Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در سفر به ترکمنستان برای پیگیری توافق‌های صورت‌گرفته در سفر اخیر رئیس‌جمهور این کشور به ایران که در خرداد ماه 1401 انجام گرفت، با چند تن از وزرای این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، صفری در دیدار با رشید مردف، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان، ضمن بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید کرد و خاطرنشان ساخت ایران برای تأمین دسترسی جمهوری ترکمنستان به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس و بندر چابهار آمادگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به علاقه‌مندی ایران به افزایش ترانزیت کالا از طریق ترکمنستان اشاره نمود. وی همچنین افزود امکان گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز، از جمله در ترانزیت حامل‌های انرژی ترکمنستان به کشورهای همسایه از خاک ایران وجود دارد.

لزوم توافق دو کشور در کاهش تعرفه‌های گمرکی، بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران، فعالسازی مرز مشترک پرسه‌سو و افزایش همکاری استان‌های مرزی دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که صفری مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تلاش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور تأکید کرد.

تأکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بر گسترش همکاری با ترکمنستان در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، همچنین با آناگلدی یازمورادوف، معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور کشاورزی، محیط زیست و دیپلماسی آب دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، دو طرف با اشاره به همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، بر لزوم گسترش این همکاری‌ها در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست تأکید کردند.

در این دیدار صفری ضمن اشاره به تجربه موفق ساخت سد مشترک «دوستی» توسط جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی شرکت‌های ایرانی برای عرضه دانش فنی اصلاح بذر و پرورش درختان اصلاح‌شده به ترکمنستان تأکید کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین ضمن بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، امکان صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور و نیز سموم کشاورزی از ایران به ترکمنستان را مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار، یازمورادوف نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه کشورمان، بر لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت‌های تجارت و همکاری دو کشور در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست تأکید کرد.


تأکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بر آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌های نفتی و گازی با ترکمنستان

مهدی صفری در ادامه سفر به ترکمنستان برای بررسی ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه، با شاخیم عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور نفت و گاز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، صفری بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌های دو کشور در بخش نفت و گاز تأکید و با اشاره به تجربه موفق ترانزیت گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران، اعلام کرد، ایران برای ترانزیت گاز این کشور به دیگر همسایگان نیز آمادگی دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین ضمن بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ساخت ایران به ترکمنستان و نیز امکان فراهم‌سازی دسترسی این کشور به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس و بندر چابهار تأکید کرد.

صفری افزود که برگزاری نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند زمینه را برای معرفی هرچه بهتر توانمندی‌های اقتصادی و شناخت فرصت‌های تجاری بین ایران و ترکمنستان فراهم سازد.

در این دیدار، شاخیم عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور نفت و گاز نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه، بر لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت‌های همکاری و تجارت بین دو کشور تأکید کرد.


دیدار معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با معاون رئیس هیئت وزیران ‌جمهوری ترکمنستان در امور ساخت‌وساز و انرژی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین با قاریمیرات پورچکوف، معاون رئیس هیئت وزیران ‌جمهوری ترکمنستان در امور ساخت‌وساز و انرژی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، صفری ضمن تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مشترک، آمادگی کشورمان را برای صادرات مواد مورد نیاز در ساخت‌وساز، مصالح ساختمانی، تجهیزات و دانش فنی بخش نیرو به ترکمنستان اعلام کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین بر امکان تعمیر نیروگاه‌های برق ترکمنستان توسط شرکت‌های توانمند ایرانی، لزوم تسریع در پروژه انتقال برق بین دو کشور و آمادگی ایران برای ترانزیت برق ترکمنستان به کشورهای همسایه تأکید کرد.

در این دیدار آقتی پورچکوف نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، لزوم تلاش برای گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی و ساخت‌وساز را مورد تأکید قرار داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دیپلماسی اقتصادی مهدی صفری روابط ایران ترکمنستان وزارت امورخارجه بندر چابهار معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه معاون رئیس کابینه وزرا همکاری های دو کشور جمهوری اسلامی ایران امور خارجه همچنین ترکمنستان در امور گسترش همکاری افزایش همکاری توانمندی ها ساخت وساز محیط زیست نفت و گاز ظرفیت ها بر لزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۹۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد

در آیینی با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور، استاندار بوشهر، معاون اقتصادی استاندار بوشهر، مدیران کل اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری بوشهر، رایزن بازرگانی هند در ایران، معاون سازمان توسعه تجارت، رئیس میز هند در وزارت خارجه و تجار بوشهری و هندی و مدیران حوزه صنعتی و اقتصادی استان بوشهر، مرکز تجاری هند و ایران در محل نمایشگاه ایران اکسپو راه اندازی شد.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در این آیین با تقدیر از سازمان توسعه تجارت و سفرای دو کشور ایران و هند اظهار داشت: راه اندازی این مرکز فرصت مناسبی برای گسترش مناسبات دو کشور است.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بوشهر و هند خاطر نشان کرد: بنادر استان بوشهر و هندوستان، سابقه طولانی در تجارت و بازرگانی دارند و اشتراکات فرهنگی زیادی وجود دارد.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: بسیاری از اصطلاحات هندی در ادبیات استان بوشهر وجود دارد و جمعیت هندی تبار‌ها هم‌اکنون نیز در استان بوشهر زیاد است.

محمدی زاده با بیان اینکه اکنون لنج‌ها و شناور‌های بوشهری به هندوستان تردد دارند گفت: خلیج فارس و دریای عمان، ارتباط مستقیمی بین بنادر بوشهر و هندوستان ایجاد کرده است.

وی به ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر پرداخت و ابراز داشت: تولید ۷۴ درصد گاز کشور، تولید ۴۹ درصد محصولات پتروشیمی، تولید صد در صد میعانات گازی و صادرات ۹۳ درصد نفت ایران از ظرفیت‌های مهم این استان است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: بوشهر از قطب‌های تولید خرمای کشور است که در هند نیز مصرف بالایی دارد.

محمدی زاده با بیان اینکه ۵۰ درصد میگوی ایران در استان بوشهر تولید می‌شود افزود: مبادلات تولیدات استان بوشهر با هندوستان از اهداف راه اندازی این مرکز تجاری است.

وی گفت: روابط سنتی و قدیمی تجاری بوشهر و هند باید به روابط نوین و جدید تبدیل شود و کیفیت فعالیت‌های تجاری و بازرگانی دو طرف ارتقا یابد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: انتخاب یکی از تاجران باسابقه بوشهری به عنوان مدیر مرکز تجاری ایران و هند امری ارزشمند است و بزودی نخستین نمایندگی این مرکز در بوشهر راه اندازی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد