Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس سی‌سخت؛ عباس شیرزادی- پس از گذشت 1/5 سال از زلزله بهمن ماه سال ۹۹ شهر سی‌سخت هنوز خانواده های چادر نشین و کانکس نشین بسیاری هستند که همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

زلزله ۲۹ بهمن سال 99 شهر سی سخت باعث خسارات فراوانی به شهر سی سخت شد شروعی برای حضور مسئولان پایتخت نشین به این شهر زلزله زده بود، دو روز بعد از زلزله دولتمردان به شهر زلزله سی سخت آمدند، از نزدیک آوارگی مردم را دیدند و با چشمان خود همه چیز را مشاهده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسات مختلفی تشکیل دادند مصوباتی به تصویب رسید و قول هایی دادند ولی تا به امروز به خیلی از قول‌ها و مصوبات عمل نکرده‌اند.

بیشتر مردم هنوز خانه هایشان ناتمام است و مردم محروم و مستضعفی هست که فریاد رسی ندارند و هنوز در سی‌سخت با سرمای جانسوز زمستان و گرمای سوزنده تابستان چادرنشین هستند. 

وام های ناچیزی از سوی دولت وقت برای زلزله زدگان در نظر گرفته شد، پس از رفت و آمدهای فراوان از سوی مردم زلزله زده و کاغذ بازی های اداری مبلغی به حساب تعدادی از مردم واریز شد ولی قابل برداشت نبود واین تازه شروع بدبختی مردم بود چرا که شهرداری چونه خودش را می زد، بنیاد مسکن همین طور و نظام مهندسی هم بیکار ننشسته بود و در این بین سهم خواهی می کرد.

هنوز یک پنجم وام‌ها به حساب زلزله زدگان واریز نشده بود که وام ها قسط بندی شد و هر چه مردم فریاد زدند فریاد رسی پیدا نشد، موضوع به اینجا ختم نمی‌شد و به یکباره قیمت مصالح ساختمانی و آهن به شدت بالا رفت.

 

در اینجا باز هم دولتمردان سکوت کردند، صدای مردم بلند شد و رسانه ها پای کار آمدند، خیرین از سراسر کشور برای کمک به مردم بسیج شدند مردم ایران همه در توان خود کمک کردند و نتیجه این که به همت مردم و سپاه و برخی دستگاه‌های دیگر تعدادی از خانه ها ساخته شود ولی اوضاع همچنان رضایت بخش نبوده و زلزله‌زدگان همچنان ناراضی هستند.

چندین وزیر به همراه معاون اول رئیس جمهور و دیگر پایتخت نشینان با رئیس بنیاد مسکن کشور در بین مردم حضور پیدا کردند و در حضور رسانه ها به مردم قول دادند که تا پایان تیرماه سال 1400 تمامی منازل زلزله زدگان ساخته می شود و مردم  می توانند در خانه هایشان سکونت کنند ولی هم اکنون پایان مرداد 1401 هستیم و اکثر خانه های زلزله زدگان تکمیل نشده است.

خبرهایی خوش به گوش مردم رسید که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر یک روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد قرار است ساعتی هم به شهر زلزله زده سی سخت سفر کند، مردم سی سخت خوشحال از حضور رئیس جمهور انقلابی در شهرشان شدند.

رئیس‌جمهور به سی سخت آمد و از نزدیک مشکلات را دید عمق خرابی ها را احساس کرد و در همان جا بلافاصله قول داد که تا هفته آینده مبلغ 50 میلیون تومان برای هر خانه تخریبی به حساب زلزله زدگان واریز می‌شود و مردم خوشحال و شادمان که با واریز 50 میلیون به حسابشان می توانند خانه ها را تکمیل و در آن سکونت کنند.

اما متاسفانه حکومت خودمختار بانک ها این اجازه را به مردم نداد و عملا به مصوبه رئیس جمهور نه گفتند و الان پس از گذشت نزدیک به یکسال از مصوبه رئیس جمهور برای وام 50 میلیونی هنوز عده زیادی نتوانستند وام را بگیرند.

مردم معتقدند در آن تاریخی که آیت‌الله رئیسی قول 50 میلیون را به آنها داد اگر بانک ها نه نمی گفتند و همکاری می کردند بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شد و می توانستند سرپناه خود را بسازند و کارشان به تورم افسار گسیخته بازار و گرانی نمی کشید که باعث نیمه کار شدن خانه هایشان شود.

مردم زلزله زده دنا در بحث استمهال وام ها هم که قانون و مصوبه سال 92 مجلس بود خیری ندیدند و این بار هم بانک ها حاضر به استمهال وام ها نشدند و هر کدام توپ را در میدان دیگری انداختند.

در ماه های اخیر چندین بار مسئولین استانی و کشوری در صدا و سیما اعلام کردند که ما در زلزله سی سخت هیچ خانواده چادر نشین و کانکس نشینی نداریم ولی با توجه به بازدید میدانی خبرنگار فارس در تاریخ 23 مرداد 1401 در ساعت 11 و 12 شب از چندین خانواده چادر نشین و کانکس نشین خلاف گفته‌ها ثابت شده و مشخص شد در شهر زلزله زده سی سخت هنوز خانواده هایی هستند که در چادر و کانکس زندگی می کنند و از امکانات اولیه زندگی، حمام و سرویس بهداشتی محروم هستند.

آن‌ها زندگی خیلی سختی را دارند که می طلبد شخص استاندار و معاون عمرانی، بازرس کل، دادستان کل در خصوص خانه های نیمه تمام و خانواده های چادرنشین و کانکس نشین ورود کنند و به این وضعیت پس از گذشت یک سال و نیم از زلزله پایان دهند چرا که شایسته این مردم با فرهنگ نیست.

 

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خانواده ای بی بضاعت خانواده های چادر نشین وعده های مسئولین نشین و کانکس نشین زلزله زدگان رئیس جمهور زلزله زده شهر زلزله خانه ها بانک ها سی سخت وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

ماه‌نشین هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه یا به‌اختصار اسلیم در شاهکاری حیرت‌انگیز، از سه شب قمری جان سالم به در برده است. فضاپیماهای ماه‌نشین معمولاً فقط برای یک روز قمری، معادل تقریباً دو هفتهٔ زمینی دوام می‌آورند؛ زیرا شبانگاه ماه آن‌قدر طولانی و سرد است که باتری و تجهیزات الکترونیکی فضاپیماها را خراب می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از زومیت، تعداد بسیار کمی از ماه‌نشین‌ها برای دوام آوردن در دمای شبانهٔ ماه ساخته شده‌اند. در این مدت تقریبا ۲ هفته‌ای، دما می‌تواند تا منفی ۱۳۳ درجهٔ سانتی‌گراد کاهش یابد. اسلیم نیز قرار نبود بتواند شبانگاه ماه را به‌سلامت پشت سر بگذارد؛ زیرا هیچ گرم‌کن یا عایق خاصی برای گرم نگاه‌داشتن وسایل الکترونیکی فضاپیما تعبیه نشده بود.

برنامهٔ اولیهٔ ژاپن این بود که با فرارسیدن اولین شبانگاه در محل فرود ماه‌نشین، پایان مأموریت رقم بخورد؛ درنتیجه کمتر از دو هفته پس‌ازآنکه اسلیم در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۹ دی ۱۴۰۲) به ماه رسید، هیچ‌کس انتظار نداشت که فضاپیما دوباره از خواب بیدار شود؛ اما در ۲۵ فوریه ۲۰۲۳ (۶ اسفند)، خورشید بر فراز محل استراحت اسلیم در نزدیکی قطب جنوب ماه طلوع و با تاباندن پرتوهای خود روی فضاپیما، آن را بیدار کرد.

در کمال تعجب، تیم مأموریت اسلیم روی زمین دست‌به‌کار شد و به ماه‌نشین دستور داد تا از محیط اطراف خود تا شبانگاه بعدی، زمانی که انتظار می‌رفت مأموریت واقعاً دیگر تمام شود، عکس‌برداری و اندازه‌گیری کند. در اواخر ماه مارس، خورشید بار دیگر طلوع کرد و فضاپیما دوباره روشن شد و شروع به ارسال داده‌ها به زمین کرد.

شرح عکس: تازه‌ترین تصویر ماه‌نشین اسلیم از سطح ماه

از هر نظر، بیدار شدن دوبارهٔ اسلیم موفقیتی خیره‌کننده بود. این دستاورد در حالی حاصل شد که فضاپیما به شکل وارونه روی یک شیب قرار دارد. بااین‌حال، شگفتی‌آفرینی اسلیم همچنان تمام نشده بود؛ زیرا فضاپیما ۲۳ آوریل(۴ اردیبهشت)، پس از سومین شب قمری، بار دیگر از مرگ بازگشت.

حساب رسمی اسلیم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اسلیم عملکردهای اصلی خود را حتی پس از سه شب اقامت در ماه حفظ کرده است.» تصویر جدیدی از سطح ماه که به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهد که ماه‌نشین بار دیگر به‌سختی مشغول جمع‌آوری داده‌هایی است که نه‌تنها به ما در درک ماه کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند موجب ساخت فضاپیماهایی شوند که قادر به زنده ماندن در شبانگاه ماه باشند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900020 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • ابراهیم رئیسی دوباره از «گشت ارشاد مدیران» گفت؛ در دستور باشد!
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • اجرای ۹۶ درصد از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس