Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرورش زنبور عسل و زنبورداری حرفه‌ای دیرینه است که مردم استان کردستان از گذشته تا به امروز این حرفه را نسل به نسل زنده نگه داشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، شرایط آب و هوای مطلوب در کردستان به‌ ویژه در فصل بهار و اوایل تابستان در رونق هرچه بیشتر این صنعت تأثیرگذار بوده است و همین امر عسل کردستان را از نظر کیفیت در حد مطلوب در بین استان های کشور قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید عسل طبیعی در دل  گیاهان کوهستانی استان کردستان همانند استخراج طلا از دل  کوهستان های سر به فلک کشیده این استان است.

ورود عسل‌های تقلبی به بازار به تولیدکنندگان ضرر می رساند

محمد یاری کار آفرین نمونه تولید عسل بیجار گروس در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: از دوران جوانی، علاقه فراوانی به پرورش زنبور عسل داشتم و همین بانی این امر شد تا با شرکت در دوره های آموزشی و با تلاش و پشتکار به عنوان کار آفرین  آغازگر این حرفه باشم.

یاری در ادامه افزود: کاهش پوشش گیاهی در مراتع و خشک سالی  تولید عسل در استان را با مشکلات جدی مواجه کرده است  و همین امر می طلبد که مسئولان برای حل مشکلات این قشر چاره‌اندیشی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع کیفیت عسل طبیعی برای همه آحاد جامعه از اهمیت لازم برخوردار نیست عموما بسیاری از افراد نمی‌توانند عسل تقلبی را از عسل ارگانیک تشخیص دهند که همین امر موجبات ورود عسل تقلبی به بازار را فراهم و دست سودجویان این حوزه را درازتر و آسیب های جدی را در این مورد به بار خواهد آورد.

 

خلاء برند و بسته‌بندی در حوزه عسل کردستان

 سیروان احمدی یکی دیگر از کارآفرینان تولید عسل در کردستان  با بیان اینکه استان کردستان بهترین، مرغوب ‌ترین و با کیفیت‌ترین عسل کشور را تولید می‌کند افزود: در استان کردستان ظرفیت های خوبی از لحاظ کیفی و کمی برای تولید عسل ایجاده شده است که می طلبد در این حوزه صنایع تکمیلی بیشتری ایجاد شود.

این زنبوردار کردستانی گفت: انتظار می رود که مسئولین سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه صنایع بسته ‌بندی و فرآوری،برای افرادی که تمایل به کار در این حرفه را دارند با ارائه تسهیلات کم ‌بهره و صدور مجوز برای برند سازی کنند تا کار آفرینان بیشتری به این کار روی بیاورند چرا که استان کردستان یکی از بهترین و مناسب ترین پتانسیل ها برای تهیه عسل کشور را دارد.

 

 احمدی افزود: در این حرفه مشکلات بسیاری پیش پای یک کار آفرین است برای مثال  وجود داروهای گران قیمت که زنبورداران باید آن را به صورت آزاد تهیه کنند،موجبات این را فراهم کرده است تا  تعداد زیادی  از کارآفرینان از ادامه فعالیت در این صنعت منصرف شوند که این امر میتواند آسیب جبران ناپذیری برایتولید عسل در استان باشد.

در ادامه شیخ احمدی کارشناس زنبورداری جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با کردتودی اظهار داشت: در استان کردستان  حدود 7 هزار و 600 نفر در صنعت زنبورداری با 280 هزار کلنی یا کندوی زنبور عسل مشغول به فعالیت هستند که سالانه1900 تن عسل تولید می کنند.

وی افزود: از  این تعداد زنبور داری ٩٧درصد از آن را کلنی های مدرن و ٣ درصد را کندوهای بومی تشکیل داده اند.

شیخ احمدی با اشاره به میزان تولید عسل در سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: ١٨٧٢ تن عسل تولید زنبور داران ما بوده است که از این تعداد حدود ١٨٤٢ تن از کندوهای مدرن و ٣٠ تن آن از کندوهای بومی تولید شده است .

این کارشناس در ادامه بیان داشت: از نظر تولید و تعداد زنبور داران و تعداد کلنی ها در استان شهرستان سقز دارای رتبه اول و شهر سنندج و دیواندره و مریوان رتبه های بعدی را از نظر تولید عسل در استان دارند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد عسل تولید شده در کردستان کاملا طبیعی است اذعان کرد: به جهت کیفیت بالای عسل تولید شده در کردستان قیمت این ماده غذایی از میانگین کشوری بالا تر است.

زنبور داران استان 350 کیلو گرم ژل رویال تولید کردند

شیخ احمدی با اشاره به مشکلات پیش روی این صنعت در استان بیان داشت: صنایع وابسته به زنبور داری در استان کردستان یا وجود ندارد یا اگر هم باشد با تولیدات قبل در حال پیش روی است که این امر جواب گوی این تعداد از زنبور داری با این تعداد کلنی را نخواهد بود.

 وی گفت: کردستان جزو 5 استان برتر کشور در تولید ژل رویال است تا جایی که زنبورداران در سال گذشته توانسته اند 350 کیلو گرم زل رویال را با بهترین کیفیت تولید و به بازار عرضه کنند.

شیخ احمدی بیان داشت: وجود کارگاه های باحجم بالا مانند کارگاه تولید کندو و کارگاه موم آچ کنی از نیازمندی های اولی زنبور داران ما در کردستان است که متاسفانه نبود این نیازمندی استان ما را به سایر استان های دیگر وابسته کرده است .

وی در ادامه گفت: برندسازی و بسته بندی مناسب یکی از مشکلات تولیدکنندگان عسل در استان کردستان است که بیشتر زنبورداران در حال دست و پنچه نرم کردن با آن هستند.

این کارشناس در پایان عنوان داشت: در استان کردستان و در حوزه زنبورداری در صدد آن هستیم که با افزایش ملکه ها در جهت تقویت کلنی های برآیم تا تولید این عسل را به چند برابر و در حد صادرات برسانیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کردستان تولید عسل عسل در استان زنبور داران عسل تولید شیخ احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد

آفتاب‌‌نیوز :

در بیست و سومین جلسه حراج شمش طلا که امروز (۱۶ اردیبهشت) در مرکز مبادله ایران برگزار شد، ۱۹۰ کیلو گرم شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار معامله شد.

براساس این اطلاعیه، از مجموع ۲۷۰ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج‌های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۱۹۰ کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۴۳۲ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد؛ در مجموع ۲۳ جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران، ۳۱۶۵ کیلو گرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت.

لازم به ذکر است، از این پس علاوه بر واردکنندگانی که جهت رفع تعهد ارزی خود شمش طلا وارد کرده بودند، تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سایر واردکنندگان که مشمول رفع تعهد صادراتی نبودند، امکان عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کوچ ییلاقی عشایر زاگرس
  • هشدار نارنجی برای استان‌های غربی و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی | ویدئو
  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد
  • ملی پوشان دوچرخه سواری کوهستان ایران بدرقه شدند
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • طرح عملیاتی پلیس برای برخورد با تولید کنندگان محتوای مبتذل
  • ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل (فیلم)
  • زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)
  • دعوا شانا و امنا بر سر یک کاندیدا /کاندیدای انتخابات تهران در نهایت وارد کدام لیست شد؟