Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@02:41:58 GMT

طالبان و الزامات دولت مدرن

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۰۹۵۸

طالبان و الزامات دولت مدرن

صرف‌نظر از سنجش ادعای وی در مورد موفقیت طالبان در تأمین کامل امنیت، این نکته مهم قابل یادآوری است که اظهارات وی را می‌توان نماد ذهنیت بیشتر رهبران طالبان درباره عملکرد یک‌ساله‌شان در افغانستان دانست.
با این حال در جهان امروزی موضوع امنیت تنها بخشی از الزامات و وظایف نظام‌های سیاسی مدرن را تشکیل داده و دولت‌ها به ابعادی بسیار گسترده‌تر و فراتر از امنیت توجه نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا به دو بحث مهم در حوزه الزامات و وظایف دولت‌های مدرن اشاره می‌کنیم که به نظر می‌رسد از سوی طالبان مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.
۱- قانونمندی نظام‌های سیاسی مدرن؛ در شرایطی که برخورداری از ضوابط و قوانین معتبر و پایدار حرف اول و آخر را در نظام‌های سیاسی مدرن می‌زند، طالبان نه تنها نوع نظام سیاسی مدنظر خود را مشخص نکرده‌اند بلکه حتی در گام برداشتن به سوی ابتدایی‌ترین و الزامی‌ترین چارچوب دولت مدرن، یعنی قانون اساسی نیز کوتاهی کرده‌اند. روشن نیست این اهمال به دلیل مشغله‌ها و گرفتاری‌های سیاسی و امنیتی آنان بوده و یا اینکه در اساس، کادر رهبری طالبان اعتقادی به استفاده از قوانین نوشتاری و مشخص ندارند.
احتمال اختلاف‌نظر میان طالبان در این مورد هم وجود دارد چرا که در حالی که رهبر طالبان بدون هر گونه اشاره‌ای به قانون اساسی، تنها فرمان‌های خود را عین شرع و به عنوان قوانینی لازم‌الاجرا توصیف می‌کند، سرپرست وزارت دفاع طالبان از موقتی بودن ساختار فعلی و ضرورت تدوین یک قانون اساسی جدید برای افغانستان سخن می‌گوید.
۲- نقش دولت‌های مدرن در حوزه خدماتی و رفاهی؛ در حالی که دولت‌های سنتی به‌ویژه در مناطق آسیایی، برقراری و تأمین امنیت را مهم‌ترین و اغلب تنها وظیفه دولت تلقی می‌کردند؛ نظام‌های سیاسی مدرن، دولت را تشکیلاتی در راستای خدمت به مردم و کمک به فراهم کردن رفاه آن‌ها می‌بینند. در این شرایط عملکرد یک‌ساله طالبان در حوزه‌های خدماتی و اقتصادی نشان می‌دهد آن‌ها مسیر به‌طورکامل متفاوتی از دولت‌های مدرن را در پیش گرفته و دربرابر شرایط اقتصادی مردم رویکردی مبتنی پاسخگو نبودن و مسئولیت‌ناپذیری را در پیش گرفته‌اند.
بی‌تفاوتی دربرابر خواسته‌های گسترده مردم برای ارائه خدمات تحصیلی و کاری به دختران و زنان، نادیده گرفتن مسائل مرتبط با اشتغال مردم به‌ویژه بیکاری تعداد زیادی از کارمندان پیشین دولت و در نهایت خلأ برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی در راستای بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور را می‌توان بخش‌هایی از همین رویکرد دانست.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: طالبان افغانستان تحلیلگر مسائل افغانستان نظام های سیاسی مدرن دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۰۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم