Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@20:34:54 GMT

محبوبیت ریال در بازار دلار

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۱۱۲۹

محبوبیت ریال در بازار دلار

فشار فروش در بازار ارز تهران همچنان ادامه دارد. در راستای روند کاهشی آغاز شده در روز‌های میانی هفته گذشته دیروز نیز نرخ شاخص ارزی دچار کاهش قیمت شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که تخلیه دارایی‌های ارزی توسط بازیگران ارزی ادامه داشته و محبوبیت ریال در فضای معاملات این بازار افزایش چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر مشاهدات نشان می‌دهد که انتظارات غیر تورمی همچنان اصلی‌ترین قوه محرکه معاملات ارزی در روز‌های اخیر است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران روند کاهشی روز‌های اخیر دلار شباهت قابل توجهی به روند قیمت این ارز در زمستان ۱۴۰۰ دارد. این افراد ضمن اشاره به کاهش ۵ کانالی نرخ اسکناس آمریکایی در ۳ ماه پایانی سال گذشته بر این باورند که در صورت انتشار خبر قطعی احیای قرارداد هسته‌ای برجام قیمت دلار پتانسیل ریزش‌های قابلی توجهی را دارد. در همین راستا روز گذشته قیمت دلار غیررسمی در بعضی معاملات فردایی پس از حدود ۲ ماه و نیم در سطوح قیمتی پایانی کانال ۲۹ هزار تومانی ارائه شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز یکشنبه 23 مرداد بازار ارز تهران به روند کاهشی روز‌های اخیر خود ادامه داد. در ساعات ابتدایی معاملات بازار ارز در روز گذشته هر برگ اسکناس دلار آمریکا با حدود 500 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 30 هزار و 150 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. این کاهش نرخ تا حوالی ظهر روز گذشته ادامه داشت به صورتی که برخی ارقام ارائه شده در معاملات فردایی ظهر یکشنبه پس از حدود 80 روز در محدوده قیمتی کانال 29 هزار تومانی مطرح می‌شد. اما در معاملات بعد‌از‌ظهر روز گذشته روند قیمت ارز مذکور تغییر فاز داد و طی عملیات اصلاح نرخ به پله‌های ابتدایی کانال 30 هزار تومانی بازگشت. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 350 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 30 هزار و 300 تومان رسید.

شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات مثبت فعالان ارزی نسبت به آینده قرارداد برجام همچنان نقش اول را در تعیین مسیر قیمت ارز ایفا می‌کند. این در حالی است که در میان تحلیلگران بازار ارز تهران 2 دیدگاه کلی و متفاوت نسبت به چشم‌انداز قیمت ارز پس از احیای قرارداد احتمالی وجود دارد. دسته اول تحلیلگران ضمن اشاره به ریزش 5 کانالی قیمت دلار در زمستان سال گذشته بر این باورند که تمامی تحرکات کاهشی نرخ ارز از ابتدای مذاکرات وین تاکنون تنها بر حسب سیگنال‌های مثبت بوده و در نتیجه با انتشار خبر قطعی احیای قرارداد هسته‌ای برجام قیمت ارز پتانسیل ریزش‌های چشمگیر‌تری را نیز دارد. اما در این میان برخی دیگر از کارشناسان بازار نیز هستند که معتقدند بخشی از تحرکات کاهشی نرخ ارز پیش از انتشار خبر قطعی و تنها بر اثر انتظارات مثبت صورت گرفته و کاهش قیمت ارز اصطلاحا پیش‌خور شده است. به عقیده این افراد درصورت انعقاد قرارداد احتمالی کف جدید اسکناس آمریکایی در محدوده کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی خواهد بود.

بازی سکه پشت دست دلار

در راستای کاهش قیمت دلار غیر‌رسمی نرخ سکه طلا نیز در معاملات روز گذشته بازار تهران نو‌سانات چشمگیری را تجربه کرد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی از عوامل مهم تشکیل‌دهنده قیمت سکه طلا است. روز گذشته نیز با کاهش حدودا 350 تومانی قیمت دلار آزاد هر قطعه سکه طلا با حدود 440 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 14 میلیون و 150 هزار تومان رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ریال بازار دلار قیمت دلار بازار ارز تهران هزار تومانی هزار تومان قیمت دلار روز گذشته قیمت ارز سکه طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر: 1229468 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟