Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر جولان حشرات موذی بر روی یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه هنرهای معاصر در حالی است که رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ضمن ابراز تاسف از بروز چنین اتفاقی، خبر از پیگیری در این زمینه داد.

نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» که به واسطه نمایش آثاری که پس از دهه‌ها دوباره به نمایش گذاشته شده‌اند، بازخوردهایی در سطح بین‌المللی پیدا کرده است، حالا با حاشیه‌ای به نام هجوم حشرات به برخی آثار همراه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، دهه‌ها در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر تهران که یکی از غنی‌ترین موزه‌های هنری دنیاست، نگهداری شده است. در این نمایشگاه بیش از ۱۳۰ اثر از ۳۴ هنرمند معاصر غربی به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از این آثار از شاهکارهای بی‌بدیل هنر مینیمالیستی و مفهومی قرن نوزدهم و بیستم در ایالات متحده آمریکا و اروپا است.

به دنبال انتشار این خبر سعید فلاح‌فر، کارشناس آثار هنری با انتشار ویدیویی در فضای مجازی خود، حادث شدن اتفاق موصوف را ناگوار خواند و علت ایجاد آن را مربوط به دوره سکوت و مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر و ورود ابرازآلات تأسیسات و جابه‌جایی آثار موزه عنوان کرد.

او با بیان اینکه انتشار ویدیویی مبنی بر مشاهده جولان حشرات موذی در یکی از قاب‌های به نمایش درآمده در موزه هنرهای معاصر باعث ایجاد نگرانی و اعتراض اهالی فرهنگ و هنر شده است، گفت: احتمال می‌رود حشرات دیده شده از کاغذ و پارچه نیز تغذیه کنند. 

تصاویر عجیب پرسه حشرات در آثار گران‌قیمت موزه هنرهای معاصر تهران! | واکنش مدیر موزه؛ خیلی نگرانیم

فلاح‌فر با اشاره به اظهارات رئیس موزه هنرهای معاصر مبنی بر اینکه آثار موجود هیچگونه آسیبی از حیث وجود این حشرات ندیده‌اند و جای هیچ نگرانی نیست، بیان کرد: چگونگی تکثیر و انتشار این حشرات با بررسی ساده و اظهارت زودهنگام میسر نیست و نیاز به ارزیابی بیشتر و مداقه مقتضی در این باره دارد.

این کارشناس آثار هنری ادامه داد: نکته مهم این است که این حشرات در طول دوره‌های چند ماهه تکثیر شده و انتشار پیدا می‌کنند که در واقع این مطلب دال بر این است که اتفاق روی داده خلق‌الساعه نبوده و برای آسیب‌شناسی دقیق‌تر نیاز به بررسی‌های بیشترتر و دوره زمانی‌ افزون‌تری است. 

مطابق با صحبت‌های او، احتمالا پیدایش و تکثیر این حشرات به دوران سکوت و مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر برمی‌گردد که به دنبال آن گنجینه‌های موجود در موزه مورد جابه‌جایی قرار گرفته و ابزارهای جدیدی جهت مرمت بازسازی نیز وارد مکان موزه شد.

فلاح‌فر با تاکید بر این موضوع که در طول دوره انجام فرآیند مرمت و بازسازی موزه هنر معاصر، فعل قرینه که در حقیقت شامل جابه‌جایی آثار و ورود ابزار جدید به موزه می‌شود به صورت کامل و علمی انجام نگرفته است، بیان کرد: وجود دستگاه‌های تاسیسات شامل بیل و کلنگ و حتی مصالح مورد نیاز و نیز جابه‌جایی آثار مربوطه همگی ایجادکننده زمینه لازم برای ورود حشرات موذی و پیدایش آنان بوده است.

 این کارشناس آثار هنری توضیح داد: در حقیقت دیده شدن یک حشره موذی در مکان این چنینی به منزله اخطار و هشداری در راستای چگونگی نگه‌داری و پایش آثار موجود در موزه است که جهت رفع این مشکل باید الزاما مطالعات گسترده‌تر با استفاده از ظرفیت دانش روز دنیا و استانداردهای موجود در این حوزه با تکیه بر تخصص و تبحر کارشناسان مرتبط انجام شود.

او با تاکید بر اینکه آسیب‌دیدگی ناشی از حمله حشرات موذی به آثار نمایشگاهی تنها به جویدگی و خوردگی آنان خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که ورود هرگونه خدشه به اعتبار و اعتماد عموم جامعه به موزه هنرهای معاصر، بزرگ‌ترین آسیب تلخی است که یک مکان فرهنگی تاریخی می‌تواند با آن روبه‌رو شود.

کد خبر 698126 منبع: تسنیم برچسب‌ها هنرهای تجسمی عکس - عکاس موزه موزه - موزه هنرهای معاصر هنر نقاشی - نقاشان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی عکس عکاس موزه موزه موزه هنرهای معاصر هنر نقاشی نقاشان موزه هنرهای معاصر تهران حشرات موذی جابه جایی موزه هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، فیروز اسوار کاریکاتوریست اردبیلی چهره معلم و مربی را در چند قطعه از آثار خویش نمایان کرده است که در یکی از آنها معلم با برافروختن شمعی درصدد روشنایی بخشیدن به عالم است و به نوعی عظمت کار معلم و تاثیر نور آگاهی در منور شدن تاریکی مجهولات و رفع جهل و نادانی را نشان می‌دهد.
روشنای علم حتی اگر ابتدا به اندازه جرقه‌ای باشد، در ظلمت نادانی قابل مشاهده است و توان مشتعل کردن سایر برافروختنی‌ها و نورانی ساختن جهانی را دارد و بیراه نیست که معرفت و علم را بهترین داشته و سرمایه و عالم و اندیشمند را بالاترین جایگاه برای بشر متصور شده‌اند.
اسوار در آثار دیگری که به بهانه روز و روزگار معلم خلق کرده، به مشکلات و موانع معمولی زندگی معلمان شریف نیز نقبی زده و نقدی وارد کرده است و در یکی از این کاریکاتورها، معلمی را نشان می‌دهد که با وجود استقبال از دانش‌آموز و دسته گلش به مناسبت روز معلم، دغدغه‌هایی از جنس معاش و معیشت در ذهن دارد، اما دانش‌آموز کم‌خبر از مشکلات معلم، با تبسم و با تمام وجود از مربی خود قدردانی می‌کند.
کاریکاتور دیگری که از اسوار در این روز‌ها در اردبیل به نمایش در آمده است، تصویرگر شغل دوم برخی معلمان عزیز است که اغلب بعد از بازنشستگی به مشاغلی همچون رانندگی تاکسی با سایر شغل‌ها مبادرت می‌ورزند تا کمک حالی برای امرار معاش آنها باشد.
این هنرمند می‌گوید: آثاری در موضوع تنظیف شهری و نقش شهروندان و شهرداری‌ها در آن را به شکل کاریکاتور آفریده است و به زودی برای فرهنگ‌سازی در این رابطه در نمایشگاهی در اردبیل به نمایش گذاشته خواهد شد.
اسوار افزود: متولد ۱۳۵۰ در روستای قره داغلو شهرستان پارس‌آباد هستم و از دانشکده علمی و کاربردی خبر اردبیل در رشته کارشناسی روابط عمومی و امور رسانه فارغ‌التحصیل شده‌ام، شغلم آزاد است و از سال ۷۰ کاریکاتور می‌کشم و درآمدی از این هنر ندارم بلکه به خاطر تعلق خاطر و عشق به این هنر به آن می‌پردازم.
وی بیشتر سوژه‌های اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری کار می‌کند و آثارش در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل و نشریات استانی بار‌ها منعکس شده است و پیشتر، آثاری از او با موضوع «اعدام نتانیاهو در آینده‌ای نزدیک» متاثر از جنایات و کشتار وحشیانه اسرائیل در غزه و فلسطین و همچنین کاریکاتوری با مضمون «نتانیاهو در دسترس» که به عملیات وعده صادق و زهر چشم سپاهیان دلاور از رژیم غاصب اشاره داشت، منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی
  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم