Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از ایرنا، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی با بیان اینکه میلیون ها افغان سال گذشته بسیارسختی داشتند، ادعا کرد، با این حال کمک های بشردوستانه در مقیاسی بی سابقه ارائه شد.

گریفیتس تاکید کرد: ما هر کاری که بتوانیم برای حفظ جان و کرامت افغان ها انجام خواهیم داد و از حامیان مالی می خواهم که سخاوتمندانه از صندوق بشردوستانه افغانستان حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دولت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ساختگی ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج های دو قلوی مرکز تجاری در نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد اما در مدت ۲۱ سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ ماه آگوست ۲۰۲۱) مفتضحانه مجبور به خروج از آن شد.

در روزهای اول  آگوست سال ۲۰۲۱ سرعت بالای پیشروی طالبان در ولایت های افغانستان، بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران مسایل بین المللی و منطقه ای از جمله  دولتمردان آمریکایی و نیز مقام های ارشد دولت وقت افغانستان را شوکه کرده بود.

 حدود ۲۱ سال حضور اشغالگران آمریکایی در افغانستان که با اجرای هزاران برنامه نظامی همچون بمباران مناطق شهری و روستایی به بهانه مبارزه با تروریست و غارت منابع داخلی این کشور آنهم با ژست‌های بشردوستانه همراه بود را می‌توان نخستین مهره‌های دومینویی دانست که کاخ سفید را به ورطه بدنامی و بی‌آبرویی در سطح بین‌المللی کشاند؛ راهبردی که نه فقط هزینه گزافی برای مردم آمریکا تراشید، بلکه نتیجه نهایی آن، توخالی بودن شعار مبارزه جهانی با تروریست را عریان کرد.

اگر از این برهه تاریخی نیز بگذریم، خروج بدون برنامه و دردسرساز نظامیان اشغالگر از کابل، پازل اشتباهات واشنگتن را در افغانستان تکمیل کرد و یک فاجعه انسانی برای این کشور و یک رسوایی عظیم برای آمریکا برجا گذاشت؛ خروج خفت‌باری که برای ملت بزرگ افغانستان همچون انفجار هسته‌ای چند وجهی، تمام ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار داد و موجب فروپاشی نه فقط دولت، بلکه زیرساخت های کشور و بنیان بسیاری از خانواده‌ها و جوامع شهری و روستایی شد.

جدای از جنبه‌های نظامی، ژئوپولیتیک و اقتصادی حضور آمریکا در افغانستان، برایند ۲ دهه سیاست‌های غلط واشنگتن در کابل، به شکل‌گیری کشوری وابسته در تمام ابعاد و ارکان انجامید که با خروج نیروهایی خارجی، نتوانست از عهده بحران‌های پیش‌رو برآید و بی‌درنگ در چنبره آنها غرق شد.

حال در آستانه یکسالگی فرار اشغالگران آمریکا و متحدانش از افغانستان، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که هم اینک نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در افغانستان در فقر مطلق زندگی می‌کنند و ممکن است امسال ۹۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر در بازار کار از بین برود.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: مارتین گریفیتس سازمان ملل افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۰۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

رضایی ضمن تقدیر از عملکرد نوآورانه راهیان نور امسال از تداوم ارتباط فرماندهان جنگ و حضور مستمر آنان در راهیان نور استقبال کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی راهیان نور، محسن رضایی که در دیدار دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور و رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با وی سخن می‌گفت، همچنین اظهار کرد: باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد.

 در  این دیدار ،سرهنگ حسین زاده دبیر ستاد مرکزی راهیان نور ضمن ارائه گزارش عملکرد ستاد راهیان نور کشور در راهیان نور کشور از حضور سردار سرلشکر محسن رضایی در مناطق عملیاتی جنوب کشور در ایام اوج راهیان نور تقدیر کرد.

در ادامه، هادی قاسمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی ضمن ارائه گزارش عملکرد و قدردانی از سرلشکر رضایی در جهت حضور در یادمان شطعلی و روایت گری برای دانشجویان و گزارشی از عملکرد راهیان نور دانشجویی در قرارگاه علم الهدی از برگزاری دوره های تخصصی راویان جوان دفاع مقدس توسط این سازمان خبر داد.

در پایان این دیدار، نشان خادم الشهدا و لوح سپاس  توسط دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور و رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور به نمایندگی از خادمین شهدا به سردار سرلشکر محسن رضایی اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • نراقی: فردا دانشجویان ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکا و اروپا تجمع می‌کنند
  • تداوم بارندگی در نیمه شرقی و ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد
  • سازمان همکاری اسلامی ادامه همکاری کشورها با آنروا را خواستار شد
  • لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد