Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از ارائه لایحه دوفوریتی دولت به مجلس شورای اسلامی برای کاهش آثار تورمی محاسبه حقوق ورودی گمرک، بسیاری از منتقدان دولت با این رویکرد که این امر به معنای بازگشت ارز ترجیحی یا دلار 4200 تومانی است، از آن استقبال کرده و آن را به معنای عقبگرد دولت از سیاست‌های اقتصادی خود دانستند.

روزنامه ایران: به عبارت دیگر، از یک تصمیم اقتصادی که بنابه مصالح ملی اتخاذ شد، معانی سیاسی استخراج کرده و بهانه تازه‌ای برای حمله به دولت یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌و‌گویی کوتاه با «ایران» ادعاهایی از این دست را تکذیب کرد که این گفت‌و‌گوی کوتاه را در ادامه می خوانید؛


برخی از منتقدان، لایحه دولت درباره نرخ ارز کالاهای ورودی به کشور را به معنای بازگشت ارز 4200 تومانی قلمداد می‌کنند. آنان ادعا می‌کنند ارائه این لایحه که در آن خواسته شده افزایش نرخ ورودی کالاها به سال آینده موکول شود، به معنای عقب‌نشینی دولت از طرح مردمی‌سازی و اصلاح نظام یارانه‌ها است. پاسخ شما چیست؟


هیچ عقب‌نشینی از سیاست‌های اقتصادی دولت در کار نیست. دولت در این لایحه پیشنهاد داده برای کاهش آثار تورمی، در عوض افزایش نرخ حقوق ورودی کالاها، خود نرخ حقوق ورودی گمرکی که کف حداقل 4درصد بود، آن کف حداقل 4 درصد، به یک درصد کاهش پیدا کند. پیشنهاد دولت هم مربوط به سال 1401 است. زیرا به باور ما این امر مجموعاً اثر تورمی را به بازار تحمیل می‌کند. کل موضوع لایحه از این قرار بود وگرنه، در سیاست مربوط به حذف ارز 4200 تومانی هیچ تغییری ایجاد نشده و هیچ عقبگرد و بازگشتی در کار نیست.


واکنش شما به انتقادهایی از این دست چیست؟ به نظر شما چرا منتقدان دولت مدام مطرح می‌کنند که دولت در فلان زمینه از برنامه اصلاح نظام یارانه‌ای عقب‌نشینی کرده است؟
به باور من منشأ این اظهارنظرها اطلاعات غلط است. به عبارت دیگر، مبنای تحلیل‌هایی از این دست، کلاً یک خبر غیردقیق است که نتیجه این خبر یا اطلاعات غیردقیق، می‌شود تحلیل‌های غلط. اگر اخبار دقیق دریافت شود، تحلیل‌ها نیز دقیق‌تر خواهد بود.
برخی هم ادعا می‌کنند بخشی از منابع حاصل از اصلاح نظام یارانه‌ای و حذف ارز 4200 تومانی صرف کسری بودجه دولت می‌شود.
آنچه در بودجه دولت دیده شده، این است که منابع حاصل از اجرای این طرح، کاملاً به ذی‌نفعان اساسی یعنی مردم و مصرف کنندگان برگردد. بنابراین خیال شما و مردم راحت باشد، به این معنی که این طرح منفعت بودجه‌ای برای دولت ندارد. همچنین مردم خیال‌شان بابت اینکه بخواهد منابع حاصل از این طرح، ولو به اندازه یک درصد، برای کسری بودجه فایده‌ای ایجاد کند، راحت باشد. چنین چیزی نیست و اثری از این جهت وجود ندارد. ضمن اینکه مطابق سیاست‌ها و رویکردی که دولت سرلوحه خود قرار داده، بعید می‌دانم تا آخر سال تغییری در این روند حاصل شود و بخواهد منفعتی از این محل نصیب دولت شود. اصل طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، هیچ منفعتی برای پوشش کسری بودجه دولت ندارد و همه آن میان دریافت کنندگان یارانه، یعنی مردم بازتوزیع می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اصلاح نظام یارانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۲۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش دیوان محاسبات از عملکرد هدفمندی یارانه ها تا پایان سال ۱۴۰۲، حاکی از انحراف در عدم تحقق ۳۱ درصدی منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها است.

دیوان محاسبات کشور تاکید دارد که به منظور مدیریت کارا و اثربخش یارانه‌ها، منابع و مصارف هدفمندی در سرجمع بودجه عمومی دولت لحاظ شود.

همچنین از دست‌دادن کارویژه سازمان هدفمندی، تکالیف غیر متعارف دستوری و استقراض سازمان از موارد حایز اهمیت در گزارش راهبردی این نهاد نظارتی است.

کد خبر 6091837

دیگر خبرها

  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد