Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@16:12:03 GMT

پولیتیکو: بحران جهانی غذا وخیم‌تر می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۵۲۷۴

پولیتیکو: بحران جهانی غذا وخیم‌تر می‌شود

تارنمای پولیتیکو نوشت: میلیون ها نفر در نتیجه تاثیرات جنگ و ترکیب آن با شوک‌های ناشی از بحران مالی و تغییرات آب و هوایی با خطر گرسنگی مواجه هستند؛ پدیده ای که می تواند بحران غذا در جهان را وخیم‌تر کند.

به گزارش روز سه شنبه ایران اکونومیست، این رسانه افزود: ۶ ماه درگیری بین روسیه و اوکراین، دو منبع اصلی کشاورزی در جهان نظام جهانی غذا را با یک فاجعه تمام عیار مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جنگ، بحرانی را که تاکنون در نتیجه تغییرات آب و هوایی، افزایش هزینه های زندگی و کودهای شیمیایی به بار آورده وخیم تر کرده است.

اقدامی که با میانجی گری سازمان ملل برای بازگردن دریای سیاه به منظور حرکت کشتی های حامل مواد غذایی انجام شده است ممکن است برای رفاه میلیون ها نفر از مردمی که برای دستیابی به غذا در سراسر آفریقا، آسیا و خاورمیانه تلاش می کنند، کافی نباشد.

طبق گزارش سال ۲۰۲۰ اندیشکده «سِرِس ۲۰۳۰»  (Ceres ۲۰۳۰)، سازمان‌های بشردوستانه در تلاش هستند تا خود را برای سطوح حتی بحرانی‌تر گرسنگی آماده کنند، زیرا با شکاف سالانه ۱۴ میلیارد یورویی در هزینه‌های امنیت غذایی مواجه هستند. جنگ بازارهای جهانی مواد غذایی را به شدت تکان داده و آژانس های بشردوستانه را مجبور به کاهش جیره غذایی در کشورهایی مانند یمن کرده است. سی و شش کشور برای بیش از نیمی از واردات گندم به اوکراین و روسیه متکی هستند.

کار گروه ویژه بحران سازمان ملل بیش از ۶۰ کشور را که برای پرداخت هزینه واردات مواد غذایی با مشکل مواجه هستند، زیر نظر دارد. قیمت بالای انرژی و نوسانات در بازارهای مواد غذایی فشار بیشتری را بر کشورهای در حال توسعه که دچار کمبود نقدینگی هستند، وارد کرده است.

با افزایش گرسنگی مردم در جهان، هدف سازمان ملل برای پایان دادن به گرسنگی تا پایان این دهه، از همیشه دور از دسترس تر به نظر می رسد.

این گزارش افزود: خشکسالی شاخ آفریقا را فرا گرفته و حدود ۲۶ میلیون نفر را در ۶ ماه آینده در کنیا، اتیوپی و سومالی با کمبود مواد غذایی مواجه کرده است. تاکنون بیش از ۷ میلیون دام از بین رفته اند. در کل آفریقای شرقی، حدود ۵۰ میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند.

در لبنان، به عنوان واردکننده بزرگ گندم روسیه و اوکراین، تورم واقعی مواد غذایی ۱۲۲ درصد بوده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، تورم قیمت مواد غذایی داخلی تقریباً در همه کشورهای با درآمد پایین و متوسط بالا است.

این بدان معناست که حتی در مکان‌هایی که کمبود وجود ندارد، تهیه غذا برای مردم دشوار است. مردم در همه مناطق جهان- از پرو تا بوروندی- برای مایحتاج اولیه هزینه بیشتری می پردازند.

توافق بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برای از سرگیری صادرات مواد غذایی از بنادر دریای سیاه اوکراین تا اندازه ای به تسهیل بازارها کمک کرده است. قیمت گندم بین ژوئن و ژوئیه (خرداد و تیر)  ۱۴.۵ درصد کاهش یافت که به دلیل احتمال صادرات حدود ۲۰ میلیون تُن غلات محبوس شده در سیلوهای اوکراین بود.

اما این توافق از زمان امضای آن در ۲۲ ژوئیه، آغازی آهسته و متزلزل داشته است. روسیه بلافاصله بعد از امضای این توافق بندر اودسا را با موشک هدف قرار داد و اوکراین، اگرچه خوشبین به ارائه کمک های مالی بسیار مورد نیاز برای کشاورزان خود است، اما می گوید «احتمال کمی» برای آن وجود دارد.

بسیاری از مناطق جهان با پدیده های شدید آب و هوایی مواجه هستند که بخشی از آن به دلیل تغییرات آب و هوایی است. گرمای شدید در آسیای جنوبی و آمریکا، خشکسالی در بخش‌های بزرگی از اروپا و شرق آفریقا و چین، و سیل در کره به معنی نابودی مقادیر زیادی از محصولات بوده و مواد غذایی موجود را گران‌تر کرده است.

 افزایش قیمت کود نیز باعث گران‌تر شدن تولید غذا شده است.

 یکی از مقامات سازمان ملل هشدار داد که این بحران «بسیار بزرگ» است و اگر کشاورزان در سرتاسر جهان کمتر از کودهای شیمیایی ستفاده کنند، بحران گرسنگی طولانی می شود.  قیمت کود قبل از حمله روسیه به اوکراین بالا بود، اما به دلیل وابستگی صنعت به گاز طبیعی - که از زمان جنگ نیز به شدت افزایش یافته است - این قیمت بیشتر شده است.

در پایان این گزارش آمده است: انبوهی از طرح سیاسی بین‌المللی برای مقابله با این بحران، از جمله از سوی فرانسه و آلمان مطرح شده است، اما کارشناسان معتقدند که این طرح‌ها بدون تزریق هنگفت نقدینگی مؤثر نخواهند بود.

برنامه جهانی غذا برای مقابله با این بحران، امسال ۸ میلیارد دلار کمک مالی کرده است، اما در مجموع به ۲۲ میلیارد دلار نیاز دارد.

اگر این پول تزریق شود، کمک های اضطراری ممکن است به جلوگیری از بدترین آسیب های ناشی از بحران گرسنگی در سال جاری کمک کند، اما کارشناسان می گویند جهان به تغییرات نظام مند نیاز دارد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: قاره آفریقا ، قحطی ، امنیت غذایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قاره آفریقا قحطی امنیت غذایی مواجه هستند سازمان ملل مواد غذایی آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید

الهه جعفرزاده: در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

بیشتر بخوانید:

چرا زنان باید قند را حذف یا کم کنند؟ با حذف قند از رژیم غذایی، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ این نوشیدنی‌ها را نخورید؛ چاق می‌شوید با این کارها به سادگی وزن کم کنید/ ۱۰ چالش آسان و مؤثر برای کاهش وزن

منبع: socialboat

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896537

دیگر خبرها

  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید