Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:47:35 GMT

زائران اربعین بیش از زمان مورد نیاز در کربلا نمانند

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۷۴۵۵

زائران اربعین بیش از زمان مورد نیاز در کربلا نمانند

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب در نشست سراسری مسئولان کمیته های فرهنگی اربعین در حرم امام خمینی(ره) گفت: زیارت، در حقیقت اعلام حضور، میثاق، پیمان، همراهی و همگرایی است و زائر باید بر اساس روایات که می فرماید "زر فانصرف" (زیارت کن و سریع برگرد)، بعد از زیارت درآنجا زیاد نماند و بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اربعین یک جریان بزرگ فرهنگی است و باید تلاش کرد بر رونق این مراسم افزود، ادامه داد: اربعین بستر فضایل اخلاقی است و هر کجای این مراسم درسی برای انسان است. ادامه این راه با حاکمیت فرهنگ زیارت و قدردانی و سپاسگزاری از خدمتگزاران مراسم اربعین یعنی مردم عراق امکان پذیر خواهد بود .

نواب، فعالتر شدن کارگروه های ایده‌پرداز و اطاق های فکر در خصوص اربعین را ضروری دانست و با اشاره به ضرورت شناسایی آسیب ها و راه های مقابله و برون رفت از آن گفت: ماندن بیش از زمان مورد نیاز، یک آسیب است که باید جلوی آن گرفته شود و در این صورت عراقی ها احساس خواهند کرد که به تعداد بیشتری از زائران ابا عبدالله الحسین (ع) خدمت می کنند.

وی در این مراسم که با حضور مسئولان کمیته های فرهنگی اربعین و روسای گروه های بانوان این کمیته در استان ها برگزار شد، افزود: پیاده روی اربعین بعنوان حرکتی نو و پدیده ای بسیار شگفت انگیز در جهان است. در روزگاری که برخی افراد به دنبال اهداف دیگری هستند، انسان های خدمتگزار در تلاشند تا برای زائران امام حسین(ع) ره توشه ای فراهم کنند تا از این سفر معنوی فیض بیشتر و بهتری را ببرند.

نواب با اشاره به انتخاب شعار «انا من حسین» برای اربعین امسال گفت: انا من حسین یعنی اینکه پایداری دین با قیام و فداکاری خون مظلوم و یاران امام حسین (ع) شکل گرفت، یارانی که خالص بودند و با خون آنان درخت تناور دین رشد کرد. گاندی آزادی هند را مدیون الگوگیری از منش و شیوه مبارزاتی امام حسین (ع) می داند. ما باید برای صیانت و اعتلای این فرهنگ ارزشمند تلاش کنیم تا سال به سال از آسیب های آن کاسته و بر بالندگی اش افزوده شود.

زیارت اربعین تشکر کردن از انسان کامل

نواب با بیان اینکه برخی از این راهپیمایی ها در اروپا و کشورهای پیشرفته انجام می شود، گفت: راهپیمایی اربعین ویژگی دیگری دارد و آن تشکر کردن از انسان کامل است. چون زیارت تشکر کردن از انسان کامل است. زیارت اربعین، تجدید پیمان، رفتن خدمت امام معصوم، عرض ارادت و اعتقاد و تجدید میثاق با امام معصوم است ولی آن راهپیمایی ها این ویژگی را ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار بهره گیری از آزموده های گذشته و سعی در فراگیری آن در مناطق مشابه و وحدت جهت گیری، هماهنگی و هم افزایی و مراقبت در تلاش ها ی کلیه بخش ها شد و گفت: همه کمیته ها باید در یک جهت حرکت کنند تا هم افزایی به توان بیشتر و تاثیرگذاری فراوانتر در بخش های علمی، فرهنگی و اجرایی منجر شود.

وی با تاکید براینکه نباید موکب ها را شخصی، خانوادگی، منطقه ای و شهری کرد و عموم زائران باید بتوانند از آن استفاده کنند، از بزرگترها خواست که نقش پدری داشته باشند و هم سن و سال ها باهم برادرانه و خواهران با یکدیگر خواهرانه رفتار کنند.

ضرورت همراه بودن زیارت با تفکر

نواب زیارت همراه با تفکر را ضروری خواند و گفت: دراین سفرانسان باید جای خود را جانمایی کند و ببیند اگر صحنه به هزار و چهار صد سال قبل بازگردد در کجا قرار می گیرد. اگر این روحیه را داشته باشیم که دنبال منافع شخصی بوده و بر روی اخلاق پای گذاریم مثل آن ساربانی خواهیم شد که انگشت امام (ع)  را بخاطر انگشتر برید.

وی با بیان اینکه اربعین باید در وجود انسان تاثیر داشته باشد، افزود: باید خود را بسنجیم که تا چه حد شبیه یاران امام حسین(ع) هستیم و اگر در کربلا بودیم کدام نقش و جایگاه را داشتیم. آن حضرت فرمود مردم بنده دنیا هستد و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند. 

نواب (ص) اضافه کرد: انسان باید به قدر توان خود کار و تعهد نماید و از بعهده گرفتن کارهای بزرگ که توان انجام آن را ندارد، بپرهیزد و این نکته باید در اربعین مورد توجه قرارگیرد. افرادی که در حال خدمت رسانی به زائران در مرزها و دیگر نقاط هستند، بدانند اگر زمینه زیارت دیگران را فراهم کنند، در صحن و سرای امام حسین (ع) هستند و ثواب بیشتری می برند. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان لزوم توجه به اقامه نماز جماعت، قرائت و حفظ قرآن، برجسته کردن نام شهدا و زیارت به نیابت از شهدا را یادآور شد و گفت: در سفر اربعین، انسان خوب است زائر و خادم سایر زائران باشد، عراق  را خانه خود بداند و به نظافت عمومی توجه کند.

کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که مسئولیت آن با بعثه مقام معظم رهبری است ۱۴ شورا و کارگروه تخصصی دارد و بیش از ۷۰ تشکل و نهاد و سازمان مردمی، دولتی و عمومی در آن عضویت و یا همکاری دارند و در همه استان ها کمیته فرهنگی استانی زیر نظر ستادهای استانی اربعین تشکیل شده و فعال هستند.

برچسب‌ها کربلا پیاده روی اربعین حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب بعثه مقام معظم رهبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کربلا پیاده روی اربعین کربلا پیاده روی اربعین بعثه مقام معظم رهبری امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۷۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش آموزشی زائران تمتع برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در این همایش سرپرست مدیریت حج و زیارت استان تهران، از تشرف حدود ۱۵ هزار زائر از این استان به سرزمین وحی خبر داد.

در این همایش که با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از معاونان و مدیران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، زائران استان تهران که قصد تشرف به سرزمین وحی در حج پیش رو را دارند با اعمال و مناسک این سفر معنوی آشنا شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی، سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و چند تن از دست اندرکاران عملیات حج پیش رو در این همایش سخنرانی و توصیه‌هایی به زائران بیان کردند.

محمدرضا حاجی علیزاده سرپرست مدیریت حج و زیارت استان تهران در این همایش ضمن خیر مقدم به مهمانان و زائران گفت: در موسم حج تمتع پیش رو بیش از ۱۵ هزار نفر در قالب ۶۲ کاروان مدینه قبل و ۴۴ کاروان مدینه بعد به سرزمین وحی عزیمت مشرف خواهند شد.

در این همایش عظیم که با حضور پرشمار زائران برگزار شد علاوه بر سخنرانی، توصیه‌های مرتبط با اعمال و مناسک حج و مرثیه سرایی به مناسبت شهادت صادق آل محمد (ص) صورت پذیرفت.

کد خبر 6096557

دیگر خبرها

  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی
  • سلام من به مدینه، به غربت صادق (ع)
  • همایش آموزشی زائران تمتع برگزار شد
  • تاکید بر قرآن محوری و فهم کلام وحی در حج
  • ◄ زمان افتتاح فرودگاه کربلا اعلام شد!
  • جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین
  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود