Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر گفت: با توجه به اینکه روند جذب اسپانسر در جشنواره تئاتر خراسان رضوی بسیار ضعیف است و معمولا برنامه‌ریزی درستی هم برای آن انجام نمی‌شود، طبیعتا جشنواره هم آن شور و شوق سابق را ندارد.

محمد نیازی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر استانی اظهار کرد: با توجه به اینکه جشنواره تئاتر خراسان رضوی پلی برای ورود گروه‌های نمایش به جشنواره تئاتر فجر به حسبا می‌آید، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا جشنواره‌ها ویترین تئاتر یک منطقه، استان و کشور هستند؛ همچنین در کنار آن می‌توانند استعدادهای جدیدی را به حوزه تئاتر معرفی کنند؛ منتها جشنواره استانی در خراسان رضوی از شکل ویترینی بودن خود فاصه بسیاری گرفته است.  

وی افزود: چند دوره است هنرمندانی که به صورت حرفه‌ای‌تر فعالیت می‌کنند و در تئاتر استان با سابقه‌تر هستند، رغبتی برای شرکت در این جشنواره ندارند. علت هم این است که جشنواره چند سالی است آن شکلی که باید را ندارد و بخش زیادی از این موضوع به مسائل مالی جشنواره بازمی‌گردد.   

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه یک فستیوال بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که فقط یک بخش از آن اجراست، بیان کرد: داوران خوب، ورکشاپ‌های سودمند برای اعضا و اسپانسرهای بسیاری که با مشاهده و انتخاب آثار بتوانند در آینده از تئاتر حمایت مالی انجام دهند، سطح یک جشنواره را تعیین می‌کنند.  

حرفه‌ای‌ترها تمایلی به حضور در جشنواره استانی ندارند 

نیازی ادامه داد: اگر به سال‌های دورتر نگاه کنیم، می‌توان گفت اسامی هیات داورانی که برای قضاوت آثار انتخاب می‌شدند، باعث می‌شد یک هنرمند برای اینکه کار خود را به آن‌ها که از اساتید صاحب‌نظر بودند، ارائه دهد در جشنواره شرکت کند اما اکنون شرایط به این صورت نیست.  

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین تولید یک نمایش گفت: با توجه به شرایط امروز فعالیت در تئاتر مانند سابق نیست و تولید یک نمایش هزینه‌های سنگینی دارد. برای این منظور باید انگیزه و شور و شوقی برای حضور در این جشنواره وجود داشته باشد اما جشنواره به لحاظ مالی بسیار ضعیف است. این موضوع باعث می‌شود گروه‌های حرفه‌ای‌تری که آثار با کیفیت‌تر تولید می‌کنند، تمایلی برای حضور در این جشنواره نداشته باشند.  

جوایز جشنواره تئاتر استانی در شان یک هنرمند نیست 

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه جوایز اعطایی جشنواره تئاتر استانی در شان یک هنرمند نیست، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه جشنواره تئاتر استانی از سطح بالایی نیز برخوردار نیست، به لحاظ کسب رزومه هم نمی‌تواند قابل توجه باشد.  

نیازی با بیان اینکه افت سطح کیفی جشنواره تئاتر فجر تاثیر خود را بر جشنواره‌های استانی گذاشته، عنوان کرد: جشنواره تئاتر فجر هم در سال‌های اخیر آن شکوه و حالی که سال‌های گذشته داشت را ندارد و از آن فاصله زیادی گرفته است. تمام این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا شوقی برای حضور در جشنواره استانی باقی نماند؛ علی‌الخصوص برای هنرمندان حرفه‌ای و با سابقه‌تر.  

وی در مورد دیگر دلایل افت کیفیت جشنواره در سال‌های اخیر اظهار کرد: کیفیت یک جشنواره را هدف جشنواره تعیین می‌کند. اینکه به عنوان یک هنرمند در یک جشنواره شرکت کنید که نه به لحاظ رزومه هنری خیلی اثر داشته باشد، نه به لحاظ احترامی که باید به شما گذاشته شود و نه چشم‌انداز روشنی برای اینکه با کمک آن بتوان وارد جشنواره فجر شد، چندان جالب نیست.   

انتصاب محمد جهانپا را به فال نیک می‌گیریم 

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه دقیقا همین دلایل برای افول سطح جشنواره بزرگتری مانند تئاتر فجر نیز صدق می‌کند، عنوان کرد: من به عنوان کسی که سال‌های زیادی در این جشنواره شرکت کرده‌ام، خیلی رغبت آنچنانی به حضور در این جشنواره ندارم چرا که سطح برگزاری آن بسیار پایین‌ آمده و هیچ برنامه‌ریزی درستی برای آن وجود ندارد.  

نیازی در خصوص انتصاب محمد جهان‌پا به عنوان دبیر جشنواره تئاتر استانی گفت: اینکه اشخاص آزموده را کنار گذاشته‌اند و فرد جدیدی برای این کار انتخاب کرده‌اند را به فال نیک می‌گیرم زیرا در سال‌های گذشته همواره شاهد انتصاب اسامی آشنا و مشخص به عنوان دبیر ستاد برگزاری جشنواره بوده‌ایم. افراد مشخصی سال‌های سال باعث کاهش کیفیت جشنواره شدند اما امسال این اسامی را نمی‌بینیم و این یک اتفاق خوب است. بنابراین امیدواریم آقای جهان‌پا برای برگزاری جشنواره به بهترین شکل عمل کند و برای او آرزوی موفقت می‌کنیم.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر مشهد تئاتر جشنواره تئاتر استانی مشهد خراسان رضوي جشنواره تئاتر فجر جشنواره تئاتر خراسان رضوی جشنواره تئاتر استانی کارگردان تئاتر خراسان رضوی یک هنرمند تئاتر فجر حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۰۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک داوودی در دیدار با شهردار گناباد با بیان اینکه بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور در خراسان رضوی است اظهار کرد: این استان از ظرفیت‌های خاصی در تولید فیلم کوتاه برخوردار است.

وی از انجمن سینمای جوانان گناباد به عنوان یکی از دفاتر موفق استان خراسان رضوی یاد کرد و افزود: این انجمن در ارزیابی های انجام شده با برخورداری از بزرگترین کارگاههای فیلمسازی کشورمان و حتی خاورمیانه در جایگاه مناسبی در فیلمسازی جهان قرار دارد.

مدیر املاک و مستغلات انجمن سینمای جوانان ایران افزود: انجمن سینمای جوانان گناباد با برخورداری از ظرفیتهای هنرمندان مستعد و توانمند و نگاه مثبت مسوولان به این جایگاه رسیده است.

داوودی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران تنها انجمن بین المللی کشور است که فیلمهایش به جشنواره های خارجی راه می یابد، خاطرنشان کرد: توانمندی های هنرمندان و فیلمسازان ایرانی در قالب انجمن سینمای جوانان در جشنواره های مهم بین المللی و جهانی به نمایش گذاشته می شود و این ظرفیت مهمی برای معرفی فیلمسازی کشور در دنیا به شمار می شود.

گفتنی است؛ انجمن سینمای جوان گناباد که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، هم اکنون در رشته‌های آموزش عکاسی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، صدابرداری و صداگذاری، تصویربرداری، فیلم داستانی، مستند و تجربه گرا فعالیت می‌کند.

کد خبر 6092451

دیگر خبرها

  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • برای رسیدن به طلای آسیا برنامه داشتم/ اسپانسر دارم اما کافی نیست
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند