Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:51:48 GMT

لتونی استفاده از زبان روسی را محدود می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۰۴۳۴

لتونی استفاده از زبان روسی را محدود می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دادگستری لتونی از طرحی برای محدود کردن استفاده از زبان روسی در این کشور که پیشتر جزیی از خاک شوروی سابق بود، خبر داده است.

خبرگزاری «بالتیک نیوز» غروب دوشنبه به وقت تهران گزارش داد که «جانیس بردانس»  وزیر وزارت دادگستری لتونی گفته در حال کار بر روی اصلاحاتی در قانون برای محدود کردن استفاده از زبان روسی در محیط‌های کاری و اماکن عمومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بردانس در توجیه این طرح گفته است که این در نتیجه همه پرسی است که در فوریه ۲۰۱۲ برگزار شد و طی آن ۷۴.۸٪ از رای دهندگان استفاده از زبان روسی به عنوان زبان دوم لتونی رای منفی دادند.

وزیر دادگستری لتونی مدعی شده که استفاده همزمان  از زبان های لتونی و روسی در ارائه خدمات پیامدهای منفی داشته و به زبان لتونی لطمه می‌زند.

لتونی توسط روسیه ازمشرق، استونی از شمال، لیتوانی از جنوب، بلاروس از جنوب شرقی و دریای بالتیک از غرب احاطه شده‌است. مساحت این کشور ۶۴۵۸۹ کیلومتر مربع است و از کم‌جمعیت‌ترین و کم‌تراکم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید. لتونی پیش‌تر یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

لتونی مدت‌هاست به آمریکا نزدیک شده است. در روزهای گذشته، پارلمان لتونی  طی بیانیه‌ای ، روسیه را کشور «حامی تروریسم» اعلام کرد. اعضای پارلمان لتونی مدعی شدند که روسیه «سال‌هاست از رژیم‌ها و سازمان‌های تروریستی به روش‌های مختلف، مستقیم و غیرمستقیم حمایت کرده و به حمایت مالی از آن‌ها پرداخته است.»

به دنبال این اقدام، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که این تصمیم به دلیل «بیگانه‌هراسی وحشیانه» است و فراد پشت این ایده در پارلمان لتونی را «نئونازی» خواند.

این دیپلمات روس همچنین به لتونی پیشنهاد کرد بر بهبود سطح زندگی جمعیت خود تمرکز کند که «در سال‌های اخیر به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی ناشی از روس هراسی حزب حاکم افت کرده است.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لتونی زبان روس بالتیک استفاده از زبان روسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از سهمیه سوخت حدود ۱۵ هزار تاکسی و وانت‌بار محدود می‌شود

مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاعات ۵ هزار و ۷۵۸ تاکسی فاقد بیمه شخص ثالت برای عدم استفاده از سهمیه سوخت به پالایش و پخش ارسال شده است همین طور اطلاعات ۹ هزار و ۱۱۵ وانت بار که بیمه‌نامه آنها از سال ۱۳۹۷ منقضی و دیگر تمدید نشده برای اجرای ماده ۴۸ توسط ستاد سوخت به پالایش و پخش ارسال شده است.

او افزود: این وسایل نقلیه در صورت تهیه بیمه‌نامه و مراجعه به پلیس ۱۰+ و ثبت اطلاعات بیمه‌نامه در سامانه‌های مربوطه مجددا امکان استفاده از سهمیه کارت سوخت خود را خواهند داشت.

گفتنی است، بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه خودداری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • استفاده از سهمیه سوخت حدود ۱۵ هزار تاکسی و وانت‌بار محدود می‌شود
  • گراوید از میاندوآب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه جشنواره لتونی شد
  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • رولکس ؛ نسخه «چه کسی اهمیت می دهد» (+عکس)
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی
  • (ویدئو) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی (فیلم)