Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-09@03:18:24 GMT

ارزآوری ۸۸ میلیون دلاری صادرات پسته

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۱۸۰۰

ارزآوری ۸۸ میلیون دلاری صادرات پسته

به گزارش قدس آنلاین، طی چند دهه اخیر پسته در کنار زعفران و خاویار جزو ارزآورترین کالاهای صادراتی بخش کشاورزی بوده است به طوری که همواره ایران بزرگترین صادرکننده این محصول در جهان بوده است، اما با این حال طی سالیان اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی و سرمازدگی باغات و اراضی این محصول کشورمان پس از آمریکا به رتبه دوم صادرکنندگان پسته در جهان سقوط کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید ۱۳۵ هزار تن پسته در کشور

ایران با دارا بودن ۳۵۷هزار هکتار، از نظر سطح زیرکشت پسته در دنیا مقام اول را دارد که متوسط میزان برداشت محصول در واحد سطح در کشور ما بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است. به طوری که میزان تولید پسته در کشورمان به ۱۳۵ هزار تن رسیده که نزدیک به ۹۰ درصد آن همچنان به دیگر کشورها صادر و ۱۰ درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد.

۲۰ درصد پسته کشور در استان‌های کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان، یزد، مرکزی، قزوین و در مناطقی از استان تهران تولید و ۸۰ درصد آن از مزارع شهرستان رفسنجان استان کرمان برداشت می‌شود. از طرف دیگر آمارهای صادراتی گمرک طی چهار ماهه نخست سال نشان می‌دهد تاکنون ۱۲ هزار و ۱۰۷ هزار تن پسته به ارزش نزدیک به ۸۸ میلیون دلار به دیگر کشورها صادر شده است که بیشترین میزان آن به کشورهای چین، هند و امارات صادر شده است.

تولید ۱۳۵ هزار تن پسته در کشور

محمد صالحی، رئیس هیأت ‌مدیره انجمن پسته گفت: در دو سال گذشته به دلیل خشکسالی و سرمازدگی از میزان تولید پسته کاسته شده است.

وی با بیان اینکه طبیعتاً این کاهش تولید سبب کاهش صادرات نیز می‌شود، افزود: علاوه بر این صادرکنندگان با مشکل تعهد ارزی روبه‌رو هستند به این صورت که همه صادرکنندگان معتقدند باید پول صادرات پسته به کشور بازگردد بااین‌حال مجبوریم ارز آن را به نرخی که دولت اعلام کرده صادر کنیم که این نرخ ۱۵ درصد پایین‌تر از میزان واقعی است.

رئیس هیأت ‌مدیره انجمن پسته خاطرنشان کرد: به همین دلیل طی روزهای اخیر دو نشست با رئیس سازمان توسعه تجارت داشتیم که ایشان قول حل این مشکل را با کمک وزارت صمت و بانک مرکزی داده است تا دوباره شاهد توسعه صادرات پسته و ارزآوری بیشتر این محصول باشیم.

صالحی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار تن پسته در انبارهای کشور وجود دارد که متقاضی خارجی نیز برای خرید آن وجود دارد که امیدواریم با کمک سازمان توسعه تجارت این میزان پسته به دیگر کشورها صادر شود.

وی افزود: برداشت پسته از باغات و مزارع سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی شروع‌شده و از ۱۰ شهریور نیز برداشت این محصول در بزرگ‌ترین استان تولیدکننده آن یعنی کرمان آغاز خواهد شد.

رئیس هیأت ‌مدیره انجمن پسته بابیان اینکه در سال ۹۹ حدود ۲۲۰ هزار تن و در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد، اظهار کرد: با این ‌حال متأسفانه به دلیل خشکسالی و سرمازدگی انتظار می‌رود تا ۱۵ مهرماه(اتمام فصل برداشت) ۱۳۵ هزار تن پسته از باغات سراسر کشور برداشت شود که با توجه به ۳۰ هزار تن موجودی انبارها در مهرماه ۱۶۵ هزار تن پسته در کشور موجود خواهد بود.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلو پسته صادراتی بسته به انواع مختلف آن بین ۷ تا ۹ دلار و کشورهای مقصد این محصول چین، کشورهای اروپایی، خاورمیانه، هند و روسیه هستند.

سرمازدگی ۵۰ درصد از باغات پسته در بهار سال جاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود خسارت‌های ناشی از سرمازدگی به باغات پسته کشور را بیش از ۵۰ درصد دانست و گفت: فصل شکوفه زدن پسته از ۱۰فروردین تا اول اردیبهشت است به همین دلیل امسال در این بازه زمانی هوا به زیر صفر درجه هم رسید که سبب سرمازدگی پسته شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ۲ سال پی‌درپی سرمازدگی بهاره محصول پسته را از بین برد و هزینه‌های زیادی را به کشاورزان تحمیل کرد. رئیس انجمن پسته ایران تصریح کرد: توان بسته‌بندی پسته برای صادرات در کشور وجود دارد؛ اما ازآنجایی‌که تعرفه واردات و گمرکی پسته بسته بندی شده زیاد است ازاین‌رو به‌صورت فله صادر می‌شود.

وی آمریکا را مهم‌ترین رقیب ایران در تولید پسته دانست و افزود: سال گذشته در امریکا حدود ۶۰۰ هزار تن پسته تولید شد که این حجم از تولید در مقابل ۱۵۰ هزار تن پسته تولیدی ما بسیار بالاتر است، در حال حاضر آمریکا رتبه نخست را در تولید پسته در جهان دارد.

این فعال اقتصادی در پایان تصریح کرد: امکان رشد پسته در مناطق کویری بیشتر است هرچند در ۲۷ استان کشور پسته تولید می‌شود اما وقتی آب به میزان کافی نباشد درنتیجه نمی‌توانیم امیدوار به توسعه تولید باشیم.

تصمیمات ارزی خاصی برای صادرات پسته گرفته خواهد شد

طی روزهای اخیر سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات پسته نشست‌هایی را برای حل مشکلات موجود این بخش با تولیدکنندگان و صادرکنندگان صورت داده است.

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در این باره گفت: تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات انجام می‌دهیم، نه تنها پسته که ۸۰ درصد کالاهای صادراتی ما همین مشکل را دارد.

وی با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را برای بازنگری قوانین و بخشنامه‌های موجود انجام می‌دهد، گفت: برای حل مسائل ارزی و ایجاد راه حل بشدت تلاش می‌کنیم، اما اجرای این راهکار بیش از ۲ ماه زمان می‌برد.

وی تصریح کرد: در موضوع خشکبار و بویژه پسته باید در جلسه‌ای با معاون اقتصادی رئیس جمهور همه مسائل مربوط به صادرات آمار مطرح شود و با توجه به نتیجه جلسه مصوباتی از ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس‌جمهور این مشکل در مورد سایر گروه‌های محصولات نیز صدق می‌کند و ما اولین گروه از محصولات دانش بنیان را ساخته‌ایم که مشکلات مشابهی دارند.

منبع: ایران

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: میزان صادرات پسته میزان ارزآوری پسته هزار تن پسته در کشور سازمان توسعه تجارت صادرات پسته ۱۳۵ هزار تن تولید پسته انجمن پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، ۴۰ درصد شرکت‌های حوزه صنایع خلاق را درارتباط با مقطع سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: حوزه کودک و نوجوان حوزه عامی است؛ زیرا حوزه آموزش و یادگیری، حوزه اسباب بازی، پلتفرم‌ها، انمیشین و به طور کلی حدود ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند. 

وی با اشاره به ظرفیت خوب کشورمان در زمینه انیمیشن سازی افزود: در حوزه انمیشن سازی شرکت‌های خوبی داریم که محصولات آن را علاوه بر اینکه روی پرده‌ی سینما می‌رود؛ ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر را نیز دارد و برخی از این صادرت گرفته است. 

حسنلو ادامه داد: در حوزه اسباب بازی جریان تولیدی خوبی در کشور شکل گرفته است، اما به دلیل نقل و انتقالات مالی آمار شفافی در این زمینه وجود ندارد. انمیشن پسر دلفینی در بازار روسیه و ترکیه نزیک به ۲ میلیون دلار فروش داشته است که اینها اعداد قابل توجهی هستند. 

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به صادرات اسباب بازی افزود: در حوزه اسباب بازی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات در سال انجام می‌گیرد که این عدد در اقتصاد اسباب بازی بسیار کم است ولی ظرفیت کشور بیشتر است. 

وی با اشاره به نقص در زیرساخت حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حوزه گیم نیز صادرات خوبی داشتیم، اما مسئله اصلی این است که در حوزه صنایع خلاق هنوز زیر ساخت کافی برای جهش وجود ندارد. ما وقتی می‌توانیم از صادرات صحبت کنیم که زیر ساخت تولید در کشور به خوبی فراهم شده باشد و شرکت‌ها سرریز تولیدات را صادر کنند تا بتوانند در ادامه برای کشور ارز آوری داشته باشند. 

حسنلو در آخر صادرات را یکی از زنجیره‌های مهم صنایع خلاق دانست و گفت: در حوزه صنایع خلاق سرمایه گذاری جدی حاکمیتی نداشتیم، این مسیر در حال شکل گیری است. هدف جدی ما در این حوزه صادرات است، زیرا اقتضای صنایع خلق همین است و بدون صادرات زنجیره این صنعت کامل نمی‌شود؛ صادرات باید در اولویت باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صنعت فرش ۸ برابر صنعت پتروشیمی توان ارزآوری دارد
  • صادرات ۱۰۷ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان رضوی طی سال گذشته
  • بیش از ۳۲۶ میلیون دلاری از گمرکات گلستان صادرات انجام شده است
  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • ۵۰ نکته از خلاصه گزارش مردمی رئیس‌جمهور به مردم
  • ۵۰ نکته از حلاصه گزارش مردمی رئیس‌جمهور به مردم
  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • صادرات ۱۴۵ میلیون دلاری افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی