Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو شب پیش ۲ عملیات مهم در منطقه کرانه باختری رود اردن به وقوع پیوست ؛ اولین عملیات در محله سلوان در قدس اشغالی بود که حدود ۱۰ صهیونیست در اتوبوس در حال حرکت مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که حال ۳ نفر از آنان به شدت وخیم گزارش شد.

عاملان عملیات هم توانستند با استفاده از تاریکی شب بگریزند.

علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است، مهم تر از کثرت یا قلت تلفات این درگیری ها (که البته برای صهیونیست ها بسیار حساس است) ، اهمیت این اتفاقات اینست که کرانه غربی رود اردن از جنین گرفته تا نابلس ، قدس و همه جا نیروهای مسلح مبارز فلسطینی حضور دارند و می توانند به آسانی علیه اشغالگران سرزمینشان دست به عملیات بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، خطر تسلیح ساحل غربی رود اردن برای صهیونیست ها بسیار بیشتر از نوار غزه است، زیرا این منطقه هم وسعت بسیار بالاتر وهم جمعیت بیشتری را در خود جای داده و هم به شهرهای مهم اراضی اشغالی ۱۹۴۸ دسترسی مناسب دارد.

اما کرانه باختری کجاست و چرا تا این حد برای مقاومت فلسطین مهم و برای نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی حساسیت برانگیز شده است.

محدوده کرانه باختری 

این منطقه به لحاظ جغرافیایی نسبت به قدس شریف ۳ کیلومتر و نسبت به تل آویو پایتخت جعلی رژیم صهیونیستی تنها ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و کشور اردن نیز در همسایگی آن قرار دارد.

شهر قلقیلیه این منطقه که در غرب رود اردن و در سرزمین فلسطین جای دارد تا تل آویو تنها ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و این فاصله کم باعث شده تا کارشناسان نظامی و امنیتی این کرانه را «پهلوی آسیب‌پذیر» رژیم صهیونیستی خطاب کنند.

بدین ترتیب کرانه باختری شاه‌راهی میان سه منطقه‌ی فلسطین، رژیم صهیونیستی و اردن محسوب می‌شود که شهرهای مهمی را هم مثل جنین را در خود جای داده است.

شهر جنین هم که در شمال منطقه کرانه باختری قرار دارد و پر دردسرترین شهر برای اسرائیل به شمار می‌آید، زیرا قاطبه حملات علیه اشغالگران در مناطق مرکزی فلسطین، از این نقطه سازماندهی و اجرا می‌شود. 

شهر جنین فلسطین در کرانه باختری، محل فرماندهی جنبش جهاد اسلامی

از قضا ریشه شروع درگیری‌های اخیر هم برخلاف دفعات گذشته که غزه بود به شهر جنین باز می‌گردد.

در این شهر جنبش جهاد اسلامی بیشترین هوادار و سازماندهی نیرو را دارد.

در واقع باید گفت که معرکه اصلی، احیای مقاومت در کرانه باختری است.

اما چه شد که این حملات شدت گرفت و امان از نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس برید؟

تقریبا بیست سالی از پیشنهاد راه حل چهار مرحله‌ای و موضع رسمی ایران در قبال حل مسئله فلسطین از سوی آیت‌الله خامنه‌ای  که در رزمایش صدهزار نفری بسیجیان مطرح شد می‌گذرد.

برپایه پیشنهاد ایران، در وهله نخست، آوارگان فلسطینی باید به سرزمین آباواجدادی خود بازگردند، سپس انتخاباتی با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برگزار شود، سوم تشکیل نظام سیاسی منتخبِ اکثریت براساس رفراندوم و مرحله چهارم اینکه نظام سیاسی منتخبِ اکثریت باید برای سایر ساکنین فلسطین اشغالی که مردم اصلی آن محسوب نمی‌شوند تصمیم بگیرد.

با این وجود اما این طرح تاکنون با بی مهری مواجه شده و باوجود تاکیدات همه ساله مقامات جمهوری اسلامی ایران نزدیک به دو دهه است روی زمین مانده است.

اما با توجه به سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی و صد البته شرایط جهانی چند سالی است که  رهبر انقلاب ضمن یادآوری پیشنهاد ایران به ضرورت تسلیح کرانه باختری رود اردن در فلسطین نیز تاکید دارند.

موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال حل مسئله فلسطین

این تأکیدات، درست به وقت مرداد ۹۳ شکل جدی تر و علنی ترس به خود گرفت و آیت‌الله خامنه‌ای تسلیح کرانه ى باخترى همانند غزه را واجب دانستند و گفتند این اعتقاد ما است که کرانه ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود.

به گفته فرمانده کل قوا کسانى که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر می‌توانند کارى بکنند، کار این است (تسلیح کرانه باختری)، چراکه تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت نمایى بکنند؛ مگرنه با برخورد رام و مطیع و سازش کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‌ها انجام نخواهد گرفت.

با این مواضع بود که گویا سیاست خارجه ایران نسبت به منطقه کرانه باختری و به طور کلی فلسطین بنا به شرایط خاص آن بیش از آن‌که رنگ و بوی گفتمانی و دیپلماتیک به خود بگیرد به زبان نظامی بدل شود تا این بار این فرماندهان سپاه پاسداران و شاخه قدس آن باشند که در قدوقامت دیپلمات‌هایی کارکشته و میدان دیده از تداوم حمایت ایران از این منطقه و پر کردن دست فلسطینیان از آنچه لازم دارند صحبت کنند.

مثلا چند روز پیش سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در جمع گروهی از اهالی تهران که در محکومیت حملات هوایی رژیم صهیونیستی تجمع کرده بودند به پشتیبانی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از مردم و مبارزان فلسطینی اشاره کرد و گفت «سردار شهید سلیمانی دست فلسطینیان را پر کرد؛ این روند دائمی است و سپاه این راه را ادامه خواهد داد.»

سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد همانطور که امام خامنه‌ای فرمودند و شهید سلیمانی دست فلسطینی‌ها را پر کرد این روند دایمی است و سپاه انقلاب اسلامی دائم دست آنها را پر خواهد کرد

مشابه همین جمله را چند روز بعد ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران که از قضا جنبش متبوعش در پاسخ به حملات هوایی اخیر رژیم اشغالگر قدس به تنهایی چیزی بالغ بر ۹۵۰ راکت و موشک به ارضی اشغالی شلیک کرد، با حضور در پیش خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت که این جنبش با تمام قوا اقدام به تقویت نظامی کرانه باختری کرده و آن را ادامه می‌دهد چراکه نتیجه این اقدام خیزش این منطقه در برابر رژیم صهیونیستی و تشکیل گردان جنین و گسترش آن بود.

اما در نهایت باید گفت که جنین و سایر مناطق کرانه باختری رود اردن که روی هم رفته بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و به گفته علیرضا تقوی نیا مردم آن که کاملا مستعد عکس العمل به تعدیات صهیونیست ها هستند، جز سلاح به چیز دیگری نیاز ندارند.

رژیم صهیونیستی هم که نه توانسته از پس حزب الله بر بیاید ، نه حضور ایران را در سوریه کمرنگ کند ، نه مقاومت در غزه و موشک های آن را نابود سازد و نه امنیت شهروندان اشغالگر را در برابر مبارزان فلسطینی تامین کند حالا با دستی که قرار است ایران برای ملت فلسطین بیش از گذشته پر کند چه خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تسلیح کرانه باختری مقاومت فلسطین دیپلماسی و میدان رژیم صهیونیستی کرانه باختری رود اردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله‌ای به همراهی حکومت اردن با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد؛ سیاست هایی که اخیرا در جریان عملیات وعده صادق و همراهی کامل اردن با صهیونیست ها نمود پیدا کرد.

این مقاله تاکید کرد که ایران به عنوان یکی از دولت‌های متعهد در حمایت از آرمان فلسطین از مدت‌ها پیش در قلب حوادث منطقه قرار گرفته است. همین همراهی و همبستگی باعث شد ایرانی ها اخیرا اقدامی عملی علیه حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین هدف قرار دادن کنسولگری این کشور در دمشق انجام دهند که ثابت می‌کند تعهد ایران در حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با صهیونیسم تحت هر شرایطی خدشه ناپذیر است.

رای الیوم می افزاید که در سایه نسل کشی گسترده در نوار غزه پیش بینی می‌شد که جوامع عربی و اسلامی و به ویژه حاکمان آنها مواضع متحدی ضد رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند، اما واقعیت کاملاً مغایر با این پیش‌بینی‌ها بود و برخی از سران عرب به جای دفاع از مظلومان فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

رأی الیوم به تلاش‌های دولت‌های متوالی آمریکا شامل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای اشاره و تاکید کرد که آمریکا هدف علنی از این ائتلاف را مقابله با تهدید ایران اعلام کرده است، اما در واقع هدف اصلی تشکیل آن، حمایت از امنیت اسراییل به عنوان متحد راهبردی آمریکا است. البته با وجود تلاش‌های متعددی که در این عرصه صورت گرفته دسترسی به این هدف بسیار بعید است، چرا که پتانسیل‌های سیاسی و منطقه‌ای اجازه تشکیل آن را نمی‌دهد و برخی دولت‌های منطقه‌ای نظیر ایران و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که حل اختلافات فیمابین از طریق گفت و گو امکان‌پذیر است نه تشکیل ائتلاف‌های امنیتی که باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد می گردد.

کد خبر 6084107

دیگر خبرها

  • یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری
  • کرانه باختری، میدان وحدت در جبهه مقاومت
  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • چرا اردنِ «هاشمی» مخالف تسلیح کرانه باختری است؟
  • ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری
  • قطعی برق در مناطقی از فلسطین اشغالی بر اثر حملات مقاومت لبنان
  • موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو برد
  • تظاهرات مردم اردن در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی+ فیلم