Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@16:08:53 GMT

زندگینامه: سلمان رشدی (-۱۹۴۷)

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۸۸۹۶

زندگینامه: سلمان رشدی (-۱۹۴۷)

به گزارش همشهری آنلاین، پدرش آنیس دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج در رشته حقوق و مادرش نگین بهات معلم بود. سلمان رشدی در کتاب خاطره‌های خود در سال ۲۰۱۲ نوشته بود که پدرش نام رشدی را به افتخار ابن‌رشد، فیلسوف نامدار و مسلمان اسپانیایی برگزیده است. سلمان در یک مدرسه خصوصی در بمبئی درس خواند و سپس تحصیل را در مدرسه راگبی انگلستان و کینگز کالج کمبریج ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلمان رشدی با دومین رمان خود «بچه‌های نیم‌شب» در ۱۹۸۱ برنده جایزه ادبی بوکر شد. هر چند این چهارمین رمانش «آیات شیطانی» بود که نام او را سر زبان‌ها انداخت. پس از انتشار این کتاب موهن، امام خمینی رحمت‌الله علیه (رهبر و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران) در فتوایی تاریخی رای به ارتداد رشدی به دلیل توهین به دین مبین اسلام و پیامبر بزرگوار مسلمان حضرت محمد مصطفی(ص) داد.

از آن زمان در ۱۹۸۹، دولت انگلستان رشدی را تحت پوشش شدیدترین حفاظت‌های پلیس قرار داد و نویسنده مرتد «آیات شیطانی» ناچار شد از ترس از دست دادن جانش مدت‌ها از دیدگان پنهان شود. او که از ۲۰۰۰ در آمریکا زندگی می‌کند، سال ۲۰۱۲ در کتاب «جوزف آنتون: یک خاطره‌نگاری» ماجراهای دوران زیستن در وحشت از اجرای حکم ارتداد را پس از نگارش و انتشار «آیات شیطانی» روایت کرد.

روز ۱۲ آگست ۲۰۲۲ جوانی ۲۴ ساله به نام هادی مطر (شهروند آمریکایی لبنانی‌تبار) در جریان یک برنامه ادبی در نیویورک روی صحنه رفت و با وجود حضور نیروهای امنیتی، با چاقو چند ضربه به سر و گردن و بدن سلمان رشدی زد. نویسنده مرتد بلادرنگ به بیمارستان منتقل شد و پس از یکی دو روز رسانه‌ها خبر دادند رشدی از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شده و توانسته چند کلمه حرف بزند.

کد خبر 698144 برچسب‌ها مجله زندگینامه چهره‌هاى فرهنگى و ادبى جهان سلمان رشدی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلمان رشدی سلمان رشدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک اینفانتینو و شیخ سلمان برای قهرمانی فوتسال ایران در آسیا + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

تیم ملی فوتسال کشورمان روز گذشته (یک‌شنبه ۸ اردیبهشت) موفق شد با برتری چهار بر یک برابر تایلند (میزبان این رقابت‌ها) در فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا قاطعانه به مقام نخست این دوره دست یابد.

شیخ سلمان، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا، بعد از قهرمانی ایران در این دوره از رقابت‌ها با ارسال نامه‌ای به مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران این عنوان را به ملی‌پوشان فوتسال کشورمان تبریک گفت و برای این تیم در مسابقات جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ ازبکستان آرزوی موفقیت کرد.

در پیام شیخ سلمان به تاج آمده است: من از طرف خانواده فوتبال در آسیا می‌خواهم پیام تبریکم را به فوتبال ایران بابت درخشش و قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا ابراز کنم. روحیه تیمی و انعطاف پذیری که توسط کل تیم به سرمربیگری وحید شمسایی نشان داده شد، کلید موفقیت آن‌ها بود. لطفا تبریکات من را به بازیکنان و تیم فنی به خاطر عملکرد عالی شان در تمام طول بازی اعلام کنید. برای آن‌ها در آماده سازی برای جام جهانی فوتسال ازبکستان ۲۰۲۴ بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. مشتاقانه منتظر دیدار شما در ماه آینده در بانکوک، تایلند در کنگره AFC و فیفا هستم.

جیانی اینفانتینو، رییس فیفا نیز با انتشار پستی در صفحه مجازی خود قهرمانی فوتسال ایران در آسیا و کسب سهمیه جام جهانی را تبریک گفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پیام تبریک اینفانتینو و شیخ سلمان برای قهرمانی فوتسال ایران در آسیا + عکس
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • عکس جالب کاظم نوربخش سلمان سریال «نون خ»
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • این سکانس خلیل و سلمان در سریال نون خ پربازدید شد | ویدئو
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است / طرح‌ شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد