Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای قربانی معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:


چرا پس از گذشت ۱۲ سال هنوز الگوی کشت رعایت نشده است؟

آقای قربانی: باید گفت الگوی کشت وجود دارد ، این گونه نیست که الان در بخش کشاورزی الگوی کشت نداشته باشیم.

در دولت سیزدهم وزیر جهاد کشاورزی تکلیفی را بر عهده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار داد تا در فصل زراعی جدید الگوی کشت تدوین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الگوی کشت باید با توجه به منابع و محدودیت‌های منابع باشد. این الگو به ما تکلیف شده است. الگوی کشور را به استان‌ها و سازمان‌های جهاد کشاورزی ابلاغ کرده ایم و آنها باید در تعامل با بهره برداران اقدامات لازم را انجام دهند.

بهره برداران با توجه به مصوبات باید اقدام به کشت کنند. کشاورزان در دو سطح هستند، مثلا در استان خراسان رضوی گندم باید کاشته شود البته با توجه به منابع آبی که در اختیار دادند و یا با پتانسیل های که در اختیار دارند باید این امر صورت بگیرد.

سطح زیر کشت برای گندم چقدر است؟

آقای قربانی: دو میلیون هکتار آبی و حدود ۳ الی ۴ میلیون هم به صورت دیم بوده است. با توجه به بارش و اتفاقاتی که رقم خورده در بخش کشاورزی الزاماً آنچه که هدف‌گذاری شده اتفاق نمی افتد.

الگوی کشت در چند سطح قابل اجرا است؛ یکی در سطح بهره برداری، دیگری در سطح دشت و دیگری در سطح استان است.

الگوی کشتی که مد نظر قانونگذار است این بوده که بر اساس تمام محدودیت هایی که وجود دارد عمل کنند. ما می گوییم بر اساس محدودیت های قانونی در جایی که کمبود آب است نباید کشت صورت بگیرد.

آیا رضایت در خصوص در الگوی کشت وجود دارد؟

آقای قربانی: اجرای دقیق الگوی کشت را نداشتیم.

اگر در سطح بهره‌بردار بخواهیم اجرا کنیم نیازمند تأمین مالی هستیم لذا چند اقدام اولیه نیاز داریم، ما بر روی کشاورزی قراردادی مانور می‌دهیم. از طریق کشاورزی قراردادی می توانیم الگوی کشت را عملیاتی کنیم. ما نیازمند مشوق و سیاست هستیم لذا الگوی اولیه تدوین شده و الگوی اصلی نهایی خواهد شد و سیاست را تدوین کرده‌ایم.

الگوی کشت متمرکز بر روی چه کالاهایی است؟


آقای قربانی: الگوی کشت ما متمرکز بر کالاهای اساسی شامل گندم ،جو، ذرت، دانه سویا، پنبه، چغندرقند، کلزا و عدس است.

الگوی کشت انشالله دقیق اجرا خواهد شد. امیدوارم در مجلس در بودجه ۱۴۰۲ به ما کمک کنند یکی بحث تسهیلات به بخش کشاورزی قراردادی است که ۴۰ همت یارانه کاشت نیاز داریم تا کشاورزان تشویق شوند و الگوی کشت را عملیاتی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: الگوی کشت یارانه کاشت آقای قربانی الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۰۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کماکان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه خیرین است

 حسن بروشکی در همایش استانی خیرین مدرسه یار سیستان و بلوچستان، ضمن قدردانی از اندیشه و نگاه بلند و عمیق خیرین گران‌قدر بیان کرد: فرزندان معصوم سیستان و بلوچستان هنوز هم در هر دو حوزه مدرسه‌سازی و مدرسه یاری منتظر سخاوت و لطف انسان‌هایی نیک‌اندیش هستند تا با حضور تأثیرگذارشان بارقه‌ای از امید و همدلی در بین دانش‌آموزان استمرار یابد.

وی ادامه: در مسیر مدرسه یاری موضوع نگهداشت و ماندگاری نیروی انسانی در مناطق مختلف استان بسیار حائز اهمیت است و در برخی موارد یک دغدغه خواهد بود؛ به همین دلیل تأمین فضای اسکان آنان یک ضرورت است.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تصریح کرد: اصرار و اعتقاد ما بر این است که موضوع جذب نیرو در آزمون‌های استخدامی در سیستان و بلوچستان با اولویت بومی پذیری باشد تا شاهد ماندگاری و رفع کمبود دیرینه نیروی انسانی باشیم.

وی افزود: از مولفه‌های مهم تأثیرگذار در پوشش حداکثری تحصیلی دانش‌آموزان، توسعه طرح روستا مرکزی و مدارس شبانه‌روزی است.

بروشکی اذعان کرد: بسیاری از چالش‌ها و مشکلات آموزش‌وپرورش استان متأثر از رشد جمعیت دانش‌آموزی است که به طور میانگین سالانه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر افزایش می‌یابد و هم نیاز به فضا و تجهیزات و هم نیروی انسانی را تشدید می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرزندان معصوم سیستان و بلوچستان هنوز هم در هر دو حوزه مدرسه‌سازی و مدرسه یاری منتظر سخاوت و لطف انسان‌هایی نیک‌اندیش هستند تا با حضور تأثیرگذارشان بارقه‌ای از امید و همدلی در بین دانش‌آموزان استمرار یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • کماکان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه خیرین است
  • کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند
  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت