Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

در آشنا بودن عبارت بکار برده شده از سوی این مقام بلندپایه سپاه، همین بس که در طی سالیان اخیر، اصلاح طلبان نیز بارها در حمایت از تیم دیپلماسی کشور گفته اند که «باید گذاشت آنها کارشان را انجام دهند» اما انگار اضافه شدن یک قید در دوره فعلی، موجب شده تا این عبارت امروز توسط نظامیان و اصولگرایان هم بکار گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع اعتقاد مذاکره کنندگان ایران به برخی مناسک دینی، قبلا هم از جانب امام جمعه مشهد مورد اشاره قرار گرفته بود، چنانکه علم الهدی با ابراز خشنودی گفت:«یک نماز شب خوان، مسئول تیم مذاکره کننده ایران است.»

با این حال، به نظر می رسد که امروز نقطه اشتراک همه جریانات سیاسی درون کشور این است که باید اجازه داد تیم دیپلماسی فارغ از تمامی فشارها و مخالفت ها، کارش را انجام دهد.

بکار بردن این عبارت بدین معناست که باید از دخالت های بیجا و غیرکارشناسانه در روند مذاکرات پرهیز کرد و طوری نباشد که مقاله نویس یک روزنامه برای سیاست خارجی کشور، راهبرد تعیین کند و یا به عنوان مثال، فلان شخصیت سیاسی، نباید از صداوسیمای رسمی کشور اعلام کند که ایران هرگز زیر بار خفت برجام نخواهد رفت(!)

متاسفانه تبلیغات علیه برجام به دلیل پاره ای از رقابت های سیاسی با دولت سابق و اصلاح طلبان، به اندازه ای مسموم و زشت شده بود که دولت کنونی ناچار به انتخاب دو مسیر در آینده است؛ یا بگوید برجامی که ما امضاء می کنیم بسیار قوی تر و محکم تر از قبل است و به نوعی مفاد آن را متفاوت بخواند(!) و یا بر طبل عدم توافق بکوبد.

بی تردید مقصر به وجود آمدن این وضع هم، دلواپسانی هستند که سالها«برجام» را همچون لکه ننگی در کارنامه روحانی و ظریف می پنداشتند و حالا که خودشان در صدد امضای آن برآمدند، از تبعات سیاسی بازگشت به برجام می هراسند.

لذا با اینکه برخی مخالفین برجام در فراری به جلو مدعی شده اند که توافق رییسی با روحانی متفاوت است ولی مسلما می توان با منتشر شدن متن توافق احتمالی جدید، قضاوت منصفانه تری در رابطه با این ادعا داشت. ضمن اینکه تا همین امروز هم بنابر گفته های طرفین دیگر برجام، توافق پیش رو تقریبا مشابه همان برجام ۲۰۱۵ با تغییراتی جزئی در انشای آن است.

منبع: صبح ما

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام اصلاح طلبان روحانی سردار حاجی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۴۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست حماس برای فشار بر تل آویو جهت تعیین تکلیف اسرای غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرد که شهادت دو اسیر فلسطینی ساکن غزه در زندان‌های رژیم صهیونیستی تأکیدی بر تداوم جنایات جنگی این رژیم در حق ملت فلسطین است.

این جنبش از جامعه جهانی خواست رژیم اشغالگر را برای کشف سرنوشت اسرای فلسطینی ساکن غزه و بازگرداندن آن‌ها به جمع خانواده‌هایشان تحت فشار قرار دهند.

از سوی دیگر، سایت شبکه المیادین با انتشار نسخه‌ای از مفاد اصلی توافق پیشنهادی میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین نوشت: این توافق دارای سه مرحله است؛ مرحله نخست که طی ۴۰ روز انجام می‌شود و امکان تمدید آن وجود دارد: توقف موقت عملیات نظامی میان دو طرف و عقب نشینی نظامیان صهیونیست در قسمت شرقی به طوری که از منطقه‌های پرجمعیت به سمت منطقه نزدیک به مرزها حرکت کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: مرحله نخست توافق مذکور همچنین شامل توقف پروازهای نظامی و شناسایی در نوار غزه به مدت هشت ساعت در یک روز و ۱۰ ساعت در روزهای آزاد سازی اسرا است. بعد از گذشت یک هفته از آزاد سازی تمام زنان، نظامیان صهیونیست از خیابان الرشید همسو با خیابان صلاح الدین عقب نشینی می‌کنند تا ورود کمک‌های بشردوستانه تسهیل شود. همچنین به آوارگان فلسطینی غیرمسلح اجازه داده می‌شود به خانه‌های خود بازگردند و با آزادی در سراسر نوار غزه رفت و آمد کنند.

در بیست و دومین روز بعد از آزاد سازی ۲ سوم اسرا، نظامیان صهیونیست از مرکز نوار غزه به ویژه محور شهدا نتساریم و میدان الکویت و شرق صلاح الدین به سمت منطقه نزدیک به مرز عقب نشینی می‌کنند و آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه بازمی گردند. ورود کمک‌های بشردوستانه به صورت گسترده به میزان ۵۰۰ کامیون که نیمی از آن به سمت شمال ارسال می‌شود تسهیل خواهد شد.

بر اساس این توافق، نیروهای مقاومت ۳۳ اسیر زن و مرد صهیونیست را شامل صهیونیست‌های زیر ۱۹ سال، بالای ۵۰ سال و بیماران و زخمی‌ها آزاد می‌کنند. رژیم صهیونیستی نیز ۲۰ اسیر کودک و زن را در برابر هر اسیر صهیونیست آزاد می‌کند.

نیروهای مقاومت فلسطین تمام نظامیان زن صهیونیست را آزاد می‌کنند و در مقابل رژیم صهیونیستی در برابر آزادی هر یک از آنها ۴۰ اسیر فلسطینی (محکوم به حبس ابد و حبس عادی) را آزاد می‌کند. البته تل آویو می‌تواند بیشتر از ۲۰۰ اسیر آزاد نکند.

در نخستین روز اجرای توافق مذکور، نیروهای مقاومت سه صهیونیست را آزاد می‌کنند و بعد از آن هر سه روز سه صهیونیست دیگر را آزاد خواهند کرد. این روند آزادی ابتدا با زنان اسیر صهیونیست آغاز می‌شود و تا ۳۳ روز ادامه دارد. رژیم صهیونیستی نیز اسرای فلسطینی را آزاد می‌کند.

در این توافق ذکر شده که سازمان ملل و نهادهای ذیربط به وظایف خود در خصوص کمک رسانی به بخش‌های مختلف نوار غزه عمل کنند. بازسازی زیرساخت‌های برقی، آبی، فاضلابی و ارتباطی نوار غزه نیز آغاز می‌شود. در توافق مذکور بر لزوم واردات تجهیزات لازم برای برپا کردن اردوگاه‌های آوارگان تاکید شده است. در روز چهاردهمین، نیروهای نظامی زخمی می‌توانند از طریق گذرگاه رفح به خارج فلسطین برای درمان منتقل شوند.

کد خبر 6095375

دیگر خبرها

  • درخواست حماس برای فشار بر تل آویو جهت تعیین تکلیف اسرای غزه
  • سلیمی نمین: همه حواسشان باشد فریب تندروها را نخورند / هدف تندروها بالاکشیدن خودشان است /نیاز به مجلس عقلانی داریم نه شعاری
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • فشار نهاد‌های امنیتی صهیونیست برای توافق آتش بس با حماس
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • تفاهم‌نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • تفاهم نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • تفاهم نامه اجرای فیبرنوری بیرجند امضا شد