Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@01:25:39 GMT

توافق در نوبت انعطاف آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۱۴۶۱

توافق در نوبت انعطاف آمریکا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وپنجم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش شکاف طبقاتی در دولت سیزدهم» نوشت: درسال گذشته با سبقت گرفتن درآمد خانوارها از هزینه‌ها، وضعیت اقتصادی مردم بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد. گزارش جدید مرکز آمار ایران از هزینه و درآمد خانوار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که میزان درآمد خانوار در سال گذشته نسبت به هزینه‌ها، بیشتر بوده و در برخی استان‌ها نیز درآمدها از ۱۰۰ میلیون تومان درسال عبور کرده است.

طبق داده‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار، هزینه کل خالص سالانه خانوار شهری در سال ۱۴۰۰ به ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزینه ناخالص نیز ۹۴ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان بوده که هزینه‌های خالص به میزان ۴۸,۹ درصد و هزینه‌های ناخالص نیز ۴۸,۳ درصد نسبت به سال ۹۹، افزایش داشته است.

بررسی ارقام ارائه شده در بخش هزینه‌های کل خانوار شهری برای سال ۹۹ نیز نشان می‌دهد که میزان هزینه خالص خانوار در این سال ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان و هزینه‌های ناخالص نیز ۶۳ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان بوده است. این درحالی است که در بخش مربوط به درآمد خانوار شهری ارقام حاکی از رشد بالایی است، به طوری که درآمد سالانه هر خانوار شهری کشور در سال ۱۴۰۰ رقم ۱۱۲ میلیون و ۲۴۲ هزار تومان بوده که نشان‌دهنده رشد ۵۰,۵ درصدی درآمدها در این سال است.

در سال ۹۹ میزان درآمد خانوار شهری کشور ۷۴ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان بوده است. بدین ترتیب مقایسه درآمد و هزینه خانوارهای شهری در این سال نشان از دخل و خرج مثبت آنها دارد به طوری که درآمد سالانه خانوارها بیش از ۲۰ میلیون تومان از هزینه‌ها بیشتر بوده است.

محاسبه ماهانه میزان درآمد خانوارهای شهری نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته هر خانوار به صورت متوسط ماهانه ۹ میلیون و ۳۵۳ هزار تومان درآمد داشته است، در حالی که این رقم در سال ۹۹ به میزان ۶ میلیون و ۲۲۳ هزار تومان بود. با این وجود، متوسط درآمد ماهانه در برخی استان‌ها مانند تهران رقم ۱۳ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان بوده که این رقم نسبت به متوسط کشوری، فاصله قابل توجهی دارد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق در نوبت انعطاف آمریکا» نوشت: قرار بود ایران تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام پاسخ بدهد؛ کاری که دیشب، قبل از ساعت صفر موعد اعلامی انجام شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیروز در یکی از خوشبینانه‌ترین موضع‌گیری‌های خود که نماینده روسیه را واداشت از تعبیر «سیگنال‌های دلگرم‌کننده» برایش استفاده کند، گفت که او و همکارانش در وزارت خارجه خودشان را متعهد می‌دانند مأموریت سپرده شده را «به نقطه توافق» برسانند، ولی «نقطه توافق عزتمند».

او با چنین چشم‌اندازی گفت که «اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم.» پاسخ ایران به متن توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام، دیشب، قبل از ساعت مقرر، به اروپا ارائه شد.

از هفته قبل که مذاکرات در وین متوقف و هیئت‌های دیپلماتیک به پایتخت‌ها برگشته‌اند، این متن در تهران بررسی شده و آنگونه که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم گفته، قرار شد قبل از ساعت ۱۲ دیشب برای اروپا ارسال شود.

امیرعبداللهیان دیروز فرصت مراسم روز خبرنگار را که امسال با چند روز تعویق برگزار شد، غنیمت شمرد تا سیاست خارجی دولت جدید و نتایج آن را تشریح کند و البته در این بین، صحبت‌های او درباره توافق احتمالی از همه مهم‌تر بود.

وزیر خارجه گفت: «تیم (مذاکره‌کننده ایران) با نگاه به اینکه می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرف‌نظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تأمین شود، توافق را کار معقولی می‌دانیم ولو اینکه دوست داشتیم سقف توافق فراتر از برجام باشد.»

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «وقتی وارد مذاکره شدیم، علاقه‌مند بودیم اگر ایراداتی در برجام وجود دارد که حتی بخشی از ایرادات را تیم قبلی که همکاران ما هستند، تأیید می‌کنند. بله تا اینجا را توانستیم بگیریم از این به بعد را نتوانستیم بگیریم.»‌

به گفته وزیر خارجه، یکی از دلایلی که تا الان (مذاکرات) طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم. روی خطوط قرمز ایستادیم و برای‌مان مهم است روی خطوط قرمزی که درباره آن منطق داریم بایستیم، روی بخش‌هایی از آن هم نتیجه گرفتیم.»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدرسه سازی برای «ژینا» های ایران» نوشت: اگرچه رفع محرومیت به ویژه در حوزه آموزشی، وظیفه دولت‌ها بوده و هست، اما نقش پررنگ مجموعه‌هایی مانند بنیاد برکت و جامعه خیران مدرسه‌ساز را هرگز نمی‌شود نادیده گرفت؛ دو مجموعه‌ای که ثمره تلاش‌هایشان، نجات هزاران دانش‌آموز از فقر امکانات آموزشی بوده و مسیر زندگی شأن را تغییر داده است.

سال ۸۶ بود که در راستای اجرای دستور رهبر معظم انقلاب به رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت تأسیس شد تا توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی، در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را دنبال کند.

این هدف کلان، برگرفته از همان دستور رهبر انقلاب به رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود که در آن فرموده بودند: «در ذهنم حل مشکلات محرومین بوده است. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید. چقدر خوب است هزار نقطه، آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید» (به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد برکت).

این بنیاد با همین هدف و چشم انداز، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مدنظر آغاز کرد؛ توانمندسازی اقتصادی بنگاه‌محور در مشارکت با کارآفرینان بومی، احیای کارگاه‌های تولیدی، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با اعطای تسهیلات ارزان قیمت، اجرای بیش از ۱۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی خُرد و خانگی، اجرای طرح‌های جامع پیشرفت منطقه‌ای در ۲۵ نقطه هدف برای پوشش ۳ هزار روستا، ساخت ۱۳۲۰ مرکز فرهنگی و مذهبی شامل مسجد، حسینیه، خانه عالم، حوزه علمیه، مصلی و دارالقرآن، ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی محرومان، مشارکت با وزارت بهداشت در تکمیل ۱۴ بیمارستان و ۲۳۰ مرکز و خانه بهداشت، تکمیل ۵۶۵ پروژه آب‌رسانی روستایی و البته عقد قرارداد همکاری با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس برای ساخت ۲۰۰۰ مدرسه. ۱۸۰۰ مدرسه ساخته شد.

کد خبر 596674

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه پیشخوان روزنامه ها روزنامه های امروز روزنامه جوان روزنامه خراسان روزنامه های کثیرالانتشار تحلیل روزنامه های ایران روزنامه های صبح ایران روزنامه امروز مطالعه روزنامه کیوسک های روزنامه فروشی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هزار تومان بوده هزار تومان درآمد خانوار خانوار شهری نشان می دهد وزیر خارجه هزینه ها سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۱۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به رفح دور اما نزدیک!

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم خرمائی: «یسرائیل کاتز» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شده که در صورت حصول توافق تبادل اسرا با حماس؛ اجرای طرح حمله زمینی به رفح به حال تعلیق درخواهد آمد.

وی در جریان مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، مدعی شد که «آزادی گروگان‌ها اولویت نخست ما است.»

این وزیر صهیونیست در پاسخ به این سؤال که «آیا اولویت‌بندی شامل تعویق حمله طراحی‌شده به‌منظور (تحقق هدف ادعایی) محو گردان‌های حماس از غزه می‌شود»؛ گفت: بله. اگر توافقی در کار باشد، عملیات را تعلیق می‌کنیم.

تغییر راهبرد یا تغییر لحن؟

البته کاتز عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیست؛ اما برای نخستین بار است که دست‌کم یکی از اعضای کابینه امنیتی به‌صراحت از امکان تعلیق یا تعویق عملیات مشروط به آزادی اسرا سخن می‌گوید.

توافق با حماس برای آزادی اسرا از هر زمان دیگری برای تل‌آویو حیاتی‌تر است

همچنین، اظهارت کاتز در عمل فاصله چندانی با ادعای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود «با توافق یا بدون آن، به رفح حمله می‌کنیم» ندارد، اما در آنچه وزیر صهیونیست می‌گوید، از لحن قلدرمآبانه نتانیاهو خبری نیست.

این تغییر لحن می‌تواند تا حد زیادی ناشی از استیصال تل‌آویو در برابر معترضان صهیونیستی باشد که با برگزاری تظاهرات گسترده، نتانیاهو را مسئول شکست مذاکرات با حماس و آزادی اسرا می‌دانند.

اما آن‌گونه که از لحن کاتز استنباط می‌شود، توافق با حماس برای آزادی اسرا از هر زمان دیگری برای تل‌آویو حیاتی‌تر است.

آخرین چانه‌زنی‎‌ها و تهدیدها

از طرفی، حماس صبح روز شنبه اعلام کرد که پاسخ اسرائیل به پیشنهاد اخیر آتش‌بس را که در جریان مذاکراتی با وساطت قطر و مصر ارائه شد، دریافت کرده و پیش از هرگونه واکنش، آن را بررسی خواهد کرد.

به‌ دور از هرگونه توافق صلح، حماس انتظار دارد که مذاکره به پایان جنگ غزه ختم شود حال‌آنکه اسرائیل در بهترین حالت از تعلیق یا تعویق عملیات رفح سخن می‌گوید.

رژیم اسرائیل از گزینه «حمله قریب‌الوقوع به رفح» به‌عنوان اهرمی برای ترغیب حماس به قبول تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس که همین حالا مشغول بررسی آن است، استفاده می‌کند

از سوی دیگر، گزارش رسانه‌هایی مثل «یورو نیوز» حاکی از آن است که ارتش اسرائیل ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در امتداد مرز با نوار غزه در جنوب این باریکه مستقر کرده و به نظر می‌رسد برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود.

این تانک‌ها و خودرو‌های زرهی روز جمعه ۲۶ آوریل در نزدیکی گذرگاه «کرم شالوم» اسرائیل که در مجاورت رفح است، مستقر شدند.

پیش‌تر نیز روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نوشته بود ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از رفح قبل از آغاز حمله به این منطقه است.

هم‌زمان با انتشار این اخبار، «بیتسالل اسموتریچ» از وزرای افراطی رژیم صهیونیستیی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مذاکره کردن با حماس «غیرمسئولانه» است و اعضای این گروه باید به‌جای آن کشته شوند.

از مجموع سه متغیر «نرمش لحن کاتز»، «استقرار تانک‌ها پشت مرز رفح» و «موضع‌گیری تند اسموتریچ» می‌توان این طور برآورد کرد که رژیم اسرائیل از گزینه «حمله قریب‌الوقوع به رفح» به‌عنوان اهرمی برای ترغیب حماس به قبول تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس که همین حالا مشغول بررسی آن است، استفاده می‌کند.

آمریکا و راه‎‌های نرفته

این در حالی است که موضع آمریکا درباره حمله اسرائیل به رفح دوپهلو است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از یک‌سو می‌گوید «آمریکا و اسرائیل در دومین نشست مجازی خود در خصوص حمله به رفح بر سر ضرورت شکست حماس در آنجا توافق کردند. در خصوص نگرانی‌های آمریکا درباره رفح بحث شد و اسرائیل پذیرفت که این نگرانی‌ها را در نظر بگیرد».

از سوی دیگر، او مدعی می‌شود که «من هنوز یک طرح معتبر و قابل‌اجرا برای انتقال مردم به خارج از رفح ندیده‌ام که هر سطحی از جزئیات در مورد نحوه تغذیه و تهیه دارو برای مردم داشته باشد.»

با توجه به تشدید اعتراض‌های جهانی علیه عملکرد اسرائیل و خیزش جنبش‌های دانشجویی آمریکا در حمایت از فلسطین، رویکرد دولت واشینگتن مبنی بر دفاع بی‌چون‌وچرا از رژیم صهیونیستی به‌شدت زیر سؤال رفته و حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح می‌تواند پایه‌های دولت جو بایدن دموکرات را که با چالش تثبیت قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مواجه است، بیش‌ازپیش سست کند.

آن‌طور که روزنامه صهیونیستی «معاریو» در نسخه چاپ شنبه خود نوشت، آمریکا در ملاء عام به اسرائیل توصیه می‌کند که قبل از چاره‌اندیشی برای آوارگان رفح، به این منطقه حمله نکند، اما در جلسات خصوصی با قاطعیت بیشتر می‌گوید «اصلاً وارد رفح نشوید».

یکی از مسئولان بلندپایه آمریکایی به خبرنگار روزنامه معاریو گفته است: «ما از اسرائیل نمی‌خواهیم که حماس را به حال خود رها کند بلکه می‌گوییم بدون نابود کردن رفح، راه‌های دیگری هم برای تحت پیگرد قرار دادن سران حماس وجود دارد.»

ظاهراً یکی از راه‌های جایگزین واشینگتن، تشکیل ائتلافی آمریکایی-عربی است که به معنای استقرار نیروی عربی در نوار غزه و واگذاری امنیت این منطقه به اعراب است.

این راه‌حل نیز چالش‌های خود را دارد که یکی از آنها هموار کردن مسیر پر از دست‌انداز عادی‌سازی رابطه ریاض-تل‌آویو است.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • نوبت مکافات جنایت
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • رئیس جامعه دندانپزشکی ایران : هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • حماس: پاسخ رسمی تل‌آویو به پیشنهاد‌های خود را دریافت کردیم
  • حماس : پاسخ رسمی تل آویو به پیشنهادهای خود را دریافت کردیم
  • مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی