Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس، ستاد سمن‌های شورای اسلامی شهر تهران  نهادی تسهیلگر برای توانمندسازی تشکل‌های محلی است که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کند، هدف این ستاد این است که پس از شناسایی علاقه‌مندان، نسبت به صدور شناسنامه هویتی و آموزش آنها اقدام کند.

اما فعالیت این ستاد مردمی با موانع قانونی مواجه است، سید احمد علوی رئیس ستاد سمن‌های شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موانع قانونی برای حضور سمن‌ها و گروه‌های جهادی در اداره شهر، گفت: خواستار اصلاح قوانین مدیریت شهری برای سپردن مدیریت شهر به تشکل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی هستیم که این مهم، نیازمند همکاری و هم افزایی میان تمامی تشکل‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستم حکمروایی در جهان به سمت مشارکت عمومی قدم برداشته است

وی با اشاره به اینکه قوانین اداره و مدیریت شهری ما مربوط به زمانی می شود که دولت و حکومت‌ها خودشان اداره شهر را بر عهده داشتند و اکنون سیستم حکمروایی به سمت مشارکت عمومی قدم برداشته باید نوع نگاه، سطح مطالبات و گفتمانمان متفاوت شود. اضافه کرد: با گسترش شهرها، دولت‌ها توان اداره شهر را نداشتند و دست به اصلاح قوانین به نفع اداره شهر توسط مردم زدند که این موضوع همچنان با مشکل زیرساخت در ایران مواجه است.

علوی با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم که خصوص توجه به موضوع حلقه های میانی اشاره شده است، گفت: امروزه با توجه به توسعه حوزه شهری و مشکلاتی که دولت‌ها در تعامل با مردم داشتند، نیازمند این هستیم که به سمت تقویت و تحقق حلقه های میانی برویم.

 

برای سپردن امور به سمن‌ها و گروه‌های جهادی از آن کد اقتصادی می خواهند!

 رئیس ستاد شورای شهر تهران در رابطه با مشکلات گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد یادآور شد: قوانین اداره شهر در ایران به صورتی است که گروه‌های جهادی و سمن‌ها نمی توانند اداره امور را به دست گیرند و قوانین پیمانکاری است؛ اکنون برای سپردن امور به سمن‌ها و گروه‌های جهادی از آن کد اقتصادی، مباحث مالیاتی و … می خواهند، اگر سمن‌ها و گروه‌های جهادی این موارد را داشته باشند که شرکت می‌شوند و دیگر سمن و گروه‌جهادی نخواهند بود.

رییس کمیته مشارکت های اجتماعی شورای شهر تهران از شهرداری خواست، لایحه ای در خصوص اصلاح قوانین به شورا ارائه کند و اظهار امیدواری کرد: بتوانیم از ظرفیت ستاد سمن‌های شهر تهران در جهت تشکیل محافل مشارکتی و دبیرخانه سمن جوانان اقدام موثری داشته باشیم.

وی به ایجاد دبیرخانه مشترک برای سمن‌ها می توانیم در رشد توسعه و آموزش سمن ها، فعالان اجتماعی و گروه‌های جهادی نقش بسزایی داشته باشیم.

ژیلا آقا غفاری  رئیس مجمع جوانان استان اردبیل گفت: اینکه ستاد توان افزایی سمن‌های شهر تهران توانسته است فضایی برای تشکل ها ایجاد کند یک اتفاق مهم بوده که امیدواریم این اتفاق در دیگر کلانشهرها رخ دهد، چرا که حضور فعالان اجتماعی و جوانان باعث تقویت و توسعه مشارکت در جامعه می شود.

مشخص نیست بودجه فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت سمن‌ها کجا خرج می‌شود

سینا علیدوستی که از انجمن نظامی آران به عنوان مسئول امور اداری استان تهران حضور داشت، افزود: شهرداری تهران بودجه برای فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت سمن ها در نظر دارد ولی اغلب مدیران در داخل ساختار به آن وفادار نیستند مشخص نیست این بودجه برای چه مصارفی استفاده میشود.

دبیرخانه مشترک با محوریت سمن ها و فعالان اجتماعی تشکیل دهیم

امیر کریمیان دبیر کل مجمع ملی جوانان کرمانشاه با اعلام این نکته در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در تهران دبیرخانه مشترک با محوریت سمن ها و فعالان اجتماعی تشکیل دهیم اتفاق بسیار میمونی است که می‌تواند باعث تقویت و توسعه سمن‌ها شود.

 سمن‌ها و فعالان حوزه اجتماعی نیازمند آموزش

پرهام جعفری دبیر تشکل زامیاران استان تهران یادآور شد: سمن ها و فعالان حوزه اجتماعی نیازمند آموزش و تحول در حوزه رفتار سازمانی هستند که اگر ستاد سمن های شهر تهران بتواند این آموزش‌ها را در نظر گیرد اتفاق موثری در این بخش خواهد بود.

مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران در  نشست مجمع ملی تشکل‌های جوانان شهر تهران  گفت: هر کجا که کار به مردم واگذار شده است نشان از توسعه و رونق مشارکت عمومی بوده ایم باید از توانمندی سمن ها به سمت فعالیت های اجرایی قدم برداریم.

وی خاطر نشان کرد: حضور جوانان فعالان محیط زیستی می‌تواند کمک رسان و مقام مشورتی مناسبی برای ارائه ایده‌های مطلوب در کمیسیون‌های تخصصی شورا، است و تا جایی که توان دارم پیگیر مطالبات مطرح شده از سوی جوانان هستم.

حمایت از حلقه‌های میانی دغدغه جدی است

سید احمد علوی رئیس ستاد سمن های شورای شهر تهران نیز در جریان امضای تفاهمنامه همکاری ستاد سمن‌های شهر تهران و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اینکه سبک اداره شهر در بسیاری از موارد همانند گذشته اداره می‌شود و رشد شهرها با رویکرد توسعه زیر ساخت‌ها نبوده است. حمایت از حلقه‌های میانی دغدغه جدی است که بنا به نظر مقام معظم رهبری در این دوره مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته و حمایت از حلقه های میانی را  تا رضایت مندی کامل شهروندان ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: با تغییر رویه‌ها در بدنه مدیریت شهری باید به سمت همگرایی و تعامل با حلقه های میانی مردم پیش رویم، بسیاری از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم محصول توسعه بدون زیر ساخت و عدم توجه به شاخص‌های شهروند مداری در توسعه کلان شهرهاست.

 

علوی ضمن اشاره به مشارکت بانوان در بدنه مدیریت شهری یادآور شد: در گذشته شاهد بودیم  که شهر به صورت مردانه اداره می‌شود و نقش مهم زنان حلقه مفقوده این جریان بوده است و این اتفاق چالش‌هایی را  داشته است، حتی مصوبه ۳۰ درصدی حضور زنان در بدنه مدیریت شهری که در شورای گذشته مورد تصویب قرار گرفته را باید دید چه میزان اجرایی شده است.

 زنان در تصمیم گیری و تصمیم سازی شهر بسیار موثر هستند

این عضو شورای شهر ادامه داد: زنان در تصمیم گیری و تصمیم سازی شهر بسیار موثر هستند که می‌توانند مشکلات و آسیب های زیادی را حل کنند و ما در این دوره مدیریت شهری توجه‌ ویژه‌ای به حضور بانوان در مشارکت عمومی به عنوان حلقه میانی خواهیم داشت تا از توان و اندیشه این قشر از جامعه که نقش کلیدی را ایفا می‌کنند استفاده کنیم.

مریم اردبیلی مدیر اداره کل امور بانوان شهرداری تهران اظهار داشت: ظرفیت زنان در توسعه مشارکت‌های عمومی نقش بسزایی دارد که باید در این دوره مدیریت شهری  به نقش خانواده در فعالیت‌های مشارکت محور  اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: در خصوص مشارکت‌ها نگاه صرفا شعاری نداریم و به دنبال آن هستیم ابتدا روح مشارکت را در بدنه جامعه فهم کنیم و بعد آن را بر اساس ظرفیت محلات و شهروندان در محلات اجرا کنیم مردم عمیقأ مسایل را درک می‌کنند و بازخورد آن را با عملکردشان در سطح جامعه نشان می‌دهند که این نیازمند این است خودمان به بستر جامعه برویم و از  دید مخاطب و شهروندان به موضوعات نگاه کنیم تا بتوانیم شاخص‌های نگاه مخاطبان را دریافت کنیم.

تبدیل خانواده مصرف کننده با خانواده مولد

اردبیلی از ظرفیت زنان به عنوان شاخص توسعه اشاره کرد و افزود: زنان در جامعه بیشترین ظرفیت و نقش موثر را در توسعه و جامع پذیری جامعه دارند و می‌توانند فضای مناسبی برای رونق جامعه و مشارکت پذیری ایجاد کند و یک خانواده قربانی و مصرف کننده از بدنه مدیریت شهری را به یک خانواده مولد در بدنه مدیریت شهری بدل کند.

مدیر اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: در بیانه گام دوم منابع انسانی بسیار توجه شده است ولی کمتر در بدنه جامعه مورد توجه قرار گرفته است، حضور بانوان به عنوان حلقه‌های واسط بهتر می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را در حکمرانی شهری مورد توجه قرار دهد. بروکراسی های شهری به شدت به حضور مشارکتی زنان در جامعه ضربه می‌زند و باعث کمتر دیده شدن حضور زنان در این بخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سد قوانین قوانین بیانه گام دوم مشارکت مشارکت سمن ها سمن ها و گروه های جهادی بدنه مدیریت شهری سمن های شهر تهران شورای شهر تهران سمن ها و فعالان فعالان اجتماعی حلقه های میانی شهرداری تهران مشارکت سمن ها مشارکت عمومی شهر تهران ستاد سمن اداره شهر تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، روایت کردن کار‌های خوب و مهربانی حال انسان را خوب می‌کند چه برسد بخواهی کار خوب انجام دهی، انسان‌هایی که تمام تلاش شان را می‌کنند تا بتوانند گره از مشکلات مردم باز کنند و مرهمی بر زخم مردم بگذارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده ۲ قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود
  • مالکان جدید پرسپولیس و استقلال هم باید قوانین سقف بودجه را رعایت کنند
  • اجرای طرح انضباط شهری مشاغل سیار در ۱۲ منطقه تهران