Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون امور آزمون های سازمان سنجش در برنامه رو در رو گفت:  مشاورین انتخاب رشته هیچ نوع وابستگی به سازمان سنجش ندارند و ادعای وابستگی آن ها تنها برای فریب داوطلبین و جلب مشتری بیشتر است.
به گزارش آریا، دکتر حسن مروتی معاون امور آزمون های سازمان سنجش با حضور در برنامه رو در رو در خصوص سوء استفاده افراد سودجو از مساله انتخاب رشته بیان داشت: کنکور از آن دست موادری است که افراد سودجو با وعده و وعید از پایین بودن اطلاعات داوطلبین و خانواده های شان سوء استفاده می کنند و مدعی می شوند ما می توانیم کمک کنیم که شما را در دانشگاه های خوب قبول شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر من که در سازمان سنجش کار می کنم این مورد را امکان ناپذیر نیست. البته آموزش و پرورش حرکت های خوبی شروع کرده است و در انتخاب رشته مشاوره می دهد و شاید بهترین جا همین مدارس باشد.
وی افزود: هیچ یک از مراکز و موسساتی که در زمینه ارائه مشاوره انتخاب رشته فعالیت می کنند هیچ وابستگی به سازمان سنجش ندارند و ما هم امکان و ظرفیت نظارت بر آن ها را نداریم و اصلا وظیفه ما نظارت بر آن ها نیست. ادعای وابستگی آن ها به سازمان سنجش فقط یک ادعای دروغ است برای فریب دادن داوطلبین. خط قرمز سازمان سنجش این است که هیچکدام از کارکنان وارد چنین حوزه ای نشوند.
مروتی اضافه کرد: ما در سازمان سنجش چنین امکانی فراهم کرده ایم که داوطلبین با هزینه اندکی می توانند پرونده و اطلاعات خود را بررسی کنند و به راحتی بتوانند رتبه خود را در 300 رشته محل ببینند و استقبال خوبی صورت گرفته از این امکان صورت گرفته است. اطلاعات تمام رشته های دانشگاه های کشور و تمام رتبه ها و قبولی های رشته ها را داریم. این سایت یک سایت واقعی است و حتی با آموزش و پرورش هم قرارداد داریم و از این سایت در مشاوره های خود استفاده می کند. بر اساس نتایج این سایت با دانش آموزان گفتگو می کند. در بین 300 رشته ما این فرد را می سنجیم. ولی در انتخاب رشته اینها باید 150 رشته انتخاب کند. حتی اگر چند گروه آزمایشی را شرکت کرده باشند باید انتخاب های شان را در این 150 رشته بگنجانند. در حقیقت فرد با بررسی کارنامه خود متوجه می‌شود که کدام دانشگاه قبول می شود و در منطقه چه رتبه ای دارد. در واقع سایت کمک می کند که کدام رشته ها را انتخاب کنیم.
معاون امور آزمون های سازمان سنجش ادامه داد: دانش آموزان در علاقه به رشته های مختلف دچار تردید هستند ما باید ابتدا علاقه خود بررسی کنیم و ببینیم کدام علاقه واقعی هست. دانش آموز یک پزشک موفق را دیده که هم جایگاه اجتماعی بالایی دارد و هم درآمد بالایی دارد این می‌شود آمال و آرزوی دانش آموز و خانواده اش. بعد از آن دانش آموز با خودش می گوید من که در رشته ریاضی نمرات خوبی دارم نمرات را رها کنم و به سمت پزشکی بروم یا همان ریاضیات را ادامه بدهم . والدین نباید آرزوهای خود را به فرزندان شان تحمیل کنند. در رشته های مختلف تحقیق کنند. تمام دانشگاه ها مثلاً دانشگاه تهران با 52 دانشکده تمام رشته های خود را معرفی کرده است. از ابتدا رشته بعد دانشگاه و بعد شهر مورد نظر را بررسی کنند .در مرحله بعد باید فرهنگ خانواده خود و همچنین وضعیت مالی را هم بررسی کنند چون بعضی از رشته ها هزینه بردار هستند و باید در آن دقت داشت .
 وی افزود: لازم به ذکر است که بعضی رشته ها کشوری هستند و رقابت بین تمام دانشجو های کشور در آن رشته ها وجود دارد اما بعضی رشته ها بومی و محلی هستند و افراد همان محل در آن رشته ها ثبت نام می شوند . فکری که پشت این ماجرا است این است که داوطلب در کنار خانواده خود و در شهر خود انتخاب رشته کند تا زندگی بهتر و راحت تری داشته باشد .
این کارشناس خاطر نشان کرد: بعضی فکر می‌کنند که در صورتی که رشته ای در انتخاب های اول دانش‌آموزان باشد آن رشته زودتر پر می شود در حالی که این اشتباه است و ما به اولویت های کسی کاری نداریم بلکه برای هر فرد اول رتبه آن شخص بررسی می‌شود و فرقی بین انتخاب اول و انتخاب آخر وجود ندارد .
وی در خصوص برگزاری امن آزمون بیان داشت: این یکی از افتخارات سازمان سنجش است که در طول این سالها یک بار هم سوالی لو نرفته است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما بعد از اینکه سوالات تالیف شد روز قبل از آزمون باید سوالات را به مراکز آزمون ارسال کنیم. در کنار این باید به این نکته توجه کنیم که تکنولوژی های تقلب نیز بالا رفته است و ما در یک جامعه آماری 500 هزار نفر در روز مواجه هستیم که 120 هزار نفر از عوامل ما نیز در آزمون ها به عنوان مراقب و شرکت می کنند.
مروتی تصریح کرد: وسایلی که برای تقلب نیز استفاده می‌شود بسیار مدرن و جدید است مثلاً خودکار هایی که دوربین و سیم کارت دارد یا هندزفری هایی که در گوش دانش‌آموزان کاشته می شود و قابل رویت نیست و ما چندین مورد را بررسی و دریافت کرده‌ایم که این دانش آموزان تخلف کرده بودند. ما در مواردی هم سوابق تحصیلی افراد را با نتیجه کنکور آنها مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم اگر کسی در این موارد از دست ما فرار کرده است برای ما مشخص شود.
وی در پایان گفت: امسال دو بار کنکور قرار است برگزار شود. یکی در دی ماه امسال و یکی در تیر ماه سال آینده. امیدواریم که دوستان آموزش و پرورش بتوانند به درستی سوابق تحصیلی افراد را استخراج نمایند. در مواردی گفته می‌شود که دروس عمومی حذف شده اما به نظر بنده دروس عمومی حذف نشده بلکه در سوابق تحصیلی افراد بررسی می‌شود. بازهم امیدواریم که با این نرم افزار عدالت آموزشی رعایت شود و عزیزانی که استعداد بالایی دارند بتوانند در دانشگاه های خوب کشور تحصیل نمایند.





منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برنامه رو در رو سازمان سنجش سازمان سنجش دانش آموزان انتخاب رشته دانشگاه ها آزمون ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی رضایت، رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، با اشاره به پانل ساماندهی برنامه‌های آموزشی که پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در بیست و پنجمین همایش آموزش پزشکی برگزار شد، از مشارکت نمایندگان بیش از ده دانشگاه در این پانل خبر داد و گفت: در هیات رییسه پانل دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی و دبیر دبیرخانه علوم پایه پزشکی و رئیس کارگروه کار افرینی معاونت حضور داشتند. در این نشست بر اهمیت ساماندهی رشته محل‌ها و برنامه عملیاتی آن تاکید شد.

در این برنامه عملیاتی، سامانه فعال آماری مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی و اجرا می‌شود که در آن تمامی رشته محل‌ها و تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان درج می‌شود تا پروفایلی از وضعیت هر کدام از رشته مقاطع در اختیار قرار گیرد.

وی وضعیت نمودار و شیب رشته‌ها را در طراحی نقشه راه آن موثر خواند و تصریح کرد: پس از بررسی رشته مقاطع و رشته محل ها، بر اساس همفکری دبیرخانه‌ها و نخبگان آن رشته، برای تقویت و ظرفیت سازی در برخی از رشته‌ها تصمیم گیری می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در برخی از رشته‌ها که نیاز کشور هستند، اما متقاضی ندارند، راه حل‌هایی برای تشویق متقاضی ایجاد کنیم.

رضایت بر تناسب میان رشته ها، نیاز کشور و تعداد داوطلبین تاکید کرد و افزود: پس از تعیین وضعیت موجود، ممکن است که برای هر کدام از رشته‌ها اقداماتی از جنس تقویت، محدودیت و یا از جنس تعلیق و توقف داشته باشیم.

رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، سپس به مباحث مطرح شده در پانل در خصوص اهمیت ساماندهی و مامور محور کردن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: همکاران از دانشگاه‌های مختلفی همچون، همدان، البرز، مشهد، شاهرود، زاهدان، اصفهان و بجنورد و شهید بهشتی و ایران در این نشست مشارکت فعال داشتند و مطالعاتی در زمینه شاخص‌های مربوط به ساماندهی رشته‌های آموزشی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه در ساماندهی رشته ها، نیاز کشور در اولویت قرار دارد، خاطر نشان کرد: مواردی همچون نگاه بخشی و منطقه‌ای در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد چرا که کشور منابع محدودی دارد و باید بر اساس شاخص‌های انسانی سلامت حرکت کنیم.

رضایت ساماندهی رشته‌ها را اقدامی کارشناسی شده خواند و افزود: هدف از این کار، محدود سازی و حصر رشته‌ها نیست بلکه با کمک دبیرخانه‌ها برای بهبود شرایط اقدام خواهیم کرد. همچنین نگاه ما در بازنگری کاریکولوم‌های درسی به صورت مهارت محوری و نیاز محوری و ماموریت محوری است.

رئیس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، بر ضرورت دستیابی به الگوی متوازن رشته مناطق و رشته محل ها، از طریق کار کارشناسی تاکید کرد و افزود: با تاکید معاون آموزشی مقرر شده است سامانه ساماندهی بعنوان ابزاری مدیریتی اجرایی شود که بر اساس نیاز در قالب داده‌ها و آمار‌های دقیق در اختیار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • رشته‌های پزشکی براساس نیاز کشور و تعداد داوطلبین ساماندهی می‌شود
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • ضرورت سنجش کیفی روند نظارت بازرسان بر بازار
  • کلاس اولی‌ها برای سنجش سلامت ثبت نام کنند/آخرین مهلت آخراردیبهشت
  • والدین دارای نوآموز بخوانند
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد