Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@10:28:21 GMT

آمریکایِ بایدن به سرعت در حال پسرفت است

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۳۷۹۸

آمریکایِ بایدن به سرعت در حال پسرفت است

فرارو-پایگاه خبری "اسپکتیتور" در گزارشی ضمن اشاره به افول موقعیت بین المللی و به ویژه داخلی دولت آمریکا، به طور خاص به این نکته اشاره می کند که دولت بایدن بر خلاف روایت سازی های خود در مورد مسائل مهم داخلی و خارجی آمریکا، عملا در حال تجربه شکست های تلخی است که برونداد تمامی آن ها این نکته است که اساسا ایده هژمونی و قدرت آمریکایی در حال افول و شکست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که عملا دولت بایدن و به طور کلی چهارچوب های سیاسی در آمریکا را به مرز فروپاشی و سقوط رسانده است.

پایگاه خبری اسپکتِیتور در این رابطه می نویسد: «چندان شگفت انگیز نیست که شاهدیم اکنون قدرت های نوظهوری نظیر چین به شدت هژمونی ادعایی آمریکا در عرصه بین المللی را به چالش می طلبند. در این راستا مثلا "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین وقتی به آمریکا می نگرد، نه تنها یک ابرقدرتِ در حال زوال را می‌بیند، بلکه شاهدِ کشوری است که ابزارها و اهرم های قدرت خود را یکی پس از دیگری از دست می دهد.

چند روز قبل "نانسی پلوسی" رئیس 82 ساله مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کرد و ژست همبستگی با آن را گرفت. این سفر علی رغمِ هشدارهای شدید چین مبنی بر این مساله انجام شد که اگر پلوسی به تایوان سفر کند، پکن این حرکت را اقدامی به شدت تحریک آمیز در نظر می گیرد و واکنش های مقتضی و متناسبی را به آن نشان خواهد داد.

احتمالا پلوسی با خود فکر کرده که سفرش به تایوان به رهبران چین نشان خواهد داد که رئیس و هژمون اصلی جهان کیست. در این راستا انتظار می رود که دیگر سیاستمدارانِ دوستدار خودنمایی و فرصت طلبی نیز مایل باشند که از پلوسی و رفتارهای او در مواردی نظیر سفر جنجالی اش به تایوان تقلید کنند. با این حال باید پرسید که دستاورد حقیقیِ سفر پلوسی به تایوان چه بود؟ چینی ها با استناد به تنش زایی آمریکا در تایوان، اقدام به برگزاری رزمایش های نظامی گسترده ای در محیط پیرامونی تایوان کردند و عملا دستورکارهای خود در قبال تایوان را یک قدم به پیش بردند. در این چهارچوب باید به نانسی پلوسی گفت: "آفرین، خیلی خوب در راستای منافع چین بازی کردی".

به گزارش فرارو، در کنار تمامی این تحولات، "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا نیز عملا در حال برخی دست و پا زدن های بیهوده است. هفته گذشته، جو بایدن و مقام های دولت وی تلاش های گسترده ای انجام دادند تا تعریفی جدید از مفهوم رکود اقتصادی را ارائه کنند تا شاید از این طریق آمریکا در قالب این تعریف نگنجد و به مثابه کشوری که اکنون در رکورد است تلقی نشود. بایدن و همسرش جیل، ضمن سفر به کنتاکی از وقوع سیل در این منطقه بازدید کردند. کاری که اغلب روسای جمهور آمریکا به همراه همسرشان انجام می دهند. با این حال در راه بازگشت، بایدن وقتی از هلی کوپتر پایین آمد قدرت این را نداشت که کُت خود را بر تن کند. در این میان همسرش جیل بایدن به وی کمک کرد و بایدن در حین تلاش کردن هایش جهت پوشیدن لباسش، عینک آفتابی خود را نیز روی زمین انداخت. این روزها به سختی شاهد گذشتِ یک روز هستیم که عاری از لغزش های بایدن نباشد و همه این ها این حس را تقویت کرده که رئیس جمهوری آمریکا بیش از حد ضعیف است.

با این همه باید گفت که مردم آمریکا نباید برای بایدن احساس تاسف و ترحم داشته باشند. ترحم اصلی را باید نسبت به آن 12400 آمریکایی داشت که در سال جاری بر اثر تیراندازی های مختلف در آمریکا جان خود را از دست داده اند. در شرایط کنونی، مرگ و میرِ ناشی از تیراندازی های خونین در شهرهای مختلف آمریکا به رکوردی قابل توجه دست یافته که از اوایل دهه 1990 میلادی عملا بی سابقه است.

باید برای آن دسته از نوزادان آمریکایی حس ترحم داشت که به خوبی تغذیه نمی شوند. در این چهارچوب، بر اساس آمارها، آمریکا به مدت چند ماه از کمبود شدیدِ شیر خشک رنج برده است. در این راستا نانسی پلوسی در ماه میِ گذشته گفت که نوزادان آمریکای گریه می کنند و گرسنه هستند و ما باید فکری برای این مساله داشته باشیم. وی و بایدن قول دادند که خیلی زود به این مساله رسیدگی خواهند کرد. با این حال علی رغم گذشتِ چندین ماه، هنوز وضعیت سامان نگرفته است و آمریکا در این زمینه با کمبودهای جدی رو به رو است.

انتظار نمی رود که یکچنین مشکلاتی در کشوری که خود را غول سرمایه داری و فناوری و قدرتِ جهان می داند اتفاق بیفتند. با این حال، اینطور به نظر می رسد که همانگونه که رقبای بین المللی آمریکا مشاهده می کنند، آمریکای بایدن در جبهه های مختلف با سرعت در حال پَسرفت است.

ایالات متحده آمریکا یک کشورِ بی پایه و رو به سقوط نیست. با این حال، بسیاری از شواهد و قرائن به نحوی هستند که عملا این گزاره را تایید می کنند. دوشنبه شبِ گذشته، پلیس اف بی آی به اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در فلوریدا حمله کرد و ظاهرا در پیِ اسناد و شواهدی دال بر این مساله بوده که چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا اسناد و مدارکی را در تضاد با پروتکل های ریاست جمهوری آمریکا مخفی کرده است. جرمی که اگر اثبات شود عملا ترامپ را از حضور مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محروم می‌سازد.

پژوهشگران حقوقی بر این باورند که هیچ راهی وجود ندارد که بتوان ثابت کرد که ترامپ به صورت عامدانه اقدام به مخفی کردن اسناد دولتی کرده است. با این حال، اف بی آی گفته است که هیلاری کلینتون به شدت در رابطه با ایمیل های خود در دوره حضورش در قدرت به عنوان وزیر خارجه آمریکا بی احتیاط بوده است. با این حال، بعدها بر اساس ارزیابی ها و تحقیقات وزارت خارجه آمریکا، اینطور گفته شد کلینتون از هرگونه اتهامی مبنی بر افشای عامدانه اسناد دولتی تبرئه است. در این چهارچوب شاهد نبوده ایم که به خانه کلینتون حمله شود و اسناد وی را زیر و رو کنند. درست در همین نقطه است که ترامپ ادعا می کند هجوم اخیر به منزلش در کالیفرنیا، تحرکی سیاسی از جانب دیکتاتوری بوده(بایدن) که آمریکا سال هاست سراغ این قبیل افراد را در کشورهای در حال توسعه می گیرد. در واقع ترامپ معتقد است که بایدن به دنبال هر سند و مدرکی است تا شاید با استناد به آن ها بتواند مانع از حضور مجدد وی(ترامپ) در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شود.

ترامپ تنها اندکی پس از حمله ماموران اف بی آی به اقامتگاهش، ویدئویی را منتشر کرد که شباهت فراوانی به تبلیغات دوران انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا داشت. وی در این ویدئو گفت: "ما ملتی هستیم که از بسیاری جهات تبدیل به مایه مضحکه و خنده دیگران شده ایم. با این حال خیلی زود ما بار دیگر عظمتِ خود را باز خواهیم یافت".

در این نقطه واقعا باید پرسید که چرا مخالفان ترامپ با اقدامات خود علیه او زمینه های لازم جهت مطرح شدن بیش از پیشِ وی را فراهم می کنند. در این چهارچوب شاهد طرح تئوری های توطئه در همه جا هستیم. یکی این است که ریاست اف بی آی که منصوب ترامپ است(کریستوفر وِرای) تا حد زیادی در کنار و نَه در مقابل ترامپ عمل می کند و به نوعی با این قبیل اقدامات سعی دارد تا حضور ترامپ پیش چشم افکار عمومی را بیش از پیش تقویت کند.

یک تئوری توطئه دیگر این است که دموکرات ها سعی دارند تا ترامپ قبل از آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، نامزدی خود برای انتخابات مذکور را مخصوصا قبل از آغاز انتخابات میاندوره ای کنگره این کشور اعلام کند. بنیان این استدلال نیز این است که دموکرات ها فکر می کنند طرح ایده بازگشت ترامپ موجب بسیج شدنِ دموکرات ها علیه وی و حزب جمهوری خواه و به طور خاص پیروزی دموکرات ها در جریان انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در نوامبر سال جاری میلادی خواهد شد.

در این میان نکته مهم این است که اگر جمهوری خواهان کنترل کنگره آمریکا را به دست بگیرند، خیلی زود روند تحقیقات مختلف علیه دولت بایدن را آغاز خواهند کرد. چند ساعت پس از حمله به اقامتگاه ترامپ، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا کوین مک کارتی گفت: "هنگامی که جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را بار دیگر به دست گیرند، هر آنچه بتوانند را انجام می دهند و دولت بایدن را هدفِ تحقیق و بازجویی قرار خواهند داد. جمهوری خواهان تمامی اقداماتی که دموکرات ها در سال های اخیر علیه آن ها انجام داده اند را به خودشان بازخواهند گرداند".

در این میان اینطور به نظر می رسد که صحنه سیاست آمریکا عملا به صحنه ای از جنگ و درگیری تبدیل می‌شود که تنها قربانیانِ آن مردم آمریکا خواهند بود. زیرا هیچکس به منافع آن ها اهمیتی نمی دهد و منافع سیاسی و حزبی است که حرف اول و آخر را می زنند. 

دولت بایدن در ماه های اخیر حقیقتا ضعیف عمل کرده است. آن ها مدام سعی داشته اند تا به مردم آمریکا و جهان بقبولانند که آمریکا در حال پیروزی است. در این میان به هیچ عنوان این مساله مهم نبوده که بیش از 70 درصد از آمریکایی ها معتقدند که آمریکا در مسیر اشتباهی قدم می گذارد. روندی که عملا آمریکا و دولت بایدن را روی لبه تیغ قرار داده است.

دولت بایدن اکنون به آمارهای بالای خود در زمینه ایجاد اشتغال می نازد این در حالی است که آمریکا در ماه‌های اخیر با بحران هایی نظیر تورم و افزایش هزینه های زندگی، کاهش درآمدها و انقباض اقتصادی رو به رو بوده که همگی آن ها برای آمریکا خسارت بار بوده اند. در این راستا درگیری های دموکرات ها با جمهوری خواهان نیز عملا آمریکا را با مشکلات به مراتب گسترده تری رو به رو کرده است و سیاست در آمریکا را به عرصه ای وحشتناک تبدیل کرده است».

 

منبع: فرارو

کلیدواژه: بایدن ترامپ آمریکا انتخابات ریاست جمهوری جمهوری خواهان رئیس جمهور دولت بایدن دموکرات ها اف بی آی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • آمریکای شعله‌ور!
  • نوید فردایی آکنده از ظلم ستیزی از دانشگاه‌های آمریکا به گوش می‌رسد