Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@17:00:17 GMT

نداشتن ضامن معتبر، سقف آرزوی زوج های جوان را کوتاه کرد

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۰۶۳۳

نداشتن ضامن معتبر، سقف آرزوی زوج های جوان را کوتاه کرد

خرید وام ازدواج بازی جدیدی که دلالان در جنوب کرمان در سایه ی نداشتن ضامن معتبر در زمین زوج های جوان به راه انداخته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به  نقل از راه آرمان،وام ازدواج شما را با بالاترین قیمت خریداریم،پیامی که این روزها زیاد در شبکه های اجتماعی جنوب کرمان مشاهده می کنیم، زوج های جوان منطقه به دلیل برخی سخت گیری ها  با وجود نیاز شدید موفق به دریافت وام ازدواج نمی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 سهل انگاری بانک ها در این زمینه  موجب می شود تا جوانان در شروع زندگی با درب های بسته مواجه شوند که این موضوع آسیب های اجتماعی زیادی را در جامعه به خصوص جنوب کرمان را به دنبال دارد.

دلالان نمی گذارند جوهر زندگی مشترک زوج های جوان، خشک شود

 صرف نظر از آگهی های گسترده خرید وام ازدواج که این روزها همانند قارچ در اکثر کانال های خبری بدون شناسنامه تبلیغ می شود، و به نوعی زوج های جوان گرفتار و فاقد ضامن معتبر را برای فروش امتیار وامشان وسوسه می کنند.

دلالان سهم بیشتری را در این کار غیر قانونی و حتی عرفی دارند به طوری که هنوز جوهر امضاء زندگی مشترک زوج های جوان در دفترخانه خشک نشده، آنها برای فروش وام ازدواج خود از سوی همین تبلیغات ها وسوسه می شوند.

سنگ اندازی فراتر از قانون واقعی بانک ها

وام ازدواج‌هایی که مجلسی‌ها با هزار اجبار و بند و تبصره و قانون در بودجه گنجانده و بانک‌ها را مکلف به پرداخت آن کرده‌اند، حالا به دلیل نداشتن ضامن معتبر امتیاز بخشی از این وام‌ها به مبلغ ۳۰تا ۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

بررسی ما نشان می دهد ضامن مد نظر بانک که شامل یک یا ۲ کارمند و یا کاسب فاقد چک برگشتی و خوش حساب است و این سنگ اندازی بانک ها باعث شد تا اکثر زوج های جوان ماه‌ها در انتظار دریافت این تسهیلات قرار دارند سرآخر نیز به ناچار به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه مورد نظر بانک ها  تسهیلات ازدواج  ۱۲۰میلیون تومانی خود را را به طور میانگین در ازای دریافت ۳۰ تا ۷۰میلیون تومان و گاها نیز بسته به اطلاع زوج های جوان از مزیت وام ازدواجشان که با سود چهار درصد و اقساط بیش از یک دهه  پرداخت می شود، ۲۰ درصد بیش از این میزان در اختیار دلالان قرار دهند.

سود اصلی وام ازدواج در جیب دلالان

این در حالیست که طبق گزارش رسمی دلالان این تسهیلات را بین پنج و حتی گاها ۱۰ برابر دستخوشی که به زوج های جوان پرداخت کردند، به بازاریان و کسبه ها به فروش می رسانند و سالانه از قبل این وام ها چندین میلیارد ریال به جیب می زنند.

نداشتن ضامن معتبر،  سد راه زوج های جوان

از نظر زوج های جوان رودباری  مهمترین مشکل سد راه دریافت تسهیلات ازدواج سخت گیری بانکها در تامین ضامن آن هم ۲ ضامن کارمند و یا کاسب خوش حساب فاقد چک برگشتی و وام معوقه است، که بر اساس بخش نامه بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به پرداخت وام ازدواج با یک ضامن معتبر و سفته هستند،  با این حال همواره گزارشاتی از سوی متقاضیان از عدم پرداخت وام با یک ضامن شنیده می‌شود به طوری که بسیاری از بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن خودداری می‌کنند و وجود حداقل دو ضامن معتبر را برای پرداخت وام ازدواج الزامی می‌دانند، بانک ها شرایطی را برای ضامن معتبر عنوان می کنند که به نوعی سخت گیری است.

برخوردهای سلیقه‌ای مسئولین، شیرینی زندگی مشترک را به کام جوانان تلخ کرده است

پورحیدر یکی از جوانان ساکن روستاهای رودبارجنوب با بیان این که اقوام و دوستان ما همه کشاورز هستند، اظهار داشت: باید دولت برای وام های ازدواج جوانان روستایی چاره ای اساسی بیندیشد، هم اکنون وام ما جوانان روستایی با اندک دشتخوش به دلالان واگذار می شود و آنها با تامین وثیقه این وام را از ما می گیرند و به چندین برابر به افراد گرفتار  به خصوص بازاریان می فروشند.  

محمد سنجری یکی دیگر از جوانان رودباری نیز ضمن گلایه از سخت گیری بانک ها در پرداخت وام ازدواج گفت: اگر قرار است دولت برای کمک و حمایت از جوانان وام کم بهره پرداخت کند، نباید ضمانت ها نیز سخت گیرانه و غیر قابل اجرا باشد، بیشتر جوانان قادر به پیدا کردن ضامن معتبر نیستند.

وی اظهار کرد: با یک جست‌ و جوی ساده در اینترنت و سایت‌ های آگهی همچون دیوار و شیپور با صدها آگهی خرید و فروش وام‌ های ازدواج مواجه می ‌شوید، وام‌ هایی که متعلق به جوانانی است که قرار است با آن سقفی برای آرزوهای خود بسازند اما حالا به جیب دیگران می ‌رود.

سنجری گفت: هم‌ اکنون هر یک از زوجین می ‌تواند یک میلیارد و دویست هزار ریالی وام قرض ‌الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت طولانی دریافت کنند،  یعنی در مجموع سه میلیارد ریال، تا مقدمه ‌ای برای آغاز زندگی مشترک آن هم در این شرایط سخت اقتصادی باشد، ولی نبود ضامن باعث می شود تا با وجود برخی مشکلات احتمالی حقوقی برای این واگذاری ما وام خود را به دلالان بفروشیم.

این جوان جنوبی این مشکلات حقوقی را عدم پرداخت اقساط تسهیلات بانکی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر با این که ما وام خود را به دلالان واگذار می کنیم، ولی از نظر بانکها گیرنده اصلی وام ما هستیم و اگر دلالان که از خودشان ضامن دارند، سررسید را سر وقت پرداخت نکنند، بانک می تواند اموال ما را توقیف کند.


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: زوج های جوان زندگی مشترک وام ازدواج پرداخت وام سخت گیری بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۰۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این بانک در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و حرفه‌ای خود در فروردین ماه سال جاری، به‌صورت حضوری از طریق شعب خود در سراسر کشور و از طریق اپلیکیشن باجت به‌صورت کاملا غیرحضوری، جمعا تعداد ۴۶۸ فقره وام ازدواج به متقاضیان و واجدین شرایط پرداخت کرد.

بانک تجارت همچنین با هدف اجرای قانون فرزندآوری، از ابتدای سال تا پایان فروردین ماه، ۱۲۳۰ فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرد؛ این در شرایطی است که این بانک در سال ۱۴۰۲ با اعطای ۹۵ هزار و ۱۸۱ فقره تسهیلات ازدواج و ۸۹ هزار و ۵۳۴ فقره تسهیلات فرزندآوری از جوانان ایرانی حمایت کرد.

اپلیکیشن باجت بانک تجارت این امکان را در اختیار مشتریان قرار داده تا بتوانند تمامی خدمات بانکی مورد نیاز خود، از افتتاح حساب و معرفی ضامن تا دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط را به‌صورت کاملا غیرحضوری به انجام رسانند. این اپلیکیشن کاربردی به‌ویژه دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را برای جوانان ایرانی تا حد قابل توجهی تسهیل کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون
  • بانک‌ها بیش از ۵.۶ همت وام ازدواج و فرزند پرداخت کردند
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه
  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • بانک تجارت در فروردین 1403 جمعا 1698 فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی