Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-05@02:17:27 GMT

کشف جدید برای تسریع درمان زخم‌های پوستی

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۵۹۷۴

کشف جدید برای تسریع درمان زخم‌های پوستی

آفتاب‌‌نیوز :

پژوهشگران دانشگاه کَلگَری در کانادا، روش جدید امیدوارکننده‌ای برای درمان عفونت‌های باکتریایی پوست شناسایی کردند. آنها نتیجه مطالعات خود را به صورت مقاله‌ای در مجله نیچِر (Nature) چاپ کرده‌اند.

پژوهشگران اظهار کردند که دست به کشفی اساسی زده‌اند که به احتمال زیاد موجب بهبود عفونت‌ها و ترمیم بافت‌ها در انسان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان به طور سنتی تصور می‌کردند که هم نوتروفیل‌ها و هم مونوسیت‌ها (گلبول‌های سفید خون) برای پاک‌کردن باکتری‌ها از یک محل آلوده روی پوست به‌کار گرفته می‌شوند. وقتی این سلول‌ها با هم کار می‌کنند به‌عنوان اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در بدن ما عمل می‌کنند.

با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مونوسیت‌ها به تنهایی قادر به تسهیل بهبود سریع‌تر زخم‌ها هستند. مونوسیت‌ها با تنظیم لپتین و رشد رگ‌های خونی در طول ترمیم زخم به روند بهبود کمک می‌کنند. آنها همچنین گرلین تولید می‌کنند. گرلین هورمونی است که به بهبود مؤثرتر زخم‌ها کمک می‌کند.

ارتباط شگفت‌انگیز میان هورمون‌های متابولیک و ترمیم بافت

زمانی که گرسنه هستیم، گرلین توسط معده تولید می‌شود و لپتین که آن هم یک هورمون است، توسط سلول‌های چربی پس از خوردن غذا و احساس سیری تولید می‌شود. از مدت‌ها قبل، تعادل بین گرلین و لپتین برای متابولیسم و رژیم غذایی، حیاتی شناخته شده است؛ اما تاکنون ارتباط آن با مکانیسم‌های ایمنی و ترمیم بافت شناخته نشده است.

پژوهشگران توانستند با استفاده از میکروسکوپ داخل حیاتی، که امکان مشاهده سلول‌های زنده را فراهم می‌کند، پاسخ ایمنی به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس را در یک مدل حیوانی تجسم کنند.

استافیلوکوکوس اورئوس میکروبی است که معمولاً روی پوست یا بینی یافت می‌شود و می‌تواند یک کاتالیزور برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مرتبط با عفونت‌های پوستی و بافتی مانند آبسه یا کورک باشد. در برخی موارد، باکتری‌ها می‌توانند منجر به عفونت‌های شدید مانند ذات‌الریه و اندوکاردیت (التهاب پوشش داخلی قلب) شوند که یک التهاب تهدیدکننده حیات در پوشش داخلی حفره‌ها و دریچه‌های قلب است.

اهمیت نتایج مطالعه

پژوهشگران معتقدند که اهمیت این پژوهش به این دلیل است که تفکر فعلی مبنی‌بر اینکه نوتروفیل‌ها و مونوسیت‌ها باکتری‌ها را پاک می‌کنند، به چالش می‌کشد و اهمیت نقش مونوسیت‌ها را در ترمیم زخم افزایش می‌دهد.

این مطالعه راه را برای معرفی هورمون‌های متابولیک (گرلین و لپتین) در زمینه‌های ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) و میکروبیولوژی باز می‌کند.

برای پژوهشگران جالب است که بررسی کنند گرلین و لپتین در سایر مدل‌های بیماری مانند سرطان چه واکنشی نشان می‌دهند و متوجه شوند این فرآیندها هنگامی که یک بیمار به طور هم‌زمان دچار چندین بیماری یا دچار چاقی و دیابت است، چه تغییری می‌کند.

قدم بعدی

گام بعدی پژوهشگران، درک بهتر عملکرد سلول‌های ایمنی مانند نوتروفیل‌ها در طول عفونت است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: زخم باکتری پوست مونوسیت ها عفونت ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۵۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر تسریع پیگیری و حل پرونده‌های مردمی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، اصغر جهانگیر در جریان سرکشی بخش‌های مختلف دادگستری و دادستانی کیش از نزدیک در جریان روند رسیدگی به پرونده‌ها قرار گرفت.

وی با حضور در میز خدمت دادگستری با مراجعه کنندگان گفتگو و دستور لازم برای تسریع و کمک به حل پرونده‌های آنها را صادر کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با تعدادی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه‌های کیش نیز دیدار کرد.

اصغر جهانگیر در این دیدار گفت: رشته حقوق باید کاربردی و متناسب با تخصص‌های روز جامعه متحول شود.

دانشجویان هم دغدغه‌های خود را در خصوص مباحث مالیاتی، حمایت از سرمایه گذاری، امنیت، عفاف و حجاب، اجرای صحیح قانون اساسی و چالش‌های پیش روی تولید را با سخنگوی قوه قضاییه مطرح کردند.

سخنگوی قوه قضائیه امروز از دادگاه علنی بر خط دادگستری کیش نیز دیدن کرد.

اصغر جهانگیر گفت: دادگاه‌های برخط یکی از نیاز‌های مهم قوه قضائیه بود که به تحقق پیوست.

وی خاطرنشان کرد: در صد و پانزده سال گذشته سیزده هزار قانون نوشته شده است و بسیاری از آنها در تعارض است و راه طولانی برای ساماندهی آنها وجود دارد.

خبر در حال تکمیل است ...

دیگر خبرها

  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • (اینفوگرافیک) درمان عفونت سینوس بدون دارو
  • راهکار‌های سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری
  • غلبه بر عفونت سینوس بدون نیاز به دارو
  • غلبه بر عفونت سینوس : ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو (اینفوگرافی)
  • راهکارهای سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری
  • سیل بند کرخه شکست
  • عملیات ترمیم سیل بند کرخه آغاز شد
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر تسریع پیگیری و حل پرونده‌های مردمی