Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@02:07:16 GMT

جزئیات طرح تحول آموزش عالی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۴۳۹۱

جزئیات طرح تحول آموزش عالی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سند تحول آموزش عالی شامل بخش‌هایی از جمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول آفرین و ارائه راهبرد بوده و چالش‌های حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قاسم عموعابدینی امروز _سه‌شنبه، بیست‌وپنجم مردادماه_ در نشست بررسی طرح تحول آموزش عالی، اظهار کرد: تمدن‌سازی یکی از موضوعاتی‌است که امروزه باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اثرات جریان تمدن ایرانی اسلامی در غرب مشهود است. ایران تمدن‌ساز بوده و خواهد بود. نقش اصلی دانشگاه‌ها تمدن‌سازی بوده و این جریان از دانشگاه‌ها آغاز شده است. جریان گام دوم انقلاب در این راستا از دانشگاه‌ها انتظار ایفای نقش دارد.

وی افزود: دولت سیزدهم در جهت برنامه تحولی خود، آموزش عالی را مورد توجه قرار داده است که نقش دانشگاه‌ها در آن قابل توجه است. همان‌گونه که تاکنون استان اصفهان در حوزه‌های مختلف پیشتاز بوده است در حوزه تحول علمی نیز می‌تواند پیش‌قدم باشد. در بیانیه گام دوم، علم و پژوهش یکی از سرفصل‌های مهم بوده و شیرازه آن تمدن‌سازی است که نیروی محرکه آن حوزه علم و پژوهش است.

معاون وزیر علوم گفت: سند تحول آموزش عالی شامل بخش‌هایی از جمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول آفرین و ارائه راهبرد بوده و چالش‌های حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است. ارتقای سطح امید اجتماعی، مسئولیت‌پذیری ملی، سلامت معنوی و اشتغال‌پذیری دانشجویان از جمله نشانگرهای وضعیت مطلوب است.

عموعابدینی اضافه کرد: براساس آمار رسمی حدود ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان امروز بیکار هستند. دانشگاه‌ها امروز باید به سمت حکمت‌بنیان‌شدن حرکت کنند. ۵۰ درصد از شغل‌های فعلی تا ۵۰ سال آینده وجود نخواهد داشت؛ بنابراین دانشگاه حکمت‌بنیان نباید اکنون برای چنین شغل‌هایی دانشجو تربیت کند. باید به سمت ایجاد کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای مبنی بر نیاز صنعت حرکت کنیم و هم‌اکنون بورس صنعتی در برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله یزد در حال اجرا است.

پذیرش دانشجو باید براساس نیاز صنعت باشد

وی تصریح کرد: مأموریت‌های دانشگاه در طرح تحول به دو دسته خاص و عام تقسیم می‌شود. خدمت به جامعه و صنعت مأموریت عام دانشگاه‌ها است‌. براین اساس پذیرش دانشجو نیز باید براساس نیاز صنعت باشد. همچنین پذیرش دانشجوی استاد محور در مقطع دکتری برای ۲۰ درصد از ظرفیت دانشجویان سال آینده در این طرح اجرایی می‌شود.

معاون وزیر علوم گفت: افزایش توسعه‌یافتگی علوم و فناوری‌های نیاز محور، مزیت‌محور و اولویت محور با تاکید بر علوم انسانی تحولی نیز از جمله نشانگرهای وضعیت مطلوب طرح تحول آموزش عالی است؛ در این طرح از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصص‌بسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال‌پذیری، تخصص‌گرا-اخلاق‌مدار و خانواده محور حرکت خواهیم کرد.

عموعابدینی اضافه کرد: پژوهش صرفاً معطوف به ارتقای جایگاه بین‌المللی به پژوهش نیاز محور، مزیت‌محور و اولویت محور تغییر خواهد یافت. الگوی دانشگاه‌محور با الگوی جامعه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه اسلامی تغییر می‌کند و از یکسان‌انگاری در ماموریت‌های دانشگاه‌ها به خوداتکایی و استقلال ضابطه‌مند مراکز علمی و پذیرش تنوع در مأموریت‌های محوله حرکت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها در این طرح نباید «بین‌المللی خودمشروعیت‌بخش» بوده و باید به سمت دیپلماسی علمی و فناوری هوشمند و الهام بخش حرکت کنند.

معاون وزیر علوم گفت: ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه یکی از چالش‌های موجود بوده که طرح تحول برای رفع آن راهبردهایی ارائه کرده است. ایجاد شفافیت نهادی و تقویت انسجام بین‌بخشی در نظام حکمرانی آموزش عالی، تقویت هویت نهادی، خود اتکایی و تنوع هدفمند دانشگاه‌ها و ارتقای هوشمندی و هم‌پیوندی بین فرآیندهای اصلی توسعه آموزش عالی از جمله این راهبردهاست.

عموعابدینی اضافه کرد: پاسخگویی ناکافی دانشگاه‌ها به نیازها و مسائل جامعه، توسعه‌نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ضعف در همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی نیز از جمله چالش‌های آموزش عالی است که راهبرد تسهیل، توسعه هدفمند و برنامه‌محور همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی برای آن ارائه شده است.

وی با بیان اینکه اسناد بالادستی در طرح تحول دیده شده است و راهبردهای این سند با آن مطابق است، تصریح کرد: تحقق حکمرانی دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی-اسلامی، حکمت‌بنیان و همچنین حمایت از نخبگان از جمله طرح‌های راهبردی این سند است. زمان‌بندی این طرح دو سال بوده و باید به سرعت اجرایی شود.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: تفکیک شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه‌ریزی با محوریت تسریع در اقدامات تحولی و تفکیک و انسجام بخشی به فعالیت‌های شورای قانونی وزارت، تدوین برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت عتف و استقرار دبیرخانه آمایش آموزش عالی از جمله اقدامات کلیدی است که تاکنون برای اجرای این طرح انجام شده است.

کد خبر 596908

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آموزش عالی ساماندهی مراکز آموزش عالی مراکز آموزش عالی معاون وزیر علوم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاون وزیر علوم تحول آموزش عالی بین المللی دانشگاه ها علوم گفت طرح تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۴۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است

به گزارش قدس آنلاین، «محمد جلیلی» در گردهمایی اساتید و مربیان حرفه حسابرسی به مناسبت فرا رسیدن «روز معلم» با اشاره به «مکتب شهید مطهری» اظهار داشت: هر جا از معیارهای واقعی انقلاب، از جمله اندیشه ها و منطق مطهر فاصله گرفتیم ضربه خوردیم؛ برای مثال در زمینه مفهوم عدالت، شهید مطهری نگاهی عمیق، فراگیر و نو ارائه داده است که هنوز هم کاربردی است و باید قدر و قیمت آن شناسانده شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های آینده سازمان با برنامه ها هماهنگ می‌شود، توضیح داد: از آنجایی که حسابرسی داده محور، به یک مبنای قدرتمند از جمله فناوری حقوقی نیاز دارد، برای توسعه این بُعد از دانش حسابرسی، باید قوانین را واکاوی و شناسایی کنیم.

رئیس هیات عامل سازمان حسابرسی با بیان اینکه عبور از نگاه سنتی در حسابرسی یک ضرورت است، ادامه داد: ظرفیت های سازمان در زمینه آموزش، منحصر به فرد است، اما بنا داریم از ظرفیت همه نخبگان استفاده کنیم؛ مشارکت با کسانی که در حوزه حسابرسی تجربه دارند را بالا ببریم و درهای سازمان را به روی کسانی که قصد برنامه های «تحول خواهانه» دارند، باز کنیم.

برونگرایی در سازمان حسابرسی از محوری ترین برنامه های ما است

مدیرعامل سازمان حسابرسی با تاکید بر «استراتژی برون‌گرایی» بیان‌داشت: در برنامه های تحولی به تجربه کشورهای صاحب سبک و نوآور نیز نیاز داریم و تلاش می کنیم که برای تغییر و توسعه این حرفه، از این ظرفیت بیرونی استفاده کنیم؛ بنابراین نگاه به بیرون و استفاده از ظرفیت های بی شمار و تجربه های جهانی یکی از سیاست های سازمان در برنامه های آینده است.

وی در ادامه گفت: در آموزش های تعریف شده، مهارت های درک محیطی همکاران توسعه خواهد یافت، زیرا بر این باوریم که برای تحول در این حرفه، می بایست مهارت های چند بعدی و کلان محور، برای پرورش یک مدیر توانمند، آموزش داده شود.

مدیرعامل سازمان حسابرسی همچنین به نقش تعیین کننده آموزش اشاره کرد و یادآور شد: آموزش یک سرمایه گذاری زود بازده است، بنابراین باید در گام نخست، نیازهای آموزش را به خوبی شناسایی کنیم و با تحول ابزارهای آموزشی و نگاه به آینده، به مسائل و چالش های حرفه حسابرسی پاسخ دهیم.

در پایان این برنامه، از ۵۵ نفر از اساتید سازمان حسابرسی تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب سند اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی