Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@15:09:25 GMT

آیا قزل‌آلاها به رودخانه مادری خود بازخواهند گشت؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۰۶۷۲

آیا قزل‌آلاها به رودخانه مادری خود بازخواهند گشت؟

متأسفانه در سال‌های اخیر، به دلیل کمبود امکانات، نبود اقبال مخاطب و حتی نبود زیر ساخت برای آفرینش بهتر آثار، شاهد مهاجرت بسیاری از اهالی تئاتر اصفهان به پایتخت هستیم که حمایت مسئولان می‌تواند کارگشای حل این مشکل باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محتوای تئاتر، اندیشه، بیان و حرکت است که بخش اندیشه و بیان آن ریشه‌ای فرازمینی و معنوی دارد و باعث تعالی روح انسان به‌سوی کمال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تئاتر یک ضرورت است، یک ضرورت اجتماعی که همواره بوده است و خواهد بود و نمی‌توان منکر آن شد. ضرورتی که همگان بر تأثیر شگرفش بر اجتماع در ادوار مختلف اذعان دارند.

تئاتر، مشاهده هنر انسان‌های خوش‌نیت است؛ افرادی که در کمال زیبایی و وقار، افکارشان را بر روی صحنه و در حضور مردم می‌پرورانند و برای تحت تأثیر قرار دادن، به‌جای حیله و ترفند، از حضورِ کامل انسانی خود استفاده می‌کنند.

وظیفه هنرمندان کار کردن در این عرصه است اما نمی‌توانند مشکلات را به‌تنهایی حل کرده بلکه رفع بخش بزرگی از مشکلات بر عهده مسئولان فرهنگ و هنر شهر است. اصفهان با داشتن پشتوانه چند صدساله هنری باید زیرساخت‌های لازم ازجمله سالن‌های تئاتر را داشته باشد که تمام آن‌ها نیز باید در حد حرفه‌ای فراهم شود. به‌طور حتم بخش مهمی از مشکلات با کمک مسئولان و با استفاده از مشاوره تخصصی هنرمندان، مرتفع خواهد شد که نتیجه‌بخش خواهد بود.

انتظار هنرمندان از متولیان امر بسیار زیاد است و همیشه دل پردردی دارند که البته به‌حق است، اینکه جدی‌تر به بحث هنرمند و هنر بپردازند و نیازهای اولیه برای تولید یک اثر هنری را تأمین کنند همچنان که از گذشته‌های دور، هنرمندان موردحمایت قرار می‌گرفتند، هم‌اکنون نیز نیازمند حمایت هستند تا بتوانند با خیال آسوده به کار خود ادامه دهند و به تولید اثر بپردازند.

تئاتر، هنر ارزشمندی در جامعه است که می‌توان با این هنر، ارزش‌ها را به جامعه انتقال داد و کاستی‌ها را متذکر شد. در این میان از مسئله مهاجرت اهالی تئاتر استان اصفهان به پایتخت نمی‌توان گذشت، هنرمندانی که مهاجرت می‌کنند و موفقیت را در تهران و یا استان‌های دیگر می‌بینند. کمبود امکاناتی مانند سالن تمرین و نمایش، کاهش بودجه و مخاطب، متن‌های ضعیف، درآمدزا نبودن آثار و به همین ترتیب از مهم‌ترین مشکلات اهالی تئاتر است به‌طوری‌که هرازگاهی یکی از هنرمندان این هنر رخت برمی‌بندد و رحل اقامت در جای دیگری می‌گستراند.

اهالی تئاتر برای پیشرفت و دیده شدن و استفاده از فضاها و زیرساخت‌های بهتر در تهران به پایتخت مهاجرت می‌کنند و هدف خود را در مهاجرت به تهران دیدند، شاید مسیر خود را در آنجا پیدا کنند. متأسفانه برخورد ما با هنرمندان به‌گونه‌ای است که وقتی فرد هنرمند به شهر دیگری مهاجرت می‌کند درصورتی‌که زمینه ارائه هنر هم در شهر قبلی فراهم شود دیگر رغبتی به بازگشت ندارد.

مهاجرت؛ دلیل آفرینش بسیاری از آثار هنری

مصطفی جعفری، کارگردان و فعال عرصه تئاتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ابتدا باید بررسی شود که مهاجرت اهالی تئاتر فرصت است یا تهدید؟، هجرت یکی از دلایل آفرینش هنری است زیرا هنرمند را با عوالم دیگر آشنا می‌کند. چند فرهنگی یا به قول امروزی‌ها CQ باعث خلق و ارتقا آثار هنری است. در قرن گذشته اکثر هنرمندان ما همواره در سفر بوده‌اند و مهاجرت شاید دلیل آفرینش خیلی از آثار هنری باشد. همه جای دنیا این مهاجرت‌ها وجود دارد، اما هنرمند باید ذاتی چون قزل‌آلا داشته باشد. هجرت او باید سیر و سلوکی باشد که نهایت بازگشت به خویشتن بیانجامد، بازگشت هنرمند باید زنده و نه جسد سرد او تنها برای تدفین باشد.

وی ادامه می‌دهد: هجرت دلایل گوناگون دارد، از استاد فرشچیان که نیوجرسی را برای آرامشش برگزید، تا اغلب هنرمندانی که به دلایل مالی و امکانات و گستردگی بازار تقاضا به مرکز طی طریق می‌کنند. سال‌های اخیر شاهد هستیم جوانان زیادی علی‌رغم تحمل سختی‌های زندگی در غربت دل‌خوش به فرصت‌های طلایی ترقی در پایتخت هستند. آنجا محل تمرکز همه هنرمندان شهیر کشور است و در جوار آنان بودن یعنی فرصت پیشرفت، تئاتری‌هایی را می‌شناسم که گویی نفی بلد شده‌اند، در اصفهان خانه دارد و در تهران زندگی می‌کند، در شهرستان دیگری تمرین می‌کند و در شهرستانی از استان دیگری اجرا می‌روند از طرفی تمرکز امکانات سخت افرازی و بازار وسیع تقاضا یکی از دلایل مهاجرت اهالی تئاتر به پایتخت است.

فریز شدن سطح هنری عامل مهاجرت اهالی تئاتر اصفهان

این کارگردان تئاتر می‌افزاید: دلیل دوم، فریز شدن سطح هنری است. گویی در آب راکد خواهی ماند، انگار سطح ترقی و پیشرفت در هنر اصفهان مشخص‌شده است و نمی‌توان در این جبر جغرافیایی افقی فراتر را به تماشا نشست. هر فردی که قصد دارد یکسر و کله از دیگران بالاتر باشد و افق جدیدی را بنگرد باید به جلای وطن تن دهد. اما به نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت هنرمندان عرصه تئاتر اصفهان به تهران یا هجرت شهرستانی‌ها به مرکز استان پدید اقبال مخاطب است. اقبال مخاطب نه به معنای توفیق در گیشه و جذب تماشاگر حداکثری، بلکه اثر هنرمند به معنای واقعی کلمه دیده شود.

اثر هنری در اصفهان دیده نمی‌شود

وی اضافه می‌کند: اثر هنری در اصفهان دیده نمی‌شود، رسانه‌های محلی نقد و بررسی اثر را دنبال نمی‌کنند، پژوهش گران برای تحقیق و بررسی به سالن‌های شهرستان سر نمی‌زنند. منتقدی برای کشف زوایای ناپیدای اثر هنری وجود ندارد و غیر از تملق دوستان و بدگویی بدخواهان در عرصه مجازی، بازخورد اثر هنری برای هنرمندی چیز جدیدی به همراه ندارد. هنرمند دوست دارد اثرش در مرکز توجه باشد. روزگاری جنگ اصفهان مرکز توجه داستان نویسان ایران بود. آیا اکنون آثار هنری اصفهانی‌ها سر تیتر خبرها می‌شود؟ مجلات تخصصی به آن می‌پردازند و اصول انجمن‌های تخصصی و تصمیم‌ساز هنرمند شهرستان نشین را به رسمیت می‌شناسد، هم‌اکنون چرخ تئاتر کشور را شهرستانی‌ها می‌چرخانند اما شهرستانی‌های تهران نشین و همین دوستان همشهری‌های مقیم وطن را در نقطه کور توجه خود قرار داده‌اند.

جعفری تصریح می‌کند: آیا فردی تابه‌حال پرسیده پرکارترین نمایشنامه‌نویس پنج سال اخیر ایران چه فردی است؟ آیا او را دیده‌اند و متون آنان را مورد واکاوی قرار داده‌اند؟ این است که وسوسه هجرت به سراغ منم هم می‌آید. اما در پایان راهکار چیست؟ اثر و صاحب اثر را ببینید، مؤلف و آثار تألیفی‌اش را در همین شهر موردتوجه قرار دهید. اگر رابطه صاحب اثر، اثر و تأثیر (رابطه هنرمند، هنر و بازخورد مخاطب) به‌درستی شکل بگیرد، مسائل اقتصادی و زیرساخت‌ها هم به دنبال آن اصلاح می‌شود، پدید مهاجرت معکوس خواهد شد و قزل‌آلاها به رودخانه مادری خود بازخواهند گشت.

اختصاص بودجه‌های کلان فرهنگی، دلیل مهاجرت اهالی تئاتر به پایتخت

قادر طباطبایی، فعال و کارگردان تئاتر و نمایش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهاجرت هنرمندان از اصفهان به پایتخت مربوط به سال‌های اخیر نیست و این امر از گذشته اتفاق افتاده است. افرادی که فکر می‌کردند در هنر حرفی برای گفتن دارند، فضا را در اصفهان مساعد نمی‌دیدند و برای ادامه فعالیت هنری به پایتخت مهاجرت می‌کردند. یکی دیگر از دلایل مهاجرت اهالی تئاتر به پایتخت تمرکزگرایی فرهنگی و اختصاص بودجه‌های کلان فرهنگی برای این شهر است به همین جهت افراد برای اینکه شغل خودشان را هنر بدانند و بتوانند کسب درآمد کنند، به پایتخت مهاجرت کنند، حال اینکه موفق می‌شوند یا نمی‌شوند بحث مجزایی است، اما اصفهان را مکانی مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی نمی‌دانند.

وی ادامه می‌دهد: مشخص است، اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای مهم ایران، نسبت به تهران امکانات فرهنگی بسیار کمی دارد، اولین عاملی که منجر به مهاجرت اهالی تئاتر اصفهان به پایتخت می‌شود، نبود امکانات است و اینکه هنرمندان رشته تئاتر نمی‌توانند شغل خودشان را تئاتر بدانند و اکثریت به‌عنوان شغل دوم و بخشی به‌عنوان سرگرمی به موضوع نگاه می‌کنند.

ترویج مشاهده تئاتر راهگشای مهاجرت نکردن به پایتخت

این کارشناس تئاتر می‌افزاید: مسئله‌ای که ما می‌توانیم در موردش صحبت کنیم تا اصفهان بتواند هنرمندانش را درون خودش استوار کند، ایجاد سالن‌های نمایشی، امکانات و ترویج و تبلیغ فرهنگ مشاهده تئاتر در شهر، توسط سازمان‌ها و متولیان فرهنگی است. به نظر من در اصفهان تئاتر برای تماشاگران و شهروندان بیشتر کمدی تعریف می‌شود و به این دلیل توسعه تئاتر اتفاق نمی‌افتد.

کد خبر 596736

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تئاتر هنرمندان جلوگيري از مهاجرت اصفهان تئاتر اصفهان فرهنگ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اصفهان به پایتخت تئاتر اصفهان آثار هنری اثر هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۰۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت مشاوره شیردهی با چشیدن طعم شیرین مادری

 

شبکه بهداشت به زنانی که به تازگی طعم خوش مادر شدن را چشیده اند، مشاوره شیردهی رایگان ارائه می‌دهد.

 روند پرداخت تسهیلات فرزندآوری در استان نشان می‌دهد که با افزایش پرداخت تسهیلات در سال گذشته، میزان فرزندآوری نیز رشد داشته است.

کریمی دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در گفتگو با جوانه گفت: پارسال بیش از ده هزار نفر در استان وام فرزندآوری دریافت کردند.

یکی از همشهریان نیز در گفتگو با جوانه از چگونگی پرداخت یارانه ۶۰۰ هزار تومان در قالب طرح یسنا گلایه کرد.

امیدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم این گونه پاسخ داد: این طرح به صورت نمونه در هشت استان کشور در حال اجرا می‌باشد.

مرکز مشاوره شیردهی شبکه بهداشت نیز در حمایت از زنانی که به تازگی طعم خوش مادر شدن را چشیده اند، مشاوره رایگان می‌دهد تا بتوانند دوران شیردهی به خوبی پشت سر بگذارند.

آگاهی بخشی به خانواده در رابطه با اثرات منفی و عوارض سقط جنین میتواند این ناهنجار اجتماعی را کاهش دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • آیا خواهر و برادر ناتنی ارث می‌برند؟
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • مادری که به شکل فجیعی فرزند ۱۱ ساله‌اش را کشته بود دستگیر شد
  • محلات میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی
  • دریافت مشاوره شیردهی با چشیدن طعم شیرین مادری
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان