Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@23:44:23 GMT

نکاچوب مازندران؛ چشم به راه یاری مسئولان

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۶۰۳۲

نکاچوب مازندران؛ چشم به راه یاری مسئولان

شرکت نکاچوب از قدیمی‌ترین کارخانه‌های موجود در مازندران است که سال‌هاست با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، حتی این کارخانه روزهایی را به یاد دارد که نفس‌هایش به شماره افتاده بود و می‌رفت تا برای همیشه کارش به تعطیلی بکشد اما با تمام مشکلات هنوز بی‌رمق و کم جان به کار خود ادامه می‌دهد و منتظر نگاه مهربانانه مسئولان به خود است تا با احیا و بروزرسانی بتواند همان شکوه گذشته را دوباره به رخ کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران آنلاین، چند روز پیش سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه سفر کاری خود به مازندران، از شرکت نکا چوب بازدید کرد؛ بازدیدی که روح امید را در این کارخانه زنده کرده است چرا که وزیر اقتصاد در این بازدید ظرفیت صنایع نکا چوب را قابل اتکا و ارزنده توصیف و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با همت مجموعه و بخش‌های مختلف دولت بتوانیم نیازهای اقتصادی کشور را از کارخانه‌های داخلی نظیر نکا چوب تأمین کنیم.

 

احیا و بروزرسانی دستگاه‌های نکاچوب مهم‌ترین هدف


مدیرعامل نکاچوب در گفت و گو با ایران آنلاین با بیان اینکه این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین واحد صنعتی در صنایع سلولزی مازندران در سال 48 راه‌اندازی شده است، مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی این شرکت را تأمین مواد اولیه و اعتبار لازم برای بروزرسانی دستگاه‌های فرسوده است.
حسن کریمی در ادامه با بیان اینکه از اسفند ماه سال ۹۶ که تمامی مجوزهایی بهره برداری از جنگل ممنوع گردید شرکت با مشکل اساسی تامین مواد اولیه مواجه شد، افزود: این امر موجب خارج شدن دستگاه‌ها از خط تولید شده است و اکنون نکا چوب با کمترین توان خود در حال فعالیت است و برای تامین مواد اولیه مجبور شده شاخ و برگ هرس شده درختان باغ‌ها را خریداری کند.
کریمی با بیان اینکه در سال هایی نه چندان دور تمام واحدهای این شرکت به بهترین شکل ممکن و در امتداد یک سیکل ترکیبی با حداکثر توان مشغول به فعالیت بودند، یادآورشد: متاسفانه یکی از مهم‌ترین عناصر نکاچوب یعنی خطوط تولید این شرکت متعلق به 50سال گذشته بوده و مستهلک و فرسوده شده است؛ امری که توان رقابت در بازارهای بزرگ را از ما گرفته است.
مدیرعامل نکاچوب در ادامه با اشاره به اینکه دولت تصمیم دارد تا برای احیای نکاچوب آن را به اشخاص حقیقی/حقوقی واگذار کند، یادآور شد: از آنجاییکه مقدمات واگذاری شرکت نکا چوب از سوی بانک ملی انجام شده، بهتر است این شرکت به اشخاص حقیقی/ حقوقی فعال در زمینه صنایع سلولزی واگذار شود تا امکان استفاده بهینه از برند این شرکت وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه تا زمان واگذاری باید شرکت سرپا بماند از تدوین طرح توجیهی و توسعه‌ای نکاچوب خبر داد و گفت: برای احیای دوباره نکاچوب نیازمند طرحی بودیم که بتواند مسئولان را مجاب کند تا برای توسعه و ماندگاری شرکت قدم‌های اساسی بردارند؛ در حال حاضر این طرح تدوین و به بانک ملی و هولینگ آینده پویا ارجاع داده شد و مورد تأیید قرار گرفته است.
خاندوزی وزیر اقتصاد نیز قول مساعد در تأمین اعتبار آن دادند تا بتوانیم بر اساس آن خط تولید نکاچوب را بهبود بخشیم.
کریمی یادآور شد که با تأمین اعتبار این طرح، می‌توان گام مهمی در احیا نکاچوب که یک سرمایه بزرگ در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی در مازندران است برداشت.
به گفته مدیر عامل نکاچوب این شرکت در تیر ماه 48 به صورت شرکت سهامی تأسیس و در سال 51 در اداره ثبت شرکت‌های ساری و میاندورود ثبت شده است؛ سرانجام در سال 52 با کسب پروانه بهره‌برداری از سوی اداره‌کل صنایع ، بهره‌برداری از بخش صنعت کارخانه آغاز شده است.
این مسئول ضمن تبیین گستره فعالیت کارخانه نکاچوب، بهره‌برداری از جنگل‌ها ، تهیه و اجرای طرح‌های جنگلداری، تأسیس کارخانجات صنایع چوب و بهره‌برداری از آنها و تولید فرآورده‌های چوبی نظیر نئوپان ساده، نئوپان ملامینه، تخته چندلا و روکش و انواع تخته را از محورهای فعالیت این کارخانه عنوان کرد.
وی درباره اهداف تأسیس این شرکت نیز گفت: همانگونه که در اساسنامه شرکت، آمده، می‌توان به مواردی نظیر حفظ و نگهداری از جنگل‌های تحت اختیار با بهره‌برداری علمی و اصولی، اجرای صحیح طرح ‌های جنگلداری تحت نظارت و کنترل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، احیای جنگل‌های مخروبه و فضای باز جنگلی، مراقبت و حراست از قاچاق چوب و قطع بی‌رویه و نیز جلوگیری از صدمات ناشی از دام و دامدار در عرصه‌های جنگلی اشاره کرد.
کریمی با بیان اینکه از یک میلیون هکتار جنگل موجود در شمال کشور 250 هزار هکتار آن در اختیار شرکت نکاچوب است، یادآور شد: این شرکت دارای موقعیت لجستیکی بسیار مطلوبی است؛ از یک طرف دارای عرصه‌های جنگلی است و از طرف دیگر نزدیکی به بندامیر آباد و فرودگاه ساری و جاده بین‌المللی و عبور ریل قطار از داخل این شرکت، موقعیتی است که کمتر شرکتی در کشور می‌تواند آن را داشته باشد.
به گزارش ایران آنلاین، اگر قول‌ها و وعده‌های مسئولان در تأمین اعتبار عملی شود، چراغ نکاچوب برای همیشه روشن می‌ماند و حتی می‌تواند بازارهای صادراتی بی‌نظیری را از آن خود کرده و در اقتصاد و پویایی مازندران نقش موثری را ایفا کند.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بهره برداری شرکت نکا نکا چوب جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۶۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: اقدامات نظارتی در زمینه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی مازندران به ویژه دشت هراز به طور مستمر انجام می‌شود و در همین راستا بیش از یک‌هزار پرونده مرتبط با چاه‌های کشاورزی حوضه آبریز هراز طی کمتر از ۲ هفته تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره‌برداری شد.

سید محمد موسوی با بیان این‌که برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در مازندران به مرز هشدار رسیده است، افزود: بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز مصارف کشاورزی در مازندران از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که ضرورت نظارت بر چاه‌های استان را بیشتر می‌کند و این نظارت در دشت هراز که بزرگ‌ترین دشت کشت برنج کشور است با توجه به تعداد چاه‌ها با جدیت و دقت انجام می‌شود.

وی افزود: حدود نیمی از برنج تولیدی مازندران در دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز کشت می‌شود و بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزان این دشت نیز در حال حاضر باید از چاه‌ها برداشت شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که ۴۴ هزار و ۷۷۶ حلقه چاه مجاز در دشت هراز وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۲۶ چاه مربوط به تأمین آب بخش کشاورزی است. حدود ۳۳ هزار حلقه چاه نیز در این دشت فاقد پروانه هستند.

به گفته موسوی نیاز آب کشاورزی دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز که محدوده حدفاصل بابلرود تا آلش‌رود را در بر می‌گیرد سالانه یک میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب است که ۳۵۶ میلیون متر مکعب از این میزان نیاز آبی کشتزار‌های دشت هراز از چاه‌ها و مابقی از منابع آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که نظارت بر برداشت آب از چاه‌ها به طور مستمر انجام می‌شود، گفت: به منظور جلوگیری از برداشت بی‌ضابطه از چاه‌ها، رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تعیین تکلیف چاه‌های آمل و محمودآباد و بابل با قید فوریت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای مازندران قرار گرفت که در روز‌های پایانی سال گذشته طی کمتر از ۲ هفته افزون بر یک‌هزار پرونده مربوط به متقاضیان برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی این حوضه آبریز تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره برداری شد.

وی با بیان این‌که حدود یک هزار چاه کشاورزی در مازندران برای ضابطه‌مند شدن میزان برداشت آب به کنتور حجمی نیز تجهیز شده‌اند، اظهار کرد: ۱۷۰ دستگاه از این یک‌هزار کنتور حجمی روی چاه‌های دشت هراز نصب شده است.

موسوی به ابلاغ شیوه‌نامه توامان مصرف آب و برق به همه شرکت‌های آب منطقه‌ای و توزیع برق استان‌ها از سوی وزارت نیرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: طبق این دستورالعمل مشترکانی که مصرف آب مازاد داشته باشند اگر اضافه برداشت‌شان محرز شود، برق‌شان در طول سال محدود و مشترکانی که فاقد پروانه هستند و از برق استفاده می‌کنند مشمول محدودسازی یا تغییر تعرفه برق می‌شوند.

دیگر خبرها

  • نیمار پس از کمک به سیل‌زدگان برزیل: دعا می‌کنم اوضاع به حالت عادی برگردد
  • هوشمندسازی ۸۰ درصدی مشترکان برق در مازندران
  • باید همگان در اجرای طرح نور، پلیس را یاری کنند
  • پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • بازدید مدیرکل صمت خراسان رضوی از مجتمع کشت و صنعت جوین
  • صدور ابلاغ صلح یاری برای ۲۱۹ مأمور فراجا در کرمان
  • توزیع ۲۶ هزار کیلوگرم/لیتر آفت کش نباتی در مازندران
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور