهر هستند با فرهنگ تاریخی آشنا شوند و هم بهتر از قبل برای آموزش فرهنگ قرآنی پیش‌قدم شوند.

صفری: فعالیت‌های گروه شهید محسن کارگر بیشتر بر پایه آموزش‌های فرهنگی به‌جای آموزش‌های تئوری بنا شده است. ما در این گروه سعی داشته‌ایم تا نیازهای اولیه کودکان و نوجوانان را در نظر گرفته و درصدد حل آن‌ها باشیم. 

سپس شاهد این بوده‌ایم که بدون ذره‌ای سختی کار، آن‌ها خودشان به‌سمت کلاس‌های آموزش و قرآن‌خوانی می‌آیند یعنی نوعی اعتماد و حسی مفرح از حضور در کلاس‌ها برایشان خلق می‌شود. همین تفاوت در نوع آموزش باعث شده تا روزانه تعداد بیشتری از بچه‌ها به‌سمت فعالیت‌های قرآنی جذب شوند.

فارس: چگونه از علاقه نوجوانان به مباحث قرآنی مطلع می‌شوید؟ 
 
صفری:
بنده به همراه چند نفر از دوستان در بخش جذب نیرو در محلات مختلف فعالیت می‌کنیم. ما با حضور در پایگاه مساجد، نوجوانان را به فراخوان حضور در کلاس‌های فرهنگی و آموزشی قرآنی دعوت می‌کنیم.

در ابتدا آنان که علاقه‌مند به فعالیت هستند، با همیاری قرارگاه رایت‌المهدی(عج) در کارگروه‌های دلخواه شروع به فعالیت می‌کنند. این کارگروه‌ها در بخش قرآنی عمدتا شامل کلاس‌های مذهبی بوده و نوجوانان را به‌سمت فعالیت‌های مذهبی سوق می‌دهند.

پس از گذراندن مقطعی در این کارگروه‌ها، استعدادیابی از سوی اعضای گروه انجام شده و نوجوانان بر حسب استعداد و علاقه‌ای که به فعالیت مذهبی خاصی دارند به گروه‌های مختلفی تفکیک می‌شوند. عده‌ای روان‌خوانی، عده‌ای حفظ قرآن و برخی دیگر در زمینه‌های فرهنگی و ورزشی فعالیت می‌کنند.
 
فارس: با توجه به فطرت جوان و نوجوان، این قشر آسیب پذیر محیط‌هایی مانند پارک و قهوه‌خانه را بسیار جذاب‌تر از پایگاه‌های آموزشی تلقی می‌کنند. چه باید کرد تا حرکت در مسیر درست جایگزین رفتارهای اشتباه شود؟
 
صفری:
با توجه به حساس بودن این مقطع از زندگی انسان، سعی می‌شود تا با رفتارهای مناسب شدت هنجارشکنی را کاهش داد. نهایت سعی ما در گروه بر این است که با در نظر گرفتن نیاز های اساسی نوجوانان در مناطق محروم، ابتدا نیازهای آن‌ها را به طور مفید و قانونمند برآورده سازیم و سپس به‌دنبال اجرای فعالیت‌های مثبت باشیم.

 همانطور که در ابتدای مباحث توسط آقای سیفی گفته شد، هدف ما تنها آموزش قرآن نیست بلکه بیشترین تمرکز ما  انتقال و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.

خانواده‌ها برای آموزش سیرت قرآنی پیش قدم شوند
 
فارس: نقش خانواده‌ها در استمرار و تشویق به حضور نوجوان در مسیر قرآنی چیست؟
 
سیفی:
خانواده‌ها مهم‌ترین نقش را در این مسیر ایفا می‌کنند. خانواده من اصلی‌ترین مشوق من برای تاسیس گروه جهادی بوده و در ۹ سال گذشته، همواره پدرم من را به حضور در مسیر قرآن و بهره بردن از مواعظ قرآنی دعوت کرده است.

همین اهمیت بالا و ارزش‌گذاری نسبت به مسائل دینی باعث شده تا من در مسیری که خداپسندانه است قرار بگیرم و نهایت سعی خود را داشته‌ام تا با نیتی الهی ادامه‌دهنده این مسیر باشیم.
 
فارس: به‌عنوان سوال آخر درخواست شما از مسؤولان و افرادی که موظف به ترویج و آموزش مباحث قرآنی هستند چیست؟
 
سیفی:
تنها درخواست من از تمام افرادی که در این مسیر قدم می‌گذارند این است که سعی کنند به بهترین نحو ممکن و با اراده‌ای والا و نیتی الهی این کار را انجام دهند. هدف ما آموزش فرهنگ قرآنی همراه با عمل و اخلاص در این راه است. امیدوارم که نحوه آموزش و ارزش‌گذاری نسبت به آموزش نوجوانان اولویت اصلی مسؤولان امر باشد. 

خبرگزاری فارس اردبیل، الهام از آموزه‌های دینی و به انجام رساندن رسالت‌های امامان معصوم، مستلزم داشتن نیتی الهی است. همه ما به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ اسلامی باید مسیر حق را دنبال کرده و متوجه خطرات احتمالی باشیم.

گروه‌های جهادی قرآنی در تلاش هستند تا هویت اصلی ما را که از گذشته تا به امروز ادامه داشته حفظ کنند و در ترویج آن‌ها به نسل‌های فعلی پاقدم شوند. باید سعی کنیم تا با الگو گرفتن از این جوانان که رضایت الهی را در گرو کارهای خود قرار داده‌اند، ما نیز باید مسیر حق را پیش گرفته و با گفتار و کرداری سازنده، آیندگان را هم به حضور در این مسیر تشویق کنیم.

 انتهای پیام/۳۷۲۷/

منبع: فارس

کلیدواژه: کلاس های قرآنی اردوهای جهادی آموزه های دینی مسائل دینی گروه جهادی مناطق محروم شهر ترویج فرهنگ قرآنی فعالیت های قرآنی تاسیس گروه جهادی شهید محسن کارگر فرهنگ قرآنی کارگروه ها آموزش قرآن روان خوانی باعث شد قرآنی پیش فعالیت ها بر این شد کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از این جزیره به عنوان پنجره تمدن خلیج فارس در حوزه فرهنگی، تاریخی و صنعتی نام برد و گفت: فرهنگ دریاپایه روایاتی در این منطقه دارد که باید آن را بازیابی و معرفی کنیم.

عادل پیغامی با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: صنعت دریاپایه مشتمل بر ۲۴ فعالیت است و جزیره جهانی قشم به تنهایی توانایی بهره‌برداری از همه بخش‌های این صنعت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین زمینه فعالیت‌های دریاپایه به حوزه لجستیک، فعالیت‌های شیلاتی و شناورسازی مربوط می‌شود، افزود: امروز قشم با توان بالای پرورش ماهی و میگو، لارو میگو، بچه ماهی و ماهی در قفس به مهم‌ترین قطب شیلاتی کشور تبدیل شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در زمینه تولید انواع شناورها اعم از لنج‌های چوبی و فایبرگلاس، مسافربری، تفریحی، آلاچیق‌ و هتل‌های دریایی، آمبولانس دریایی و موارد دیگر هم در سطح بسیار عالی قرار داریم.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۲ واحد لنج‌سازی در قشم با تولید ۵۰ فروند در سال فعالیت دارند که محصولات خود را به کشورهای آفریقایی، هند و حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند و این صنعت دریاپایه از سودآوری بالایی برخوردار است.

این مسئول با اعلام اینکه ۶۰ درصد نفت دنیا از مسیر آبراه حیاتی خلیج فارس تامین می‌شود، بیان کرد: بانکرینگ، صنعت دریاپایه بسیار ارزشمندی در حوزه ارزآوری است که در قشم، در حال حاضر فقط بخش سوخت‌رسانی آن تکمیل شده است.

وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره بانکرینگ اعم از امکانات تعمیرات شناورها، فروش مواد غذایی، خدمات هتلینگ، خدمات درمانی، فروش آب معدنی و اینترنت اشیا می‌توان بخش مهمی از درآمد بالای این صنعت را از آن خود کنیم.

پیغامی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های دریاپایه مهم‌ترین رکن و رویه اقتصادی این منطقه در بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس است.

 نشست ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس تهران در سالن مرکز بین‌المللی رشد این سازمان امروز هشتم اردیبهشت برگزار شد.

این نشست با هدف همکاری‌های علمی و مطالعاتی با حضور شماری از استاتید و دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی و تربیت مدرس از جمله سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در سالن مرکز بین‌المللی رشد سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

در ادامه این نشست حاضران پرسش‌هایی در مورد مزیت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره قشم، میزان صادرات این منطقه در سال گذشته، برنامه‌های آتی سازمان در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و امکان مشارکت دانشگاهیان در پیشبرد اهداف کلان منطقه آزاد مطرح کردند.

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید مدرس تهران پس از پایان این نشست به اتفاق مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از پارک زیست فناوری، شرکت تمیم در شهرک کاوه، شرکت نفت سازه و مدکندآلو بازدید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان اردبیل در مسیر رشد قرار دارد
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد
  • فعالیت ۶۸ دانشجو معلم جهادگر به مدت ۱۷ روز در ارومیه و خوی
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • هدف اصلی طرح شهید عرب تجهیز سیستم گرمایشی مدارس است