Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@21:58:39 GMT

انتشار «از کویر تا دلتا» و «تحلیل انتقادی ترجمه»

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۳۱۳۹

انتشار «از کویر تا دلتا» و «تحلیل انتقادی ترجمه»

کتاب‌های «از کویر تا دلتا» نوشتۀ احمد محیط و نیز «تحلیل انتقادی ترجمه» نوشتۀ علیرضا خان‌جان منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، کتاب «از کویر تا دلتا»، روز نوشته‌هایی از برخی سال‌های کار در سازمان جهانی بهداشت در مصر، نوشتۀ احمد محیط در ۲۹۶ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، با قیمت ۹۰هزار تومان توسط نشر آگاه منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نوشتۀ پشت‌جلد کتاب می‌خوانیم: دکتر احمد محیط - از معدود ایرانیایی که فرصت خدمت در سازمان‌های فنی و بین‌المللی وابسته به سازمان ملل را داشته‌اند - قریب به پانزده سال در دفتر مرکزی منطقۀ مدیترانۀ شرقی سازمان جهانی بهداشت در مصر مشغول به کار بوده‌اند؛ هفت سال نخست را در شهر اسکندریه و سپس در قاهره. اعضای سازمان مدیترانۀ شرقی در آن زمان شامل بیست‌ودو کشور می‌شدند؛ از مراکش در غرب گرفته تا افغانستان و پاکستان در شرق. کار در چنین سازمانی مستلزم مشارکت در بررسی‌های گوناگون بهداشتی در دفتر مرکزی و سفرهایی به کشورهای عضو و سایر کشورهای جهان بود و چنین امری برای دکتر محیط فرصتی مغتنم برای نوشتن. کتاب کنونی حاصل گردآوری روزنگاری‌های ایشان در این ایامِ کار و برگرفته از دفترهایی بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ شمسی است. دورانی که نویسنده در سفرهایش به شرح ماوقع می‌پردازد، اما اغلب به گذشته نیز بازمی‌گردد و به امروزِ پیش رو در متنی از گذشته می‌نگرد. 

همچنین کتاب «تحلیل انتقادی ترجمه» نوشتۀ علیرضا خان‌جان در ۲۶۰ صفحه، با شمارگان ۵۵۰ نسخه، با قیمت ۸۲هزار تومان توسط نشر یادشده منتشر شده است.

یادداشتی در پشت جلد کتاب نیز آمده که چنین است: به گمانم آگوست کٌنت بوده که گفته است: «هیچ‌کس نمی‌تواند راه رفتنِ خودش را توی پیاده‌رو از پنجره تماشا کند». حق با اوست. تنها یک مشاهده‌گر بیرونی می‌تواند درمورد راه رفتن من در خیابان قضاوت کند. از آن‌جایی که ترجمه ماهیتی هرمنوتیکی به خود می‌گیرد، همواره گفته‌اند که هیچ ترجمه‌ای ره به کمال نخواهد برد. 

نویسندۀ «تحلیل انتقادی» ترجمه تلاش داشته است تا با معرفی الگویی نقش‌گرا، زمینه‌های نظری و عملی نقد ترجمۀ آکادمیک را تقویت کند. پرسش آن است که ترجمه تا چه حد متاثر از عوامل برون‌زا است؟ آیا محتوای معنایی و نقش منظورشناختی متون مبدا عموماً به متون مقصد منتقل می‌شود یا این‌که دخالتِ عوامل برون‌زا است؟ آیا محتوای معنایی و نقش منظورشناختی متون مبدا عموماً به متون مقصد با معیار متعارف «تعادل ترجمه‌ای» موضوعیت خود را از دست می‌دهد و بررسی نوع رابطۀ آن‌ها با متون مبدا نیازمند ملاحظۀ معیارهای دیگری جز معیار تعادل خواهد بود؟

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: احمد محیط علیرضا خان جان تحلیل انتقادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۳۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند

رئیس سازمان محیط زیست گچساران گفت: هشت شکارچی متخلف در مناطق حفاظت شده و آزاد این شهرستان دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدامین حسینی، امروز_ سه‌شنبه، هجدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران از دستگیری هشت شکارچی متخلف در گچساران خبر داد و اظهار کرد: این شکارچیان از یک هفته گذشته تاکنون از سوی محیط‌بانان در گچساران شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: از این شکارچیان متخلف ۲۹ قطعه لاشه کبک و پنج قبضه سلاح شکاری ساچمه‌زنی و بادی کشف شد.

رئیس سازمان محیط‌زیست گچساران، گفت: جریمه شکار غیرمجاز هر قطعه کبک با توجه به نوع جنسیت از سه میلیون تا نه میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: کبک، تیهو، گرگ، خرس، کل و بز از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش در زیستگاه‌های حیات وحش گچساران است.

در ادامه داوود حبیبی مسئول روابط عمومی سازمان محیط زیست گچساران، گفت: در این مدت با هماهنگی دادستان و همکاری پلیس اطلاعات انتظامی لاشه دو رأس کل وحشی در منزل شخصی از اهالی روستاهای گچساران کشف شد.

وی افزود: پرونده متخلفان برای بررسی و صدور حکم تحویل مراجع قضائی این شهرستان شد.

حبیبی تصریح کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست به‌طور شبانه روزی در مناطق تحت مدیریت و آزاد شهرستان حضور دارد و با متخلفان زیست محیطی بدون اغماض طبق قانون برخورد خواهد گرد.

کد خبر 751526

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • همایش ملّی زبان‌ها و گویش‌های ایران فراخوان داد
  • چاپ ترجمه کتاب اقتصاددان آمریکایی درباره تحول در رفتار
  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • ترجمه «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» چاپ شد
  • قحطی گل در دیار کویر
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • تشکیل حیرت‌انگیز یک دریاچه در کویر اصفهان + فیلم